Sprawozdawca: Dania(Dz.U.UE C z dnia 19 października 2021 r.)
Jurysdykcja
1. Komitet Doradczy (13 państw członkowskich) zgadza się z Komisją, że zgłoszona transakcja stanowi koncentrację w rozumieniu art. 3 ust. 1 lit. a) rozporządzenia Rady (WE) nr 139/2004 z dnia 20 stycznia 2004 r. w sprawie kontroli koncentracji przedsiębiorstw ("rozporządzenie w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw") 1 .
2. Komitet Doradczy (13 państw członkowskich) zgadza się z Komisją, że zgłoszona transakcja ma wymiar unijny zgodnie z art. 1 ust. 2 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw.
Definicja rynku produktowego
3. Komitet Doradczy (13 państw członkowskich) zgadza się z wnioskami sformułowanymi przez Komisję w projekcie decyzji w odniesieniu do definicji właściwych rynków produktowych dla:
a. rynku produkcji i dostaw lekkich pojazdów użytkowych, dzielącego się na:
a. pojazdy o masie całkowitej do 3,5 tony, dzielące się dalej na: (i) małe, kompaktowe lekkie pojazdy użytkowe, (ii) średnie lekkie pojazdy użytkowe oraz (iii) duże lekkie pojazdy użytkowe;
b. pojazdy o masie całkowitej od 3,5 do 6 ton oraz
c. możliwy dalszy segment wspólny dla dużych lekkich pojazdów użytkowych i lekkich pojazdów użytkowych o masie od 3,5 do 6 ton;
b. rynku produkcji i dostaw prywatnych samochodów dzielącego się na: (i) segment A (samochody kasy mini), (ii) segment B (samochody małe), (iii) samochody małe (w tym zarówno segment A, jak i B), (iv) segment C (samochody średnie), (v) samochody klasy wyższej, (vi) samochody luksusowe, (vii) samochody sportowe, (viii) pojazdy spor- towo-użytkowe (typu SUV), (ix) segment M (pojazdy wielozadaniowe) oraz pojazdy typu SUV, dzielące się dalej na: a) należące do segmentu A, b) należące do segmentu B, c) należące do segmentu C, d) należące do segmentu D, e) luksusowe, należące do segmentu E, f) segment J (wszystkie rodzaje pojazdów typu SUV);
c. rynku hurtowej i detalicznej sprzedaży prywatnych samochodów i lekkich pojazdów użytkowych;
d. rynku produkcji i dostaw różnego rodzaju części samochodowych, zgodnie z podziałem przedstawionym w decyzji;
e. rynku produkcji i dostaw różnego rodzaju produktów automatyzacji, zgodnie z podziałem przedstawionym w decyzji;
f. rynków różnego rodzaju usług finansowych, zgodnie z podziałem przedstawionym w decyzji.
Definicja rynku geograficznego
4. Komitet Doradczy (13 państw członkowskich) zgadza się z wnioskami sformułowanymi przez Komisję w projekcie decyzji w odniesieniu do definicji właściwych rynków geograficznych dla:
a. krajowego rynku produkcji i dostaw lekkich pojazdów użytkowych (zgodnie z podziałem przedstawionym w decyzji);
b. krajowego rynku produkcji i dostaw prywatnych samochodów (zgodnie z podziałem przedstawionym w decyzji);
c. krajowego rynku hurtowej i detalicznej sprzedaży prywatnych samochodów i lekkich pojazdów użytkowych;
d. co najmniej rynków EOG w zakresie produkcji i dostaw różnego rodzaju części samochodowych;
e. co najmniej rynków EOG w zakresie produkcji i dostaw różnego rodzaju produktów automatyzacji;
f. krajowych rynków różnego rodzaju usług finansowych.
OCENA WPŁYWU NA KONKURENCJĘ
5. Komitet Doradczy (13 państw członkowskich) zgadza się z oceną Komisji, że zgłoszona transakcja budzi poważne wątpliwości w wyniku nieskoordynowanych skutków horyzontalnych na rynku produkcji i dostaw małych lekkich pojazdów użytkowych w/na:
i. Belgii
ii. Czechach
iii. Francji
iv. Grecji
v. Włoszech
vi. Litwie
vii. Polsce
viii. Portugalii
ix. Słowacji.
6. Komitet Doradczy (13 państw członkowskich) zgadza się z oceną Komisji, że zgłoszona transakcja nie doprowadzi do znacznego zakłócenia skutecznej konkurencji ze względu na wpływ, jaki nieskoordynowane skutki horyzontalne wywierają na następujące rynki:
a. produkcji i dostawy małych lekkich pojazdów użytkowych na rynkach krajowych niewymienionych powyżej w punkcie 5;
b. produkcji i dostawy średnich lekkich pojazdów użytkowych na dowolnym rynku krajowym;
c. produkcji i dostawy, na dowolnym rynku krajowym:
i. dużych lekkich pojazdów użytkowych (do 3,5 tony),
ii. lekkich pojazdów użytkowych o masie od 3,5 do 6 ton oraz
iii. dużych lekkich pojazdów użytkowych i lekkich pojazdów użytkowych o masie od 3,5 do 6 ton;
d. produkcji i dostawy wszelkiego rodzaju prywatnych samochodów na dowolnym rynku krajowym;
e. hurtowej i detalicznej sprzedaży prywatnych samochodów i lekkich pojazdów użytkowych na dowolnym rynku krajowym;
f. rynku kredytów na pojazdy silnikowe we Włoszech;
g. rynku kredytów dla dealerów samochodów na dowolnym krajowym.
7. Komitet Doradczy (13 państw członkowskich) zgadza się z oceną Komisji, że zgłoszona transakcja nie doprowadzi do znacznego zakłócenia skutecznej konkurencji w wyniku nieskoordynowanych skutków horyzontalnych na żadnym z rynków, na które koncentracja wywiera wpływ wertykalny w odniesieniu do rynków wyższego szczebla w zakresie produkcji i sprzedaży różnego rodzaju części samochodowych oraz rynków niższego szczebla w zakresie produkcji i dostaw prywatnych samochodów i lekkich pojazdów użytkowych, jak również rynków wyższego szczebla w zakresie produkcji i dostaw różnego rodzaju produktów automatyzacji oraz rynków niższego szczebla w zakresie produkcji i dostaw prywatnych samochodów i lekkich pojazdów użytkowych.
Zobowiązania
8. Komitet Doradczy (13 państw członkowskich) zgadza się z Komisją, że ostateczne zobowiązania zaproponowane przez strony w dniu 27 października 2020 r. rozwiewają poważne wątpliwości wskazane w projekcie decyzji.
9. Komitet Doradczy (13 państw członkowskich) zgadza się z Komisją, że - z zastrzeżeniem całkowitego wypełnienia ostatecznych zobowiązań zaproponowanych przez strony w dniu 27 października 2020 r. - zgłoszona transakcja nie doprowadzi do znacznego zakłócenia skutecznej konkurencji na rynku wewnętrznym lub na jego istotnej części.
Zgodność z rynkiem wewnętrznym oraz Porozumieniem EOG
10. Komitet Doradczy (13 państw członkowskich) zgadza się z Komisją, że zgłoszoną transakcję należy zatem, zgodnie z art. 2 ust. 2 i art. 8 ust. 2 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw oraz art. 57 Porozumienia EOG, uznać za zgodną z rynkiem wewnętrznym oraz funkcjonowaniem Porozumienia EOG.