Zasady i tryb opracowywania norm dla artykułów przeznaczonych na eksport.

ZARZĄDZENIE
PREZESA POLSKIEGO KOMITETU NORMALIZACYJNEGO
z dnia 10 czerwca 1959 r.
w sprawie zasad i trybu opracowywania norm dla artykułów przeznaczonych na eksport.

Na podstawie art. 19 ust. 1 pkt 1 dekretu z dnia 4 marca 1953 r. o normach i o Polskim Komitecie Normalizacyjnym (Dz. U. z 1953 r. Nr 15, poz. 61 i z 1956 r. Nr 54, poz. 244) i w związku z § 5 uchwały nr 391 Rady Ministrów z dnia 15 października 1958 r. w sprawie charakterystyki technicznej artykułów przeznaczonych na eksport zarządza się, co następuje:
§  1.
Jeżeli norma nie zawiera postanowień niezbędnych dla eksportu lub jej niektóre postanowienia nie odpowiadają stałym potrzebom handlu zagranicznego, resort produkujący po porozumieniu się z Ministerstwem Handlu Zagranicznego powinien albo:
1)
opracować nowelizację normy pod kątem potrzeb eksportu, jeżeli opracowanie to ma spełniać funkcje normalizacyjne w zakresie uproszczenia, ujednolicenia rodzajów lub ujednolicenia jakości produkcji w warunkach wielokrotnej powtarzalności lub powszechności stosowania, albo
2)
opracować załącznik eksportowy do normy, jeśli nie można ustalić takich postanowień normy, które by odpowiadały wszystkim odbiorcom zagranicznym, albo
3)
uzgodnić z resortem handlu zagranicznego dane techniczne dostarczone przez odbiorcę lub przez zakład produkcyjny (jak warunki wykonania zawarte w zamówieniach, katalogi, opisy techniczne, opisy metod badań, opisy metod odbioru lub inne opracowania techniczne dotyczące danego artykułu), jeśli opracowanie ma stanowić jedynie opis techniczny wykonania lub metod badań odbiorczych artykułu objętego normą.
§  2.
1.
Nowelizacja norm pod kątem potrzeb eksportu może być opracowana:
1)
jeżeli dotychczasowa norma uwzględniała wprawdzie potrzeby rynku krajowego i potrzeby eksportu, ale potrzeby eksportu uległy trwałej zmianie,
2)
jeżeli dotychczasowa norma uwzględniała tylko potrzeby rynku krajowego, a potrzeby eksportu występują w warunkach wielokrotnej powtarzalności.
2.
Nowelizacja powinna zawierać postanowienia odpowiadające ogółowi odbiorców zagranicznych.
§  3.
1.
Uzupełnienie normy w formie załącznika eksportowego opracowywane jest tylko wówczas, gdy brak jest w normie postanowień niezbędnych dla eksportu lub gdy niektóre postanowienia nie odpowiadają stałym potrzebom handlu zagranicznego, a nowelizacja normy pod kątem potrzeb eksportu jest niecelowa, ponieważ nie można ustalić takich postanowień normy, które by odpowiadały wszystkim odbiorcom zagranicznym.
2.
Postanowienia jednej normy mogą być uzupełnione kilkoma załącznikami eksportowymi, jeżeli jest to niezbędne ze względu na żądania różnych odbiorców zagranicznych, z tym że dla jednego odbiorcy powinien być jeden załącznik eksportowy uzupełniający lub zastępujący te postanowienia danej normy, które nie odpowiadają stałym potrzebom tego odbiorcy.
3.
Formę załączników eksportowych określają załączniki nr 1, 2 i 3 do zarządzenia.
§  4.
1.
Normy dla artykułów przeznaczonych wyłącznie na eksport mogą być opracowane w wyjątkowych przypadkach i tylko wówczas, gdy dane opracowanie spełnia funkcje normalizacyjne w zakresie uproszczenia, ujednolicenia rodzajów lub ujednolicenia jakości produkcji oraz uwzględnia stałe potrzeby eksportowe w warunkach wielokrotnej powtarzalności lub powszechności stosowania, a między artykułem produkowanym wyłącznie na eksport a podobnym artykułem produkowanym na rynek krajowy zachodzą tak istotne różnice, że artykuł eksportowy nie może być traktowany jako gatunek wyrobu przeznaczonego na rynek wewnętrzny.
2.
Normy dla artykułów przeznaczonych wyłącznie na eksport mogą być tylko normami resortowymi lub zakładowymi.
§  5.
Nowelizacja normy pod kątem potrzeb eksportu, opracowanie załącznika eksportowego lub opracowanie normy dla artykułów przeznaczonych wyłącznie na eksport podejmowane jest przez resort produkujący dany artykuł z własnej inicjatywy i w uzgodnieniu z Ministerstwem Handlu Zagranicznego lub na wniosek tego Ministerstwa.
§  6.
1.
Wniosek dotyczący nowelizacji normy pod kątem potrzeb eksportu lub opracowania załącznika eksportowego powinien zawierać:
1)
numer i tytuł normy, której dotyczy,
2)
określenie założeń do proponowanej nowelizacji lub załącznika eksportowego,
3)
termin opracowania,
4)
uzasadnienie potrzeby opracowania nowelizacji lub potrzeby załącznika eksportowego.
2.
Wniosek dotyczący nowelizacji normy państwowej lub opracowania załącznika eksportowego do niej powinien być uzgodniony uprzednio z Polskim Komitetem Normalizacyjnym.
§  7.
Wniosek dotyczący opracowania norm dla artykułów przeznaczonych wyłącznie na eksport powinien zawierać:
1)
określenie rodzaju normy (RN lub ZN),
2)
założenia do projektu normy,
3)
termin opracowania normy,
4)
uzasadnienie potrzeby opracowania.
§  8.
Postanowienia norm, dotyczące eksportu, mogą odbiegać od postanowień istniejących norm państwowych. W tym wypadku należy w przesłanym do Polskiego Komitetu Normalizacyjnego wniosku o sprawdzenie zgodności projektu normy resortowej z normami podstawowymi lub we wniosku o ustanowienie projektu jako normy państwowej wskazać, które postanowienia dotyczą potrzeb eksportu.
§  9.
1.
Tryb opracowywania załączników eksportowych, nowelizacji norm pod kątem potrzeb eksportu oraz opracowywania norm dla artykułów przeznaczonych wyłącznie na eksport jest analogiczny do ogólnego trybu opracowywania norm w resorcie, z tym że projekt załącznika eksportowego normy dotyczącej produkcji przeznaczonej wyłącznie na eksport podlega uzgodnieniu tylko z Ministerstwem Handlu Zagranicznego i z tymi jednostkami, które wskaże to Ministerstwo.
2.
Załączniki eksportowe powinny być uzgadniane na konferencjach organizowanych przez resort opracowujący przy współudziale przedstawiciela Ministerstwa Handlu Zagranicznego.
3.
Odpisy norm resortowych dotyczących artykułów przeznaczonych wyłącznie na eksport oraz załączników do norm państwowych i resortowych przesyła Ministerstwo Handlu Zagranicznego do wiadomości Polskiemu Komitetowi Normalizacyjnemu.
§  10.
1.
Normy resortowe i zakładowe dotyczące artykułów przeznaczonych na eksport i załączniki eksportowe do norm państwowych, resortowych i zakładowych ustanawia właściwy minister w porozumieniu z Ministrem Handlu Zagranicznego lub w ich imieniu i z ich upoważnienia organ podległy.
2.
Normy dotyczące artykułów przeznaczonych na eksport oraz załączniki eksportowe powinny być rozsyłane zainteresowanym przez resort, który je ustanowił. Rozdzielniki powinny uwzględniać również ilości i jednostki wskazane przez Ministerstwo Handlu Zagranicznego.
§  11.
Ewidencję norm państwowych, resortowych i zakładowych oraz załączników eksportowych ustanowionych w porozumieniu z resortem handlu zagranicznego prowadzi Ministerstwo Handlu Zagranicznego.
§  12.
Tłumaczenie oraz publikowanie, rozpowszechnianie i propaganda za granicą norm dotyczących artykułów przeznaczonych na eksport i załączników eksportowych w zakresie potrzeb wynikających z działalności handlu zagranicznego należy do przedsiębiorstw handlu zagranicznego, które czynności te powinny wykonywać w porozumieniu z Ministerstwem Handlu Zagranicznego.
§  13.
Tracą moc:
1)
zarządzenie nr 1 Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego z dnia 3 stycznia 1955 r. w sprawie norm dla artykułów przeznaczonych na eksport (Biuletyn PKPG Nr 2, poz. 10),
2)
zarządzenie nr 8 Prezesa Polskiego Komitetu Normalizacyjnego z dnia 9 kwietnia 1955 r. w sprawie określenia formy załącznika eksportowego do norm państwowych i resortowych (Biuletyn Polskiego Komitetu Normalizacyjnego Nr 6, poz. 11),
3)
okólnik nr 2 Prezesa Polskiego Komitetu Normalizacyjnego z dnia 29 kwietnia 1955 r. w sprawie dokumentacji normalizacyjnej dla artykułów przeznaczonych na eksport, stosowanej w okresie przejściowym (Biuletyn Polskiego Komitetu Normalizacyjnego Nr 6, poz. 19).
§  14.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
ZAŁĄCZNIKI
..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

ZAŁĄCZNIK Nr 1

§  1.
Formę załączników eksportowych do norm państwowych ustala wzór stanowiący załącznik nr 2 do zarządzenia, a do norm resortowych i zakładowych - wzór stanowiący załącznik nr 3 do zarządzenia.
§  2.
Przy opracowywaniu załączników należy przestrzegać następujących zasad:
1.
Cześć tytułowa powinna zawierać:
1)
pełną nazwę resortu produkującego, opracowującego załącznik,
2)
tytuł normy, której załącznik dotyczy,
3)
oznaczenie załącznika, składające się z:
a)
numeru normy, którą załącznik uzupełnia,
b)
numeru załącznika,
c)
grupy katalogowej (według katalogu polskich norm),
d)
grupy towarowej (według jednolitej nomenklatury towarowej handlu zagranicznego).
2.
Rozdział A. "Postanowienia wstępne" powinien zawierać:
1)
"przedmiot załącznika" (lit. a) - rozwinięcie tytułu załącznika, informujące w zwięzły sposób o temacie załącznika,
2)
"zakres stosowania" (lit. b) - treść informującą o ograniczeniu zakresu przeznaczenia przedmiotu załącznika, czasu, miejsca lub warunków stosowania,
3)
"inne postanowienia" (lit. c) - treść uzupełniającą postanowienia innych punktów, dotyczącą np. ograniczenia środków transportu, stosowania w określonej porze roku itp.
3.
Rozdział B. "Zmiany" powinien zawierać treść zmian odpowiednich punktów postanowień normy, ujętą w odrębne punkty oznaczone literami a), b), c).
4.
Rozdział C. "Uzupełnienia" powinien zawierać treść stanowiącą uzupełnienia do postanowień normy, ujętą w odrębne punkty oznaczone literami a), b), c).
5.
W części końcowej należy wskazać ministra ustanawiającego załącznik w porozumieniu z Ministrem Handlu Zagranicznego oraz datę wejścia w życie załącznika.
§  3.
Załącznik eksportowy należy wydawać w takim samym formacie, w jakim została wydana norma, której dotyczy.
§  4.
Załączniki eksportowe powinny zawierać ukośny napis "eksport".

ZAŁĄCZNIK Nr 2

ZAŁĄCZNIK Nr 3

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024