Badanie przeprowadzono na grupie 971 respondentów. Wykazało, że 71 proc. badanych nie jest zadowolonych z obecnego sposobu oceniania uczniów. Jednak 64 proc. twierdzi, że skala ocen od 1 do 6 sprawdza się w klasach IV–VIII oraz szkołach średnich. Dla klas I–III szkół podstawowych 44 proc. popiera tradycyjny sposób oceniania, a kolejne 44 proc. wskazuje na indywidualne oceny opisowe dla każdego ucznia. Niemal każdy respondent (91 proc.) uważa, że uczeń powinien mieć możliwość przedyskutowania oceny z nauczycielem.

Sprawdź w LEX: Czy ocena bieżąca może być ustalona na podstawie plusów i minusów wystawianych przez nauczyciela? >

Rośnie popularność szkół niepublicznych, ale ich dyrektorzy niezbyt optymistycznie oceniają sytuację w oświacie>>

 

Nauczyciele potrzebują autonomii i podwyżek

87 proc. badanych jest zdania, że nauczyciel powinien mieć pewien stopień autonomii w zakresie programu nauczania. Co do wynagrodzeń nauczycieli, 52 proc. uważa je za adekwatne do ich roli, a 35 proc. za zbyt niskie. Według badanych największe braki u nauczycieli to znajomość skutecznych metod nauczania (51 proc. odpowiedzi) i wymagań współczesnego rynku pracy (47 proc.).

Czytaj w LEX: Bon dla nauczycieli na zakup laptopa - zasady przyznawania i finansowania >

 

Żaneta Spadło, ekspertka kariery LiveCareer, komentuje: - Nastawienie Polaków do kadry pedagogicznej jest generalnie pozytywne. Niemal 60 proc. dobrze ocenia kompetencje zawodowe nauczycieli. Jednak według ankietowanych wymaga poprawy kształcenie nauczycieli na etapie ich edukacji.

Dalsze wyniki badania pokazują:

  • 55 proc. respondentów popiera dyskusje grupowe w szkołach,
  • 46 proc. uważa za istotne korzystanie z nowoczesnych technologii,
  • 58 proc. chciałoby powszechności nauki zdalnej w szkołach, o ile byłoby to odpowiednio realizowane.

Czytaj w LEX: Wrześniowe zmiany w prawie oświatowym >

 

 

Potrzebne systemowe zmiany

Małgorzata Sury, ekspertka ds. kariery z LiveCareer.pl, podkreśla konieczność głębszych zmian w systemie edukacji, które nie powinny ograniczać się do powierzchownych reform.

Dodatkowo, badanie wykazało:

  • 68 proc. uważa, że system oceniania w szkołach nie przygotowuje do oceniania pracy przez klientów/przełożonych,
  • 65 proc. twierdzi, że wysokość zarobków nauczycieli wpływa na jakość nauczania,
  • 25 proc. respondentów przyznaje, że oceny szkolne negatywnie wpłynęły na ich samoocenę,
  • tylko 27 proc. poznało podstawy prawa pracy w trakcie edukacji.

Czytaj też w LEX: Nagrody specjalne dla nauczycieli - zasady przyznawania i rozliczania >

Źródło: LiveCareer Polska