Chorwacja-Unia Europejska. Umowa w sprawie udziału Republiki Chorwacji w pracach Europejskiego Centrum Monitorowania Narkotyków i Narkomanii. Bruksela.2010.12.06.

UMOWA
pomiędzy Unią Europejską a Republiką Chorwacji w sprawie udziału Republiki Chorwacji w pracach Europejskiego Centrum Monitorowania Narkotyków i Narkomanii

UNIA EUROPEJSKA (zwana dalej "Unią"),

z jednej strony, oraz

REPUBLIKA CHORWACJI,

z drugiej strony,

PAMIĘTAJĄC, że Rada Europejska na szczycie w Salonikach w 2003 roku postawiła sobie za cel dalsze wzmocnienie uprzywilejowanych stosunków między Unią Europejską a Zachodnimi Bałkanami w oparciu o doświadczenie związane z procesem rozszerzenia,

UWZGLĘDNIAJĄC rozporządzenie (WE) nr 1920/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 12 grudnia 2006 r. w sprawie Europejskiego Centrum Monitorowania Narkotyków i Narkomanii (wersja przekształcona)(1) (zwane dalej, odpowiednio, "rozporządzeniem" i "Centrum"),

MAJĄC NA UWADZE, że art. 21 rozporządzenia stanowi, że Centrum jest otwarte na udział państw trzecich, które podzielają zainteresowanie Unii i jej państw członkowskich celami i pracą Centrum,

MAJĄC NA UWADZE, że Republika Chorwacji podziela cele Centrum określone w rozporządzeniu, i ponieważ ostatecznym celem Republiki Chorwacji jest członkostwo w Unii Europejskiej,

MAJĄC NA UWADZE, że Republika Chorwacji uznaje opis zadań Centrum, jak również sposób jego metody działania i priorytetowe obszary działalności określone w rozporządzeniu,

MAJĄC NA UWADZE, że w Republice Chorwacji istnieje instytucja, która może zostać włączona do Europejskiej Sieci Informacji o Narkotykach i Narkomanii (Retiox),

UZGADNIAJĄ, CO NASTĘPUJE:

Artykuł  1

Uczestnictwo

Republika Chorwacji w pełni uczestniczy w pracach Centrum na warunkach określonych w niniejszej Umowie.

Artykuł  2

Europejska Sieć Informacji o Narkotykach i Narkomanii (Reitox)

1.
Republika Chorwacji włączona jest w sieć Reitox.
2.
Republika Chorwacji zgłasza Centrum w terminie 28 dni od wejścia w życie niniejszej Umowy główne dane dotyczące krajowej sieci informacji, w tym także dotyczące krajowego centrum ds. monitorowania, i wskazuje inne wyspecjalizowane ośrodki, które mogłyby wnieść pożyteczny wkład w działalność Centrum.
Artykuł  3

Zarząd

Zarząd Centrum zaprasza przedstawiciela Republiki Chorwacji do uczestnictwa w swoich posiedzeniach. Przedstawiciel uczestniczy w nich w pełni bez prawa głosu. Zarząd może wyjątkowo zwołać posiedzenie ograniczone do przedstawicieli państw członkowskich oraz przedstawicieli Komisji Europejskiej w sprawach będących przedmiotem szczególnego zainteresowania Unii i jej państw członkowskich.

Na spotkaniu z przedstawicielami Republiki Chorwacji zarząd dokonuje szczegółowych ustaleń dotyczących udziału Republiki Chorwacji w pracach Centrum.

Artykuł  4

Budżet

Republika Chorwacji wnosi wkład finansowy w prace Centrum zgodnie z przepisami określonymi w załączniku do niniejszej Umowy, stanowiącym jej integralną część.

Artykuł  5

Ochrona i poufność danych

1.
W przypadkach gdy na podstawie niniejszej Umowy i zgodnie z prawem unijnym i chorwackim Centrum przekazuje władzom chorwackim informacje, informacje takie mogą być wykorzystane jedynie w określonym celu i zgodnie z warunkami określonymi przez organ przekazujący. Takie informacje nie mogą zawierać danych osobowych.
2.
Dane o narkotykach i narkomanii przekazywane władzom chorwackim przez Centrum mogą być publikowane pod warunkiem zapewnienia zgodności z unijnymi i chorwackimi przepisami o rozpowszechnianiu i poufności informacji. Dane osobowe nie mogą być publikowane ani udostępniane publicznie.
3.
Wyznaczone specjalistyczne ośrodki w Republice Chorwacji nie mają obowiązku dostarczania informacji uznanych za poufne zgodnie z prawem chorwackim.
4.
W odniesieniu do danych przekazywanych Centrum przez władze chorwackie Centrum obowiązują przepisy określone w art. 6 rozporządzenia.
Artykuł  6

Status prawny

Centrum ma w Republice Chorwacji taki status prawny, jaki przysługuje osobom prawnym zgodnie z prawem chorwackim.

Artykuł  7

Odpowiedzialność

Odpowiedzialność Centrum regulują przepisy określone w art. 19 rozporządzenia.

Artykuł  8

Przywileje

W celu umożliwienia Centrum i jego pracownikom realizacji zadań Republika Chorwacji przyznaje im takie same przywileje i immunitety, jak te określone w art. 1-4, art. 5 i 6, art. 10-13, art. 15, 17 i 18 Protokołu nr 7 w sprawie przywilejów i immunitetów Unii Europejskiej, załączonego do Traktatu o Unii Europejskiej, Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej oraz Trakatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Energii Atomowej.

Artykuł  9

Regulamin pracowniczy

Na warunkach określonych w art. 12 ust. 2 lit. a) Warunków zatrudnienia innych pracowników Wspólnot Europejskich określonach w rozporządzeaniu (EWG, Euratom, EWWiS) nr 259/68(2) obywatele Chorwacji korzystający z pełni praw obywatelskich mogą zostać zatrudnieni na podstawie umowy przez dyrektora Centrum.

Artykuł  10

Wejście w życie

Niniejsza Umowa wchodzi w życie pierwszego dnia drugiego miesiąca następującego po dacie otrzymania ostatniej noty dyplomatycznej potwierdzającej spełnienie przez drugą z Umawiających się Stron wymogów prawnych dotyczących wejścia Umowy w życie.

Artykuł  11

Okres obowiązywania i wygaśnięcie

1.
Niniejszą Umowę zawiera się na czas nieokreślony. Wygasa ona z datą przystąpienia Republiki Chorwacji do Unii.
2.
Każda z Umawiających się Stron może wypowiedzieć niniejszą Umowę w drodze pisemnego powiadomienia drugiej Umawiającej się Strony. Niniejsza Umowa przestaje obowiązywać po upływie sześciu miesięcy od daty otrzymania takiego powiadomienia.

Sporządzono w Brukseli dnia 6 grudnia 2010 r. w dwóch egzemplarzach w języku angielskim.

W imieniu Unii Europejskiej W imieniu Republiki Chorwacji
______

(1) Dz.U. L 376 z 27.12.2006, s. 1.

(2) Dz.U. L 56 z 4.3.1968, s. 1.

ZAŁĄCZNIK

WKŁAD FINANSOWY REPUBLIKI CHORWACJI NA RZECZ CENTRUM MONITOROWANIA NARKOTYKÓW I NARKOMANII

1. Wkład finansowy Republiki Chorwacji do budżetu ogólnego Unii Europejskiej z tytułu uczestnictwa w Centrum będzie stopniowo wzrastał w czteroletnim okresie stopniowego włączania się przez Republikę Chorwacji w prace Centrum. Wymagane wkłady finansowe są następujące:

– w pierwszym roku udziału w pracach 100.000 EUR,

– w drugim roku udziału w pracach 150.000 EUR,

– w trzecim roku udziału w pracach 210.000 EUR,

– w czwartym roku udziału w pracach 271.000 EUR.

Począwszy od piątego roku udziału w pracach, roczny wkład finansowy wnoszony przez Republikę Chorwacji na rzecz Centrum będzie odpowiadał wkładowi w czwartym roku udziału w pracach zindeksowanemu o wskaźnik wzrostu dotacji Unii na rzecz Centrum.

Republika Chorwacji może częściowo korzystać z pomocy Unii przy wnoszeniu wkładu na rzecz Centrum, przy czym maksymalna wysokość wkładu Unii może wynosić 75 % w pierwszym roku udziału w pracach, 60 % w drugim roku udziału pracach i 50 % w kolejnych latach. Środki unijne, o które wnioskuje Republika Chorwacji, zostaną jej przekazane w ramach oddzielnej procedury programowania na podstawie odrębnego memorandum finansowego.

Pozostała część wkładu zostanie uiszczona przez Republikę Chorwacji.

2. Środki stanowiące wkład Republiki Chorwacji będą zarządzane zgodnie z rozporządzeniem Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(1) i z rozporządzeniem Komisji (WE, Euratom) nr 2342/2002 z dnia 23 grudnia 2002 r. ustanawiającym szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(2). Koszty podróży i utrzymania ponoszone przez przedstawicieli i ekspertów Republiki Chorwacji w związku z udziałem w pracach Centrum lub posiedzeniach związanych z realizacją programu prac Centrum są zwracane przez Centrum zgodnie z obecnie obowiązującymi procedurami w odniesieniu do państw członkowskich Unii i na tej samej podstawie.

3. W pierwszym roku kalendarzowym swojego uczestnictwa Republika Chorwacji wniesie wkład obliczony proporcjonalnie od daty rozpoczęcia uczestnictwa do końca roku. W kolejnych latach wkład będzie zgodny z niniejszą Umową.

______

(1) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.

(2) Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 1.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 26.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024