uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 58/2003 z dnia 19 grudnia 2002 r. ustanawiające statut agencji wykonawczych, którym zostaną powierzone niektóre zadania w zakresie zarządzania programami wspólnotowymi j 1 , w szczególności jego art. 3 ust. 3,
(1) Dyrektywą 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 2 ustanowiono fundusz innowacyjny, aby wspierał innowacje w dziedzinie niskoemisyjnych technologii i procesów, a także by pobudzał budowę, tworzenie i eksploatację projektów dotyczących bezpiecznego dla środowiska wychwytywania i geologicznego składowania CO2 oraz dotyczących innowacyjnych technologii w zakresie energii odnawialnej i magazynowania energii.
(2) Zgodnie z art. 16 ust. 1 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2019/856 3 fundusz innowacyjny należy wdrożyć w ramach zarządzania bezpośredniego lub zarządzania pośredniego. Art. 17 tego rozporządzenia stanowi, że Komisja może podjąć decyzję o wyznaczeniu organu wykonawczego, który przeprowadzi niektóre zadania wykonawcze; w przypadku zarządzania bezpośredniego zadania wykonawcze należy przekazać agencji wykonawczej.
(3) Decyzją wykonawczą Komisji 2013/801/UE 4 ustanowiono Agencję Wykonawczą ds. Innowacyjności i Sieci ("Agencja") i powierzono jej zarządzanie niektórymi częściami programów unijnych, w tym instrumentem "Łącząc Europę" i programem "Horyzont 2020" w dziedzinie energii.
(4) Analiza kosztów i korzyści przeprowadzona zgodnie z art. 3 rozporządzenia (WE) nr 58/2003 wykazała, że powierzenie Agencji zarządzania częściami funduszu innowacyjnego przyczyniłoby się do skuteczniejszego osiągania celów funduszu innowacyjnego. Powierzenie agencji wdrożenia części funduszu innowacyjnego przyniosłoby oszczędności w wysokości około 30,5 mln EUR w latach 2020-2030 w porównaniu z zarządzaniem we własnym zakresie, zwiększyłoby skuteczność i elastyczność w zarządzaniu funduszem innowacyjnym, zapewniłoby znaczącą synergię między funduszem innowacyjnym a innymi programami Unii zarządzanymi przez Agencję, bliższy kontakt z beneficjentami oraz lepszą widoczność unijnego finansowania.
(5) Należy zatem powierzyć Agencji zarządzanie i wdrażanie części funduszu innowacyjnego.
(6) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję wykonawczą 2013/801/UE.
(7) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Agencji Wykonawczych,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
| W imieniu Komisji | |
| Ursula VON DER LEYEN | |
| Przewodnicząca |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2020.156.20 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2020/669 zmieniająca decyzję wykonawczą 2013/801/UE w zakresie powierzenia Agencji Wykonawczej ds. Innowacyjności i Sieci wdrożenia funduszu innowacyjnego |
| Data aktu: | 18/05/2020 |
| Data ogłoszenia: | 19/05/2020 |
| Data wejścia w życie: | 08/06/2020 |