Absolutorium z wykonania budżetu Urzędu Organu Europejskich Regulatorów Łączności Elektronicznej (Urzędu BEREC) za rok budżetowy 2017.

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2019/1440
z dnia 26 marca 2019 r.
w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Urzędu Organu Europejskich Regulatorów Łączności Elektronicznej (Urzędu BEREC) za rok budżetowy 2017

PARLAMENT EUROPEJSKI,
-
uwzględniając końcowe sprawozdanie finansowe Urzędu Organu Europejskich Regulatorów Łączności Elektronicznej za rok budżetowy 2017,
-
uwzględniając sprawozdanie roczne Trybunału Obrachunkowego dotyczące sprawozdania finansowego Urzędu Organu Europejskich Regulatorów Łączności Elektronicznej za rok budżetowy 2017 wraz z odpowiedzią Urzędu 1 ,
-
uwzględniając poświadczenie wiarygodności 2  rachunków, jak również legalności i prawidłowości operacji leżących u ich podstaw przedłożone przez Trybunał Obrachunkowy za rok budżetowy 2017 zgodnie z art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając zalecenie Rady z dnia 12 lutego 2019 r. w sprawie udzielenia Urzędowi absolutorium z wykonania budżetu za rok budżetowy 2017 (05825/2019 - C8-0096/2019),
-
uwzględniając art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 3 , w szczególności jego art. 208,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 z dnia 18 lipca 2018 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii, zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1296/2013, (UE) nr 1301/2013, (UE) nr 1303/2013, (UE) nr 1304/2013, (UE) nr 1309/2013, (UE) nr 1316/2013, (UE) nr 223/2014 i (UE) nr 283/2014 oraz decyzję nr 541/2014/UE, a także uchylające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 966/2012 4 , w szczególności jego art. 70,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1211/2009 z dnia 25 listopada 2009 r. ustanawiające Organ Europejskich Regulatorów Łączności Elektronicznej (BEREC) oraz Urząd 5 , w szczególności jego art. 13,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1971 z dnia 11 grudnia 2018 r. ustanawiające Organ Europejskich Regulatorów Łączności Elektronicznej (BEREC) oraz Agencję Wsparcia BEREC (Urząd BEREC), zmieniające rozporządzenie (UE) 2015/2120 oraz uchylające rozporządzenie (WE) nr 1211/2009 6 , w szczególności jego art. 28,
-
uwzględniając rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1271/2013 z dnia 30 września 2013 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów, o których mowa w art. 208 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 7 , w szczególności jego art. 108,
-
uwzględniając art. 94 Regulaminu i załącznik IV do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A8-0114/2019),
1.
udziela dyrektorowi Urzędu Organu Europejskich Regulatorów Łączności Elektronicznej absolutorium z wykonania budżetu Urzędu za rok budżetowy 2017;
2.
przedstawia swoje uwagi w poniższej rezolucji;
3.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji wraz z rezolucją, która stanowi jej integralną część, dyrektorowi Urzędu Organu Europejskich Regulatorów Łączności Elektronicznej, Radzie, Komisji i Trybunałowi Obrachunkowemu oraz do zarządzenia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (seria L).
Antonio TAJANI Klaus WELLE
Przewodniczący Sekretarz Generalny

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2019/1441

z dnia 26 marca 2019 r.

zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Urzędu Organu Europejskich Regulatorów Łączności Elektronicznej za rok budżetowy 2017

PARLAMENT EUROPEJSKI,

-
uwzględniając swoją decyzję w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Urzędu Organu Europejskich Regulatorów Łączności Elektronicznej za rok budżetowy 2017,
-
uwzględniając art. 94 Regulaminu i załącznik IV do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A8-0114/2019),
A.
mając na uwadze, że zgodnie z zestawieniem dochodów i wydatków 8  ostateczny budżet Urzędu Organu Europejskich Regulatorów Łączności Elektronicznej (zwanego dalej "Urzędem") na rok budżetowy 2017 wyniósł 4 246 000 EUR, tyle samo co w roku 2016 r.; mając na uwadze, że cały budżet Urzędu pochodzi z budżetu Unii;
B.
mając na uwadze, że Trybunał Obrachunkowy (zwany dalej "Trybunałem") w sprawozdaniu dotyczącym sprawozdania finansowego Urzędu za rok budżetowy 2017 (zwanym dalej "sprawozdaniem Trybunału") stwierdził, iż uzyskał wystarczającą pewność, że sprawozdanie finansowe Urzędu jest wiarygodne oraz że transakcje leżące u jego podstaw są legalne i prawidłowe;

Zarządzanie budżetem i finansami

1.
zauważa z uznaniem, że wysiłki związane z monitorowaniem budżetu w ciągu roku budżetowego 2017 doprowadziły do osiągnięcia wskaźnika wykonania budżetu w wysokości 99,94 %, co oznacza wzrost o 3,74 % w porównaniu z rokiem 2016; zauważa, że wskaźnik wykonania w odniesieniu do środków na płatności wyniósł 86,92 %, co oznacza znaczny wzrost o 9,73 % w porównaniu z rokiem 2016;
2.
zauważa, że według sprawozdaniu Trybunału Urząd zwrócił się do Centrum Tłumaczeń dla Organów Unii Europejskiej (CdT) o przetłumaczenie czterech zaproszeń do wyrażania zainteresowania w celu utworzenia list rezerwowych na potrzeby naboru pracowników; zauważa, że w związku z faktem, iż wszystkie stanowiska w planie zatrudnienia Urzędu były już obsadzone, w opinii Trybunału zlecenie wykonania tego tłumaczenia było nieuzasadnione; zauważa, że zgodnie z odpowiedzią Urzędu, zlecenie tłumaczenia wydano, ponieważ komitet zarządzający złożył wniosek o ustanowienie list rezerwowych dla co najmniej 75 % stanowisk w Urzędzie, tak aby utrzymać procent wakatów na poziomie poniżej 15 %, a tym samym ograniczyć ryzyko związane z dużą rotacją kadr;

Anulowane środki przeniesione

3.
zauważa, że kwota anulowanych środków przeniesionych z 2016 r. na 2017 r. wyniosła 20 412 EUR, co stanowi 2,53 % całkowitej przeniesionej kwoty i oznacza spadek o 4,76 % w porównaniu z 2016 r.;

Wyniki

4.
z zadowoleniem odnotowuje, że Urząd stosuje kilka rodzajów środków jako kluczowe wskaźniki skuteczności działania do oceny wartości dodanej wynikającej z jego działalności oraz do usprawnienia zarządzania budżetem;
5.
przyjmuje do wiadomości, że Urząd dokonał przeglądu swojej strategii, biorąc pod uwagę zmiany rynkowe i technologiczne, w celu przystosowania się do nowego otoczenia w zakresie łączności elektronicznej, ochrony otwartego internetu i łączności;
6.
z zaniepokojeniem zauważa, że Urząd nie dzieli zasobów z innymi agencjami; wzywa Urząd do zbadania możliwości współdzielenia usług oraz do poinformowania organu udzielającego absolutorium o postępach poczynionych w tej dziedzinie;
7.
odnotowuje, że Urząd powierzył swoje usługi rachunkowo-księgowe Komisji; na podstawie sprawozdania Trybunału zauważa jednak z zaniepokojeniem, że choć zmiany te spowodowały znaczną modyfikację stosowanych przez Urząd procedur i systemu księgowego, od 2013 r. nie dokonano ponownego zatwierdzenia tego systemu; zwraca uwagę na odpowiedź Urzędu stwierdzającą, że procedura walidacyjna jest w toku; wzywa Urząd do informowania organu udzielającego absolutorium o postępach w tym zakresie;
8.
z zadowoleniem przyjmuje propozycję Komisji, aby do rozporządzenia ustanawiającego Urząd włączyć obowiązkową okresową zewnętrzną ocenę wyników przeprowadzaną co pięć lat;

Polityka kadrowa

9.
zauważa, że w dniu 31 grudnia 2017 r. plan zatrudnienia zrealizowano w 100 % - przyjęto pracowników na czas określony na wszystkie 14 stanowisk przewidzianych w budżecie Unii (w 2016 r. w budżecie przewidziano 15 takich stanowisk); zauważa, że w 2017 r. w Urzędzie pracowało również dziewięciu pracowników kontraktowych oraz czterech oddelegowanych ekspertów krajowych;
10.
odnotowuje z niepokojem, że na Urząd negatywny wpływ wywarł najwyższy możliwy poziom cięć wynoszący 12,5 %, według sprawozdania ETO na temat realizacji 5 % redukcji stanowisk, opublikowanego 21 grudnia 2017 r., mimo iż na mocy rozporządzenia (UE) 2015/2120 Urzędowi przydzielono dodatkowe zadania;
11.
ubolewa nad brakiem równowagi płci w zarządzie Urzędu, w którym 24 z 29 członków to mężczyźni, a 5 to kobiety; w związku z tym zwraca się do Komisji i państw członkowskich o uwzględnienie znaczenia zapewnienia równowagi płci podczas przedstawiania kandydatur na członków zarządu;
12.
odnotowuje, że Urząd przyjął decyzję w sprawie polityki ochrony godności osobistej i zapobiegania molestowaniu, a także umożliwił szkolenia zaufanych doradców;
13.
z zaniepokojeniem zauważa, że w 2017 r. średni okres zatrudnienia w Urzędzie wynosił zaledwie 2,7 lat, co znajduje odzwierciedlenie w dużej rotacji personelu; zdaje sobie sprawę, że Urzędowi trudno jest przyciągnąć specjalistów, między innymi z powodu niskiego współczynnika korekty wynagrodzeń dla kraju siedziby Urzędu (74,9 %); wyraża zaniepokojenie faktem, że zmniejszenie liczby stanowisk zatwierdzanych w ostatnich latach w budżecie Unii oraz wprowadzenie dodatkowych zadań zwiększyło obciążenie pracą dla personelu Urzędu; wskazuje, że taka sytuacja może stanowić zagrożenie dla realizacji jego programów prac; przyjmuje do wiadomości, że kierownictwo stale pracuje nad wprowadzeniem środków łagodzących, i wzywa Urząd do poinformowania organu udzielającego absolutorium o postępach poczynionych w tym zakresie;

Zamówienia

14.
zauważa, że według sprawozdania Trybunału do końca 2017 r. Urząd nie wdrożył jeszcze wszystkich narzędzi opracowanych przez Komisję w celu wprowadzenia jednolitego rozwiązania w zakresie elektronicznej wymiany informacji ze stronami trzecimi uczestniczącymi w procedurach udzielania zamówień publicznych (e-zamówienia); zauważa, że zgodnie z odpowiedzią Urzędu, Urząd planuje wdrożyć te narzędzia do końca 2018 r.; wzywa Urząd do poinformowania organu udzielającego absolutorium o postępach poczynionych w tym zakresie;

Zapobieganie konfliktom interesów i zarządzanie nimi oraz przejrzystość

15.
odnotowuje już zrealizowane i aktualnie wdrażane działania Urzędu służące zapewnieniu przejrzystości, a także zapobieganiu konfliktom interesów i zarządzaniu nimi; z zaniepokojeniem zauważa jednak, że Urząd nie publikuje życiorysów członków zarządu na swojej stronie internetowej; wzywa Urząd do poinformowania organu udzielającego absolutorium o podjętych w związku z tym środkach;
16.
ubolewa, że na dzień 31 grudnia 2017 r. Urząd nie posiadał przepisów wewnętrznych dotyczących sygnalizowania nieprawidłowości; zauważa jednocześnie, że Urząd planuje przyjąć te przepisy do końca 2018 r.; wzywa Urząd, aby poinformował organ udzielający absolutorium o ich wdrożeniu;

Mechanizmy kontroli wewnętrznej

17.
z zadowoleniem zauważa, że w 2017 r. Urząd przeprowadził wewnętrzną procedurę oceny swoich systemów kontroli wewnętrznej i stwierdził, że zostały one skutecznie wdrożone;

Inne uwagi

18.
zauważa, że w przeciwieństwie do większości innych agencji Urząd nie przeprowadził kompleksowej analizy prawdopodobnego wpływu decyzji Zjednoczonego Królestwa o wystąpieniu z Unii Europejskiej na jego organizację, operacje i rozliczenia; zwraca się do Urzędu, aby rozważył przeprowadzenie takiej analizy i poinformował organ udzielający absolutorium o postępach poczynionych w tej kwestii;
19.
w odniesieniu do innych uwag towarzyszących decyzji w sprawie absolutorium, które mają charakter przekrojowy, odsyła do swojej rezolucji z dnia 26 marca 2019 r. 9  w sprawie wyników, zarządzania finansami i kontroli agencji.
1 Dz.U. C 434 z 30.11.2018, s. 38.
2 Dz.U. C 434 z 30.11.2018, s. 38.
3 Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
4 Dz.U. L 193 z 30.7.2018, s. 1.
5 Dz.U. L 337 z 18.12.2009, s. 1.
6 Dz.U. L 321 z 17.12.2018, s. 1.
7 Dz.U. L 328 z 7.12.2013, s. 42.
8 Dz.U. C 84 z 17.3.2017, s. 189.
9 Teksty przyjęte, P8_TA-PROV(2019)0254 (zob. s. 361 niniejszego Dziennika Urzędowego).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2019.249.153

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Absolutorium z wykonania budżetu Urzędu Organu Europejskich Regulatorów Łączności Elektronicznej (Urzędu BEREC) za rok budżetowy 2017.
Data aktu: 26/03/2019
Data ogłoszenia: 27/09/2019