Opinia w sprawie partnerstwa między instytucjami edukacyjnymi a pracodawcami (opinia rozpoznawcza).

Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego w sprawie partnerstwa między instytucjami edukacyjnymi a pracodawcami (opinia rozpoznawcza)

(2009/C 228/02)

(Dz.U.UE C z dnia 22 września 2009 r.)

W piśmie z dnia 27 czerwca 2008 r. Ministerstwo Spraw Zagranicznych i Europejskich Republiki Czeskiej, w związku ze zbliżającą się czeską prezydencją Unii Europejskiej, zwróciło się do Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego o opracowanie opinii rozpoznawczej w sprawie

"partnerstwa między instytucjami edukacyjnymi a pracodawcami" (opinia rozpoznawcza).

Sekcja Zatrudnienia, Spraw Społecznych i Obywatelstwa, której powierzono przygotowanie prac Komitetu w tej sprawie, przyjęła swoją opinię 10 marca 2009 r. Sprawozdawcą był Henri MALOSSE, współsprawozdawcą Cristian PIRVULESCU.

Na 452. sesji plenarnej w dniach 24 - 25 marca 2009 r. (posiedzenie z 24 marca) Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny stosunkiem głosów 160 do 1 - 11 osób wstrzymało się od głosu - przyjął następującą opinię:

1. Streszczenie i zalecenia

1.1 W odpowiedzi na wniosek prezydencji czeskiej skierowany do EKES-u, w niniejszej opinii rozpoznawczej poświęconej stosunkom między pracodawcami a instytucjami edukacyjnymi zawarto zalecenia zarówno dla przedsiębiorstw, stowarzyszeń przedsiębiorstw, wszelkich różnorodnych instytucji edukacyjnych, jak i dla UE oraz nakreślono perspektywy otwarcia dialogu społecznego i dialogu obywatelskiego z wszystkimi zainteresowanymi instytucjami i strukturami.

1.2 Przyjęte podejście oparte jest na następujących elementach:

- sytuacja kryzysowa, która stawia przed Europą nowe wyzwania zewnętrzne i wewnętrzne i która przejawia się w gospodarce realnej zamykaniem i restrukturyzacją przedsiębiorstw oraz znacznym wzrostem bezrobocia;

- istnienie tendencji strukturalnych o silnym oddziaływaniu społeczno-gospodarczym, w tym m.in. starzenie się ludności, wejście do światowej konkurencji nowych potęg gospodarczych, rozwój nowych technologii wymagających stałego dostosowywania się i przewidywania nowych umiejętności;

- potrzeby osób i grup narażonych na wykluczenie; słabsze grupy są bardziej narażone w czasie kryzysu; partnerstwa powinny być czynnikiem większej sprawiedliwości dzięki projektom ułatwiającym integrację zawodową kobiet, młodzieży, mniejszości, osób niepełnosprawnych i starszych.

1.3 Przedstawiono wiele priorytetowych elementów metodologicznych:

- kultura partnerstwa uwzględniająca poszanowanie różnic w zakresie podstawowych zadań przedsiębiorstw i instytucji edukacyjnych;

- stan ogólny stosunków i partnerstw między instytucjami edukacyjnymi a przedsiębiorstwami, który pozostawia wiele do życzenia - poza szkolnictwem technicznym i zawodowym - wobec braku niezbędnych środków i wizji strategicznej;

- konieczność znalezienia właściwej równowagi między podejściem odgórnym i oddolnym we wszystkich inicjatywach, które powinny być podjęte;

- znaczenie kontaktów osobistych dla skutecznego funkcjonowania partnerstwa;

- konieczność całościowego traktowania problematyki szeroko pojętego partnerstwa między instytucjami edukacyjnymi (uniwersytety, kształcenie zawodowe, szkoły itp.) a pracodawcami (sektor prywatny i publiczny, organizacje pozarządowe itp.) w ramach podejścia trójpoziomowego:

- szkolnictwo podstawowe, średnie i wyższe;

- szkolenie zawodowe - początkowe i ustawiczne;

- kształcenie inżynierskie i techniczne, innowacja i badania naukowe;

- szczególne wysiłki na rzecz sektorów zawodowych i MŚP, gdyż ta kategoria przedsiębiorstw stanowi - dzięki swej elastyczności - główne źródło zatrudnienia w dobie kryzysu i odgrywa istotną rolę w rozwijaniu ducha przedsiębiorczości i kreatywności;

- rola organizacji pracodawców, związków zawodowych i organizacji społeczeństwa obywatelskiego w ułatwianiu realizacji projektów i synergii celem wspierania trwałych i dynamicznych inicjatyw i struktur.

Podejście ogólne, w kontekście konkurencji, na rzecz modelu współpracy między wszystkimi zainteresowanymi podmiotami

1.4 EKES proponuje stworzenie na szczeblu europejskim nowych ram partnerstwa między instytucjami edukacyjnymi a przedsiębiorstwami w celu wykorzystania atutów wymiaru europejskiego oraz na rzecz postępu społeczeństwa. EKES zaleca uruchomienie procesu europejskiego, który mógłby przyjąć nazwę "procesu praskiego" w związku z konferencją na temat partnerstwa między instytucjami edukacyjnymi a przedsiębiorstwami, która odbędzie się w Pradze w dniach 6 i 7 kwietnia br. z inicjatywy prezydencji czeskiej. Proces ten mógłby przybrać formę dość szerokich europejskich ram odniesienia umożliwiających podmiotom w terenie podejmowanie innowacyjnych działań na szczeblu lokalnym i krajowym, takich jak:

- apelowanie do państw członkowskich i innych władz publicznych o ogólnie większe zaangażowanie na rzecz szkolnictwa, a w szczególności na rzecz omawianych partnerstw, tak aby odpowiednio zareagować na kryzys gospodarczy oraz na utrzymujące się trudności na rynku pracy;

- zachęcanie przedsiębiorstw i instytucji edukacyjnych do zaangażowania się w te partnerstwa, z zastosowaniem innowacyjnych rozwiązań co do formy i treści;

- organizowanie wymiany wzorcowych rozwiązań i stworzenie ram technicznych i finansowych pozwalających na testowanie, ocenę i rozpowszechnianie inicjatyw na płaszczyźnie europejskiej;

- rozwijanie wspólnych projektów (wspólne ramy odniesienia dla dyplomów, sieci szkół i inicjatyw, szkolenie nauczycieli, sieć mediatorów);

- promowanie programów związanej z mobilnością wymiany nauczycieli, uczniów, szkół i organizacji pracodawców.

1.5 EKES sugeruje, by wspomniany proces był finansowany do roku 2013 z europejskich funduszy strukturalnych oraz w ramach istniejących programów (Leonardo, Grundtvig, Erasmus dla studentów, dla młodzieży uczącej się zawodu, dla osób zakładających firmy itd.), dostosowanych odpowiednio w miarę potrzeb. Z funduszy strukturalnych można by finansować zwłaszcza szkolenie początkowe. Po roku 2013 można by zaproponować uzupełniający program szczegółowy.

2. Niezbędny charakter partnerstwa między środowiskiem przedsiębiorstw a środowiskiem szkolnictwa i jego potencjał

2.1 Na całym terytorium europejskim rozwój i jakość życia są w znacznym stopniu uwarunkowane poziomem kultury i nauki, które z kolei zależą od jakości systemów nauczania. Należy podkreślić, że partnerstwo między przedsiębiorstwami a instytucjami edukacyjnymi w Europie narażone jest na istotne problemy związane z następującymi kwestiami:

- na płaszczyźnie społecznej - ze znacznym wzrostem zapotrzebowania na wiedzę;

- na płaszczyźnie gospodarczej - z gwałtownym zwiększeniem się liczby przedmiotów do nauczania w celu zaspokojenia potrzeb gospodarki;

- na płaszczyźnie kulturowej - z coraz bardziej złożonymi potrzebami związanymi z propagowaniem walorów wielokulturowości.

Partnerstwo powinno również uwzględniać:

- powszechne prawo do kształcenia i edukacji, a szczególnie do jak najwyższego poziomu wiedzy ogólnej, w tym nauki języków i współczesnych technik komunikacyjnych;

- walkę z wszelkimi formami wykluczenia i dyskryminacji, a także poszanowanie różnorodności we wszystkich formach;

- inicjatywę i kreatywność oraz wszystkie pozytywne wartości związane z ideą tworzenia bogactwa i z przedsiębiorczością;

- poświęcenie specjalnej uwagi przypadkom indywidualnym, szczególnie w określonych grupach ludności.

2.2 Tradycyjnie w Europie prowadzono długoterminowe prognozowanie potrzebnych umiejętności. Jednakże w szybko zmieniającej się zglobalizowanej gospodarce konieczna jest ściślejsza współpraca między systemem szkolnictwa a przedsiębiorstwami w zakresie określania potrzeb przemysłu, a zwłaszcza MŚP - zarówno potrzeb bieżących, jak i tych, które pojawią się w nieodległej przyszłości.

2.3 Od dawna odnotowuje się bardzo pozytywne doświadczenia w zakresie kształcenia technicznego, na poziomie średnim i wyższym, w ramach partnerstw, które umożliwiają jego ścisły związek ze środowiskiem gospodarczym poprzez różne umowy - formalne i nieformalne - wiążące, dwukierunkowo, instytucje edukacyjne i przedsiębiorstwa. Poza wzorcowymi rozwiązaniami, zauważalnymi niemal wszędzie, istnieje silne dążenie, by w poszanowaniu kompetencji każdej ze stron - w tym uprawnień placówek oświatowych do w pełni niezależnego wydawania dyplomów - budować trwałe stosunki partnerskie celem tworzenia synergii, łączenia potencjału i umiejętności, tak aby wspólnie zaspokajać potrzeby społeczne i gospodarcze.

Przedsiębiorstwa i instytucje edukacyjne dążą rzecz jasna do realizacji innych celów, ale rozwijanie wymiany informacji, partnerstwa i wspólnych projektów może przynosić im korzyści ułatwiające skuteczniejsze wykonywanie ich zadań. Od lat, a nawet wieków, w wielu państwach członkowskich funkcjonują systemy naprzemiennej nauki w szkole i przyuczania zawodowego, w ramach których nauka odbywa się w szkole i w przedsiębiorstwie (system dwutorowy w Niemczech, przyuczanie do zawodu we Francji - apprentissage, czy w Wielkiej Brytanii - apprenticeships, itp.). Takie naprzemienne systemy nauki wykazują znaczną wartość dodaną wynikającą ze stałych, ustrukturyzowanych i zintegrowanych partnerstw.

2.4 W idealnej sytuacji przedsiębiorstwo wnosi znajomość potrzeb rynku, zarówno bieżących, jak i przyszłych, dając w ten sposób możliwość lepszego ukierunkowania oferty edukacyjnej i szkoleniowej. Posiada wiedzę praktyczną, kompetencje zawodowe i środki techniczne.

2.5 Natomiast w dziedzinie szkolnictwa następuje gromadzenie wiedzy technicznej i naukowej, która może zostać praktycznie wykorzystana poprzez przygotowanie do działania w środowisku pracy, rozwój nowych ofert i ścieżek podnoszenia kwalifikacji.

3. Wyzwania dla przedsiębiorstw i instytucji edukacyjnych

3.1 Pomimo licznych pozytywnych doświadczeń liczba inicjatyw w zakresie partnerstw między instytucjami edukacyjnymi a pracodawcami jest nadal skromna; ograniczają się one do szkolnictwa technicznego i zawodowego. Wobec kryzysu gospodarczego wykorzystanie potencjału tego partnerstwa jest niezbędne, gdyż najważniejszymi warunkami skutecznej naprawy gospodarki jest kształcenie lepiej odpowiadające potrzebom rynku pracy oraz lepsze wykorzystanie umiejętności i zasobów ludzkich w przedsiębiorstwach.

3.2 Ramy tego nowego partnerstwa europejskiego muszą przybierać oczywiście różne kształty. Muszą one obejmować w zróżnicowany sposób odpowiednich partnerów:

- na płaszczyźnie lokalnej - przedsiębiorstwo z instytucjami edukacyjnymi i władzami lokalnymi;

- stowarzyszenia przedsiębiorców, partnerów społecznych, struktury szkolnictwa i inne podmioty społeczeństwa obywatelskiego - powinni oni pobudzać takie partnerstwa lokalne i zapewniać im ustrukturyzowane ramy;

- na płaszczyźnie europejskiej - Komisja Europejska, duże europejskie organizacje przedsiębiorców i pracowników oraz pozostałe podmioty społeczeństwa obywatelskiego, a także, rzecz jasna, rządy europejskie, aby nadawać temu partnerstwu wymiar europejski obejmujący 27 państw członkowskich.

3.3 Instytucje edukacyjne i przedsiębiorstwa, a zwłaszcza organizacje, które je reprezentują, ponoszą wspólnie odpowiedzialność za opracowanie ścieżek kształcenia i oferty szkoleniowej.

3.4 Przedsiębiorstwo musi pozyskać bardzo różne kompetencje w wielu wymiarach, które warunkują lub wpływają na jego organizację, funkcjonowanie i działalność gospodarczą, a więc w zakresie przemian technologicznych, internacjonalizacji i nowych technologii. Przedsiębiorstwo musi z jednej strony znaleźć osoby o odpowiednich kompetencjach na rynku pracy, a z drugiej strony - zapewnić kwalifikacje swoim pracownikom, osobom sprawującym funkcje kierownicze i osobom, które będą sprawowały takie funkcje w przyszłości, pod kątem wymogów zawodowych. Pracownicy zaś stoją w obliczu konieczności rozwijania własnego potencjału zatrudnienia i potwierdzania zdobytych kwalifikacji dyplomami o uznanej wartości zarówno w ramach przedsiębiorstwa, jak i na rynku pracy.

3.5 Dynamika zmian w szkolnictwie europejskim jest wyraźnie zdominowana przez dwa zjawiska: upowszechnienie i zróżnicowanie kształcenia. Szybki wzrost liczby uczniów i studentów w ostatnich dziesięcioleciach doprowadził równocześnie do wyraźnej dywersyfikacji uczących się (struktura wiekowa, wcześniejsza edukacja, pochodzenie społeczne itp.), która z kolei doprowadziła do konieczności opracowania dostosowanych i specyficznych metod pracy.

3.6 Mimo obecnych trudności, potencjał współpracy jest maksymalny. Na obecnym etapie rozpatrywania tej kwestii trzy aspekty wymagają poprawy.

3.6.1 Obecnie boleśnie odczuwany jest brak wykwalifikowanych pracowników w takich sektorach jak usługi dla ludności, budownictwo, gastronomia i hotelarstwo itd. Kształcenie techniczne i zawodowe często służyło za punkt odniesienia dla współpracy między przedsiębiorstwami a instytucjami edukacyjnymi na płaszczyźnie lokalnej. W wielu krajach tego typu kształcenie popadło w zapomnienie i niektórzy sądzą, że upowszechnianie się zjawiska niepewności i wykluczenia w naszych społeczeństwach jest bezpośrednio z tym związane. Wspólna odpowiedzialność przedsiębiorstw i instytucji edukacyjnych polega na poprawie perspektyw rozwoju zawodowego (płace, awanse itp.), na podnoszeniu rangi zawodów i rzemiosła przy jednoczesnym zapewnieniu wysokiej jakości nauczania obejmującego znaczną część wiedzy ogólnej.

3.6.2 Ciągłość i szybkość rytmów zmian wymagają nieustannej aktualizacji wyników, kształcenia ustawicznego, ponownego uczenia się i utrzymywania poziomu kompetencji i kwalifikacji zawodowych. Uczenie się przez całe życie staje się zatem obecnie powszechną koniecznością i w związku z tym stanowi doskonałą okazję do nawiązywania partnerstw między pracodawcami a instytucjami edukacyjnymi.

3.6.3 Pomijając wyjątkowe przypadki instytucje edukacyjne w znacznej mierze pozostają nieznane większości przedsiębiorstw, zwłaszcza MŚP. Tymczasem to właśnie w MŚP może występować potrzeba wszechstronnego szkolenia.

Najlepszą metodą byłoby lepsze włączenie pracodawców w szkolenie nauczycieli biorących udział w procesie rozwijania umiejętności zawodowych. Ponadto należałoby kształcić mediatorów celem inicjowania i sprawnego funkcjonowania stosunków partnerskich.

4. Ku europejskim ramom stosunków między środowiskiem szkolnictwa a przedsiębiorstwami

Okresy wielu nowych wyzwań, kryzysu i dużego wzrostu bezrobocia wymagają większego niż zwykle zaangażowania na rzecz kształcenia, ale także szybkiego przewidywania i oceniania przyszłych potrzeb w zakresie umiejętności oraz zarządzania nimi, jak stwierdziła Komisja Europejska w swym komunikacie "Nowe umiejętności w nowych miejscach pracy". Konieczne jest w związku z tym wykorzystanie w tej dziedzinie istniejących możliwości, w tym funduszy strukturalnych, oraz opracowanie nowych form działania na lata 2014-2020.

4.1 W latach 80. powstała jednolita sieć europejska (program COMETT) zdolna do skutecznego organizowania co roku tysięcy projektów wymiany ponadnarodowej między środowiskiem przemysłu a uczelniami wyższymi, w tym intensywnych kursów szkoleniowych na poziomie zaawansowanym. Zarówno ilość, jak i jakość oferty szkoleniowej na poziomie zaawansowanym poprawiła się na całym terytorium europejskim, przyczyniając się w ten sposób do zwiększenia konkurencyjności europejskiej, uświadomienia sobie i zrozumienia korzyści płynących ze współpracy między uczelniami wyższymi a przedsiębiorstwami. Niektóre elementy programu COMETT zostały wykorzystane w programie Leonardo da Vinci, lecz jego specyfika i potencjał sieci powstałych w jego ramach zniknęły.

4.2 Proces boloński

4.2.1 Tworzenie europejskiego obszaru szkolnictwa wyższego rozpoczęte pod nazwą "procesu bolońskiego" w 1999 r. przez ministrów edukacji i przedstawicieli środowisk akademickich z 29 krajów doprowadziło do ważnej reformy, która obejmuje oficjalnie 46 krajów członkowskich Rady Europy.

4.2.2 Celem procesu jest stworzenie europejskiego obszaru kształcenia, przede wszystkim w drodze harmonizacji uniwersyteckich cyklów nauczania w Europie na poziomie licencjackim, magisterskim i doktoranckim, która umożliwia przede wszystkim porównywalność poziomu studiów, a zatem wymianę studentów i mobilność osób. Działania te sprzyjają czytelności, znoszą podziały i poprawiają współpracę między uczelniami wyższymi a przedsiębiorstwami.

4.2.3 Jednak stwierdzić należy, że:

- w żadnym momencie nie podkreślono priorytetowego znaczenia wzmocnienia więzi między środowiskiem przedsiębiorstw a szkolnictwem;

- uczelnie wyższe, których głównym zadaniem nie jest oczywiście utrzymywanie stosunków z pracodawcami, z reguły nie dysponują ani środkami, ani możliwościami, by nawiązywać ustrukturyzowane kontakty z przedsiębiorstwami krajów unijnych;

- pracodawcy oczekują współpracy, lecz zbyt często nie udostępniają oczekiwanej pomocy technicznej i finansowej.

4.3 Proces kopenhaski

4.3.1 W procesie tym, zainicjowanym przez Unię Europejską w 2002 r. chodzi o to, by systemy kształcenia i szkolenia zawodowego stały się wzorami jakości. W związku z tym zaczęto silnie wspierać działania podobne do procesu bolońskiego, lecz dostosowane do dziedziny kształcenia i szkolenia zawodowego.

4.3.2 Programy Leonardo i Grundtvig - pierwszy z nich umożliwia mobilność osób, które chcą zdobyć doświadczenie zawodowe w Europie i ułatwia wymianę wzorcowych rozwiązań między organizatorami kształcenia, a drugi ma na celu poprawę jakości i poszerzenie wymiaru europejskiego kształcenia dorosłych oraz stworzenie obywatelom europejskim większych możliwości w zakresie uczenia się przez całe życie - są znane wąskim kręgom i nie osiągnęły wielkości krytycznej pozwalającej osiągać wyznaczone cele. Nie chodzi tu o kwestionowanie zasad ich funkcjonowania, ale w przyszłości konieczne będzie wzmocnienie ich środków działania.

4.3.3 Deklaracja z posiedzenia Rady w Bordeaux (26 listopada 2008 r.) wpisuje się w proces kopenhaski dotyczący wzmocnionej współpracy europejskiej w dziedzinie szkolnictwa i kształcenia zawodowego. Potwierdzono w niej również konieczność pozyskania odpowiedniego finansowania ze źródeł publicznych i prywatnych, przy wykorzystaniu takich narzędzi jak fundusze strukturalne, EFRR i pożyczki z EBI.

W deklaracji tej stwierdzono również brak spójności w zakresie kompetencji i konieczność prowadzenia działań wyprzedzających potrzeby oraz zalecono możliwie jak najszersze rozwijanie kształcenia zawodowego z udziałem państw członkowskich, Komisji i partnerów społecznych.

5. Nowy europejski proces na rzecz partnerstwa między pracodawcami a instytucjami edukacyjnymi

5.1 Zgodnie z ostatnim sprawozdaniem z postępów w realizacji programu "Edukacja i szkolenia 2010" Unia Europejska nie może ignorować swojego opóźnienia w dziedzinie edukacji ani trudności w przygotowywaniu na potrzeby przedsiębiorstw osób posiadających podstawowe i specjalistyczne wykształcenie, wystarczające do tego aby sprostać wyzwaniom technologicznym i dostosować się do dzisiejszych wymogów globalizacji. W tym kontekście mobilność wewnątrzwspólnotowa jest koniecznością, podobnie jak nauka języków obcych w ramach europejskiej strategii wielojęzyczności. Znaczenie wszechstronnego podejścia do kwestii relacji między przedsiębiorstwami a instytucjami edukacyjnymi musi być zatem rozumiane jako konieczność rozwiązania powyższych problemów, a przede wszystkim zniesienia barier istniejących między politykami edukacji w poszczególnych państwach i uwolnienia potencjału integracji europejskiej leżącego w ludziach.

5.2 Szkoły i wyższe uczelnie muszą uzyskać większą pomoc na drodze do rozszerzenia ich oferty poza kształcenie początkowe i objęcia nią również kształcenia ustawicznego. Na przykład, z wyjątkiem kilku państw członkowskich, instytucje edukacyjne nie kwalifikują się do pomocy finansowej w ramach programów strukturalnych dotyczących rozwoju zasobów ludzkich. Tymczasem doświadczenie państw, w których dostęp do takiego finansowania jest możliwy, pokazuje, że taka inicjatywa może pozytywnie i znacząco wpływać na rozwój głębszych stosunków z przedsiębiorstwami, a jednocześnie poprawiać ogólną jakość oferty edukacyjnej i szkoleniowej.

5.3 Główną uznaną wadą programów europejskich jest ich niewielki zasięg z powodu ograniczonych środków finansowych. Zatem zamiast zalecać uruchomienie kolejnego programu europejskiego, który pozostanie mało znany i będzie dotyczył bardzo ograniczonego i elitarnego grona odbiorców, należałoby może przyjąć podejście systemowe opierające się jednocześnie na rozwiązaniach prostszych (pozbawionych obciążenia biurokratycznego, zbyt często charakteryzującego programy europejskie) i ambitniejszych, obejmujących:

- ogólne ramy polityczne zatwierdzane, oceniane i monitorowane przez partnerów społecznych, PE, Radę Europejską i EKES;

- europejskie narzędzia analizy rynków i sektorów, w których występuje duże zapotrzebowanie na wykwalifikowanych pracowników;

- wymianę sprawdzonych rozwiązań obejmującą zarówno kształcenie techniczne, uczenie się przez całe życie, jak i badania;

- "stypendia europejskie" finansowane zarówno ze środków UE i państw członkowskich, jak i przez sektor prywatny lub stowarzyszenia, skierowane do wszystkich rodzajów odbiorców, zwłaszcza do mniejszości i młodzieży znajdującej się w trudnej sytuacji (praktyki, projekty integracji zawodowej, projekty innowacyjne);

- opracowanie wspólnych ram odniesienia dla dyplomów i tytułów zawodowych oraz transgranicznych sieci inicjatyw lokalnych;

- tworzenie europejskich sieci mediatorów, aby ułatwić nawiązywanie partnerstw;

- dostosowanie do tych celów istniejących funduszy i programów europejskich.

5.4 Integracja europejska jest doskonałą okazją, by dzielić się doświadczeniami i mnożyć możliwości po to, by stworzyć szersze i bogatsze ramy instytucjom edukacyjnym oraz udostępnić przedsiębiorstwom rynek wewnętrzny dający możliwości rozwoju. Proces praski, nazwany tak w związku z konferencją poświęconą partnerstwu między instytucjami edukacyjnymi a pracodawcami, która odbędzie się w Pradze w dniach 6 i 7 kwietnia br. z inicjatywy prezydencji czeskiej, może być źródłem dynamiki politycznej i praktycznego planu działania.

Bruksela, 24 marca 2009 r.

Przewodniczący
Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego
Mario SEPI

Zmiany w prawie

Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2009.228.9

Rodzaj: Opinia
Tytuł: Opinia w sprawie partnerstwa między instytucjami edukacyjnymi a pracodawcami (opinia rozpoznawcza).
Data aktu: 24/03/2009
Data ogłoszenia: 22/09/2009