Zmiana rozporządzenia w sprawie liczby punktów, jaką przypisuje się stwierdzonej niezgodności, oraz procentowej wielkości kary administracyjnej w zależności od liczby punktów przypisanych stwierdzonym niezgodnościom.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI 1
z dnia 18 marca 2019 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie liczby punktów, jaką przypisuje się stwierdzonej niezgodności, oraz procentowej wielkości kary administracyjnej w zależności od liczby punktów przypisanych stwierdzonym niezgodnościom

Na podstawie art. 45 ust. 2 ustawy z dnia 5 lutego 2015 r. o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego (Dz. U. z 2018 r. poz. 1312) zarządza się, co następuje:
§  1. 
W rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 13 maja 2015 r. w sprawie liczby punktów, jaką przypisuje się stwierdzonej niezgodności, oraz procentowej wielkości kary administracyjnej w zależności od liczby punktów przypisanych stwierdzonym niezgodnościom (Dz. U. poz. 743, z 2016 r. poz. 628 i 2144 oraz z 2018 r. poz. 1836) w załączniku nr 2 do rozporządzenia wprowadza się następujące zmiany:
1)
w tabeli III:
a)
wiersze dotyczące naruszenia 2.1-3 otrzymują brzmienie:
Rolnik nie prowadzi księgi rejestracji świń w formie:

1) papierowej albo

2) elektronicznej, w tym przez uzyskanie dostępu do systemu teleinformatycznego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, w którym jest prowadzony rejestr zwierząt gospodarskich oznakowanych i siedzib stad tych zwierząt, i dokonywanie za jego pośrednictwem zgłoszeń zdarzeń w odniesieniu do świń

- dokonując wpisów do księgi rejestracji świń w terminie 7 dni od dnia, w którym nastąpiło zdarzenie powodujące obowiązek wpisu, lub w terminie 2 dni od dnia, w którym nastąpiło zdarzenie powodujące obowiązek wpisu, w przypadku księgi rejestracji świń prowadzonej w siedzibie stada położonej na obszarze zapowietrzonym, zagrożonym lub innym obszarze podlegającym ograniczeniom, ustanowionym zgodnie z przepisami o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt, w tym zgodnie z przepisami Unii Europejskiej obowiązującymi w tym zakresie.

Księga rejestracji świń w formie papierowej nie jest prowadzona przez rolnika zgodnie ze wzorem określonym w przepisach wydanych na podstawie art. 23 ust. 4 pkt 1 ustawy z dnia 2 kwietnia 2004 r. o systemie identyfikacji i rejestracji zwierząt.

2.1 Stwierdzono, że rolnik nie prowadzi księgi rejestracji świń ani w formie papierowej, ani w formie elektronicznej.

Stwierdzono, że księga rejestracji świń prowadzona przez rolnika w formie papierowej nie jest prowadzona zgodnie ze wzorem określonym w przepisach wydanych na podstawie art. 23 ust. 4 pkt 1 ustawy z dnia 2 kwietnia 2004 r. o systemie identyfikacji i rejestracji zwierząt.

3 pkt

5 pkt

3 pkt

5 pkt

3 pkt

5 pkt

2.2 Stwierdzono, że wpisy w księdze rejestracji świń w formie papierowej albo elektronicznej nie zostały dokonane przez rolnika w terminie 7 dni od dnia, w którym nastąpiło zdarzenie powodujące obowiązek wpisu, lub w terminie 2 dni od dnia, w którym nastąpiło zdarzenie powodujące obowiązek wpisu, w przypadku siedziby stada położonej na obszarze zapowietrzonym, zagrożonym lub innym obszarze podlegającym ograniczeniom, ustanowionym zgodnie z przepisami o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt, w tym zgodnie z przepisami Unii Europejskiej obowiązującymi w tym zakresie. 3 pkt 1 pkt

3 pkt

5 pkt

3 pkt
Rolnik nie przechowuje danych zawartych w księdze rejestracji świń przez okres 3 lat od dnia utraty posiadania zwierzęcia.

Wymóg przechowywania danych zawartych w księdze rejestracji świń nie dotyczy danych powstałych od dnia 1 stycznia 2019 r., w przypadku rolnika, który prowadzi księgę rejestracji świń w formie elektronicznej, przez uzyskanie dostępu do systemu teleinformatycznego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, w którym jest prowadzony rejestr zwierząt gospodarskich oznakowanych i siedzib stad tych zwierząt, i za jego pośrednictwem dokonuje zgłoszeń zdarzeń w odniesieniu do świń.

3. Stwierdzono, że rolnik nie przechowuje danych zawartych w księdze rejestracji świń przez okres 3 lat od dnia utraty posiadania zwierzęcia. 3 pkt

5 pkt

1 pkt

3 pkt

5 pkt

3 pkt

5 pkt

b)
wiersze dotyczące naruszenia 5.1 i 5.2 otrzymują brzmienie:
W siedzibie stada nie wszystkie świnie zostały oznakowane przez rolnika numerem identyfikacyjnym zgodnym z numerem siedziby stada, w której świnie się urodziły, przez założenie na małżowinę uszną kolczyka z tym numerem albo wytatuowanie tego numeru przed opuszczeniem przez te świnie siedziby stada, w której się urodziły, w terminie 30 dni od dnia urodzenia tych zwierząt.

W przypadku gdy świnia została przemieszczona do siedziby stada innej niż siedziba stada urodzenia i świnia przebywa w tej siedzibie stada dłużej niż 30 dni, rolnik bezzwłocznie, nie później niż przed opuszczeniem przez to zwierzę tej siedziby stada, dodatkowo nie oznakował tej świni numerem identyfikacyjnym zgodnym z numerem siedziby stada, w której świnia przebywała powyżej 30 dni, przez założenie na małżowinę uszną kolczyka z tym numerem albo wytatuowanie tego numeru.

5.1 Stwierdzono, że rolnik nie oznakował świni - przed opuszczeniem przez nią siedziby stada, w której się urodziła, w terminie 30 dni od dnia jej urodzenia - ani kolczykiem z numerem identyfikacyjnym, ani tatuażem z numerem identyfikacyjnym. 3 pkt

5 pkt

1 pkt

3 pkt

5 pkt

3 pkt

5 pkt

5.2 Stwierdzono, że świnia, która została przemieszczona do siedziby stada innej niż siedziba stada urodzenia i przebywa w tej siedzibie stada dłużej niż 30 dni, nie została przez rolnika bezzwłocznie dodatkowo oznakowana ani przez założenie na małżowinę uszną kolczyka z numerem identyfikacyjnym, ani przez wytatuowanie tego numeru zgodnego z numerem siedziby stada, w której ta świnia przebywała powyżej 30 dni. 3 pkt

5 pkt

1 pkt

3 pkt

5 pkt

3 pkt

5 pkt

c)
w przypisie 2 pkt 2 otrzymuje brzmienie:

"2) 2.1:

a) 3 pkt - księga rejestracji świń w formie papierowej nie jest prowadzona zgodnie ze wzorem określonym w przepisach wydanych na podstawie art. 23 ust. 4 pkt 1 ustawy z dnia 2 kwietnia 2004 r. o systemie identyfikacji i rejestracji zwierząt,

"b) 5 pkt - stwierdzono, że rolnik nie prowadzi księgi rejestracji świń ani w formie papierowej, ani w formie elektronicznej;";

2)
w tabeli IV:
a)
wiersze dotyczące naruszenia 2.1-3 otrzymują brzmienie:
Rolnik nie prowadzi księgi rejestracji bydła w formie:

1) papierowej albo

2) elektronicznej, w tym przez uzyskanie dostępu do systemu teleinformatycznego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, w którym jest prowadzony rejestr zwierząt gospodarskich oznakowanych i siedzib stad tych zwierząt, i dokonywanie za jego pośrednictwem zgłoszeń zdarzeń w odniesieniu do bydła.

Rolnik nie przechowuje danych zawartych w księdze rejestracji bydła przez okres 3 lat od dnia utraty posiadania zwierzęcia.

Wymóg przechowywania danych zawartych w księdze rejestracji bydła nie dotyczy danych powstałych od dnia 1 stycznia 2019 r., w przypadku rolnika, który prowadzi księgę rejestracji bydła w formie elektronicznej, przez uzyskanie dostępu do systemu teleinformatycznego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, w którym jest prowadzony rejestr zwierząt gospodarskich oznakowanych i siedzib stad tych zwierząt, i za jego pośrednictwem dokonuje zgłoszeń zdarzeń w odniesieniu do bydła.

Księga rejestracji bydła w formie papierowej nie jest prowadzona przez rolnika zgodnie ze wzorem określonym w przepisach wydanych na podstawie art. 23 ust. 4 pkt 1 ustawy z dnia 2 kwietnia 2004 r. o systemie identyfikacji i rejestracji zwierząt.

Księga rejestracji bydła nie jest udostępniana przez rolnika na żądanie osoby upoważnionej do wykonywania czynności kontrolnych.

2.1 Stwierdzono, że rolnik nie prowadzi księgi rejestracji bydła ani w formie papierowej, ani w formie elektronicznej.

Stwierdzono, że księga rejestracji bydła prowadzona przez rolnika w formie papierowej nie jest prowadzona zgodnie ze wzorem określonym w przepisach wydanych na podstawie art. 23 ust. 4 pkt 1 ustawy z dnia 2 kwietnia 2004 r. o systemie identyfikacji i rejestracji zwierząt.

3 pkt

5 pkt

3 pkt

5 pkt

3 pkt

5 pkt

2.2 Stwierdzono, że rolnik nie udostępnia księgi rejestracji bydła na żądanie osoby upoważnionej do wykonywania czynności kontrolnych. 5 pkt 5 pkt 5 pkt
2.3 Stwierdzono, że rolnik nie przechowuje danych zawartych w księdze rejestracji bydła przez okres 3 lat od dnia utraty posiadania zwierzęcia. 3 pkt

5 pkt

1 pkt

3 pkt

5 pkt

3 pkt

5 pkt

Rolnik nie prowadzi księgi rejestracji bydła w formie:

1) papierowej albo

2) elektronicznej, w tym przez uzyskanie dostępu do systemu teleinformatycznego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, w którym jest prowadzony rejestr zwierząt gospodarskich oznakowanych i siedzib stad tych zwierząt, i dokonywanie za jego pośrednictwem zgłoszeń zdarzeń w odniesieniu do bydła

- dokonując wpisów do księgi rejestracji bydła w terminie 7 dni od dnia, w którym nastąpiło zdarzenie powodujące obowiązek wpisu.

3. Stwierdzono, że wpisy w księdze rejestracji bydła w formie papierowej albo elektronicznej nie zostały dokonane przez rolnika w terminie 7 dni od dnia, w którym nastąpiło zdarzenie powodujące obowiązek wpisu. 3 pkt 1 pkt

3 pkt

5 pkt

3 pkt
b)
uchyla się wiersz dotyczący naruszenia 6,
c)
w przypisie 1 w pkt 2 wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:

"2.1, 2.3, 4.1-4.3 i 5:",

d)
w przypisie 2:
pkt 2 otrzymuje brzmienie:

"2) 2.1:

a) 3 pkt - księga rejestracji bydła w formie papierowej nie jest prowadzona zgodnie ze wzorem określonym w przepisach wydanych na podstawie art. 23 ust. 4 pkt 1 ustawy z dnia 2 kwietnia 2004 r. o systemie identyfikacji i rejestracji zwierząt,

"b) 5 pkt - stwierdzono, że rolnik nie prowadzi księgi rejestracji bydła ani w formie papierowej, ani w formie elektronicznej;",

w pkt 4 wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:

"2.3, 4.1-4.3 i 5:",

e)
w przypisie 3 w pkt 3 wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:

"2.1, 2.3, 4.1-4.3 i 5:";

3)
w tabeli V:
a)
wiersze dotyczące naruszenia 2.1-3 otrzymują brzmienie:
Rolnik nie prowadzi księgi rejestracji owiec lub księgi rejestracji kóz w formie:

1) papierowej albo

2) elektronicznej, w tym przez uzyskanie dostępu do systemu teleinformatycznego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, w którym jest prowadzony rejestr zwierząt gospodarskich oznakowanych i siedzib stad tych zwierząt, i dokonywanie za jego pośrednictwem zgłoszeń zdarzeń w odniesieniu do owiec lub kóz.

2.1 Stwierdzono, że rolnik nie prowadzi księgi rejestracji owiec lub księgi rejestracji kóz ani w formie papierowej, ani w formie elektronicznej. Stwierdzono, że księga rejestracji owiec lub księga rejestracji kóz prowadzona przez rolnika w formie papierowej nie jest prowadzona zgodnie ze wzorem określonym w przepisach wydanych na podstawie art. 23 ust. 4 pkt 1 ustawy z dnia 2 kwietnia 2004 r. o systemie identyfikacji i rejestracji zwierząt. 3 pkt

5 pkt

3 pkt

5 pkt

3 pkt

5 pkt

Rolnik nie przechowuje danych zawartych w księdze rejestracji owiec lub księdze rejestracji kóz przez okres 3 lat od dnia utraty posiadania zwierzęcia. Wymóg przechowywania danych zawartych w księdze rejestracji owiec lub księdze rejestracji kóz nie dotyczy danych powstałych od dnia 1 stycznia 2019 r., w przypadku rolnika, który prowadzi księgę rejestracji owiec lub księgę rejestracji kóz w formie elektronicznej, przez uzyskanie dostępu do systemu teleinformatycznego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, w którym jest prowadzony rejestr zwierząt gospodarskich oznakowanych i siedzib stad tych zwierząt, i za jego pośrednictwem dokonuje zgłoszeń zdarzeń w odniesieniu do owiec lub kóz.

Księga rejestracji owiec lub księga rejestracji kóz w formie papierowej nie jest prowadzona przez rolnika zgodnie ze wzorem określonym w przepisach wydanych na podstawie art. 23 ust. 4 pkt 1 ustawy z dnia 2 kwietnia 2004 r. o systemie identyfikacji i rejestracji zwierząt. Księga rejestracji owiec lub księga rejestracji kóz nie jest udostępniana przez rolnika na żądanie osoby upoważnionej do wykonywania czynności kontrolnych.

2.2 Stwierdzono, że rolnik nie udostępnia księgi rejestracji owiec lub księgi rejestracji kóz na żądanie osoby upoważnionej do wykonywania czynności kontrolnych. 5 pkt 5 pkt 5 pkt
2.3 Stwierdzono, że rolnik nie przechowuje danych zawartych w księdze rejestracji owiec lub księdze rejestracji kóz przez okres 3 lat od dnia utraty posiadania zwierzęcia. 3 pkt

5 pkt

1 pkt

3 pkt

5 pkt

3 pkt

5 pkt

Rolnik nie prowadzi księgi rejestracji owiec lub księgi rejestracji kóz w formie:

1) papierowej albo

2) elektronicznej, w tym przez uzyskanie dostępu do systemu teleinformatycznego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, w którym jest prowadzony rejestr zwierząt gospodarskich oznakowanych i siedzib stad tych zwierząt, i dokonywanie za jego pośrednictwem zgłoszeń zdarzeń w odniesieniu do owiec lub kóz

- dokonując wpisów do księgi rejestracji owiec lub księgi rejestracji kóz w terminie 7 dni od dnia, w którym nastąpiło zdarzenie powodujące obowiązek wpisu.

3. Stwierdzono, że wpisy w księdze rejestracji owiec lub księdze rejestracji kóz w formie papierowej albo elektronicznej nie zostały dokonane przez rolnika w terminie 7 dni od dnia, w którym nastąpiło zdarzenie powodujące obowiązek wpisu. 3 pkt 1 pkt 3 pkt 5 pkt 3 pkt
b)
wiersz dotyczący naruszenia 7 otrzymuje brzmienie:
Rolnik będący posiadaczem owiec lub kóz nie dokonał co najmniej raz na dwanaście miesięcy, nie później jednak niż w dniu 31 grudnia, spisu tych zwierząt przebywających w siedzibie stada, obejmującego liczbę tych zwierząt. 7. Stwierdzono, że rolnik będący posiadaczem owiec lub kóz nie dokonał co najmniej raz na dwanaście miesięcy, nie później jednak niż w dniu 31 grudnia, spisu tych zwierząt przebywających w siedzibie stada, obejmującego liczbę tych zwierząt. 3 pkt

5 pkt

1 pkt

3 pkt

5 pkt

3 pkt

5 pkt

c)
w przypisie 2 pkt 2 otrzymuje brzmienie:

"2) 2.1:

a) 3 pkt - księga rejestracji owiec lub księga rejestracji kóz w formie papierowej nie jest prowadzona zgodnie ze wzorem określonym w przepisach wydanych na podstawie art. 23 ust. 4 pkt 1 ustawy z dnia 2 kwietnia 2004 r. o systemie identyfikacji i rejestracji zwierząt,

b) 5 pkt - stwierdzono, że rolnik nie prowadzi księgi rejestracji owiec lub księgi rejestracji kóz ani w formie papierowej, ani w formie elektronicznej;".

§  2. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.
1 Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi kieruje działem administracji rządowej - rolnictwo, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 27 czerwca 2018 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi (Dz. U. poz. 1250).

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2019.581

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Zmiana rozporządzenia w sprawie liczby punktów, jaką przypisuje się stwierdzonej niezgodności, oraz procentowej wielkości kary administracyjnej w zależności od liczby punktów przypisanych stwierdzonym niezgodnościom.
Data aktu: 18/03/2019
Data ogłoszenia: 28/03/2019
Data wejścia w życie: 29/03/2019