Szczegółowe wymagania, jakim powinny odpowiadać programy ochrony powietrza.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ŚRODOWISKA
z dnia 5 lipca 2002 r.
w sprawie szczegółowych wymagań, jakim powinny odpowiadać programy ochrony powietrza.

Na podstawie art. 91 ust. 4 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz. U. Nr 62, poz. 627 i Nr 115, poz. 1229 oraz z 2002 r. Nr 74, poz. 676 i Nr 113, poz. 984) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Określa się szczegółowe wymagania, jakim powinny odpowiadać programy ochrony powietrza, które są sporządzane w formie pisemnej oraz w wersji elektronicznej.
§  2. 
Program ochrony powietrza, o którym mowa w § 1, zwany dalej "programem", składa się z następujących niezbędnych części:
1)
opisowej,
2)
wyszczególniającej obowiązki i ograniczenia wynikające z realizacji programu,
3)
uzasadnienia zakresu określonych i ocenionych zagadnień.
§  3. 
1. 
Część opisowa, o której mowa w § 2 pkt 1, obejmuje:
1)
opis obszaru objętego zakresem programu,
2)
podanie naruszeń standardów jakości powietrza wraz z podaniem zakresu naruszeń,
3)
wyszczególnienie podstawowych kierunków i zakresów działań niezbędnych do przywrócenia standardów jakości powietrza,
4)
listę substancji objętych programem i wskazanie źródeł ich pochodzenia,
5)
termin realizacji programu, w tym terminy realizacji poszczególnych zadań programu,
6)
koszty realizacji programu, w tym koszty realizacji poszczególnych zadań,
7)
wskazanie źródeł finansowania programu,
8)
wskazanie rodzajów informacji i dokumentów wykorzystanych do kontroli i dokumentacji realizacji programu.
2. 
Jeżeli na liście substancji objętych programem znajduje się ozon, z uwagi na specyfikę zanieczyszczenia powietrza ozonem, można określić przede wszystkim kierunki i zakres działań niezbędnych dla osiągnięcia standardów jakości powietrza, w tym prowadzących do ograniczenia emisji substancji przyczyniających się do powstawania ozonu, to jest tlenków azotu i węglowodorów.
§  4. 
Część wyszczególniająca ograniczenia i obowiązki wynikające z realizacji programu, o której mowa w § 2 pkt 2, podaje:
1)
organy administracji właściwe w sprawach:
a)
przekazywania organowi przyjmującemu program informacji o wydawanych decyzjach, których ustalenia zmierzają do osiągnięcia celów programu,
b)
wydania aktów prawa miejscowego,
c)
monitorowania realizacji programu lub poszczególnych zadań programu,
2)
podmioty korzystające ze środowiska i ich obowiązki ustalone w programie.
§  5. 
Uzasadnienie, o którym mowa w § 2 pkt 3, obejmuje:
1)
charakterystykę obszarów objętych programem, w tym:
a)
uwarunkowania wynikające z planów zagospodarowania przestrzennego terenu, obszarów ograniczonego użytkowania, a do końca 2005 r. - także obszarów stref ochronnych,
b)
liczbę osób zamieszkujących i gęstość zaludnienia,
c)
dane o czynnikach klimatycznych, mających wpływ na poziom substancji i wyniki uzyskiwane z modeli wykorzystywanych przy prognozowaniu poziomów zanieczyszczeń w powietrzu,
d)
dane topograficzne, w tym dane charakteryzujące pokrycie obszaru i sposób jego wykorzystywania,
e)
informacje dotyczące obiektów i obszarów chronionych na mocy odrębnych przepisów,
2)
charakterystykę techniczno-ekologicznych instalacji, urządzeń i rodzajów powszechnego korzystania ze środowiska, których występowanie ma znaczący udział w poziomach substancji w powietrzu, oraz ocenę możliwych do podjęcia działań zmierzających do ograniczenia ich oddziaływania,
3)
bilanse zanieczyszczeń pochodzących od podmiotów korzystających ze środowiska, z powszechnego korzystania ze środowiska i napływów, które mają wpływ na poziomy substancji w powietrzu,
4)
analizy stanu zanieczyszczenia powietrza, z wyszczególnieniem:
a)
czynników powodujących przekroczenia, z uwzględnieniem przemian fizykochemicznych substancji w powietrzu,
b)
procentowego udziału w zanieczyszczeniu powietrza rozpatrywanych w programie podmiotów korzystających ze środowiska i rodzajów powszechnego korzystania ze środowiska,
5)
wskazanie w sposób szacunkowy czasu potrzebnego na osiągnięcie zakładanych przez program celów,
6)
analizę materiałów, dokumentów i publikacji wykorzystanych do opracowania programu:
a)
pozwoleń na wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza,
b)
wykazów rodzajów i ilości substancji wprowadzanych do powietrza, sporządzanych w ramach systemu opłat za gospodarcze korzystanie ze środowiska,
c)
powiatowych i gminnych programów ochrony środowiska,
d)
raportów o oddziaływaniu przedsięwzięć na środowisko,
e)
polityk, strategii, planów i programów, o których mowa w art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska,
f)
opisów technik i technologii dotyczących ograniczania wprowadzania substancji do powietrza,
7)
załączniki w formie graficznej uwzględniające:
a)
podział administracyjny obszaru objętego programem,
b)
lokalizację:

– na obszarze, którego dotyczy program, i w jego bezpośrednim sąsiedztwie instalacji, których eksploatacja powoduje wprowadzanie do powietrza rozpatrywanych substancji,

– stacji pomiarowych poziomów substancji w powietrzu.

Załączniki sporządza się odrębnie dla każdej substancji, dla której występuje przekroczenie.

§  6. 
W programie określa się i ocenia następujące zagadnienia:
1)
ilość wprowadzanych do powietrza substancji na obszarze objętym programem, z wyszczególnieniem:
a)
instalacji, urządzeń i rodzajów powszechnego korzystania ze środowiska,
b)
napływu zanieczyszczeń na obszar, którego dotyczy program, z wyróżnieniem instalacji zlokalizowanych w bezpośrednim sąsiedztwie obszaru objętego programem, instalacji zlokalizowanych na obszarze województwa, napływu od innych instalacji zlokalizowanych na terenie kraju lub za granicą,
2)
kierunki i zakres działań niezbędnych dla osiągnięcia standardów jakości powietrza, w tym ustalenie zadań priorytetowych z uwzględnieniem:
a)
występowania poszczególnych substancji w powietrzu,
b)
wielkości emisji z instalacji i urządzeń, których eksploatacja ma znaczący wpływ na rejestrowane poziomy substancji,
c)
gęstości zaludnienia i przeznaczenia strefy, w której przekroczone zostały poziomy dopuszczalne substancji w powietrzu powiększone o margines tolerancji,
d)
istniejących obszarów ograniczonego użytkowania, a do końca 2005 r. także obszarów stref ochronnych,
3)
zmiany w jakości dopuszczonych do obrotu gospodarczego paliw, konieczność zastosowania najlepszej dostępnej techniki, realizację zobowiązań globalnych w zakresie ograniczania emisji do powietrza,
4)
przewidywane zmiany emisji do powietrza ze źródeł:
a)
zlokalizowanych poza granicami kraju,
b)
zlokalizowanych na terenie kraju elektrowni konwencjonalnych, elektrociepłowni i innych instalacji do spalania paliw, będących przedsięwzięciami mogącymi znacząco oddziaływać na środowisko, dla których obowiązek sporządzania raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko wynika z przepisów ustawy,
c)
zlokalizowanych na obszarze sąsiednich województw w stosunku do województwa, gdzie zlokalizowana jest strefa, dla których obowiązek sporządzania raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko wynika z przepisów ustawy.
§  7. 
Termin realizacji poszczególnych zadań, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 5, ustala się, uwzględniając:
1)
wielkość przekroczenia,
2)
rozkład gęstości zaludnienia,
3)
uwarunkowania finansowe, społeczne i gospodarcze,
4)
uwarunkowania wynikające z funkcjonowania obiektów i obszarów chronionych na podstawie odrębnych przepisów.
§  8. 
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Darowizny dla ofiar powodzi zwolnione z VAT

Darowizny dla ofiar powodzi zostały zwolnione z VAT - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Od dziś ważna zmiana dla niektórych kierowców

Nowe przepisy, które zaczną obowiązywać od wtorku, 10 września, zakładają automatyczny zwrot prawa jazdy, bez konieczności składania wniosku. Zmiana ma zapobiegać sytuacji, w której kierowcy, nieświadomi obowiązku, byli karani za prowadzenie pojazdu, mimo formalnego odzyskania uprawnień.

Robert Horbaczewski 09.09.2024
Będą zmiany w ustawie o działaniach antyterrorystycznych oraz w ustawie o ABW oraz AW

Rząd przyjął we wtorek projekt przepisów, który dostosowuje polskie prawo do przepisów Unii Europejskiej, które dotyczą przeciwdziałania rozpowszechnianiu w Internecie treści o charakterze terrorystycznym. Wprowadzony zostanie mechanizm wydawania i weryfikowania nakazów usunięcia lub uniemożliwienia dostępu do takich treści. Za egzekwowanie nowych przepisów odpowiedzialny będzie szef Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego. Od jego decyzji będzie się można odwołać do sądu.

Grażyna J. Leśniak 03.09.2024
Ustawa o rencie wdowiej niekonstytucyjna?

O zawetowanie ustawy o tzw. wdowich emeryturach jako aktu dyskryminującego część obywateli zwróciła się do prezydenta Andrzeja Dudy jedna z emerytek. W jej przekonaniu uchwalona 26 lipca 2024 r. ustawa narusza art. 32 Konstytucji, ponieważ wprowadza zasady dyskryminujące dużą część seniorów. Czy prezydent zdążył się z nią zapoznać – nie wiadomo. Bo petycja wpłynęła do Kancelarii Prezydenta 6 sierpnia, a już 9 sierpnia ustawa została podpisana.

Grażyna J. Leśniak 31.08.2024
Nalewki już bez barwników, soków i dodatkowych aromatów

We wtorek, 20 sierpnia, zaczęły obowiązywać przepisy rozporządzenia ministra rolnictwa dotyczące znakowania napojów alkoholowych. Z uwagi na tradycyjne praktyki produkcyjne stosowane przy wyrobie "nalewek", nowe zasady wykluczają możliwość ich barwienia, aromatyzowania czy też dodawania do nich soków owocowych.

Krzysztof Koślicki 20.08.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2002.115.1003

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Szczegółowe wymagania, jakim powinny odpowiadać programy ochrony powietrza.
Data aktu: 05/07/2002
Data ogłoszenia: 24/07/2002
Data wejścia w życie: 08/08/2002