Szczegółowe zasady i tryb zbywania wierzytelności Agencji Rynku Rolnego.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW 1
z dnia 4 marca 2005 r.
w sprawie szczegółowych zasad i trybu zbywania wierzytelności Agencji Rynku Rolnego

Na podstawie art. 10 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o Agencji Rynku Rolnego i organizacji niektórych rynków rolnych (Dz. U. Nr 42, poz. 386 i Nr 97, poz. 964 oraz z 2005 r. Nr 14, poz. 115) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Zbycia wierzytelności Agencji Rynku Rolnego, zwanej dalej "Agencją", dokonuje się w pierwszej kolejności w drodze pisemnego przetargu z ceną wywoławczą określoną przez Agencję.
2.
Jeżeli wierzytelność nie zostanie zbyta w drodze pierwszego przetargu, ogłasza się drugi przetarg nie później niż w terminie 2 miesięcy od dnia następującego po dniu wyznaczonym w pierwszym przetargu, jako termin wyboru oferty. W drugim przetargu cena wywoławcza wierzytelności może być obniżona, jednak nie więcej niż o 20 % ceny wywoławczej pierwszego przetargu.
3.
Jeżeli wierzytelność nie zostanie zbyta w drodze drugiego przetargu, ogłasza się publicznie ofertę zbycia wierzytelności nie później niż w terminie 2 miesięcy od dnia następującego po dniu wyznaczonym w drugim przetargu, jako termin wyboru oferty.
4.
Jeżeli wierzytelność nie zostanie zbyta w drodze publicznej oferty zbycia wierzytelności, może zostać zbyta w wyniku rokowań podjętych na podstawie publicznego zaproszenia, ogłoszonego nie później niż w terminie 2 miesięcy od dnia następującego po dniu upływu terminu, w ciągu którego oczekuje się odpowiedzi na ofertę.
§  2.
1.
Agencja może odstąpić od zbycia wierzytelności w każdej chwili bez podania przyczyny takiej decyzji.
2.
O odstąpieniu od zbycia wierzytelności Agencja niezwłocznie powiadamia pisemnie wszystkich uczestników postępowania.
§  3.
Postępowanie w sprawie zbycia wierzytelności jest jawne, z zastrzeżeniem § 19 ust. 2.
§  4.
1.
Czynności związanych ze zbywaniem wierzytelności Agencji w formach określonych w § 1, dokonuje powołana przez Prezesa Agencji komisja, składająca się co najmniej z pięciu członków, w tym przewodniczącego, wybrana spośród pracowników Agencji, zwana dalej "komisją". Skład komisji jest jawny.
2.
Członkiem komisji nie może być osoba:
1)
która uczestniczy w przetargu jako oferent;
2)
której małżonek, krewny lub powinowaty do drugiego stopnia włącznie uczestniczy w przetargu jako oferent;
3)
która jest wspólnikiem lub przedstawicielem oferenta;
4)
która jest udziałowcem lub akcjonariuszem oferenta albo uczestniczy we władzach osoby prawnej, będącej oferentem;
5)
pozostająca z oferentem w stosunku pracy lub zlecenia;
6)
która jest dłużnikiem;
7)
która jest małżonkiem, krewnym lub powinowatym dłużnika do drugiego stopnia włącznie.
3.
Jeżeli zachodzi jedna z okoliczności wymienionych w ust. 2, członek komisji jest obowiązany zrezygnować z udziału w komisji.
4.
Jeżeli zachodzą wątpliwości co do bezstronności członka komisji, w szczególności w związku ze stosunkiem osobistym, służbowym lub majątkowym łączącym go z uczestnikiem przetargu, Prezes Agencji, z własnej inicjatywy lub na wniosek uczestnika przetargu, odwołuje tego członka ze składu komisji.
5.
Przesłanki wyłączenia określone w ust. 2 i 4 stosuje się odpowiednio do publicznej oferty zbycia wierzytelności i do rokowań.
§  5.
1.
Oferenci uczestniczący w przetargu są zobowiązani do wniesienia wadium stanowiącego od 0,5 % do 3 % ceny wywoławczej.
2.
Wadium wniesione przez oferenta, którego oferta została wybrana, ulega przepadkowi w sytuacji, gdy uchyla się on od podpisania umowy na warunkach określonych w ofercie.
3.
Wadium wniesione przez oferentów zostaje zwrócone w ciągu 7 dni od dnia wyboru oferty, w przypadku gdy:
1)
wadium zostało wniesione przez oferentów, których oferty zostały odrzucone;
2)
wadium zostało wniesione przez oferentów, których oferty zostały przyjęte, ale nie zostały wybrane;
3)
Agencja odstąpiła od przetargu;
4)
oferent wycofa się przed upływem terminu wyznaczonego do składania ofert.
4.
Wadium wniesione przez oferenta, którego oferta została wybrana, zostaje zaliczone na poczet ceny. Jeżeli wadium było wniesione w innej formie niż w pieniądzu, ulega zwrotowi po zapłaceniu ceny nabycia.
§  6.
Cenę wywoławczą wierzytelności ustala Agencja, uwzględniając wartość księgową wierzytelności, wysokość odsetek oraz szacunkową wartość rynkową wierzytelności.
§  7.
Umowa zbycia wierzytelności powinna zostać podpisana przez nabywającego w terminie 14 dni od dnia doręczenia mu pisemnej informacji o wyborze oferty.
§  8.
1.
Kryteria wyboru najkorzystniejszej oferty określa Agencja, uwzględniając w nich cenę nabycia wierzytelności oraz sposób i termin jej zapłaty.
2.
W przypadku złożenia ofert równoważnych wybrana zostaje oferta złożona wcześniej.
§  9.
Nabywca wierzytelności nie może być związany z dłużnikiem, którego ta wierzytelność dotyczy, stosunkiem zależności lub dominacji w rozumieniu przepisów o publicznym obrocie papierami wartościowymi.
§  10.
1.
Postępowanie przetargowe przeprowadza się w przypadku złożenia co najmniej jednej oferty spełniającej wymogi określone w § 12.
2.
W przypadku braku ofert spełniających wymogi określone w § 12, Agencja prowadzi postępowanie na zasadach określonych w § 1 ust. 2-4.
§  11.
1.
Ogłoszenie o zbyciu wierzytelności Agencji w drodze przetargu komisja podaje do publicznej wiadomości co najmniej na 2 tygodnie przed terminem wyznaczonym do składania ofert.
2.
W ogłoszeniu, o którym mowa w ust. 1, podaje się w szczególności:
1)
oznaczenie wierzyciela i dłużnika;
2)
kwotę wierzytelności, obejmującą kwotę wierzytelności głównej oraz odsetki obliczone zgodnie ze stanem na dzień ogłoszenia;
3)
informację o istniejących zabezpieczeniach wierzytelności;
4)
informację o trwałej utracie przez dłużnika zdolności do spłaty zadłużenia;
5)
określenie terminu i miejsca wyznaczonego do składania ofert;
6)
cenę wywoławczą i wysokość wadium oraz sposób, termin i miejsce jego wniesienia;
7)
informację o możliwości odstąpienia przez Agencję od zbycia wierzytelności;
8)
informację o okolicznościach powodujących przepadek wadium;
9)
informację, że wadium wniesione przez oferentów zostanie zwrócone w ciągu 7 dni od dnia dokonania wyboru oferty, w przypadkach, o których mowa w § 5 ust. 3;
10)
informację o zaliczeniu wadium na poczet ceny, w przypadku, o którym mowa w § 5 ust. 4;
11)
informację, że umowa zbycia wierzytelności powinna być podpisana przez kupującego w terminie 14 dni od dnia doręczenia mu pisemnej informacji o wyborze oferty;
12)
kryteria wyboru najkorzystniejszej oferty;
13)
określenie miejsca i terminu wyznaczonego do otwarcia ofert, a także terminu wyboru oferty;
14)
informację, iż w przypadku złożenia ofert równoważnych, wybrana zostaje oferta złożona wcześniej;
15)
informację, że nabywca wierzytelności nie może być związany z dłużnikiem stosunkiem zależności lub dominacji;
16)
informację o postępowaniu w przypadku złożenia jednej oferty oraz w przypadku braku ofert;
17)
informację, iż oferent może złożyć tylko jedną ofertę dotyczącą danej wierzytelności.
3.
Ogłoszenie, o którym mowa w ust. 1, podaje się do publicznej wiadomości poprzez równoczesne wywieszenie w siedzibie Agencji, umieszczenie na stronach internetowych Agencji oraz przez opublikowanie w dzienniku o zasięgu ogólnokrajowym, w terminie określonym w ust. 1.
§  12.
1.
Ofertę sporządza się w formie pisemnej. Powinna ona zawierać:
1)
nazwę (firmę) i siedzibę albo imię i nazwisko oraz adres oferenta;
2)
wskazanie wierzytelności, o której nabycie ubiega się oferent;
3)
określenie ceny nabycia wierzytelności, sposobu i terminu zapłaty;
4)
informację o zamiarze przejęcia niektórych lub wszystkich zabezpieczeń;
5)
numer rachunku bankowego, na który następuje zwrot wadium;
6)
oświadczenie oferenta o zapoznaniu się z treścią ogłoszenia o zbyciu wierzytelności w drodze przetargu oraz o przyjęciu warunków tego przetargu.
2.
Do oferty, o której mowa w ust. 1, oferent powinien załączyć dowód wniesienia wadium oraz:
1)
w przypadku osób prawnych - poświadczone, za zgodność z oryginałem, kopie dokumentów statutowych tej osoby prawnej oraz aktualny odpis z Krajowego Rejestru Sądowego;
2)
w przypadku osób fizycznych - poświadczoną, za zgodność z oryginałem, kopię dokumentu stwierdzającego tożsamość oraz zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej, jeżeli osoba ta prowadzi taką działalność;
3)
oświadczenie oferenta, że nie jest związany z dłużnikiem stosunkiem zależności lub dominacji w rozumieniu przepisów o publicznym obrocie papierami wartościowymi.
§  13.
Oferta przestaje wiązać oferenta w przypadku:
1)
otrzymania pisemnej informacji o odrzuceniu oferty;
2)
otrzymania pisemnej informacji o wyniku przeprowadzonego przetargu, w sytuacji, gdy jego oferta była przyjęta, ale nie została wybrana;
3)
podpisania umowy zbycia wierzytelności, w sytuacji, gdy jego oferta została wybrana;
4)
odstąpienia przez Agencję od zbycia wierzytelności.
§  14.
1.
Oferent może złożyć tylko jedną ofertę dotyczącą danej wierzytelności.
2.
Oferty niespełniające wymogu określonego w ust. 1 podlegają odrzuceniu.
§  15.
1.
Do zadań komisji należy:
1)
ustalenie liczby złożonych ofert;
2)
otwarcie kopert z ofertami złożonymi w terminie i miejscu wskazanym w ogłoszeniu o przetargu;
3)
sprawdzenie, czy wadium zostało wniesione we wskazany sposób, w terminie i miejscu;
4)
rozpatrzenie ofert w oparciu o kryteria wyboru najkorzystniejszej oferty, podane w ogłoszeniu, o którym mowa w § 11.
2.
Komisja odrzuca oferty niespełniające wymogów określonych w § 12, złożone po terminie wyznaczonym do składania ofert, w niewłaściwym miejscu lub przez osoby, które nie wniosły w należyty sposób wadium. O odrzuceniu oferty komisja zawiadamia pisemnie oferenta w terminie 14 dni od dnia otwarcia ofert.
3.
Z przetargu komisja sporządza protokół, który powinien zawierać uzasadnienie decyzji komisji. Protokół podpisują wszyscy członkowie komisji.
4.
O wyniku przetargu komisja niezwłocznie zawiadamia na piśmie oferentów.
§  16.
W toku rozpatrywania złożonych ofert komisja może żądać udzielenia przez oferentów wyjaśnień dotyczących treści złożonych przez nich ofert.
§  17.
1.
Ogłoszenie o zbyciu wierzytelności Agencji w drodze oferty ogłoszonej publicznie komisja podaje do publicznej wiadomości co najmniej na 2 tygodnie przed wyznaczonym terminem, od którego będzie się oczekiwać odpowiedzi na ofertę; przepis § 11 ust. 3 stosuje się odpowiednio.
2.
W ogłoszeniu, o którym mowa w ust. 1, podaje się w szczególności:
1)
dane, o których mowa w § 11 ust. 2 pkt 1-4 i 15;
2)
cenę zbycia wierzytelności;
3)
oznaczenie miejsca i terminu składania odpowiedzi na ofertę;
4)
warunki, jakie powinna spełniać odpowiedź na ofertę, oraz sposób jej złożenia;
5)
informację o możliwości odstąpienia przez Agencję od zbycia wierzytelności;
6)
wymaganą treść oświadczenia woli o przyjęciu oferty, stanowiącego załącznik do odpowiedzi na ofertę;
7)
informację, iż złożenie oświadczenia woli o przyjęciu oferty wraz z pierwszą odpowiedzią na ofertę, spełniającą warunki określone w ogłoszeniu, skutkuje zawarciem umowy zbycia wierzytelności.
3.
Komisja sporządza protokół z postępowania, który powinien zawierać w szczególności daty, godziny i minuty wpłynięcia wszystkich odpowiedzi na ofertę. Protokół podpisują wszyscy członkowie komisji.
4.
Po upływie terminu składania odpowiedzi na ofertę, protokół, o którym mowa w ust. 3, wywiesza się na okres 7 dni w siedzibie Agencji. O wyniku postępowania komisja niezwłocznie zawiadamia na piśmie wszystkich, którzy złożyli odpowiedzi na ofertę i oświadczenia woli o przyjęciu oferty.
5.
Agencja podpisuje umowę zbycia wierzytelności z podmiotem, który złożył oświadczenie woli o przyjęciu oferty wraz z pierwszą odpowiedzią na ofertę, spełniającą warunki określone w ogłoszeniu, w terminie 14 dni od dnia złożenia tej odpowiedzi na ofertę.
§  18.
1.
Ogłoszenie o publicznym zaproszeniu do rokowań komisja podaje do publicznej wiadomości co najmniej na 2 tygodnie przed wyznaczonym terminem składania odpowiedzi na zaproszenie; przepis § 11 ust. 3 stosuje się odpowiednio.
2.
W ogłoszeniu, o którym mowa w ust. 1, podaje się w szczególności:
1)
dane, o których mowa w § 11 ust. 2 pkt 1-4 i 15;
2)
proponowaną cenę zbycia wierzytelności;
3)
miejsce, termin i sposób składania odpowiedzi na zaproszenie;
4)
warunki, jakim powinna odpowiadać odpowiedź na zaproszenie;
5)
informację o możliwości odstąpienia przez Agencję od zbycia wierzytelności.
3.
Podmioty, które złożyły odpowiedzi na zaproszenie spełniające warunki określone w ogłoszeniu, komisja zaprasza do rokowań, a pozostałe podmioty niezwłocznie zawiadamia na piśmie o niedopuszczeniu ich do rokowań.
4.
W trakcie rokowań komisja ustala z podmiotami zaproszonymi do rokowań cenę, sposób i termin płatności oraz zasady ewentualnego przejęcia zabezpieczeń wierzytelności, aż do wyboru najkorzystniejszych dla Agencji warunków zbycia wierzytelności.
5.
Po wyborze najkorzystniejszych warunków zbycia wierzytelności, Agencja podpisuje umowę z wybranym podmiotem w terminie 14 dni od dnia zakończenia rokowań.
6.
Po bezskutecznym upływie terminu określonego w ust. 5, Agencja może podjąć rokowania z pozostałymi podmiotami zaproszonymi do rokowań.
7.
Z przeprowadzonych czynności komisja sporządza protokół, który powinien zawierać w szczególności uzasadnienie wyboru najkorzystniejszych warunków zbycia wierzytelności oraz opis przebiegu rokowań. Protokół podpisują wszyscy członkowie komisji.
8.
O wyniku rokowań komisja niezwłocznie zawiadamia na piśmie wszystkich uczestników rokowań.
§  19.
1.
Wszelkie wyjaśnienia, informacje oraz dokumenty związane z rokowaniami są przekazywane uczestnikom rokowań na równych zasadach.
2.
Prowadzone rokowania mają charakter poufny.
§  20.
O dokonanym zbyciu wierzytelności Agencja zawiadamia dłużnika w terminie 14 dni od dnia podpisania umowy.
§  21.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
1 Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej - finanse publiczne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U. Nr 134, poz. 1427).

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024