Rezolucja w sprawie działań UE podejmowanych w odpowiedzi na kryzys w sektorze motoryzacyjnym.

Rezolucja Komitetu Regionów w sprawie działań Ue podejmowanych w odpowiedzi na kryzys w sektorze motoryzacyjnym przyjęta 18 czerwca 2009 r.

(2009/C 211/08)

(Dz.U.UE C z dnia 4 września 2009 r.)

KOMITET REGIONÓW

Rozumiejąc powagę sytuacji

1. Wyraża zaniepokojenie terytorialnymi skutkami kryzysu w sektorze motoryzacyjnym, który uderza w tę gałąź przemysłu w całej Unii Europejskiej i w różny sposób dotyka poszczególne regiony.

2. Zwraca uwagę na skutki, jakie z powodu kryzysu odczuwają łańcuchy dostaw, MŚP oraz społeczności na szczeblu lokalnym i regionalnym.

3. Podkreśla zaangażowanie władz lokalnych i regionalnych w sprawę określenia i wprowadzenia środków na rzecz łagodzenia skutków kryzysu.

Wkład UE w walkę z kryzysem

4. Przyjmuje z zadowoleniem rezolucję Parlamentu Europejskiego z 25 marca br. w sprawie przyszłości europejskiego przemysłu motoryzacyjnego.

5. Podkreśla, że przemysł motoryzacyjny ma szczególne znaczenie dla produktu krajowego brutto (PKB), badań, rozwoju i innowacji (BRI), a także dla zatrudnienia w Europie oraz że jest on jednym z głównych filarów gospodarki kilku europejskich regionów.

6. Opowiada się za tym, by Komisja Europejska przedstawiła propozycję wypracowania dla branży motoryzacyjnej wspólnego europejskiego podejścia angażującego władze lokalne i regionalne oraz szerokie spektrum podmiotów społecznych i zainteresowanych stron, uwzględniając jednocześnie występujące już wcześniej problemy strukturalne.

7. Zwraca uwagę na niebezpieczeństwo protekcjonizmu w kontekście kryzysu gospodarczego.

8. Podkreśla znaczenie działań na rzecz utrzymania miejsc pracy i złagodzenia społecznych skutków kryzysu dla pracowników i regionów dotkniętych bezrobociem, zwłaszcza w postaci środków mających na celu poszerzenie i ułatwienie dostępu do Europejskiego Funduszu Społecznego i europejskiego funduszu dostosowania do globalizacji, oraz znaczenie wspierania szans na znalezienie zatrudnienia poprzez podnoszenie kwalifikacji.

9. Wyraża ubolewanie z powodu słabości istniejących instrumentów, które mają być odpowiedzią na konkretne problemy małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP), a zwłaszcza dostawców z branży motoryzacyjnej, niezależnie od ich wielkości.

10. Apeluje o lepsze wdrażanie mechanizmów prawnych i finansowych na szczeblu europejskim w celu zapewnienia pełnego korzystania przez MŚP z nowych lub istniejących możliwości finansowania.

11. Zwraca się do Komisji Europejskiej o wspieranie sieci współpracy pomiędzy regionami wysoce wyspecjalizowanymi w branży motoryzacyjnej poprzez instrument "Regiony na rzecz zmian gospodarczych" lub inny instrument współpracy terytorialnej bądź technicznej.

W kierunku bardziej ekologicznego przemysłu motoryzacyjnego

12. Przyjmuje z zadowoleniem propozycję Komisji Europejskiej w sprawie inicjatywy na rzecz ekologicznych samochodów, która szanuje zasadę rozwoju zrównoważonego i zachęca regiony do udziału w koordynacji wysiłków na rzecz badań i innowacji w tej dziedzinie.

13. Podkreśla znaczenie zapewnienia wystarczających funduszy publicznych na wspieranie zwłaszcza wszystkich działań w dziedzinie BRI, technologii przyjaznych dla środowiska oraz podnoszenia kwalifikacji pracowników sektora motoryzacyjnego.

14. Zachęca wszystkie właściwe zainteresowane strony do promowania inicjatyw, których skutkiem będzie wymiana parku samochodowego oraz zwiększenie liczby kampanii informacyjnych dotyczących korzyści gospodarczych i ekologicznych wynikających z zastosowania energooszczędnych pojazdów.

Promowanie konstruktywnego dialogu z władzami lokalnymi i regionalnymi

15. Wzywa do przestrzegania reguł rynku wewnętrznego, a także zachowania spójności między krajowymi i/lub regionalnymi strategiami politycznymi, takimi jak krajowe mechanizmy dotyczące kredytu konsumenckiego.

16. Potwierdza, że istnieje potrzeba pogłębienia i rozszerzenia toczącego się dialogu i dyskusji w sprawie przyszłości branży motoryzacyjnej oraz - jeśli to konieczne - przyczyniania się do powstawania nowych gałęzi przemysłu.

Potrzeba zwrócenia większej uwagi na terytorialny wymiar kryzysu

17. Zachęca Komisję Europejską do włączenia przedstawicieli Komitetu Regionów do grupy wysokiego szczebla "Cars 21".

18. Podkreśla potrzebę dysponowania wiarygodnymi i porównywalnymi danymi dla przemysłu motoryzacyjnego.

19. Wzywa państwa członkowskie do częstszego zasięgania opinii władz lokalnych i regionalnych w sprawie działań wspierających przemysł motoryzacyjny, np. poprzez udział w konstruktywnym dialogu z producentami samochodów, dostawcami, organizacjami pracowniczymi oraz władzami szczebla krajowego lub europejskiego.

20. Wzywa przemysł motoryzacyjny do podjęcia dialogu z organizacjami pracowniczymi na szczeblu regionalnym lub lokalnym. Wzywa do przystępowania do rozmów z udziałem władz lokalnych i regionalnych przed podjęciem jakichkolwiek istotnych i nadzwyczajnych decyzji, jeżeli mogłyby one oddziaływać w znaczny i nieprzewidywalny sposób na strukturę społeczno-gospodarczą na danym terenie.

Dalsze kroki

21. Zachęca odpowiednie komisje KR-u do omówienia działań UE podejmowanych w odpowiedzi na kryzys w przemyśle motoryzacyjnym.

22. Zachęca władze lokalne i regionalne w całej UE do modernizacji posiadanych przez nie parków samochodowych oraz do wspierania wymiany parków należących do podległych im organizacji i kontrahentów, tak aby doprowadzić do zmniejszenia szkodliwych emisji, stymulować popyt na nowe technologie i przekazać wyraźny sygnał działającym na ich terenie dostawcom.

23. Wnosi, by przewodniczący Komitetu przekazał niniejszą rezolucję Komisji Europejskiej, Parlamentowi Europejskiemu, Radzie oraz prezydencjom Unii Europejskiej.

Bruksela, 18 czerwca 2009 r.

Przewodniczący
Komitetu Regionów
Luc VAN DEN BRANDE

Zmiany w prawie

Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Od dziś ważna zmiana dla niektórych kierowców

Nowe przepisy, które zaczną obowiązywać od wtorku, 10 września, zakładają automatyczny zwrot prawa jazdy, bez konieczności składania wniosku. Zmiana ma zapobiegać sytuacji, w której kierowcy, nieświadomi obowiązku, byli karani za prowadzenie pojazdu, mimo formalnego odzyskania uprawnień.

Robert Horbaczewski 09.09.2024
Będą zmiany w ustawie o działaniach antyterrorystycznych oraz w ustawie o ABW oraz AW

Rząd przyjął we wtorek projekt przepisów, który dostosowuje polskie prawo do przepisów Unii Europejskiej, które dotyczą przeciwdziałania rozpowszechnianiu w Internecie treści o charakterze terrorystycznym. Wprowadzony zostanie mechanizm wydawania i weryfikowania nakazów usunięcia lub uniemożliwienia dostępu do takich treści. Za egzekwowanie nowych przepisów odpowiedzialny będzie szef Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego. Od jego decyzji będzie się można odwołać do sądu.

Grażyna J. Leśniak 03.09.2024
Ustawa o rencie wdowiej niekonstytucyjna?

O zawetowanie ustawy o tzw. wdowich emeryturach jako aktu dyskryminującego część obywateli zwróciła się do prezydenta Andrzeja Dudy jedna z emerytek. W jej przekonaniu uchwalona 26 lipca 2024 r. ustawa narusza art. 32 Konstytucji, ponieważ wprowadza zasady dyskryminujące dużą część seniorów. Czy prezydent zdążył się z nią zapoznać – nie wiadomo. Bo petycja wpłynęła do Kancelarii Prezydenta 6 sierpnia, a już 9 sierpnia ustawa została podpisana.

Grażyna J. Leśniak 31.08.2024
Nalewki już bez barwników, soków i dodatkowych aromatów

We wtorek, 20 sierpnia, zaczęły obowiązywać przepisy rozporządzenia ministra rolnictwa dotyczące znakowania napojów alkoholowych. Z uwagi na tradycyjne praktyki produkcyjne stosowane przy wyrobie "nalewek", nowe zasady wykluczają możliwość ich barwienia, aromatyzowania czy też dodawania do nich soków owocowych.

Krzysztof Koślicki 20.08.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2009.211.59

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja w sprawie działań UE podejmowanych w odpowiedzi na kryzys w sektorze motoryzacyjnym.
Data aktu: 18/06/2009
Data ogłoszenia: 04/09/2009