MEN: ograniczanie autonomii nauczyciela przy wyborze podręczników jest sprzeczne z prawem

"Kuratorzy oświaty zakończyli kontrole doraźne w zakresie wyboru podręczników przez nauczycieli" - poinformowało Ministerstwo Edukacji Narodowej.

Ministerstwo edukacji zleciło przeprowadzenie kontroli po otrzymaniu informacji, że niektórzy dyrektorzy szkół uzależniają wybór podręczników danego wydawnictwa od przekazania szkole różnego rodzaju sprzętu dydaktycznego.

Łącznie zostało skontrolowanych 935 szkół z województwa podlaskiego i śląskiego. Przeprowadzona w maju i w czerwcu kontrola polegała m.in. na sprawdzeniu przesłanek wyboru danych podręczników, samodzielności wyboru podręczników przez dyrektorów szkół oraz podania do publicznej wiadomości do 15 czerwca spisu wybranych podręczników.

Jak podało MEN, w wyniku przeprowadzonej kontroli doraźnej okazało się, że w nieznacznej części skontrolowanych szkół nie wszystkie podręczniki wymienione w szkolnym zestawie podręczników znajdowały się w wykazie MEN. W takich przypadkach dyrektorom szkół wydano stosowane zalecania. Ponadto najczęstszymi przesłankami, które determinowały wybór podręczników, były m.in.: chęć dostosowania ich do możliwości i potrzeb uczniów, różnorodność proponowanych ćwiczeń i zadań, zróżnicowany poziom trudności poszczególnych ćwiczeń, spójność podręcznika z realizowanym przez nauczyciela programem nauczania, promocja zaoferowana przez wydawnictwo oraz cena.

W zdecydowanej większości skontrolowanych szkół dyrektorzy podali w odpowiednim terminie wykaz stosownych podręczników, a także podjęli działania ułatwiające obrót używanymi podręcznikami.

W wyniku przeprowadzonej kontroli stwierdzono ponadto, że aż w 102 szkołach doszło do zawarcia umów z wydawcami podręczników szkolnych, w których szkoły zobowiązały się do wyboru bądź korzystania z określonych podręczników.

Zawieranie umów z wydawcami, w których szkoły zobowiązują się do wyboru konkretnych podręczników prowadzi do naruszenia przepisów ustawy o systemie oświaty, co oznacza, że ograniczanie autonomii nauczyciela w zakresie wyboru podręczników stanowi naruszenie obowiązującego prawa.

"W związku z powyższym zjawiskiem MEN zwrócił się do wszystkich kuratorów oświaty, o skorzystanie z uprawnienia wynikającego z art. 34 ust. 1 ustawy o systemie oświaty, tj. wydanie w drodze decyzji polecenia usunięcia uchybień".

Według ministerstwa przeprowadzona kontrola doraźna oraz wszelkie inne działania podejmowane przez kuratorów oświaty przyczyniły się do podniesienia świadomości prawnej dyrektorów szkół i nauczycieli przy wyborze podręczników.

Więcej: www.men.gov.pl/index.php?option=com_content&ampview=article&ampid=5339%3Akontrole-w-zakresie-wyboru-podrcznikow-informacja-men&ampcatid=272%3Aministerstwo-komunikaty-i-wyjanienia-men&ampItemid=355

Opracowanie: Agnieszka Winiarska, RPE WKP

Źródło: www.men.gov.pl, stan z dnia 11 lipca 2013 r.

Data publikacji: 11 lipca 2013 r.