MEN: uczenie się przez całe życie to nie tylko kształcenie ustawiczne dorosłych

W dniu 18 grudnia 2012 r. Ministerstwo Edukacji Narodowej zorganizowało w Centrum Nauki Kopernik konferencję poświęconą aspiracjom edukacyjnym młodzieży oraz uczeniu się dorosłych.

Celem spotkania było rozpowszechnienie w Polsce europejskiej agendy powstałej na rzecz uczenia się dorosłych, którą przyjęła Rada UE ds. Edukacji, Młodzieży, Kultury i Sportu podczas polskiej prezydencji.

Otwierając konferencję Maciej Jakubowski, podsekretarz stanu w MEN, podkreślił, że „połączenie dwóch perspektyw, startu edukacyjnego w dorosłe życie oraz realizacji aspiracji edukacyjnych przez całe dorosłe życie jest niezwykle wartościowe”.

Temat aspiracji edukacyjnych młodzieży udokumentowany został w raporcie OECD, gdzie badano jakie aspiracje mają młodzi ludzie, czy mają szanse przełożyć je na rzeczywiste wybory oraz co o tym decyduje.

Coraz więcej młodych ludzi planuje ukończenie szkół wyższych. Jak pokazują badania „dość długi okres kształcenia, który cechuje polskie szkolnictwo, sprzyja wyższym ambicjom uczniów”.

„Na tle danych raportu OECD, Polska jest w grupie krajów, w których są największe różnice w aspiracjach między uczniami, którzy mają podobne wyniki w nauce, ale pochodzą z uprzywilejowanych i nieuprzywilejowanych środowisk”.

W przypadku konwencji uczenia się przez całe życie, w Polsce przez bardzo długi czas kojarzono ten temat z kształceniem ustawicznym dorosłych. Dzięki programom inicjowanym przez UE i OECD, tworzy się nowy, znacznie szerszy pogląd, że uczenie się przez całe życie powinno dotyczyć wszystkich osób bez względu na to na jakim etapie życia podejmują oni naukę.

Polityka uczenia się przez całe życie obecnie jest jednym z priorytetów państw członkowskich UE. „Jest to skutek trwałych zmian struktury demograficznej społeczeństw oraz nieprzewidywalności zmian gospodarczych i społecznych”.

Konferencja miała przede wszystkim przełamać schematy, które tkwią w opinii publicznej i dotyczą roli edukacji w życiu młodzieży i dorosłych. Ponadto jej głównym założeniem było uświadomienie roli uczenia się przez całe życie.

Opracowanie: Agnieszka Winiarska, RPE WKP

Źródło: www.men.gov.pl, stan z dnia 21 grudnia 2012 r.

Data publikacji: 21 grudnia 2012 r.