Zawiadomienie zmieniające zawiadomienie o wszczęciu postępowania antysubsydyjnego dotyczącego przywozu produktów z włókien ciągłych szklanych pochodzących z Egiptu2020/C 48/11.

Zawiadomienie zmieniające zawiadomienie o wszczęciu postępowania antysubsydyjnego dotyczącego przywozu produktów z włókien ciągłych szklanych pochodzących z Egiptu

(2020/C 48/11)

(Dz.U.UE C z dnia 12 lutego 2020 r.)

W dniu 7 czerwca 2019 r. Komisja opublikowała zawiadomienie o wszczęciu dochodzenia antysubsydyjnego dotyczącego przywozu produktów z włókien ciągłych szklanych pochodzących z Egiptu 1  ("zawiadomienie z dnia 7 czerwca 2019 r."). W sekcji 3 zawiadomienia z dnia 7 czerwca 2019 r. Komisja wyraźnie zastrzegła sobie prawo do objęcia dochodzeniem innych istotnych subsydiów, których istnienie zostałoby ujawnione w trakcie dochodzenia. W trakcie dochodzenia Komisja znalazła dodatkowe dowody na istnienie istotnych subsydiów, które nie zostały uwzględnione w tym zawiadomieniu. W związku z tym, zgodnie z art. 10 ust. 7 rozporządzenia (UE) 2016/1037 Parlamentu Europejskiego i Rady 2  ("rozporządzenie podstawowe"), Komisja uznaje, że uzasadnione jest włączenie tych subsydiów w zakres obecnego dochodzenia oraz wprowadzenie odpowiednich zmian do zawiadomienia z dnia 7 czerwca 2019 r. Dodatkowe informacje na ten temat są dostępne w notatce dołączonej do dokumentacji do wglądu dla zainteresowanych stron.

1.
Dodatkowe subsydia objęte dochodzeniem

Odpowiednia część sekcji 3 zawiadomienia z dnia 7 czerwca 2019 r. brzmi następująco:

"Skarżący twierdzi również, że oprócz subsydiów przyznawanych bezpośrednio przez rząd Egiptu egipscy producenci produktu objętego dochodzeniem korzystają również z subsydiów przyznanych bezpośrednio przez rząd Egiptu lub egipskie organy w kontekście współpracy pomiędzy Egiptem a Chińską Republiką Ludową, mających na celu wspieranie inwestycji w specjalnej strefie ekonomicznej (China-Egypt Suez Economic and Trade Cooperation Zone). Skarga zawiera dowody na istnienie porozumień o współpracy między rządami Chin i Egiptu, a także kredytów udzielanych egipskim bankom państwowym przez chińskie podmioty będące własnością państwa lub kontrolowane przez państwo. Biorąc pod uwagę cele tych porozumień i kredytów, skarżący twierdzi, że takie kredyty są korzystne dla producenta eksportującego w Egipcie, będącego w posiadaniu kapitału chińskiego.

Skarżący twierdzi również, że wyżej wymienione środki stanowią subsydia, ponieważ pociągają za sobą wkład finansowy rządu Egiptu (łącznie z organami publicznymi) i przynoszą korzyści producentom eksportującym produkt objęty dochodzeniem. Zarzuca się, że subsydia te mają zastosowanie wyłącznie do niektórych przedsiębiorstw, grupy przedsiębiorstw lub niektórych sektorów przemysłu lub są uwarunkowane wynikami wywozu i z tego względu mają charakter szczególny oraz stanowią podstawę środków wyrównawczych. W związku z powyższym określone w skardze kwoty rzekomych subsydiów wydają się być znaczne w odniesieniu do Egiptu."

Dochodzenie ujawniło dodatkowe dowody dotyczące przepływów finansowych związanych z polityką preferencyjnych kredytów, które nie były uwzględnione w sekcji 3 zawiadomienia z dnia 7 czerwca 2019 r. W szczególności Komisja stwierdziła w toku dochodzenia, że oprócz kredytów wymienionych w złożonej skardze jako udostępnione producentom eksportującym za pośrednictwem egipskich banków państwowych, kredyty udzielane były również bezpośrednio przez chińskie podmioty państwowe lub podmioty kontrolowane przez państwo jedynemu producentowi eksportującemu w Egipcie, a także pośrednio, za pośrednictwem powiązanych z nim przedsiębiorstw mających siedzibę w Chińskiej Republice Ludowej. Ponieważ finansowanie preferencyjne można przypisać rządowi Egiptu, Komisja musi je również zbadać w ramach trwającego postępowania.

Dochodzenie wykazało również, że współpraca między rządem Egiptu a rządem Chińskiej Republiki Ludowej mogła mieć wpływ na inne praktyki w zakresie subsydiowania, oprócz przenoszenia środków poprzez udzielanie pożyczek preferencyjnych (takich jak udostępnianie gruntów za kwotę niższą od odpowiedniego wynagrodzenia). W ramach niniejszego dochodzenia Komisja podda ten element dalszej analizie.

W związku z tym, zgodnie z art. 10 ust. 7 rozporządzenia podstawowego, w zawiadomieniu z dnia 7 czerwca 2019 r. bezpośrednio po wyżej wymienionym tekście dodaje się tekst w brzmieniu:

"W trakcie dochodzenia Komisja znalazła dodatkowe dowody dotyczące związanych z polityką preferencyjną kredytów udzielonych przez chińskie podmioty państwowe lub podmioty kontrolowane przez państwo bezpośrednio na rzecz przedsiębiorstwa Jushi Egypt lub pośrednio za pośrednictwem jego spółki dominującej w Chińskiej Republice Ludowej.

W odniesieniu do tych kredytów Komisja znalazła dowody na to, że wiążą się one z wkładem finansowym, który może zostać przypisany rządowi Egiptu i który przynosi korzyść producentowi eksportującemu produktu objętego postępowaniem. Wydaje się, że subsydia te mają zastosowanie wyłącznie do niektórych przedsiębiorstw, grupy przedsiębiorstw lub niektórych sektorów przemysłu lub są uwarunkowane wynikami wywozu i z tego względu mają charakter szczególny oraz stanowią podstawę dla środków wyrównawczych. Wydaje się, że kwoty tych kredytów wiążą się ze znaczącym subsydiowaniem.

W trakcie dochodzenia Komisja odkryła również inne elementy współpracy między Egiptem a Chińską Republiką Ludową, które mogą być istotne dla badania innych praktyk subsydiowania, takich jak udostępnianie gruntów za kwotę niższą od odpowiedniego wynagrodzenia."

2.
Kwestie proceduralne
2.1.
Procedura dotycząca stwierdzenia subsydiowania: Producenci eksportujący

Zgodnie z art. 10 ust. 7 rozporządzenia podstawowego, wszystkie strony zainteresowane włączeniem tych subsydiów w zakres dochodzenia (w tym rząd Chińskiej Republiki Ludowej) są proszone o przedstawienie swoich opinii na piśmie, dostarczenie informacji oraz dostarczenie potwierdzających dowodów dotyczących tych subsydiów. Ze względu na ograniczony zakres dochodzenia w odniesieniu do nowych subsydiów, dotyczące ich uwagi w niniejszym dochodzeniu antysubsydyjnym powinny wpłynąć do Komisji w terminie 15 dni od daty opublikowania niniejszego zawiadomienia w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

W celu uzyskania informacji uznanych za niezbędne do dochodzenia w odniesieniu do tych nowych subsydiów Komisja zwróci się o dodatkowe informacje do władz Egiptu i Chińskiej Republiki Ludowej, a także do Jushi Egypt i powiązanych z nim przedsiębiorstw w Chińskiej Republice Ludowej. Odpowiedzi na wnioski o informacje należy udzielić w terminie 15 dni od daty opublikowania niniejszego zawiadomienia. Kopia wniosków o informacje dostępna jest w dokumentacji do wglądu dla zainteresowanych stron.

Streszczenie głównych elementów dotyczących przedmiotowych subsydiów znajduje się w dokumentacji do wglądu dla zainteresowanych stron.

Rząd Egiptu został zaproszony do konsultacji.

2.2.
Przesłuchania

Zgodnie z art. 10 ust. 12 rozporządzenia podstawowego wszystkie zainteresowane strony mogą wystąpić z wnioskiem o przesłuchanie przez Komisję w ciągu 15 dni od daty opublikowania niniejszego zawiadomienia w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

W przedmiotowym postępowaniu zastosowanie ma w dalszym ciągu harmonogram posiedzeń wyjaśniających określony w sekcji 5.7 zawiadomienia z dnia 7 czerwca 2019 r.

2.3.
Inne kwestie proceduralne

Pozostałe przepisy proceduralne, o których mowa w sekcjach 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 i 12 zawiadomienia z dnia 7 czerwca 2019 r., mają w odpowiednim przypadku nadal zastosowanie do przedmiotowego dochodzenia.

1 Dz.U. C 192 z 7.6.2019, s. 30.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1037 z dnia 8 czerwca 2016 r. w sprawie ochrony przed przywozem towarów subsydiowanych z krajów niebędących członkami Unii Europejskiej (Dz.U. L 176 z 30.6.2016, s. 55).

Zmiany w prawie

Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Od dziś ważna zmiana dla niektórych kierowców

Nowe przepisy, które zaczną obowiązywać od wtorku, 10 września, zakładają automatyczny zwrot prawa jazdy, bez konieczności składania wniosku. Zmiana ma zapobiegać sytuacji, w której kierowcy, nieświadomi obowiązku, byli karani za prowadzenie pojazdu, mimo formalnego odzyskania uprawnień.

Robert Horbaczewski 09.09.2024
Będą zmiany w ustawie o działaniach antyterrorystycznych oraz w ustawie o ABW oraz AW

Rząd przyjął we wtorek projekt przepisów, który dostosowuje polskie prawo do przepisów Unii Europejskiej, które dotyczą przeciwdziałania rozpowszechnianiu w Internecie treści o charakterze terrorystycznym. Wprowadzony zostanie mechanizm wydawania i weryfikowania nakazów usunięcia lub uniemożliwienia dostępu do takich treści. Za egzekwowanie nowych przepisów odpowiedzialny będzie szef Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego. Od jego decyzji będzie się można odwołać do sądu.

Grażyna J. Leśniak 03.09.2024
Ustawa o rencie wdowiej niekonstytucyjna?

O zawetowanie ustawy o tzw. wdowich emeryturach jako aktu dyskryminującego część obywateli zwróciła się do prezydenta Andrzeja Dudy jedna z emerytek. W jej przekonaniu uchwalona 26 lipca 2024 r. ustawa narusza art. 32 Konstytucji, ponieważ wprowadza zasady dyskryminujące dużą część seniorów. Czy prezydent zdążył się z nią zapoznać – nie wiadomo. Bo petycja wpłynęła do Kancelarii Prezydenta 6 sierpnia, a już 9 sierpnia ustawa została podpisana.

Grażyna J. Leśniak 31.08.2024
Nalewki już bez barwników, soków i dodatkowych aromatów

We wtorek, 20 sierpnia, zaczęły obowiązywać przepisy rozporządzenia ministra rolnictwa dotyczące znakowania napojów alkoholowych. Z uwagi na tradycyjne praktyki produkcyjne stosowane przy wyrobie "nalewek", nowe zasady wykluczają możliwość ich barwienia, aromatyzowania czy też dodawania do nich soków owocowych.

Krzysztof Koślicki 20.08.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2020.48.18

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Zawiadomienie zmieniające zawiadomienie o wszczęciu postępowania antysubsydyjnego dotyczącego przywozu produktów z włókien ciągłych szklanych pochodzących z Egiptu2020/C 48/11.
Data aktu: 12/02/2020
Data ogłoszenia: 12/02/2020