uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej, zarządzania nią i monitorowania jej oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 352/78, (WE) nr 165/94, (WE) nr 2799/98, (WE) nr 814/2000, (WE) nr 1290/2005 i (WE) nr 485/2008 1 , w szczególności jego art. 50 ust. 1,
(1) Celem niniejszego rozporządzenia jest określenie, które nieprawidłowości państwa członkowskie powinny zgłaszać Komisji. Aby Komisja mogła wykonywać swoje zadania w zakresie ochrony interesów finansowych Unii, w szczególności żeby mogła ona przeprowadzać analizę ryzyka, należy także określić, które dane mają być przekazywane.
(2) Interesy finansowe Unii powinny być chronione w jednakowy sposób, niezależnie od funduszu wykorzystanego do realizacji celów, dla których został ustanowiony. W tym celu w rozporządzeniu (UE) nr 1306/2013 oraz w rozporządzeniach Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 2 , (UE) nr 223/2014 3 i (UE) nr 514/2014 4 nadano Komisji uprawnienia do przyjmowania przepisów dotyczących zgłaszania nieprawidłowości. W celu zapewnienia, aby jednakowe przepisy miały zastosowanie w odniesieniu do wszystkich funduszy podlegających tym rozporządzeniom konieczne jest, aby niniejsze rozporządzenie zawierało przepisy identyczne z przepisami rozporządzeń delegowanych Komisji (UE) 2015/1970 5 , (UE) 2015/1972 6 oraz (UE) 2015/1973 7 .
(3) W celu umożliwienia spójnego stosowania wymogów w zakresie sprawozdawczości we wszystkich państwach członkowskich konieczne jest zdefiniowanie pojęcia "podejrzenie popełnienia nadużycia finansowego", biorąc pod uwagę definicję nadużycia finansowego zawartą w Konwencji sporządzonej na podstawie artykułu K.3 Traktatu o Unii Europejskiej, o ochronie interesów finansowych Wspólnot Europejskich 8 , oraz pojęcia "pierwsze ustalenie administracyjne lub sądowe". W odniesieniu do Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji pojęcie "podmiot gospodarczy" powinno oznaczać każdą osobę fizyczną lub prawną bądź inny podmiot biorący udział we wdrażaniu pomocy z Funduszu lub zobowiązany do wpłacenia dochodu przeznaczonego na określony cel w rozumieniu art. 43 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (UE) nr 1306/2013, z wyjątkiem państwa członkowskiego podczas wykonywania uprawnień władzy publicznej.
(4) W rozporządzeniach (UE) nr 1303/2013 i (UE) nr 223/2014 określono próg, poniżej którego nieprawidłowości nie muszą być zgłaszane Komisji, i przypadki, w których nie ma potrzeby takiego zgłaszania. Aby uprościć i ujednolicić przepisy oraz utrzymać równowagę między obciążeniem administracyjnym dla państw członkowskich i wspólnym interesem płynącym z dostarczania dokładnych danych do celów analizy w ramach zwalczania przez Unię nadużyć finansowych, konieczne jest zastosowanie tego samego progu powodującego obowiązek zgłoszenia i tych samych odstępstw w zakresie zgłaszania nieprawidłowości na podstawie rozporządzeń (UE) nr 1306/2013 i (UE) nr 514/2014.
(5) Aby zapewnić spójność sprawozdawczości, należy określić najpierw kryteria ustalania, kiedy nieprawidłowości mają być wstępnie zgłaszane i jakie dane należy w takich zgłoszeniach wstępnych podać.
(6) Aby dane przekazane Komisji były dokładne, konieczne jest składanie zgłoszeń uzupełniających. W związku z tym państwa członkowskie powinny przedstawiać Komisji aktualne informacje na temat wszystkich znaczących postępów w zakresie procedur lub postępowań administracyjnych i sądowych dotyczących każdego zgłoszenia wstępnego.
(7) W świetle dyrektywy 95/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 9 oraz rozporządzenia (WE) nr 45/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady 10 Komisja i państwa członkowskie powinny, w odniesieniu do informacji przekazanych na podstawie niniejszego rozporządzenia, zapobiegać wszelkiemu nieupoważnionemu ujawnianiu danych osobowych lub dostępowi do nich. Ponadto w niniejszym rozporządzeniu należy określić, do jakich celów Komisja i państwa członkowskie mogą przetwarzać te dane.
(8) Należy uchylić rozporządzenie Komisji (WE) nr 1848/2006 11 , które ustanowiło przepisy mające zastosowanie do okresu programowania 2007-2013 na podstawie rozporządzenia Rady (WE) nr 1290/2005 12 . Jednakże rozporządzenie (WE) nr 1848/2006 powinno mieć w dalszym ciągu zastosowanie do zgłaszania nieprawidłowości dotyczących pomocy przyznanej na podstawie rozporządzenia (WE) nr 1290/2005.
(9) Ponieważ dokonano już płatności w ramach przedmiotowych funduszy, a więc mogą wystąpić nieprawidłowości, przepisy niniejszego rozporządzenia powinny mieć natychmiastowe zastosowanie. Niniejsze rozporządzenie powinno zatem wejść w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 8 lipca 2015 r.
W imieniu Komisji | |
Jean-Claude JUNCKER | |
Przewodniczący |
Rząd zamierza uregulować zagadnienia związane z funkcjonowaniem lekarza koronera właściwego do stwierdzania zgonu osoby, gdy trudno jest wskazać lekarza leczącego, który byłby zobowiązany do stwierdzenia zgonu lub konieczności dokonania czynności i ustaleń związanych ze zgonem, wymagających specjalistycznej wiedzy. Chce też wprowadzić spójne systemowo regulacje odnoszące się do karty zgonu, karty urodzenia oraz karty urodzenia z adnotacją o martwym urodzeniu.
12.05.2025Ustawa reformuje system wydawania wizy krajowej dla studentów oraz system wydawania zezwolenia na pobyt czasowy w celu kształcenia się na studiach. Zgodnie z regulacją, każdy cudzoziemiec – obywatel państwa trzeciego, który chce rozpocząć studia w Polsce - będzie musiał podczas rekrutacji przedstawić dokument poświadczający znajomość języka, w którym odbywa się kształcenie, co najmniej na poziomie B2.
10.05.2025Osoba ubiegająca się o pracę będzie musiała otrzymać informację o wysokości wynagrodzenia, ale także innych świadczeniach związanych z pracą - zarówno tych pieniężnych, jak i niepieniężnych. Ogłoszenie o naborze i nazwy stanowisk mają być neutralne pod względem płci, a sam proces rekrutacyjny - przebiegać w sposób niedyskryminujący - zdecydował w piątek Sejm uchwalając nowelizację Kodeksu pracy. Teraz ustawa trafi do Senatu.
09.05.2025Prezydent Andrzej Duda zawetował we wtorek ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Uchwalona przez Parlament zmiana, która miała wejść w życie 1 stycznia 2026 roku, miała kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie miało skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców.
06.05.2025Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2025 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie dotyczy nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.
06.05.2025W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2015.293.6 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2015/1971 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 przepisami szczegółowymi dotyczącymi zgłaszania nieprawidłowości w odniesieniu do Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji oraz Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich i uchylające rozporządzenie Komisji (WE) nr 1848/2006 |
Data aktu: | 08/07/2015 |
Data ogłoszenia: | 10/11/2015 |
Data wejścia w życie: | 11/11/2015 |