(opinia z inicjatywy własnej)(2019/C 353/04)
(Dz.U.UE C z dnia 18 października 2019 r.)
Sprawozdawca: Krister ANDERSSON
Podstawa prawna |
Art. 32 ust. 2 regulaminu wewnętrznego Opinia z inicjatywy własnej |
Decyzja Zgromadzenia Plenarnego |
15.2.2018 |
Sekcja odpowiedzialna |
Sekcja ds. Unii Gospodarczej i Walutowej oraz Spójności Gospodarczej i Społecznej |
Data przyjęcia przez sekcję |
2.7.2019 |
Data przyjęcia na sesji plenarnej |
17.7.2019 |
Sesja plenarna nr |
545 |
Wynik głosowania (za/przeciw/wstrzymało się) |
167/7/7 |
Bruksela, dnia 17 lipca 2019 r.
|
Luca JAHIER |
|
Przewodniczący |
|
Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego |
1 OECD, sprawozdania końcowe w sprawie BEPS z 2015 r.
2 W UE Komisja zgłosiła przenoszenie zysków przedsiębiorstw i erozję bazy podatkowej przez przedsiębiorstwa na kwotę 50-70 mld EUR, co odpowiada mniej niż 0,4 % unijnego PKB. SWD(2018) 81 final.
3 OECD. "BEPS: Addressing the Tax Challenges of the Digital Economy" ["Podjęcie wyzwań podatkowych związanych z gospodarką cyfrową"], działanie nr 1: wyniki z 2014 r.
4 OECD. "Tax Challenges Arising from Digitalisation: Interim Report 2018" ["Wyzwania podatkowe wynikające z cyfryzacji, sprawozdanie okresowe z 2018 r."] - otwarte ramy w zakresie BEPS, OECD/G-20, projekt BEPS (publikacja OECD z dnia 16 marca 2018 r.); OECD.
5 "Public Consultation Document Addressing the Tax Challenges of the Digitalisation of the Economy" ["Dokument konsultacyjny: Stawić czoła wyzwaniom podatkowym związanym z cyfryzacją gospodarki"], OECD.
6 "US and France accelerate plans to make global tech groups pay tax. "Finance ministers agree on need for international minimum corporation tax level", Financial Times, 28 lutego 2019 r.
7 Grupa ekspertów Komisji ds. opodatkowania gospodarki cyfrowej, 28 maja 2014 r. Grupie przewodniczył Vítor Gaspar, były portugalski minister finansów; w skład Grupy weszło sześciu ekspertów z całej Europy, posiadających różne doświadczenie i różną wiedzę fachową mające związek z przedmiotowym zagadnieniem.
8 Zob. opinia EKES-u w sprawie opodatkowania zysków przedsiębiorstw wielonarodowych w gospodarce cyfrowej (Dz.U. C 367 z 10.10.2018, s. 73).
9 Wyzwania podatkowe wynikające z cyfryzacji - sprawozdanie okresowe z 2018 r.
10 OECD, 2015.
11 Definicję można znaleźć w artykule Transfer pricing in the EU context [Ustalanie cen transferowych w kontekście UE].
12 Dyrektywa Rady w sprawie wspólnej podstawy opodatkowania osób prawnych (COM(2016) 0685 final - C8-0472/2016 - 2016/0337(CNS)). "Wybór trzech czynników wynika z potrzeby odzwierciedlenia zarówno państwa produkcji (strona podaży, mierzona na podstawie aktywów lub wynagrodzenia za pracę), jak i państwa popytu (sprzedaż w miejscu docelowym) w celu właściwego opisania działalności gospodarczej. Sprzedaż waży się jako jedną trzecią, wynagrodzenie - jedną szóstą, liczbę pracowników - jedną szóstą, a aktywa - jedną trzecią. Suma wartości ważonych równa się jeden, w związku z czym 100 % CCCTB jest dzielone między państwami członkowskimi. Państwa członkowskie mogą następnie zastosować krajowe stawki opodatkowania osób prawnych w odniesieniu do ich odnośnych udziałów w podstawach opodatkowania. SWD(2016) 341 final
13 Można odnotować, że przedsiębiorstwa realizujące cele społeczne takie jak niektóre spółdzielnie związane ze społecznością lokalną rozprowadzają wytworzoną wartość bardziej bezpośrednio, w związku z czym klucz przydziału może się do nich nie stosować bezpośrednio.
14 Jeżeli kraje zapewniające dobrą infrastrukturę i szerokie zachęty do badań i rozwoju nie otrzymają sprawiedliwej części podatków od osób prawnych, ich zachęty mające na celu stworzenie sprzyjającego środowiska inwestycyjnego zostałyby zmniejszone lub nawet całkowicie wyeliminowane.
15 "Zwykły" zysk wyniósłby 70.
16 Po zastosowaniu wynagrodzenia zgodnego z ceną wolnorynkową pozostały zysk wynosi 30. Po dodaniu czynnika badań i rozwoju (R) do propozycji w sprawie czynnika CCCTB w kluczu przydziału zastosowano by następujące czynniki: kapitał (K), praca (P), sprzedaż (S) i R. Miałyb y one jednakową wagę (każdy po 1/4). Biorąc pod uwagę trzy kraje, należy rozważyć dwanaście komponentów. Jednak kraj C posiada tylko jeden komponent - sprzedaż. Pozostałe jedenaście komponentów jest podzielonych równo między A i B, tj. każdy z nich ma 5 1/2 (5,5/12 * 30) = 13 3/4. Podstawa opodatkowania dla kraju C wynosi (1/12*30) = 2 1/2. W przypadku krajów A i B dodatkową podstawę opodatkowania wynoszącą 13 3/4 można rozłożyć na pojedyncze czynniki w następujący sposób: 3 3/4 dla K, 3 3/4 dla P i 3 3/4 dla R (łącznie 7 1/2 dla K, 7 1/2 dla P i 7 1/2 dla R) oraz po 2 1/2 dla S. Suma przydzielona dla S wynosi również 7 1/2.
17 Gdyby cała podstawa opodatkowania opierała się wyłącznie na sprzedaży, kraj C w powyższym przykładzie otrzymałby podstawę opodatkowania wynoszącą 25. Gdyby tylko zysk rezydualny został przydzielony na podstawie komponentu sprzedaży, ekwiwalentna podstawa opodatkowania dla kraju C wyniosłaby 7,5.
18 Future Taxation of Company profits - What to do with Intangibles? ["Przyszłe opodatkowanie zysków spółek - Co robić z wartościami niematerialnymi i prawnymi"], Sigurd Næss-Schmidt, Palle Sørensen, Benjamin Barner Christiansen, Vincenzo Zurzolo, Charlotta Zienau, Jonas Juul Henriksen i Joshua Brown, Copenhagen Economics, 19 lutego 2019 r.