Zawiadomienie zmieniające zawiadomienie o wszczęciu postępowania antysubsydyjnego dotyczącego przywozu produktów z włókien ciągłych szklanych pochodzących z Egiptu2020/C 48/11.

Zawiadomienie zmieniające zawiadomienie o wszczęciu postępowania antysubsydyjnego dotyczącego przywozu produktów z włókien ciągłych szklanych pochodzących z Egiptu

(2020/C 48/11)

(Dz.U.UE C z dnia 12 lutego 2020 r.)

W dniu 7 czerwca 2019 r. Komisja opublikowała zawiadomienie o wszczęciu dochodzenia antysubsydyjnego dotyczącego przywozu produktów z włókien ciągłych szklanych pochodzących z Egiptu 1  ("zawiadomienie z dnia 7 czerwca 2019 r."). W sekcji 3 zawiadomienia z dnia 7 czerwca 2019 r. Komisja wyraźnie zastrzegła sobie prawo do objęcia dochodzeniem innych istotnych subsydiów, których istnienie zostałoby ujawnione w trakcie dochodzenia. W trakcie dochodzenia Komisja znalazła dodatkowe dowody na istnienie istotnych subsydiów, które nie zostały uwzględnione w tym zawiadomieniu. W związku z tym, zgodnie z art. 10 ust. 7 rozporządzenia (UE) 2016/1037 Parlamentu Europejskiego i Rady 2  ("rozporządzenie podstawowe"), Komisja uznaje, że uzasadnione jest włączenie tych subsydiów w zakres obecnego dochodzenia oraz wprowadzenie odpowiednich zmian do zawiadomienia z dnia 7 czerwca 2019 r. Dodatkowe informacje na ten temat są dostępne w notatce dołączonej do dokumentacji do wglądu dla zainteresowanych stron.

1.
Dodatkowe subsydia objęte dochodzeniem

Odpowiednia część sekcji 3 zawiadomienia z dnia 7 czerwca 2019 r. brzmi następująco:

"Skarżący twierdzi również, że oprócz subsydiów przyznawanych bezpośrednio przez rząd Egiptu egipscy producenci produktu objętego dochodzeniem korzystają również z subsydiów przyznanych bezpośrednio przez rząd Egiptu lub egipskie organy w kontekście współpracy pomiędzy Egiptem a Chińską Republiką Ludową, mających na celu wspieranie inwestycji w specjalnej strefie ekonomicznej (China-Egypt Suez Economic and Trade Cooperation Zone). Skarga zawiera dowody na istnienie porozumień o współpracy między rządami Chin i Egiptu, a także kredytów udzielanych egipskim bankom państwowym przez chińskie podmioty będące własnością państwa lub kontrolowane przez państwo. Biorąc pod uwagę cele tych porozumień i kredytów, skarżący twierdzi, że takie kredyty są korzystne dla producenta eksportującego w Egipcie, będącego w posiadaniu kapitału chińskiego.

Skarżący twierdzi również, że wyżej wymienione środki stanowią subsydia, ponieważ pociągają za sobą wkład finansowy rządu Egiptu (łącznie z organami publicznymi) i przynoszą korzyści producentom eksportującym produkt objęty dochodzeniem. Zarzuca się, że subsydia te mają zastosowanie wyłącznie do niektórych przedsiębiorstw, grupy przedsiębiorstw lub niektórych sektorów przemysłu lub są uwarunkowane wynikami wywozu i z tego względu mają charakter szczególny oraz stanowią podstawę środków wyrównawczych. W związku z powyższym określone w skardze kwoty rzekomych subsydiów wydają się być znaczne w odniesieniu do Egiptu."

Dochodzenie ujawniło dodatkowe dowody dotyczące przepływów finansowych związanych z polityką preferencyjnych kredytów, które nie były uwzględnione w sekcji 3 zawiadomienia z dnia 7 czerwca 2019 r. W szczególności Komisja stwierdziła w toku dochodzenia, że oprócz kredytów wymienionych w złożonej skardze jako udostępnione producentom eksportującym za pośrednictwem egipskich banków państwowych, kredyty udzielane były również bezpośrednio przez chińskie podmioty państwowe lub podmioty kontrolowane przez państwo jedynemu producentowi eksportującemu w Egipcie, a także pośrednio, za pośrednictwem powiązanych z nim przedsiębiorstw mających siedzibę w Chińskiej Republice Ludowej. Ponieważ finansowanie preferencyjne można przypisać rządowi Egiptu, Komisja musi je również zbadać w ramach trwającego postępowania.

Dochodzenie wykazało również, że współpraca między rządem Egiptu a rządem Chińskiej Republiki Ludowej mogła mieć wpływ na inne praktyki w zakresie subsydiowania, oprócz przenoszenia środków poprzez udzielanie pożyczek preferencyjnych (takich jak udostępnianie gruntów za kwotę niższą od odpowiedniego wynagrodzenia). W ramach niniejszego dochodzenia Komisja podda ten element dalszej analizie.

W związku z tym, zgodnie z art. 10 ust. 7 rozporządzenia podstawowego, w zawiadomieniu z dnia 7 czerwca 2019 r. bezpośrednio po wyżej wymienionym tekście dodaje się tekst w brzmieniu:

"W trakcie dochodzenia Komisja znalazła dodatkowe dowody dotyczące związanych z polityką preferencyjną kredytów udzielonych przez chińskie podmioty państwowe lub podmioty kontrolowane przez państwo bezpośrednio na rzecz przedsiębiorstwa Jushi Egypt lub pośrednio za pośrednictwem jego spółki dominującej w Chińskiej Republice Ludowej.

W odniesieniu do tych kredytów Komisja znalazła dowody na to, że wiążą się one z wkładem finansowym, który może zostać przypisany rządowi Egiptu i który przynosi korzyść producentowi eksportującemu produktu objętego postępowaniem. Wydaje się, że subsydia te mają zastosowanie wyłącznie do niektórych przedsiębiorstw, grupy przedsiębiorstw lub niektórych sektorów przemysłu lub są uwarunkowane wynikami wywozu i z tego względu mają charakter szczególny oraz stanowią podstawę dla środków wyrównawczych. Wydaje się, że kwoty tych kredytów wiążą się ze znaczącym subsydiowaniem.

W trakcie dochodzenia Komisja odkryła również inne elementy współpracy między Egiptem a Chińską Republiką Ludową, które mogą być istotne dla badania innych praktyk subsydiowania, takich jak udostępnianie gruntów za kwotę niższą od odpowiedniego wynagrodzenia."

2.
Kwestie proceduralne
2.1.
Procedura dotycząca stwierdzenia subsydiowania: Producenci eksportujący

Zgodnie z art. 10 ust. 7 rozporządzenia podstawowego, wszystkie strony zainteresowane włączeniem tych subsydiów w zakres dochodzenia (w tym rząd Chińskiej Republiki Ludowej) są proszone o przedstawienie swoich opinii na piśmie, dostarczenie informacji oraz dostarczenie potwierdzających dowodów dotyczących tych subsydiów. Ze względu na ograniczony zakres dochodzenia w odniesieniu do nowych subsydiów, dotyczące ich uwagi w niniejszym dochodzeniu antysubsydyjnym powinny wpłynąć do Komisji w terminie 15 dni od daty opublikowania niniejszego zawiadomienia w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

W celu uzyskania informacji uznanych za niezbędne do dochodzenia w odniesieniu do tych nowych subsydiów Komisja zwróci się o dodatkowe informacje do władz Egiptu i Chińskiej Republiki Ludowej, a także do Jushi Egypt i powiązanych z nim przedsiębiorstw w Chińskiej Republice Ludowej. Odpowiedzi na wnioski o informacje należy udzielić w terminie 15 dni od daty opublikowania niniejszego zawiadomienia. Kopia wniosków o informacje dostępna jest w dokumentacji do wglądu dla zainteresowanych stron.

Streszczenie głównych elementów dotyczących przedmiotowych subsydiów znajduje się w dokumentacji do wglądu dla zainteresowanych stron.

Rząd Egiptu został zaproszony do konsultacji.

2.2.
Przesłuchania

Zgodnie z art. 10 ust. 12 rozporządzenia podstawowego wszystkie zainteresowane strony mogą wystąpić z wnioskiem o przesłuchanie przez Komisję w ciągu 15 dni od daty opublikowania niniejszego zawiadomienia w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

W przedmiotowym postępowaniu zastosowanie ma w dalszym ciągu harmonogram posiedzeń wyjaśniających określony w sekcji 5.7 zawiadomienia z dnia 7 czerwca 2019 r.

2.3.
Inne kwestie proceduralne

Pozostałe przepisy proceduralne, o których mowa w sekcjach 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 i 12 zawiadomienia z dnia 7 czerwca 2019 r., mają w odpowiednim przypadku nadal zastosowanie do przedmiotowego dochodzenia.

1 Dz.U. C 192 z 7.6.2019, s. 30.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1037 z dnia 8 czerwca 2016 r. w sprawie ochrony przed przywozem towarów subsydiowanych z krajów niebędących członkami Unii Europejskiej (Dz.U. L 176 z 30.6.2016, s. 55).

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2020.48.18

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Zawiadomienie zmieniające zawiadomienie o wszczęciu postępowania antysubsydyjnego dotyczącego przywozu produktów z włókien ciągłych szklanych pochodzących z Egiptu2020/C 48/11.
Data aktu: 12/02/2020
Data ogłoszenia: 12/02/2020