Wyniki polskich uczniów w międzynarodowych badaniach PIRLS i TIMSS

W dniu 11 grudnia 2012 r. zostały opublikowane wyniki międzynarodowych badań PIRLS i TIMSS, realizowanych przez Międzynarodowe Stowarzyszenie Mierzenia Osiągnięć Szkolnych, mierzących kompetencje uczniów szkół podstawowych.

Tegoroczne wyniki badań wykazały, że polscy trzecioklasiści coraz lepiej radzą sobie z rozumieniem pisanego tekstu i czytaniem. Poprawili wynik z 2006 roku aż o 6 punktów. "Ogólna poprawa osiągnięć trzecioklasistów to przede wszystkim skutek zmniejszenia się odsetka uczniów, którzy osiągnęli słabe wyniki. Równocześnie zmniejszyła się luka pomiędzy średnimi osiągnięciami chłopców i dziewcząt".

Badanie TIMSS, w którym Polska brała udział po raz pierwszy wykazało, że w przypadku nauk przyrodniczych polscy uczniowie uzyskali wynik bliski średniej międzynarodowej, natomiast słabsi okazali się w wiedzy z matematyki.

Międzynarodowy pomiar badał także na ile polscy uczniowie czują się bezpiecznie w polskich szkołach. "Opinie uczniów na temat ich poczucia bezpieczeństwa w szkole dają Polsce 7-9 miejsce wśród 50 krajów. Większość naszych uczniów uważa, że prawie nigdy nie spotkali się z przypadkami: przezywania, naśmiewania się, wykluczania ze wspólnych gier, rozpowiadania kłamstw, kradzieży, rękoczynów, bójek, zmuszania do niechcianych zachowań".

Opracowanie: Agnieszka Winiarska, RPE WKP

Źródło: www.men.gov.pl, stan z dnia 13 grudnia 2012 r.

Data publikacji: 13 grudnia 2012 r.