Decyzja Parlamentu Europejskiego w sprawie niewyrażania sprzeciwu wobec rozporządzenia delegowanego Komisji z dnia 24 marca 2021 r. zmieniającego rozporządzenia delegowane (UE) nr 1003/2013 i (UE) 2019/360 w odniesieniu do rocznych opłat nadzorczych pobieranych przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych od repozytoriów transakcji za 2021 r. (C(2021)01874 - 2021/2617(DEA))
(2022/C 15/38)
(Dz.U.UE C z dnia 12 stycznia 2022 r.)
Parlament Europejski,
- uwzględniając rozporządzenie delegowane Komisji (C(2021)01874),
- uwzględniając pismo Komisji z 25 marca 2021 r., w którym Komisja zwraca się do Parlamentu o oświadczenie, że nie wyraża on sprzeciwu wobec rozporządzenia delegowanego,
- uwzględniając pismo Komisji Gospodarczej i Monetarnej z 11 maja 2021 r. skierowane do przewodniczącego Konferencji Przewodniczących Komisji,
- uwzględniając art. 290 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 z dnia 4 lipca 2012 r. w sprawie instrumentów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym, kontrahentów centralnych i repozytoriów transakcji 1 , w szczególności jego art. 72 ust. 3 i art. 82 ust. 6,
- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/2365 z dnia 25 listopada 2015 r. w sprawie przejrzystości transakcji finansowanych z użyciem papierów wartościowych i ponownego wykorzystania oraz zmiany rozporządzenia (UE) nr 648/2012 2 , w szczególności jego art. 11 ust. 2 i art. 30 ust. 5,
- uwzględniając art. 111 ust. 6 Regulaminu,
- uwzględniając zalecenie dotyczące decyzji Komisji Gospodarczej i Monetarnej,
- uwzględniając fakt, że w określonym w art. 111 ust. 6 tiret trzecie i czwarte Regulaminu terminie, który upłynął dnia 18 maja 2021 r., nie zgłoszono sprzeciwu,
A. mając na uwadze, że Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA) udziela zezwoleń repozytoriom transakcji i nadzoruje ich zgodność z odpowiednimi wymogami regulacyjnymi; mając na uwadze, że repozytoria transakcji uiszczają na rzecz ESMA jednorazową opłatę rejestracyjną i roczną opłatę nadzorczą; mając na uwadze, że od 1 stycznia 2021 r. sytuacja repozytoriów transakcji w Unii uległa znacznej zmianie, ponieważ tylko dwa z czterech repozytoriów transakcji, które miały siedzibę w Zjednoczonym Królestwie przed 1 stycznia 2021 r., przeniosły działalność do Unii w celu dalszego świadczenia usług, co sprawiło, że obecna metodyka obliczania opłat stała się niezgodna z obowiązującymi zasadami obliczania opłat;
B. mając na uwadze, że w celu dopilnowania, aby wszystkie unijne repozytoria transakcji uiszczały opłaty nadzorcze proporcjonalne do ich rzeczywistego obrotu w Unii w 2021 r., w każdym z dwóch rozporządzeń delegowanych dodano nowy artykuł przewidujący specjalny okres odniesienia do celów obliczania właściwego obrotu, który ma być stosowany przy ustalaniu wysokości rocznych opłat uiszczanych przez repozytoria transakcji na rzecz ESMA w 2021 r., aby lepiej odzwierciedlić zmiany, jakie zachodzą na rynku repozytoriów transakcji w UE;
C. mając na uwadze, że rozporządzenie delegowane powinno wejść w życie w trybie pilnym, aby zapewnić unijnym repozytoriom transakcji wiarygodną podstawę prawną ich działalności oraz jasność konieczną podczas planowania budżetu, a także zminimalizować w jak największym stopniu ewentualny wpływ wynikający z zastosowania odmiennej metody obliczeniowej niż w 2020 r.;
1. oświadcza, że nie wyraża sprzeciwu wobec rozporządzenia delegowanego;
2. zobowiązuje przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji Radzie i Komisji.
Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2022.15.249 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja Parlamentu Europejskiego w sprawie niewyrażania sprzeciwu wobec rozporządzenia delegowanego Komisji z dnia 24 marca 2021 r. zmieniającego rozporządzenia delegowane (UE) nr 1003/2013 i (UE) 2019/360 w odniesieniu do rocznych opłat nadzorczych pobieranych przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych od repozytoriów transakcji za 2021 r. (C(2021)01874 - 2021/2617(DEA)) |
| Data aktu: | 24/03/2021 |
| Data ogłoszenia: | 12/01/2022 |