Podstawę prawną do wydawania przez dyrektora szkoły zarządzeń stanowią jego uprawnienia kierownicze, wynikające zarówno z przepisów prawa oświatowego, np. ustawy o systemie oświaty, jak i prawa powszechnie obowiązującego, np. kodeksu pracy, ustawy o finansach publicznych, rozporządzeń i innych.

Konstrukcja poprawnie opracowanego zarządzenia powinna zawierać takie elementy, jak:

1.  tytuł zarządzenia z określeniem organu wydającego zarządzenie, datę jego wydania oraz skrótowe określenie materii, której dotyczy,
2. podstawa prawna,
3. treść zarządzenia wraz z oznaczeniem daty rozpoczęcia jego obowiązywania,
4. podpis organu wydającego zarządzenie.

Zarządzenia powinny być ponumerowane i opublikowane w księdze zarządzeń stanowiącej integralną część obowiązującej dokumentacji szkolnej. Język zarządzenia powinien zawierać zwroty urzędowe, uwzględniając te, które są właściwe dla prawa wykonawczego wydawanego przez organ jednoosobowy, np. zwrot: zarządzam, co następuje.
Uchwały rady pedagogicznej podejmowane są przez organ kolegialny szkoły, placówki oświatowej w celu wykonania prawnie określonych kompetencji tego organu. Podstawę prawną do wydawania przez radę pedagogiczną szkoły lub placówki oświatowej uchwał stanowi art. 41 u.s.o.

Artykuł ten przewiduje dwie grupy uchwał:
1. uchwały stanowiące prawo (mające w ściśle określonych przypadkach moc prawną stanowiącą – art. 41 ust. 1 u.s.o.),
2. uchwały opiniujące (mające wyłącznie charakter opinii – art. 41 ust. 2 u.s.o.).

Rada pedagogiczna podejmuje uchwały będące prawem wewnątrz­szkolnym jedynie w następujących przypadkach:
1. zatwierdzanie planów pracy szkoły lub placówki po ich zaopiniowaniu przez radę szkoły lub placówki;
2. zatwierdzanie wyników klasyfikacji i promocji uczniów;
3. podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w szkole lub placówce po zaopiniowaniu ich projektów przez radę szkoły lub placówki;
4. ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli szkoły lub placówki;
5. podejmowanie, w przypadkach określonych w statucie szkoły, uchwał w sprawach skreślenia z listy uczniów (dotyczy tylko uczniów szkół ponadgimnazjalnych).@page_break@ W pozostałych kwestiach związanych z funkcjonowaniem szkoły rada pedagogiczna ma obowiązek wydawania opinii, które powinny być uwzględniane przez dyrektora szkoły.

Opinie rady pedagogicznej dotyczą takich spraw, jak:

1. organizacja pracy szkoły lub placówki, w tym zwłaszcza tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych;
2.  projektowanie planu finansowego szkoły lub placówki;
3. wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień;
4. propozycje dyrektora szkoły lub placówki w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
Nadzór nad prawidłowością uchwalania i wykonywania uchwał rady pedagogicznej sprawuje dyrektor szkoły, który na mocy art. 41 ust. 3 u.s.o. ma obowiązek wstrzymania wykonania uchwały niezgodnej z obowiązującym prawem oraz powiadomienia o tym fakcie organu prowadzącego placówkę oświatową i sprawującego nad nią nadzór pedagogiczny. Organ sprawujący nadzór pedagogiczny uchyla uchwałę w razie stwierdzenia jej niezgodności z przepisami prawa po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego szkołę lub placówkę. Rozstrzygnięcie organu sprawującego nadzór pedagogiczny jest ostateczne.

Poprawnie przygotowana uchwała zgodnie z zasadami techniki prawodawczej składa się z następujących elementów:
1. tytuł uchwały z numerem, określenie organu ją wydającego, data jej ustanowienia oraz skrótowe określenie materii, której dotyczy;
2. podstawa prawna;
3. treść uchwały wraz z oznaczeniem daty rozpoczęcia jej obowiązywania;
4. podpis przewodniczącego organu kolegialnego stanowiącego uchwałę.
Uchwały powinny być ponumerowane i gromadzone w dokumentacji placówki oświatowej. Język uchwał powinien zawierać zwroty urzędowe, uwzględniając te, które są właściwe dla prawa stanowionego, np. zwrot: uchwala się, co następuje.
System powszechnych źródeł prawa oświatowego daje normatywną podstawę do funkcjonowania całego systemu oświaty w naszym kraju. Akty prawa wewnątrzszkolnego stanowią bazę dla prawnej działalności konkretnej szkoły, placówki oświatowej. Prawo wewnątrzszkolne uzupełnia i wzbogaca rozwiązania prawne ogólne, pozwala na uwzględnienie specyfiki szczególnych warunków dla prowadzenia działalności edukacyjnej pojedynczej placówki oświatowej. Stanowi kanwę dla rozwoju procesu demokratyzacji życia szkoły.

Powyższy fragment pochodzi z artykułu Elżbiety Walkiewicz "Prawo wewnątrzszkolne: uchwały rady pedagogicznej" , opublikowanego w sierpniowym numerze miesięcznika "Dyrektor Szkoły".