Na stronie internetowej www.cyfrowa-wyprawka.org dostępne są scenariusze lekcji dotyczących bezpieczeństwa w internecie, profilowania użytkowników sieci, dbania o swoją prywatność w internecie a także etycznym zasadom publikowania w sieci komentarzy, zdjęć czy filmów dotyczących innych osób.
Na scenariusze zajęć przygotowanych przez Fundację Panoptykon składają się zebrane w krótkiej formie podstawowe informacje dotyczące tematu danej lekcji, pomysł na przeprowadzenie zajęć a także materiały dodatkowe. Do każdej lekcji dołączony jest również słowniczek wyjaśniający podstawowe terminy oraz informacje bibliograficzne.
"Powszechnie uważa się, że skoro dzieci sprawnie "klikają", to znaczy, że o internecie i nowych technologiach wiedzą więcej niż dorośli. Tymczasem z badań wynika, że za umiejętnościami technicznymi nie idzie wiedza o tym, jak działa sieć i nowe technologie. Skutki braku tych kompetencji widać też, na co dzień: przemoc rówieśnicza przeniosła się do sieci, a jej skutki mogą być równie tragiczne jak tej poza nią. Dzieci potrzebują przewodników, którzy pokażą im, jak odpowiedzialnie i bezpiecznie dla siebie i innych poruszać się w sieci. Mamy nadzieję, że nasza propozycja zachęci nauczycieli do podjęcia się tej ważnej roli" – powiedziała Małgorzata Szumańska, wiceprezeska Fundacji Panoptykon, współtwórczyni „Cyfrowej Wyprawki”.
Scenariusze lekcji przeznaczona są dla osób pracujących z uczniami szkół podstawowych (klasy 4-6) oraz ponadgimnazjalnych. "Z przygotowanych materiałów mogą korzystać zarówno nauczyciele, jak i inne osoby pracujące z dziećmi i młodzieżą. Wszystkie są dostępne bezpłatnie" - podkreśliła Szumańska. Dodała, że jeszcze w tym roku uzupełnione mają być dostępne materiały o scenariusze lekcji skierowane dla młodzieży gimnazjalnej.
Przygotowane materiały mogą być wykorzystywane zarówno w ramach zajęć dodatkowych, jak w trakcie lekcji. Do każdego z nich przypisana jest podstawa programowa - za ich pomocą można zrealizować program lekcji wiedzy o społeczeństwie, informatyki, etyki i innych. Szumańska podkreśliła, że fundacja w szkołach w różnych częściach Polski chce zorganizować serię lekcji pilotażowych.
Informacje zebrane w materiałach zawartych w "Cyfrowej Wyprawce" przygotowane zostały przez pracowników Fundacji Panoptykon. "Natomiast do przygotowania scenariuszy lekcji włączyliśmy osoby dysponujące odpowiednim przygotowaniem metodyczno-pedagogicznym" - wyjaśniła Szumańska.