a także mając na uwadze, co następuje:(1) W dniu 8 września 2021 r. Belgia zwróciła się do Komisji o podjęcie decyzji, czy produkt zawierający, jak wskazał producent, "wytłok z oleożywicy Capsicum" i wprowadzany do obrotu w Belgii przez producenta jako środek odstraszający koty i psy ("produkt") jest produktem biobójczym w rozumieniu art. 3 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (UE) nr 528/2012.
(2) Zgodnie z informacjami przekazanymi przez Belgię produkt jest produktem do rozpylania przeznaczonym do stosowania na powierzchniach zewnętrznych (takich jak tarasy, ścieżki, ściany, ogrodzenia itp.) w celu odstraszenia kotów i psów od tych powierzchni. Zamierzone zastosowanie produktu różni się od zastosowania aerozoli zawierających te same lub podobne składniki i przeznaczonych do stosowania przeciwko agresywnym zwierzętom do celów samoobrony.
(3) Zgodnie z art. 3 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 528/2012 definicją "substancji" do celów tego rozporządzenia jest definicja określona w art. 3 pkt 1 rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady 2 , która definiuje substancję jako pierwiastek chemiczny lub jego związki w stanie, w jakim występują w przyrodzie lub zos- tają uzyskane za pomocą procesu produkcyjnego.
(4) Zgodnie z wytycznymi Europejskiej Agencji Chemikaliów 3 całe żywe lub nieprzetworzone martwe organizmy lub ich części (na przykład gałęzie, owoce lub kwiaty itp.) nie są uznawane za substancje w rozumieniu rozporządzenia (WE) nr 1907/2006.
(5) "Wytłok z oleożywicy Capsicum" jest oleistą żywicą organiczną otrzymywaną przez wytłaczanie z owoców roślin z rodzaju Capsicum. W związku z tym "wytłok z oleożywicy Capsicum" składa się ze związków pierwiastków chemicznych w stanie, w jakim występują w przyrodzie, ale nie stanowi całego żywego lub nieprzetworzonego martwego organizmu lub jego części.
(6) "Wytłok z oleożywicy Capsicum" należy zatem uznać za substancję w rozumieniu art. 3 pkt 1 rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 i w związku z tym - zgodnie z art. 3 ust. 2 lit. a) rozporządzenia (UE) nr 528/2012 - należy ją również uznać za substancję w rozumieniu drugiego z wymienionych rozporządzeń.
(7) W pewnych okolicznościach obecność kotów i psów może być niepożądana lub mogą one szkodliwie oddziaływać na ludzi, ich działalność lub produkty, które ludzie stosują lub wytwarzają, i w związku z tym te zwierzęta mogą wchodzić w zakres definicji organizmu szkodliwego w rozumieniu art. 3 ust. 1 lit. g) rozporządzenia (UE) nr 528/2012. Ponieważ "wytłok z oleożywicy Capsicum" zawarty w produkcie ma przeciwdziałać takim organizmom szkodliwym, jest to substancja czynna w rozumieniu art. 3 ust. 1 lit. c) wspomnianego rozporządzenia.
(8) Biorąc pod uwagę, że produkt zawiera substancję czynną i jest przeznaczony do odstraszania organizmu szkodliwego w sposób, który nie jest wyłącznie fizyczny lub mechaniczny, produkt ten należy uznać za produkt biobójczy w rozumieniu art. 3 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (UE) nr 528/2012.
(9) Grupa produktowa 19, zdefiniowana w załączniku V do rozporządzenia (UE) nr 528/2012, obejmuje produkty stosowane do zwalczania organizmów szkodliwych poprzez ich odstraszanie lub wabienie. Ponieważ produkt jest stosowany z zamiarem odstraszania kotów i psów, takie zastosowanie jest objęte opisem grupy produktowej 19.
(10) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Produktów Biobójczych,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: