Regulamin pracy Rady Edukacji Finansowej.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW 1
z dnia 14 lipca 2023 r.
w sprawie regulaminu pracy Rady Edukacji Finansowej

Na podstawie art. 43k ust. 6 ustawy z dnia 5 sierpnia 2015 r. o rozpatrywaniu reklamacji przez podmioty rynku finansowego, o Rzeczniku Finansowym i o Funduszu Edukacji Finansowej (Dz. U. z 2022 r. poz. 187, 1488 i 2640 oraz z 2023 r. poz. 556, 825 i 1285) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Ustala się regulamin pracy Rady Edukacji Finansowej, stanowiący załącznik do rozporządzenia.
§  2. 
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia. 2

ZAŁĄCZNIK

REGULAMIN PRACY RADY EDUKACJI FINANSOWEJ

§  1. 
Pracami Rady Edukacji Finansowej, zwanej dalej "Radą", kieruje Przewodniczący Rady, a w razie jego nieobecności inny członek Rady wskazany pisemnie przez Przewodniczącego Rady.
§  2. 
Członkowie Rady wykonują swoje obowiązki osobiście.
§  3. 
1. 
Posiedzenia Rady zwołuje Przewodniczący Rady.
2. 
Posiedzenia Rady są zwoływane nie rzadziej niż raz na trzy miesiące.
3. 
Zawiadomienie o planowanym posiedzeniu Rady przekazywane jest co najmniej na 7 dni roboczych przed terminem tego posiedzenia.
4. 
W uzasadnionych przypadkach Przewodniczący Rady może skrócić termin, o którym mowa w ust. 3, do 2 dni roboczych.
5. 
Zawiadomienie o planowanym posiedzeniu Rady, w tym o miejscu, dacie i godzinie posiedzenia Rady oraz proponowanym porządku obrad, wraz z materiałami przeznaczonymi do rozpatrzenia na posiedzeniu doręcza się członkom Rady na adresy poczty elektronicznej wskazane przez członków Rady i uznaje się je za skutecznie doręczone z chwilą potwierdzenia jego otrzymania.
6. 
Zawiadomienie o planowanym posiedzeniu Rady zamieszcza się w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw instytucji finansowych co najmniej na 7 dni roboczych albo w przypadku, o którym mowa w ust. 4, co najmniej na 2 dni robocze przed terminem tego posiedzenia.
7. 
W posiedzeniach Rady mogą uczestniczyć, na zaproszenie Przewodniczącego Rady, bez prawa głosu, inne osoby, chyba że Rada nie wyrazi na to zgody. Przepisy ust. 3-5 stosuje się odpowiednio.
§  4. 
1. 
Przewodniczący Rady otwiera i prowadzi posiedzenie Rady.
2. 
Członek Rady, który nie może być obecny na posiedzeniu Rady, niezwłocznie zawiadamia o tym Przewodniczącego Rady.
3. 
W szczególnie uzasadnionych przypadkach Przewodniczący Rady może wyrazić zgodę na uczestnictwo w posiedzeniu Rady przy wykorzystaniu środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość.
§  5. 
1. 
Rada podejmuje uchwały w głosowaniu na posiedzeniu Rady lub w trybie obiegowym, w formie pisemnej, w postaci papierowej albo elektronicznej.
2. 
Decyzję w sprawie podjęcia uchwały w trybie obiegowym podejmuje Przewodniczący Rady.
3. 
W przypadku, o którym mowa w ust. 2, Przewodniczący Rady zawiadamia członków Rady o treści projektu uchwały, sposobie oddania głosu, w tym o sposobie potwierdzania oświadczenia o oddaniu głosu, oraz o terminie, w którym przekazuje się oświadczenie o oddaniu głosu.
4. 
Za dzień podjęcia uchwały uważa się dzień upływu terminu, o którym mowa w ust. 3, a w przypadku gdy wszyscy członkowie Rady oddali głos przed jego upływem, dzień oddania ostatniego głosu.
5. 
Informacja o podjęciu uchwały przez Radę w trybie obiegowym jest zamieszczana w protokole z najbliższego posiedzenia Rady.
6. 
Uchwały Rady podpisuje Przewodniczący Rady.
§  6. 
1. 
Z posiedzenia Rady sporządza się protokół, który zawiera:
1)
kolejny numer;
2)
datę i miejsce tego posiedzenia;
3)
listę osób uczestniczących w tym posiedzeniu - z podaniem imienia, nazwiska i funkcji;
4)
informację dotyczącą uczestnictwa członków Rady oraz osób, o których mowa w § 3 ust. 7 i art. 43k ust. 3 ustawy z dnia 5 sierpnia 2015 r. o rozpatrywaniu reklamacji przez podmioty rynku finansowego, o Rzeczniku Finansowym i o Funduszu Edukacji Finansowej (Dz. U. z 2022 r. poz. 187, 1488 i 2640 oraz z 2023 r. poz. 556, 825 i 1285), w posiedzeniu Rady przy wykorzystaniu środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość;
5)
porządek obrad;
6)
opis przebiegu tego posiedzenia;
7)
wyniki głosowań, w tym wyniki głosowań nad uchwałami podjętymi przez Radę w trybie obiegowym.
2. 
Do protokołu załącza się listę obecności członków Rady na posiedzeniu Rady, rozpatrywane materiały oraz podjęte uchwały.
3. 
Protokół jest przyjmowany przez Radę na kolejnym posiedzeniu Rady, na którym mogą być wprowadzone sprostowania i uzupełnienia do protokołu, za zgodą większości członków Rady uczestniczących w posiedzeniu, z którego protokół ma zostać przyjęty.
4. 
W szczególnie uzasadnionych przypadkach Przewodniczący Rady może postanowić o przyjęciu protokołu przez Radę w trybie obiegowym lub na innym posiedzeniu Rady niż kolejne. Do przyjmowania protokołów w trybie obiegowym przepisy § 5 ust. 3-5 stosuje się odpowiednio.
5. 
Sprzeciw dotyczący treści przyjętego protokołu jest odnotowywany w protokole posiedzenia Rady, na którym protokół został przyjęty.
6. 
Protokół podpisuje Przewodniczący Rady lub członek Rady, który prowadził posiedzenie Rady, oraz protokolant.
7. 
Podpisany protokół jest niezwłocznie przekazywany członkom Rady w postaci dokumentu elektronicznego, za pośrednictwem poczty elektronicznej.
§  7. 
Dokumenty związane z działalnością Rady, w tym protokoły gromadzone w zbiorze protokołów, są przechowywane w urzędzie obsługującym ministra właściwego do spraw instytucji finansowych.
§  8. 
1. 
Rada może dokonać podziału obowiązków pomiędzy członków Rady.
2. 
W ramach Rady mogą działać grupy robocze powoływane przez Radę spośród członków Rady.
1 Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej - instytucje finansowe, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 29 kwietnia 2022 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U. poz. 939).
2 Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 6 czerwca 2019 r. w sprawie regulaminu pracy Rady Edukacji Finansowej (Dz. U. poz. 1098), które traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia zgodnie z art. 37 ustawy z dnia 1 grudnia 2022 r. o zmianie ustawy o rozpatrywaniu reklamacji przez podmioty rynku finansowego i o Rzeczniku Finansowym oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2640).

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024