Szczegółowe wymagania, jakim powinny odpowiadać programy ochrony powietrza.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ŚRODOWISKA
z dnia 5 lipca 2002 r.
w sprawie szczegółowych wymagań, jakim powinny odpowiadać programy ochrony powietrza.

Na podstawie art. 91 ust. 4 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz. U. Nr 62, poz. 627 i Nr 115, poz. 1229 oraz z 2002 r. Nr 74, poz. 676 i Nr 113, poz. 984) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Określa się szczegółowe wymagania, jakim powinny odpowiadać programy ochrony powietrza, które są sporządzane w formie pisemnej oraz w wersji elektronicznej.
§  2. 
Program ochrony powietrza, o którym mowa w § 1, zwany dalej "programem", składa się z następujących niezbędnych części:
1)
opisowej,
2)
wyszczególniającej obowiązki i ograniczenia wynikające z realizacji programu,
3)
uzasadnienia zakresu określonych i ocenionych zagadnień.
§  3. 
1. 
Część opisowa, o której mowa w § 2 pkt 1, obejmuje:
1)
opis obszaru objętego zakresem programu,
2)
podanie naruszeń standardów jakości powietrza wraz z podaniem zakresu naruszeń,
3)
wyszczególnienie podstawowych kierunków i zakresów działań niezbędnych do przywrócenia standardów jakości powietrza,
4)
listę substancji objętych programem i wskazanie źródeł ich pochodzenia,
5)
termin realizacji programu, w tym terminy realizacji poszczególnych zadań programu,
6)
koszty realizacji programu, w tym koszty realizacji poszczególnych zadań,
7)
wskazanie źródeł finansowania programu,
8)
wskazanie rodzajów informacji i dokumentów wykorzystanych do kontroli i dokumentacji realizacji programu.
2. 
Jeżeli na liście substancji objętych programem znajduje się ozon, z uwagi na specyfikę zanieczyszczenia powietrza ozonem, można określić przede wszystkim kierunki i zakres działań niezbędnych dla osiągnięcia standardów jakości powietrza, w tym prowadzących do ograniczenia emisji substancji przyczyniających się do powstawania ozonu, to jest tlenków azotu i węglowodorów.
§  4. 
Część wyszczególniająca ograniczenia i obowiązki wynikające z realizacji programu, o której mowa w § 2 pkt 2, podaje:
1)
organy administracji właściwe w sprawach:
a)
przekazywania organowi przyjmującemu program informacji o wydawanych decyzjach, których ustalenia zmierzają do osiągnięcia celów programu,
b)
wydania aktów prawa miejscowego,
c)
monitorowania realizacji programu lub poszczególnych zadań programu,
2)
podmioty korzystające ze środowiska i ich obowiązki ustalone w programie.
§  5. 
Uzasadnienie, o którym mowa w § 2 pkt 3, obejmuje:
1)
charakterystykę obszarów objętych programem, w tym:
a)
uwarunkowania wynikające z planów zagospodarowania przestrzennego terenu, obszarów ograniczonego użytkowania, a do końca 2005 r. - także obszarów stref ochronnych,
b)
liczbę osób zamieszkujących i gęstość zaludnienia,
c)
dane o czynnikach klimatycznych, mających wpływ na poziom substancji i wyniki uzyskiwane z modeli wykorzystywanych przy prognozowaniu poziomów zanieczyszczeń w powietrzu,
d)
dane topograficzne, w tym dane charakteryzujące pokrycie obszaru i sposób jego wykorzystywania,
e)
informacje dotyczące obiektów i obszarów chronionych na mocy odrębnych przepisów,
2)
charakterystykę techniczno-ekologicznych instalacji, urządzeń i rodzajów powszechnego korzystania ze środowiska, których występowanie ma znaczący udział w poziomach substancji w powietrzu, oraz ocenę możliwych do podjęcia działań zmierzających do ograniczenia ich oddziaływania,
3)
bilanse zanieczyszczeń pochodzących od podmiotów korzystających ze środowiska, z powszechnego korzystania ze środowiska i napływów, które mają wpływ na poziomy substancji w powietrzu,
4)
analizy stanu zanieczyszczenia powietrza, z wyszczególnieniem:
a)
czynników powodujących przekroczenia, z uwzględnieniem przemian fizykochemicznych substancji w powietrzu,
b)
procentowego udziału w zanieczyszczeniu powietrza rozpatrywanych w programie podmiotów korzystających ze środowiska i rodzajów powszechnego korzystania ze środowiska,
5)
wskazanie w sposób szacunkowy czasu potrzebnego na osiągnięcie zakładanych przez program celów,
6)
analizę materiałów, dokumentów i publikacji wykorzystanych do opracowania programu:
a)
pozwoleń na wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza,
b)
wykazów rodzajów i ilości substancji wprowadzanych do powietrza, sporządzanych w ramach systemu opłat za gospodarcze korzystanie ze środowiska,
c)
powiatowych i gminnych programów ochrony środowiska,
d)
raportów o oddziaływaniu przedsięwzięć na środowisko,
e)
polityk, strategii, planów i programów, o których mowa w art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska,
f)
opisów technik i technologii dotyczących ograniczania wprowadzania substancji do powietrza,
7)
załączniki w formie graficznej uwzględniające:
a)
podział administracyjny obszaru objętego programem,
b)
lokalizację:

– na obszarze, którego dotyczy program, i w jego bezpośrednim sąsiedztwie instalacji, których eksploatacja powoduje wprowadzanie do powietrza rozpatrywanych substancji,

– stacji pomiarowych poziomów substancji w powietrzu.

Załączniki sporządza się odrębnie dla każdej substancji, dla której występuje przekroczenie.

§  6. 
W programie określa się i ocenia następujące zagadnienia:
1)
ilość wprowadzanych do powietrza substancji na obszarze objętym programem, z wyszczególnieniem:
a)
instalacji, urządzeń i rodzajów powszechnego korzystania ze środowiska,
b)
napływu zanieczyszczeń na obszar, którego dotyczy program, z wyróżnieniem instalacji zlokalizowanych w bezpośrednim sąsiedztwie obszaru objętego programem, instalacji zlokalizowanych na obszarze województwa, napływu od innych instalacji zlokalizowanych na terenie kraju lub za granicą,
2)
kierunki i zakres działań niezbędnych dla osiągnięcia standardów jakości powietrza, w tym ustalenie zadań priorytetowych z uwzględnieniem:
a)
występowania poszczególnych substancji w powietrzu,
b)
wielkości emisji z instalacji i urządzeń, których eksploatacja ma znaczący wpływ na rejestrowane poziomy substancji,
c)
gęstości zaludnienia i przeznaczenia strefy, w której przekroczone zostały poziomy dopuszczalne substancji w powietrzu powiększone o margines tolerancji,
d)
istniejących obszarów ograniczonego użytkowania, a do końca 2005 r. także obszarów stref ochronnych,
3)
zmiany w jakości dopuszczonych do obrotu gospodarczego paliw, konieczność zastosowania najlepszej dostępnej techniki, realizację zobowiązań globalnych w zakresie ograniczania emisji do powietrza,
4)
przewidywane zmiany emisji do powietrza ze źródeł:
a)
zlokalizowanych poza granicami kraju,
b)
zlokalizowanych na terenie kraju elektrowni konwencjonalnych, elektrociepłowni i innych instalacji do spalania paliw, będących przedsięwzięciami mogącymi znacząco oddziaływać na środowisko, dla których obowiązek sporządzania raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko wynika z przepisów ustawy,
c)
zlokalizowanych na obszarze sąsiednich województw w stosunku do województwa, gdzie zlokalizowana jest strefa, dla których obowiązek sporządzania raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko wynika z przepisów ustawy.
§  7. 
Termin realizacji poszczególnych zadań, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 5, ustala się, uwzględniając:
1)
wielkość przekroczenia,
2)
rozkład gęstości zaludnienia,
3)
uwarunkowania finansowe, społeczne i gospodarcze,
4)
uwarunkowania wynikające z funkcjonowania obiektów i obszarów chronionych na podstawie odrębnych przepisów.
§  8. 
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2002.115.1003

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Szczegółowe wymagania, jakim powinny odpowiadać programy ochrony powietrza.
Data aktu: 05/07/2002
Data ogłoszenia: 24/07/2002
Data wejścia w życie: 08/08/2002