Ogłoszenie o naborze Nr PE/264/S - Dyrektor (K/M) (grupa funkcyjna AD, grupa zaszeregowania 14).

OGŁOSZENIE O NABORZE NR PE/264/S - DYREKTOR (K/M)
(grupa funkcyjna AD, grupa zaszeregowania 14)
(2021/C 178 A/03)

DYREKCJA GENERALNA DS. INNOWACJI I WSPARCIA TECHNOLOGICZNEGO - DYREKCJA DS. ZASOBÓW
1.
Wolne stanowisko

Przewodniczący Parlamentu Europejskiego podjął decyzję o uruchomieniu procedury naboru na stanowisko dyrektora 1  (grupa funkcyjna AD, grupa zaszeregowania 14) w Dyrekcji Generalnej ds. Innowacji i Wsparcia Technologicznego, Dyrekcja ds. Zasobów, na podstawie art. 29 ust. 2 regulaminu pracowniczego urzędników Unii Europejskiej 2  (zwanego dalej "regulaminem").

Przedmiotowa procedura naboru, której celem jest zapewnienie organowi powołującemu większego wyboru kandydatów, odbędzie się równolegle z procedurą wewnętrzną i międzyinstytucjonalną procedurą naboru na stanowiska.

Nabór nastąpi do grupy zaszeregowania AD 14 3 . Wynagrodzenie podstawowe wynosi 14 941,46 EUR miesięcznie. Kwota wynagrodzenia podstawowego, która podlega opodatkowaniu podatkiem wspólnotowym i jest zwolniona z podatku krajowego, może zostać powiększona o określone dodatki, zgodnie z warunkami przewidzianymi w regulaminie.

Zwraca się uwagę kandydatów na fakt, że przedmiotowe stanowisko podlega przepisom z zakresu polityki mobilności, przyjętym przez Prezydium Parlamentu Europejskiego w dniu 15 stycznia 2018 r.

Praca na tym stanowisku wymaga dyspozycyjności oraz licznych kontaktów wewnątrz instytucji i poza nią, między innymi kontaktów z posłami do Parlamentu Europejskiego. Dyrektor będzie odbywał liczne wyjazdy służbowe do poszczególnych miejsc pracy Parlamentu Europejskiego i poza nie.

2.
Miejsce pracy

Bruksela. Stanowisko to może zostać przeniesione do jednego z pozostałych miejsc pracy Parlamentu Europejskiego.

3.
Równość szans

Parlament Europejski stosuje politykę równości szans i przyjmuje kandydatury bez dyskryminacji ze względu na płeć, rasę, kolor skóry, pochodzenie etniczne lub społeczne, cechy genetyczne, język, religię lub przekonania, poglądy polityczne i inne, przynależność do mniejszości narodowej, status majątkowy, urodzenie, niepełnosprawność, wiek, orientację seksualną, stan cywilny lub sytuację rodzinną.

4.
Opis stanowiska

Jako wysoki rangą urzędnik dyrektor będzie wykonywał, w ramach wytycznych i decyzji przyjętych przez władze parlamentarne i dyrektora generalnego, następujące zadania 4 :

zapewnianie właściwego funkcjonowania dużej jednostki Sekretariatu Generalnego zawierającej działy zajmujące się obszarami kompetencji podlegających dyrekcji,
kierowanie zespołami pracowników, ich organizowanie, motywowanie i koordynowanie - optymalizowanie wykorzystania zasobów jednostki przy zapewnieniu jakości pracy (organizacja, zarządzanie zasobami ludzkimi i finansowymi, innowacyjność itp.) w odnośnych obszarach działalności,
planowanie działań dyrekcji (określanie celów i strategii) - podejmowanie decyzji koniecznych do osiągnięcia wyznaczonych celów - ocenianie świadczonych usług w celu zapewnienia ich jakości,
doradzanie dyrektorowi generalnemu, Sekretariatowi Generalnemu oraz posłom do Parlamentu Europejskiego w odnośnych obszarach działalności,
współpraca z poszczególnymi dyrekcjami Sekretariatu Generalnego, reprezentowanie instytucji i negocjowanie umów lub porozumień w odnośnych obszarach działalności,
zarządzanie konkretnymi projektami mogącymi wiązać się z odpowiedzialnością finansową i ich wdrażanie,
pełnienie funkcji subdelegowanego urzędnika zatwierdzającego.
5.
Warunki dopuszczalności

Niniejsza procedura naboru jest otwarta dla kandydatów spełniających następujące warunki w dniu, w którym upływa termin składania kandydatur:

a)
Warunki ogólne

Zgodnie z art. 28 regulaminu wymagane są w szczególności:

posiadanie obywatelstwa jednego z państw członkowskich Unii Europejskiej 5 ,
korzystanie z pełni praw obywatelskich,
uregulowany stosunek do służby wojskowej,
poziom etyczny wymagany do wykonywania obowiązków na tym stanowisku.
b)
Warunki szczegółowe
(i)
Wymagane tytuły, dyplomy i doświadczenie zawodowe
poziom wykształcenia odpowiadający pełnemu cyklowi studiów uniwersyteckich, potwierdzony uzyskaniem dyplomu, w przypadku gdy normalny czas trwania wspomnianych studiów wynosi co najmniej cztery lata,

lub

poziom wykształcenia odpowiadający pełnemu cyklowi studiów uniwersyteckich, potwierdzony uzyskaniem dyplomu, oraz odpowiednie doświadczenie zawodowe o długości co najmniej 6  jednego roku, w przypadku gdy normalny czas trwania wspomnianych studiów wynosi co najmniej trzy lata,

co najmniej dwunastoletnie doświadczenie zawodowe, nabyte po uzyskaniu kwalifikacji wymienionych powyżej, w tym co najmniej sześcioletnie doświadczenie na stanowisku kierowniczym.
(ii)
Zakres wymaganej wiedzy
doskonała wiedza ogólna z zakresu spraw europejskich,
doskonała znajomość zagadnień polityki wewnętrznej, krajowej i międzynarodowej,
bardzo dobre zrozumienie poszczególnych kultur reprezentowanych w instytucjach,
doskonała znajomość traktatów,
doskonała znajomość struktury Sekretariatu Generalnego, jego organizacji, środowiska pracy i poszczególnych podmiotów,
doskonała znajomość Regulaminu Parlamentu Europejskiego, procedur ustawodawczych, wewnętrznych przepisów i praktyk,
doskonała znajomość regulaminu pracowniczego, jego interpretacji i przepisów pochodnych,
doskonała znajomość rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz jego przepisów wykonawczych, a także przepisów wewnętrznych i innych podlegających rozporządzeniu dokumentów Parlamentu Europejskiego,
gruntowna wiedza ogólna z zakresu administracji (zagadnienia dotyczące zasobów ludzkich i/lub zarządzania i/lub budżetu i/lub finansów i/lub informatyki i/lub aspektów prawnych itd.),
doskonała znajomość technik zarządzania.
(iii)
Znajomość języków

Wymagana jest pogłębiona znajomość jednego z języków urzędowych Unii Europejskiej 7  oraz bardzo dobra znajomość przynajmniej jednego innego spośród tych języków.

Komitet doradczy uwzględni znajomość innych języków urzędowych Unii Europejskiej.

(iv)
Wymagane predyspozycje
zmysł strategii,
zdolności kierownicze,
umiejętność przewidywania,
umiejętność szybkiego reagowania,
dokładność,
komunikatywność.
6.
Procedura wyboru

Aby pomóc organowi uprawnionemu do mianowania w dokonaniu wyboru, komitet doradczy ds. mianowania wysokich rangą urzędników sporządza listę kandydatów i proponuje Prezydium Parlamentu Europejskiego osoby, które powinny zostać zaproszone na rozmowę kwalifikacyjną. Prezydium przyjmuje wspomnianą listę, po czym komitet doradczy przystępuje do rozmów, a następnie przedkłada do decyzji Prezydium sprawozdanie końcowe. Prezydium będzie wówczas mogło rozpocząć przesłuchania kandydatów.

7.
Składanie kandydatur

Termin składania kandydatur ustala się na:

28 maja 2021 r. o godz. 12.00 (w południe) czasu brukselskiego.

Kandydaci proszeni są o przesłanie na poniższy adres - wyłącznie pocztą elektroniczną i w formacie pdf - listu motywacyjnego (ze wzmianką: à l'attention de Monsieur le Secrétaire général du Parlement européen, avis de recrutement numéro PE/264/S) i życiorysu w formacie Europass 8 , z podaniem w przedmiocie wiadomości numeru ogłoszenia (PE/264/S):

PERS-EPSeniorManagement@ep.europa.eu

Decyduje data i godzina wysłania wiadomości elektronicznej.

Kandydaci mają obowiązek upewnić się, że zeskanowane dokumenty są czytelne.

Przypomina się kandydatom zaproszonym na rozmowę kwalifikacyjną, że muszą oni przedstawić w dniu rozmowy dokumenty zaświadczające o studiach, jak również o doświadczeniu zawodowym i obecnie zajmowanym stanowisku; wspomniane dokumenty przyjmowane są jedynie w formie kopii lub kserokopii 9 . Kandydatom nie zwraca się żadnego z wymienionych dokumentów.

Dane osobowe podane przez kandydatów w ramach niniejszej procedury naboru będą przetwarzane zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 10 , zwłaszcza w odniesieniu do ich poufności i bezpieczeństwa.

ZAŁĄCZNIK

DYREKCJA GENERALNA DS. INNOWACJI I WSPARCIA TECHNOLOGICZNEGO - DYREKCJA DS. ZASOBÓW

GŁÓWNE ZADANIA

(Jednostka zatrudniająca 65 pracowników: 51 urzędników, 7 pracowników zatrudnionych na czas określony i 7 pracowników kontraktowych)

Kierowanie pracą działów i służb dyrekcji, koordynacja, organizacja i dbanie o spójność ich pracy,
Nadzór nad zarządzaniem zasobami ludzkimi DG i dbanie o politykę szkoleniową,
Nadzór nad zarządzaniem umowami i programowaniem procedur udzielania zamówień publicznych,
Zapewnianie wykonania budżetu zgodnie z rozporządzeniem finansowym i nadzorowanie działań weryfikacyjnych ex ante,
Nadzór nad wdrażaniem skoordynowanej polityki komunikacyjnej DG i koordynacja wewnętrznych kampanii komunikacyjnych,
Nadzór nad relacjami "klienckimi" z organami politycznymi i administracyjnymi, z dyrekcjami generalnymi będącymi użytkownikami oraz z grupami politycznymi,
Realizacja złożonych projektów multimedialnych, w tym wideo, krótkich filmów lub filmów dokumentalnych, fotografii itd.

DZIAŁ DS. ZASOBÓW KADROWYCH

Zarządzanie zasobami kadrowymi DG ITEC, w tym obsadzanie stanowisk, zarządzanie procedurą oceny rocznej, staże, doradztwo w zakresie przepisów dotyczących zasobów ludzkich, zarządzanie przydziałami środków budżetowych DG ITEC na zasoby ludzkie (pracownicy kontraktowi i tymczasowi, podróże służbowe, rekompensaty za pracę w niepełnym wymiarze godzin, godziny nadliczbowe, zewnętrzne szkolenie zawodowe) oraz monitorowanie tych przydziałów itp.,
Weryfikacja ex ante dokumentacji umownej i finansowej DG ITEC,
Planowanie polityki szkolenia zawodowego DG ITEC i zarządzanie nią,
Pełnienie funkcji zarządcy inwentarzem i osoby kontaktowej ds. telefonii DG ITEC,
Świadczenie doradztwa zawodowego w DG ITEC, wnoszenie wkładu w politykę równych szans w DG ITEC.

Wydział Kontroli Ex Ante

Kontrola dokumentacji umownej i finansowej DG ITEC.

DZIAŁ ZARZĄDZANIA ZASOBAMI FINANSOWYMI

Zapewnianie scentralizowanego inicjowania operacji finansowych DG ITEC: zobowiązania z tytułu wydatków w ramach umów szczegółowych i formularzy zamówień, wydawanie formularzy zamówień i związana z nimi logistyka, wydawanie zaświadczeń VAT, logistyka zatwierdzania płatności faktur, nakazy odzyskania środków, zarządzanie nakazami odzyskania środków,
Zapewnianie koordynacji finansowej i budżetowej DG: ustanawianie i monitorowanie budżetu, sprawozdawczość, monitorowanie wraz z Trybunałem Obrachunkowym, przekazy i przelewy, uprawnienia i subdelegacje, stosunki z centralnymi organami odpowiedzialnymi za systemy księgowe i finansowe, reprezentowanie DG we wszystkich wyspecjalizowanych grupach roboczych itp.,
Dbanie o logistykę przy podpisywaniu umów szczegółowych i aneksów do nich: weryfikacja zgodności dokumentów, jakości sygnatariuszy, wniosków o gwarancję bankową, zapewnienie obiegu podpisów umów/aneksów.

DZIAŁ ZARZĄDZANIA PRZETARGAMI I UMOWAMI

Weryfikowanie i redakcja umów szczegółowych i aneksów,
Zarządzanie zaproszeniami do składania ofert i ich koordynowanie,
Doradztwo i wsparcie o charakterze prawnym w kontekście procedur udzielania zamówień i realizacji umów,
Archiwizacja dokumentów umownych.

Wydział ds. Administrowania Zamówieniami Publicznymi

Sporządzanie dokumentacji dotyczącej procedur udzielania zamówień,
Pełnienie funkcji centrum kompetencji i wsparcia proceduralnego urzędników zatwierdzających i służb operacyjnych w zakresie zamówień publicznych DG ITEC,
Zatwierdzanie dokumentacji dotyczącej procedur udzielania zamówień (opinie wyższego i niższego szczebla),
Kodowanie umów, umów ramowych i aneksów w systemie WebContracts,
Sporządzanie aneksów do umów ramowych (indeksacje i in.),
Działania następcze w związku z zaleceniami (audyty, wytyczne itp.) w dziedzinie zamówień publicznych.

Wydział ds. Administrowania Umowami

Sporządzanie konkretnych umów i aneksów do nich,
Weryfikacja umów i aneksów z innych dyrekcji generalnych PE,
Doradzanie działom operacyjnym w zakresie sporządzania umów szczegółowych i ich realizacji,
Wsparcie wydziału ds. zamówień Działu Zarządzania Przetargami i Umowami w przygotowywaniu przetargów,

Sporządzanie formularzy zamówień w kontekście procedur negocjacyjnych o niskiej i średniej wartości,

Koordynacja udziału dyrekcji generalnej i instytucji w postępowaniach o udzielenie zamówienia prowadzonych przez Komisję Europejską,
Opracowywanie i redagowanie dokumentów proceduralnych.

DZIAŁ OBSŁUGI KLIENTA I KOMUNIKACJI

Zarządzanie relacjami z klientami i pełnienie funkcji głównego punktu kontaktowego dla podmiotów zainteresowanych kwestiami IT, które kontaktują się z DG ITEC (posłów, grup politycznych, dyrekcji generalnych); reprezentowanie DG ITEC w kontaktach z klientami i reprezentowanie ich wobec hierarchii i działów operacyjnych DG ITEC,
Słuchanie klientów i usprawnianie obsługi według ich potrzeb; ułatwianie rozwoju nowych usług DG ITEC zgodnie z potrzebami biznesowymi użytkowników,
Wspieranie dostępności cyfrowej w całej DG ITEC i Parlamencie na zasadzie najwyższej staranności,
Promowanie przejrzystości i współpracy ze wszystkimi podmiotami zainteresowanymi kwestiami IT z Parlamentu.

Wydział Zarządzania Obsługą Klienta

Udzielanie pomocy klientom w realizacji ich wniosków, w szczególności pod względem wskazywania rozwiązań, świadczenia usług, monitorowania projektów i weryfikacji dostaw,
Wspieranie organizacji wydarzeń (np. DIGITEC 2021) i komunikacji z podmiotami zainteresowanymi kwestiami IT z PE na temat projektów biznesowych DG ITEC w dziedzinie IT oraz innych usług w DG ITEC,
Wspieranie różnych projektów i inicjatyw DG ITEC w celu łatwiejszego dostosowania proponowanych rozwiązań do wymogów biznesowych,
Zarządzanie informacjami na temat ITECnet i ich aktualizacja na potrzeby specjalistów IT w PE oraz jako punkt odniesienia dla kolegów z DG ITEC,
Zarządzanie oczekiwaniami klientów co do elementów dostarczanych, monitorowanych i raportowanych przez DG ITEC oraz poprawa obsługi klientów.

Wydział ds. Doskonalenia Obsługi Klientów

Propagowanie i umożliwienie dostępności cyfrowej w całej DG ITEC, Parlamencie i instytucjach UE,
Ułatwianie usprawnień w usługach, w miarę potrzeb i możliwości, poprzez analizę oferowanych usług i ich powodzenia oraz zajęcie się przyczynami powtarzających się wyzwań; zapewnienie strategicznego dostosowania potrzeb klientów oraz zdolności i usług DG ITEC poprzez proponowanie i ułatwianie ich tworzenia i rozwoju,
Utrzymanie polityki DG ITEC ukierunkowanej na klienta, zapewnienie jej spójności i koordynowanie opracowywania nowych strategii politycznych,
Prowadzenie katalogu usług DG ITEC poprzez gromadzenie informacji na temat usług i dopilnowanie ich przydatności do celów użytkowników końcowych.

DZIAŁ DS. INTRANETU I MULTIMEDIÓW

Rozszerzenie centrów doskonałości działu w celu zwiększenia satysfakcji klientów poprzez innowacyjną, intermedialną kulturę kreatywności i najwyższej klasy profesjonalizmu w dziedzinie komunikacji, w celu wsparcia w przeważającej mierze wewnętrznych potrzeb komunikacyjnych DG ITEC i Parlamentu,
Koordynowanie, opracowywanie, konsultowanie i wdrażanie kreatywnych i innowacyjnych produktów multimedialnych dotyczących komunikacji wewnętrznej, a także koordynowanie i wdrażanie potrzeb DG ITEC w zakresie komunikacji,
Zacieśnianie współpracy:
1)
na szczeblu międzyinstytucjonalnym poprzez: a) udostępnianie/dostosowywanie udanych produkcji multimedialnych na tematy będące przedmiotem wspólnego zainteresowania (np. procedury bezpieczeństwa i ochrony); b) udział w nieformalnej międzyinstytucjonalnej grupie roboczej ds. komunikacji wewnętrznej; c) koordynowanie treści komunikacyjnej wspólnych wydarzeń,
2)
na szczeblu PE poprzez tworzenie synergii z głównymi dyrekcjami generalnymi w zakresie ich potrzeb w dziedzinie wsparcia multimedialnego i komunikacyjnego,
Zarządzanie personelem, organizacja, administracja, koordynacja i zarządzanie budżetem jednostek działu,
Opracowywanie, proponowanie i uzgadnianie - w miarę możliwości - umów długoterminowych z głównymi dyrekcjami generalnymi będącymi klientami, aby umożliwić systematyczne i metodyczne planowanie i realizację prac.

Wydział ds. Tworzenia Rozwiązań Multimedialnych

Dostarczanie dostosowanych do potrzeb projektów multimedialnych i intermedialnych, w tym produkcja materiałów wideo, krótkich filmów, filmów dokumentalnych, a także zaawansowana animacja, projektowanie przestrzeni/ruchu, fotografia studyjna i inna; zgodnie z szerszymi wytycznymi strategicznymi administracji PE, najlepiej poprzez dwustronne umowy o gwarantowanym poziomie usług lub inne umowy,
Odgrywanie roli koordynacyjnej i nadawanie kontekstu głównym wewnętrznym kampaniom komunikacyjnym i wydarzeniom organizowanym przez administrację PE poprzez opracowywanie: dostosowanych marek, produktów multi- i intermedialnych, filmów narracyjnych w celu promowania strategicznego wykonania międzydyrekcyjnego lub innych podobnych projektów,
Rozpowszechniane wizji i strategicznych kierunków ITEC na okres po pandemii oraz - stosownie do przypadku - opracowywanie dostosowanych do celu produktów multi- i intermedialnych.

Wydział ds. Komunikacji

Opracowywanie biuletynów, briefingów poniedziałkowych, treści w mediach społecznościowych, a także wspieranie imprez; zapewnienie obecności DG ITEC podczas Dni Otwartych,
Wzmocnienie i rozszerzenie śladu komunikacyjnego DG ITEC, w tym proaktywnej obecności na platformach intranetowych (ITECnet, wiadomości w intranecie PE, Newshound) oraz w mediach społecznościowych DG ITEC, przy pełnym zakresie istniejących i, w miarę możliwości, nowych działań;
Rozwijanie nowych kanałów komunikacji dla DG ITEC (np. czat w DG, wiadomości wideo itp.), we współpracy z Wydziałem ds. Tworzenia Rozwiązań Multimedialnych,
Udoskonalenie polityki komunikacyjnej DG ITEC w celu zapewnienia, aby wszystkie służby DG ITEC pracowały nad jednolitymi ramami komunikacyjnymi dostosowanymi do ITEC 2.0; w tym zakresie przyczynianie się do rozwoju wewnętrznej sieci komunikacyjnej w Parlamencie Europejskim w celu wzmocnienia współpracy w tej dziedzinie między dyrekcjami generalnymi, aby lepiej służyć posłom i pracownikom,
Koordynowanie działań komunikacyjnych DG ITEC i wdrażanie strategii komunikacyjnej w ścisłej współpracy z zespołem dyrektora generalnego oraz ze służbami "frontowymi" DG ITEC (wsparcie informatyczne dla posłów, Wydział ds. Innowacji, Dział Obsługi Klienta i Komunikacji, wsparcie użytkowników).
1 Wszelkie zawarte w niniejszym ogłoszeniu sformułowania dotyczące osób płci męskiej należy rozumieć jako odnoszące się również do osób płci żeńskiej i odwrotnie.
2 Zob. rozporządzenie Rady (EWG, Euratom, EWWiS) nr 259/68 (Dz.U. L 56 z 4.3.1968, s. 1), zmienione rozporządzeniem (WE, Euratom) nr 723/2004 (Dz.U. L 124 z 27.4.2004, s. 1) i ostatnio rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 1023/2013 z dnia 22 października 2013 r. zmieniającym regulamin pracowniczy urzędników Unii Europejskiej i warunki zatrudnienia innych pracowników Unii Europejskiej (Dz.U. L 287 z 29.10.2013, s. 15).
3 Urzędnik jest klasyfikowany z chwilą zatrudnienia zgodnie z art. 32 regulaminu.
4 Spis głównych zadań znajduje się w załączniku.
5 Państwami członkowskimi Unii Europejskiej są: Belgia, Bułgaria, Czechy, Dania, Niemcy, Estonia, Irlandia, Grecja, Hiszpania, Francja, Chorwacja, Włochy, Cypr, Łotwa, Litwa, Luksemburg, Węgry, Malta, Niderlandy, Austria, Polska, Portugalia, Rumunia, Słowenia, Słowacja, Finlandia, Szwecja.
6 Ten rok doświadczenia nie zostanie uwzględniony w ocenie doświadczenia zawodowego wymaganego w następnym akapicie.
7 Językami urzędowymi Unii Europejskiej są języki: angielski, bułgarski, chorwacki, czeski, duński, estoński, fiński, francuski, grecki, hiszpański, irlandzki, litewski, łotewski, maltański, niderlandzki, niemiecki, polski, portugalski, rumuński, słowacki, słoweński, szwedzki, węgierski i włoski.
9 Nie dotyczy to kandydatów pracujących w Parlamencie Europejskim w dniu, w którym upływa termin składania kandydatur.
10 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE (Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 39).

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024