Decyzja 2008/210/WE w sprawie zasad, priorytetów i warunków zawartych w partnerstwie europejskim zawartym z Albanią oraz uchylająca decyzję 2006/54/WE

DECYZJA RADY
z dnia 18 lutego 2008 r.
w sprawie zasad, priorytetów i warunków zawartych w partnerstwie europejskim zawartym z Albanią oraz uchylająca decyzję 2006/54/WE

(2008/210/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 19 marca 2008 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 533/2004 z dnia 22 marca 2004 r. w sprawie ustanowienia partnerstwa w ramach procesu stabilizacyjnego i stowarzyszeniowego(1), ze zmianami, a w szczególności jego art. 2,

uwzględniając wniosek Komisji,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rada Europejska obradująca w Salonikach w dniach 19 i 20 czerwca 2003 r. zatwierdziła wprowadzenie partnerstwa europejskiego jako środka urzeczywistnienia perspektywy integracji z UE, przed którą stoją kraje Bałkanów Zachodnich.

(2) Rozporządzenie (WE) nr 533/2004 stanowi, że Rada podejmuje decyzje w sprawie zasad, priorytetów oraz warunków, które mają być zawarte w partnerstwie, jak również wszelkich dalszych dostosowań. Rozporządzenie to stanowi również, że kontrolę postępów w osiąganiu celów określonych w partnerstwie europejskim zapewnia się za pomocą mechanizmów ustanowionych w ramach procesu stabilizacji i stowarzyszenia, w szczególności rocznych sprawozdań z postępów.

(3) W dniu 30 stycznia 2006 r. Rada przyjęła drugie partnerstwo europejskie z Albanią(2).

(4) W komunikacie Komisji dotyczącym strategii rozszerzenia i najważniejszych wyzwań w okresie 2006-2007 wskazano, że partnerstwa zostaną zaktualizowane po koniec 2007 r.

(5) W dniu 17 lipca 2006 r. Rada przyjęła rozporządzenie (WE) nr 1085/2006(3) ustanawiające instrument pomocy przedakcesyjnej (IPA), aktualizujący ramy prawne pomocy finansowej dla krajów znajdujących się w okresie przedakcesyjnym.

(6) Właściwe jest zatem przyjęcie zmienionego partnerstwa europejskiego, uaktualniającego obecne partnerstwo, w celu określenia nowych priorytetów dalszych prac, na podstawie ustaleń zawartych w sprawozdaniu z 2007 r. z postępów Albanii w przygotowaniach do dalszej integracji z Unią Europejską.

(7) Aby przygotować się do dalszej integracji z Unią Europejską, właściwe organy w Albanii powinny opracować plan określający harmonogram oraz konkretne środki, jakie zamierzają podjąć, aby zrealizować cele priorytetowe niniejszego partnerstwa europejskiego.

(8) Należy zatem uchylić decyzję 2006/54/WE,

STANOWI, CO NASTĘPUJE:

Artykuł  1

Zasady, priorytety i warunki zawarte w partnerstwie europejskim z Albanią określone są w załączniku.

Artykuł  2

Realizacja partnerstwa europejskiego monitorowana jest za pomocą mechanizmów ustanowionych w ramach procesu stabilizacji i stowarzyszenia, w szczególności przedstawianych przez Komisję rocznych sprawozdań z postępów.

Artykuł  3

Uchyla się decyzję 2006/54/WE.

Artykuł  4

Niniejsza decyzja wchodzi w życie trzeciego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 18 lutego 2008 r.

W imieniu Rady
D. RUPEL
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 86 z 24.3.2004, s. 1. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem (WE) nr 269/2006 (Dz.U. L 47 z 17.2.2006, s. 7).

(2)Decyzja Rady 2006/54/WE z dnia 30 stycznia 2006 r. w sprawie zasad, priorytetów i warunków zawartych w partnerstwie europejskim z Albanią oraz uchylająca decyzję 2004/519/WE (Dz.U. L 35 z 7.2.2006, s. 1).

(3) Dz.U. L 210 z 31.7.2006, s. 82.

ZAŁĄCZNIK 

PARTNERSTWO EUROPEJSKIE - ALBANIA - 2007 R.

1. WSTĘP

Rada Europejska zatwierdziła wprowadzenie partnerstwa europejskiego jako środka urzeczywistnienia perspektywy integracji z UE, przed którą stoją kraje Bałkanów Zachodnich. Zmienione partnerstwo będące przedmiotem wniosku stanowi uaktualnienie wersji drugiej, dokonane na podstawie ustaleń zawartych w sprawozdaniu Komisji z postępów Albanii z 2007 r. Zawiera ono nowe i niezrealizowane dotąd cele priorytetowe, w odniesieniu do których konieczne jest podjęcie działań. Nowe cele priorytetowe dostosowane są do konkretnych potrzeb kraju oraz etapu przygotowań i w razie konieczności będą uaktualniane. Oczekuje się, że Albania opracuje plan obejmujący harmonogram i konkretne środki, przy pomocy których zamierza osiągnąć cele priorytetowe zawarte w partnerstwie europejskim. Partnerstwo ustanawia także wytyczne w sprawie pomocy finansowej dla Albanii.

2. ZASADY

Proces stabilizacji i stowarzyszenia nadal stanowi ramy europejskiej orientacji krajów Bałkanów Zachodnich, aż do ich przystąpienia do UE w przyszłości. Priorytety określone dla Albanii są powiązane z jej możliwościami spełnienia kryteriów ustalonych przez Radę Europejską w Kopenhadze w 1993 r. oraz warunków ustalonych w procesie stabilizacji i stowarzyszenia, w szczególności warunków określonych przez Radę w jej konkluzjach z dnia 29 kwietnia 1997 r. i 21-22 czerwca 1999 r., a także w deklaracji końcowej ze szczytu w Zagrzebiu z dnia 24 listopada 2000 r. oraz w agendzie z Salonik.

3. PRIORYTETY

Priorytety wymienione w niniejszym partnerstwie europejskim wybrano przy założeniu, że realistyczne jest oczekiwanie od Albanii ich pełnej realizacji lub osiągnięcia znaczących postępów w ich realizacji w ciągu najbliższych kilku lat. Wprowadza się rozróżnienie między krótkoterminowymi celami priorytetowymi, których osiągnięcia oczekuje się w okresie od roku do dwóch lat, oraz średnioterminowymi celami priorytetowymi, których realizacji oczekuje się w ciągu trzech do czterech lat. Priorytety te dotyczą zarówno ustawodawstwa, jak i wprowadzenia go w życie.

Ze względu na konieczność ustalenia celów priorytetowych należy zaznaczyć, że przed Albanią stoją również inne zadania, które mogą stać się celami priorytetowymi w późniejszych wersjach partnerstwa, przy uwzględnieniu przyszłych postępów poczynionych przez Albanię.

Wśród priorytetów krótkoterminowych wyróżniono pewne nadrzędne cele priorytetowe, które przedstawiono na początku listy. Kolejność nadrzędnych celów priorytetowych na liście nie odzwierciedla hierarchii ich ważności.

3.1. PRIORYTETY KRÓTKOTERMINOWE

Nadrzędne cele priorytetowe

- Zwiększenie zdolności administracyjnych w ramach przygotowań do realizacji zobowiązań wynikających z Układu o stabilizacji i stowarzyszeniu oraz umowy przejściowej.

- Promowanie konstruktywnego dialogu między partiami politycznymi oraz z zainteresowanymi stronami na temat realizacji reform.

- Zwiększenie niezależności, odpowiedzialności i przejrzystości wymiaru sprawiedliwości, m.in. przez rozwijanie systemu ochrony konstytucyjnej sędziów, mianowanie sędziów i prokuratorów na podstawie konkursów, wprowadzenie systemu oceny pracy prokuratorów opartej na osiągnięciach zawodowych oraz określenie obiektywnych zasad przydzielania spraw poszczególnym sędziom.

- Wdrożenie strategii zwalczania korupcji na lata 2007-2013 oraz zaleceń sformułowanych w sprawozdaniu oceniającym z 2005 r., opracowanym przez Grupę Państw przeciwko Korupcji powołaną przez Radę Europy, a także prowadzenie z należytym zapałem dochodzeń w sprawach korupcyjnych dotyczących policji i systemu sądownictwa oraz wszczynanie postępowań sądowych w tych sprawach.

- Wdrożenie zaleceń Biura Instytucji Demokratycznych i Praw Człowieka OBWE dotyczących wyborów, w szczególności poprzez korekty list wyborców oraz wprowadzenie zmian do ordynacji wyborczej zgodnie z zaleceniami Komisji Weneckiej, w odpowiednim terminie przed następnymi wyborami parlamentarnymi.

- Dalsze zwiększanie ładu organizacyjnego w sektorze publicznym poprzez podnoszenie kwalifikacji pracowników służby publicznej oraz zwiększanie ich bezstronności, a także wzmocnienie departamentu administracji publicznej.

- Dokończenie rozdziału zakresów działalności państwowego przedsiębiorstwa energetycznego (KESH) oraz przeprowadzenie prywatyzacji jego jednostek zajmujących się dystrybucją; stabilizacja sytuacji finansowej KESH poprzez zwiększenie wskaźników ściągalności opłat oraz dostosowanie cen do poziomu zapewniającego pokrycie kosztów, a także zwiększenie możliwości wytwórczych elektrowni oraz zdolności przesyłowych połączeń wzajemnych.

- Osiągnięcie dalszych konkretnych rezultatów w walce z przestępczością zorganizowaną, w szczególności poprzez pełne wykorzystanie wywiadu kryminalnego w ramach działań policyjnych a następnie podejmowanie skutecznych działań sądowych.

Kryteria polityczne Demokracja i praworządność

Władze publiczne

- Przyjęcie krajowej strategii rozwoju i integracji w odpowiednim terminie, tak by zapewnić niezbędne informacje w procedurze budżetowej 2008/2009, zadbanie o to, by odzwierciedlała ona zobowiązania w zakresie integracji europejskiej i uwzględniała odpowiednią kalkulację kosztów, oraz rozpoczęcie jej wdrażania.

- Pełne i efektywne wykorzystanie systemu zintegrowanego planowania, tak by ściślej powiązać cele polityki z planowaniem i wykonywaniem budżetu.

- Poprawa koordynacji działań na rzecz integracji z UE w całym rządzie poprzez szersze i bardziej systematyczne konsultacje z ministerstwami, w tym także z zainteresowanymi stronami i ekspertami UE, na temat stosownych przepisów prawa.

- Udostępnienie Ministerstwu Integracji Europejskiej oraz jednostkom odpowiedzialnym za integrację europejską w poszczególnych resortach odpowiedniego wyposażenia oraz odpowiednio wyszkolonych pracowników.

- Zadbanie o odpowiednie skoordynowanie usprawnień wprowadzanych w systemie rejestru cywilnego i adresów z wprowadzeniem elektronicznych dokumentów tożsamości oraz paszportów biometrycznych.

Administracja publiczna

- Zapewnienie wprowadzenia w życie ustawy o służbie cywilnej oraz związanych z nią zasad w administracji publicznej.

- Zapewnienie zgodności procedur rekrutacji, mianowania, awansowania, przenoszenia i zwalniania pracowników administracji publicznej z ustalonymi zasadami w celu stworzenia sprawnej służby cywilnej, odpowiedzialnej za własne działania i funkcjonującej w oparciu o merytoryczne kryteria rozwoju kariery zawodowej.

System sądownictwa

- Dopracowanie i przyjęcie projektu ustawy o reformie sądownictwa, a następnie wprowadzenie ustawy w życie oraz poprawa infrastruktury systemu sądownictwa.

- Zapewnienie lepszej koordynacji działań prokuratorów i policji, w szczególności przez wprowadzenie systemu zarządzania prowadzonymi sprawami.

- Zapewnienie odpowiednich przepisów prawa i środków na potrzeby odpowiedniej ochrony świadków.

Polityka zwalczania korupcji

- Dostosowanie kodeksu cywilnego, kodeksu handlowego oraz kodeksu administracyjnego do Cywilnoprawnej konwencji o korupcji Rady Europy.

- Zwiększenie zdolności instytucjonalnych w zakresie przeprowadzania dochodzeń i ścigania korupcji.

- Wprowadzenie w życie przepisów o zapobieganiu przekupstwu z należytym uwzględnieniem koordynacji międzyinstytucjonalnej.

- Usprawnienie mechanizmów służących egzekwowaniu przepisów ustawy o oświadczeniach majątkowych.

- Jasne określenie zasad związanych z zapobieganiem konfliktowi interesów przy pełnieniu funkcji publicznych.

- Jasne określenie zasad dotyczących publicznego dostępu do informacji zgodnie ze standardami międzynarodowymi.

- Ograniczenie liczby urzędników objętych immunitetem i przyznawanie go jedynie w przypadkach, gdy jest to niezbędne.

Prawa człowieka i ochrona mniejszości

Przestrzeganie prawa międzynarodowego w zakresie praw człowieka

- Zadbanie o to, by wszystkie organy egzekwowania prawa były w pełni świadome swoich obowiązków w zakresie praw człowieka i ściśle je wykonywały zgodnie z kodeksem etycznym systemu więziennictwa oraz postanowieniami międzynarodowych konwencji ratyfikowanych przez Albanię, a w szczególności Europejskiej konwencji praw człowieka.

- Zagwarantowanie poszanowania godności człowieka i bezpieczeństwa osób przebywających w aresztach, więzieniach i szpitalach psychiatrycznych, zgodnie z międzynarodowymi konwencjami.

Prawa obywatelskie i polityczne

- Zajęcie się przypadkami niewłaściwego traktowania obywateli przez organy egzekwowania prawa poprzez skuteczne oskarżenie sprawców.

- Działanie na rzecz poprawy dostępu do wymiaru sprawiedliwości.

- Zapewnienie przestrzegania postanowień odpowiednich konwencji międzynarodowych przy zakładaniu i prowadzeniu nowych obiektów penitencjarnych.

- Dostosowanie przepisów prawa albańskiego dotyczących zniesławienia do standardów europejskich oraz wprowadzenie ich w życie.

- Szybsze wprowadzenie skutecznych przepisów prawa zapewniających przejrzystość stosunków własnościowych w środkach przekazu.

- Pełne wprowadzenie w życie obowiązujących przepisów dotyczących mediów drukowanych oraz niezależności dziennikarzy, koordynacja nowych przepisów dotyczących wolności słowa oraz opracowanie kompleksowych przepisów o mediach elektronicznych zgodnie ze standardami europejskimi.

Prawa społeczne i gospodarcze

- Kontynuowanie działań w celu zapobiegania przemocy w rodzinie.

- Podejmowanie dalszych działań w celu rozwiązania problemu pracy dzieci, w tym przez przyjęcie odpowiednich przepisów prawa i zapewnienie środków, by zagwarantować prawa dzieci.

- Rozwój systemu usług i pomocy na szczeblu społeczności lokalnej na rzecz osób pozostających na utrzymaniu, w tym także w dziedzinie zdrowia psychicznego.

- Zapewnienie pełnej ochrony przed dyskryminacją o wszelkim podłożu, w tym przez wprowadzenie w życie przepisów i wzmocnienie struktur na rzecz równouprawnienia płci.

- Dalsze przyspieszenie pierwszej rejestracji mienia i rozpatrywania wniosków o zwrot mienia oraz zadbanie o to, by mechanizmy wypłaty odszkodowań były zrównoważone, a także zapewnienie odpowiedniej koordynacji tych procesów z inicjatywą ustawodawczą dotyczącą nieruchomości.

Prawa mniejszości, prawa kulturalne i ochrona mniejszości

- Realizacja - na całym terytorium Albanii - zobowiązań wynikających z Konwencji ramowej Rady Europy o ochronie mniejszości narodowych, w szczególności w odniesieniu do stosowania języków mniejszości w kontaktach z organami władzy, stosowania tablic z tradycyjnymi nazwami miejscowymi oraz zapewnienia odpowiednich warunków do nauczania języków mniejszości.

- Wdrożenie krajowej strategii na rzecz Romów oraz zapewnienie odpowiednich środków na jej realizację w ramach rządowej strategii zwalczania ubóstwa i wykluczenia społecznego.

- Propagowanie rejestracji, w tym rejestracji urodzeń, członków mniejszości romskiej.

- Dostarczanie rzetelnych danych dotyczących mniejszości narodowych w Albanii.

Kwestie regionalne i zobowiązania międzynarodowe

- Przestrzeganie zobowiązań przyjętych w ramach procesu stabilizacji i stowarzyszenia w odniesieniu do współpracy regionalnej i dobrych stosunków sąsiedzkich, między innymi przez wspieranie procesu przechodzenia z etapu paktu stabilności do etapu współpracy, za którą w większym stopniu odpowiedzialność przejmują regiony, oraz skuteczne wdrażanie postanowień Środkowoeuropejskiej umowy o wolnym handlu (CEFTA).

- Zawarcie i wdrożenie umów z krajami sąsiednimi oraz zapewnienie skutecznego ich stosowania, szczególnie w dziedzinie współpracy transgranicznej, zwalczania przestępczości zorganizowanej, nielegalnego handlu i przemytu, współpracy sądowej, zarządzania granicami, readmisji, ochrony środowiska, transportu i energii.

Kryteria gospodarcze

- Dalsza realizacja polityki finansów publicznych ukierunkowanej na zagwarantowanie stabilności, mającej na celu konsolidację finansów publicznych i sprzyjającej utrzymaniu inflacji na niskim poziomie oraz zrównoważonemu bilansowi płatniczemu.

- Kontynuacja reformy finansów publicznych w celu usprawnienia administracji podatkowej oraz zwiększenia zdolności zarządzania zadłużeniem.

- Prowadzenie polityki pieniężnej sprzyjającej osiągnięciu i utrzymaniu stabilności cen w celu ograniczenia i powstrzymania oczekiwań inflacyjnych.

- Dokończenie tworzenia biura informacji kredytowej w celu lepszego zabezpieczenia gwałtownie rozwijającego się portfela kredytowego banków.

- Ograniczanie szarej strefy poprzez skuteczne egzekwowanie przepisów podatkowych przy poszanowaniu zasady niedyskryminacji oraz nasilenie walki z oszustwami podatkowymi.

Standardy europejskie Rynek wewnętrzny

Swobodny przepływ towarów

- Dalsze podnoszenie poziomu świadomości podmiotów gospodarczych na temat norm i certyfikacji oraz ich znaczenia dla handlu międzynarodowego.

- Przyjęcie i rozpoczęcie wdrażania krajowej strategii nadzoru rynku w odniesieniu do wyrobów przemysłowych i żywności.

- Przyjęcie nowych przepisów o ochronie konsumentów, zgodnych ze wspólnotowym dorobkiem prawnym; wzmocnienie departamentu ochrony konsumentów.

Przepływ osób i usług oraz swoboda działalności gospodarczej

- Zapewnienie wyraźnego rozgraniczenia między czasowym i ciągłym świadczeniem usług oraz zgodności z wymogami Układu o stabilizacji i stowarzyszeniu.

- Dopracowanie ram regulacyjnych dotyczących nadzoru finansowego nad działalnością bankową i niebankową oraz zwiększenie potencjału urzędu nadzoru finansowego.

Swobodny przepływ kapitału

- Zezwolenie na zakup nieruchomości przez obywateli UE w granicach przewidzianych w harmonogramie zobowiązań szczególnych w ramach Układu ogólnego w sprawie handlu usługami (GATS).

Cła i podatki

- Dalsze dostosowywanie krajowego ustawodawstwa celnego i procedur celnych do praktyk stosowanych w UE, w szczególności zapewnienie zbliżenia zasad i procedur w zakresie tranzytu, składów celnych, wyceny celnej, kontroli fizycznych oraz analizy ryzyka do standardów UE; zapewnienie terminowej aktualizacji taryfy krajowej na podstawie najbardziej aktualnej wersji nomenklatury scalonej.

- Pełne wdrożenie komputerowego systemu zgłoszeń celnych i przetwarzania danych z zakresu ceł we wszystkich urzędach celnych.

- Dalsze zbliżanie przepisów podatkowych do dorobku prawnego UE, w szczególności tych dotyczących podatku akcyzowego, oraz zobowiązanie się do przestrzegania zasad Kodeksu postępowania w dziedzinie opodatkowania przedsiębiorstw, w tym zapewnienie zgodności nowych środków podatkowych z tymi zasadami.

- Zwiększenie potencjału administracji podatkowej, szczególnie w zakresie kontroli podatkowych i audytu, w celu zapewnienia lepszego przestrzegania przepisów i ograniczenia zjawiska uchylania się od płacenia podatków.

- Ukończenie procesu komputeryzacji urzędów podatkowych.

Konkurencja

- Ulepszenie i zbliżenie istniejących przepisów prawa antymonopolowego do wspólnotowego dorobku prawnego w celu zapewnienia skuteczniejszej kontroli konkurencji.

- Zwiększenie zdolności administracyjnych urzędu ochrony konkurencji oraz zapewnienie odpowiedniej liczby pracowników oraz odpowiednich szkoleń.

- Przyjęcie przepisów wykonawczych w zakresie pomocy państwa.

- Dalsza aktualizacja rejestru programów pomocy państwa.

Zamówienia publiczne

- Egzekwowanie przepisów w dziedzinie zamówień publicznych oraz podjęcie działań w celu pełnego ich dostosowania do standardów UE, w szczególności w odniesieniu do sektora usług użyteczności publicznej oraz do środków odwoławczych.

- Dalsza poprawa zdolności administracyjnych agencji zamówień publicznych, jednostek odpowiedzialnych za zamówienia publiczne w poszczególnych resortach i samorządach lokalnych oraz sądów zajmujących się sprawami z dziedziny zamówień publicznych.

- Zapewnienie prowadzenia dochodzeń w sprawie nadużyć i przestępstw związanych z zamówieniami publicznymi i ich karania.

Prawo własności intelektualnej

- Przygotowanie strategii krajowej i planu działań na rzecz dalszych zmian legislacyjnych oraz podniesienie poziomu ochrony praw własności intelektualnej.

- Zwiększenie zdolności administracyjnych i sądowniczych niezbędnych do zapewnienia ochrony praw własności intelektualnej.

- Bardziej zdecydowane egzekwowanie środków stosowanych w walce z piractwem i podrabianiem towarów.

- Dalsze podnoszenie poziomu świadomości podmiotów gospodarczych i organów egzekwowania prawa, w tym organów władzy sądowniczej, na temat kwestii związanych z prawami własności intelektualnej.

- Wprowadzenie zmian w ustawodawstwie dotyczącym własności przemysłowej.

Zatrudnienie i polityka społeczna

- Ulepszenie systemu opieki społecznej oraz zwalczanie wykluczenia społecznego.

- Podjęcie środków w celu zwiększenia wskaźnika dzieci zapisanych do szkół średnich oraz zapisanych do szkół dzieci zamieszkujących na obszarach wiejskich, szczególnie dziewcząt, w tym także do szkół zawodowych.

- Rozwinięcie odpowiednich struktur i zdolności administracyjnych w dziedzinie ochrony zdrowia i konsumentów.

Edukacja i badania naukowe

- Kontynuowanie wysiłków zmierzających do poprawy zarządzania systemem edukacji, poprawy systemu kształcenia nauczycieli oraz ulepszenia infrastruktury w szkolnictwie.

- Wprowadzenie w życie nowej ustawy o szkolnictwie wyższym; natężenie wysiłków w celu propagowania większego uczestnictwa w programie Tempus.

Kwestie związane z WTO

- Zwiększenie zdolności administracyjnych departamentu ds. stosunków z WTO i współpracy gospodarczej Ministerstwa Gospodarki.

Polityki sektorowe

Przemysł i MŚP

- Przyspieszenie wdrażania Europejskiej karty małych i średnich przedsiębiorstw.

- Dalsze wdrażanie planów działania w celu usuwania barier administracyjnych utrudniających działalność gospodarczą i inwestycje oraz zaradzenia problemowi szarej strefy, a także wprowadzanie w życie przepisów mających zastosowanie do działalności gospodarczej oraz odnośnych zasad i procedur w sposób prawidłowy, obiektywny i bez dyskryminacji; likwidowanie przepisów przestarzałych i nieskutecznych przy zastosowaniu przyspieszonych procedur.

- Rozwój badań naukowych dotyczących innowacji i konkurencyjności małych przedsiębiorstw oraz wdrożenie programów wsparcia.

Rolnictwo i rybołówstwo

- Przyjęcie nowej ustawy o żywności zgodnej ze normami UE, wzmocnienie systemu bezpieczeństwa żywności oraz odpowiednich systemów kontroli.

- Zwiększenie możliwości laboratoryjnych w obszarze bezpieczeństwa żywności oraz sektorze weterynaryjnym i fitosanitarnym.

- Ulepszenie ustawodawstwa dotyczącego bezpieczeństwa żywności, kwestii fitosanitarnych i weterynaryjnych oraz rozpoczęcie wprowadzania tego ustawodawstwa w życie.

- Usprawnienie systemu identyfikacji bydła i rejestracji jego przemieszczania się oraz rozpoczęcie wdrażania systemu identyfikacji świń, owiec i kóz oraz rejestracji ich przemieszczania się.

- Poprawa zapobiegania chorobom zwierząt i zwalczania tych chorób, w tym w odniesieniu do pobierania próbek i zgłaszania.

Ochrona środowiska

- Zwiększenie zdolności administracyjnych i poprawa koordynacji na poziomie krajowym i lokalnym.

- Pełne wprowadzenie w życie przepisów w zakresie oceny oddziaływania na środowisko.

- Przyjęcie strategii dalszego zbliżania przepisów z dziedziny ochrony środowiska do wspólnotowego dorobku prawnego oraz prawidłowe wprowadzanie w życie obowiązujących przepisów, a zwłaszcza ich egzekwowanie.

- Kontynuowanie działań w miejscach zagrożenia środowiskowego takich jak wysypisko odpadów stałych w Sharra oraz obszar wydobycia ropy naftowej Patos-Marinez.

- Dalsze opracowywanie i wdrożenie krajowej strategii w sprawie zaopatrzenia w wodę i warunków sanitarnych oraz strategii w sprawie zaopatrzenia w wodę i systemów kanalizacji na obszarach wiejskich, a także opracowanie i rozpoczęcie wdrażania strategii stopniowego zbliżania przepisów w zakresie zaopatrzenia w wodę i warunków sanitarnych do wspólnotowego dorobku prawnego.

- Wprowadzenie w życie postanowień konwencji międzynarodowych z zakresu ochrony przyrody, których Albania jest stroną.

Polityka transportowa

- Wprowadzenie w życie krajowego planu w dziedzinie transportu, w tym w zakresie planowania i finansowania utrzymania infrastruktury transportowej, oraz przyjęcie i wdrożenie krajowej strategii w dziedzinie transportu, w tym strategii dotyczącej sektora kolejowego.

- Dalsza realizacja postanowień Protokołu ustaleń w sprawie rozwoju podstawowej sieci transportu regionalnego w Europie Południowo-Wschodniej oraz zacieśnianie współpracy w ramach Obserwatorium ds. Transportu w Europie Południowo-Wschodniej.

- Podjęcie środków w celu poprawy bezpieczeństwa na drogach, w tym zbliżenie do dorobku prawnego UE przepisów krajowych w zakresie masy i rozmiarów, badań technicznych pojazdów przed ich dopuszczeniem do ruchu drogowego, drogowych kontroli stanu technicznego, praw jazdy, tachografów oraz dokumentów rejestracyjnych pojazdów.

- Podjęcie kroków w celu zapobiegania nielegalnej rozbudowie wzdłuż nowych dróg, w szczególności prywatnej budowie niebezpiecznych dróg dojazdowych.

- Przygotowanie sprawozdania o stanie sieci kolejowej na potrzeby swobodnego dostępu do infrastruktury oraz przyjęcie i wdrożenie biznes planu dla kolei.

- Wypełnienie zobowiązań Albanii w ramach pierwszej przejściowej fazy umowy o wspólnym europejskim obszarze lotniczym, w tym wprowadzenie w życie odpowiednich przepisów w dziedzinie lotnictwa.

- Wdrożenie planu działania w celu zlikwidowania niedostatków w systemie nadzoru w zakresie bezpieczeństwa nad krajowymi liniami lotniczymi ze strony urzędu lotnictwa cywilnego.

- Poprawa bezpieczeństwa morskiego, w szczególności współczynnika zatrzymania statków albańskich na mocy memorandum paryskiego.

Energia

- Zatwierdzenie i wdrożenie zmienionej krajowej strategii energetycznej, przy jednoczesnym stałym uwzględnianiu znaczenia ocen oddziaływania na środowisko.

- Spełnienie wymogów Traktatu o Wspólnocie Energetycznej w zakresie gazu i energii elektrycznej.

Społeczeństwo informacyjne i media

- Zapewnienie zgodności ustawodawstwa w dziedzinie łączności elektronicznej ze wspólnotowym dorobkiem prawnym i stosowania tych przepisów oraz podjęcie środków w celu stworzenia konkurencyjnego rynku sieci i usług łączności elektronicznej.

- Podnoszenie kompetencji personelu organu regulacyjnego ds. telekomunikacji oraz zwiększenie jego potencjału.

- Dostosowanie ustawodawstwa Albanii do Europejskiej konwencji o telewizji ponadgranicznej oraz do dyrektywy "telewizja bez granic".

- Zwiększenie zdolności administracyjnych krajowej rady radiofonii i telewizji oraz przyjęcie strategii rozwoju sektora radiowo-telewizyjnego, a także uaktualnionego krajowego planu w zakresie częstotliwości analogowych i cyfrowych dla radia i telewizji.

Kontrola finansowa

- Przegląd dokumentu strategicznego oraz planu działania w zakresie publicznej wewnętrznej kontroli finansowej oraz wyraźne określenie funkcji audytu wewnętrznego, odrębnej od funkcji innych kontroli i inspekcji; utworzenie odpowiednich służb kontrolnych w celu zwalczania nadużyć finansowych.

- Zapewnienie zgodności ustawy o audycie wewnętrznym oraz projektu zasadniczej ustawy budżetowej z uznanymi standardami międzynarodowymi.

- Wzmocnienie niezależności najwyższego urzędu kontroli.

Statystyka

- Wzmocnienie potencjału urzędu statystycznego.

Sprawiedliwość, wolność i bezpieczeństwo

Wizy, kontrola granic, azyl i migracja

- Wydawanie dokumentów podróży odpowiadających standardom międzynarodowym i zapewnienie w tym celu niezbędnych zdolności administracyjnych oraz wprowadzenie scentralizowanego systemu informatycznego do celów wydawania wiz.

- Wprowadzenie zmian w ustawie o cudzoziemcach w celu zbliżenia przepisów wizowych do standardów UE.

- Wdrożenie strategii i planu działania w zakresie zintegrowanego zarządzania granicami ze zwróceniem szczególnej uwagi na współpracę straży granicznej i służb celnych na granicach.

- Zapewnienie zgodności systemu zarządzania granicami na wszystkich przejściach granicznych, a w szczególności w portach Durres i Vlora, ze standardami UE.

- Wprowadzenie w życie przepisów umowy o readmisji podpisanej między WE a Albanią oraz wynegocjowanie takich umów z krajami pochodzenia migrantów przejeżdżających przez terytorium Albanii.

- Przeznaczenie wystarczających zasobów administracyjnych i finansowych na wprowadzanie w życie ustawodawstwa dotyczącego azylu i migracji oraz na realizację krajowych strategii i planów działania dotyczących tej dziedziny.

Pranie pieniędzy

- Podjęcie niezbędnych działań pozwalających na lepsze egzekwowanie prawodawstwa dotyczącego przeciwdziałania praniu pieniędzy, jeśli chodzi o działania prewencyjne, osądzanie winnych, konfiskaty, zajmowanie lub zamrażanie funduszy.

- Zwiększenie potencjału jednostki ds. wywiadu finansowego, prokuratury oraz policyjnej jednostki do zwalczania przestępstw gospodarczych przez zapewnienie im odpowiednich zasobów finansowych i informatycznych oraz podniesienie poziomu współpracy operacyjnej.

- Dostosowanie ustawy o zapobieganiu praniu pieniędzy do wspólnotowego dorobku prawnego oraz zaleceń Grupy Specjalnej ds. Przeciwdziałania Praniu Pieniędzy i komitetu Moneyval Rady Europy.

- Wzmocnienie potencjału urzędu odpowiedzialnego za administrowanie zajętymi lub skonfiskowanymi dobrami.

- Dalsze zacieśnianie współpracy z organami innych krajów.

- Zapewnienie właściwego egzekwowania wymogów związanych ze sprawozdawczością oraz analizowanie progów kwot wymagających zgłoszenia transakcji.

- Podjęcie skuteczniejszych kroków zmierzających do ograniczenia transakcji gotówkowych w gospodarce.

Narkotyki

- Wdrożenie strategii na rzecz walki z narkotykami, planu działania w tej dziedzinie i zaleceń minigrupy dublińskiej.

- Zapewnienie funkcjonariuszom policji, których zadaniem jest walka z narkotykami, lepszych szkoleń, wyposażenia i ciągłości zarządzania oraz podjęcie dalszych kroków zmierzających do zapewnienia lepszej koordynacji służb krajowych w walce z narkotykami zarówno na terenie kraju, jak i z ich partnerami w innych krajach.

- Identyfikowanie i ściganie winnych korupcji związanej z handlem narkotykami na wszystkich szczeblach administracji publicznej.

- Zapewnienie większej przejrzystości danych dotyczących ilości skonfiskowanych narkotyków a - w odniesieniu do uprzednio skonfiskowanych narkotyków - podjęcie środków zapewniających prawidłowe ich zniszczenie.

- Wdrożenie wyważonej, ogólnej strategii na rzecz zmniejszenia popytu na narkotyki, w tym zapobieganie narkomanii, leczenie i rehabilitacja osób uzależnionych od narkotyków.

Policja

- Zapewnienie pełnego wykonania przepisów ustawy o policji państwowej dotyczących stopni policyjnych.

- Poprawa zdolności zarządzania albańskiej policji państwowej.

- Wzmocnienie zdolności policyjnej jednostki ds. kontroli wewnętrznej oraz zapewnienie odpowiedniego ścigania funkcjonariuszy policji popełniających czyny karalne.

- Opracowanie i wprowadzenie do użytku ujednoliconego podręcznika proceduralnego dla wszystkich funkcjonariuszy policji kryminalnej.

- Wdrożenie strategii dotyczącej działań policji na szczeblu lokalnym.

Zwalczanie przestępczości zorganizowanej i terroryzmu

- Podjęcie dalszych kroków mających na celu poprawę współpracy między poszczególnymi organami państwowymi zaangażowanymi w walkę z przestępczością zorganizowaną i terroryzmem, a w szczególności między organami władzy sądowniczej a policją.

- Podjęcie dalszych kroków zmierzających do stworzenia spójnych i skoordynowanych systemów gromadzenia i przetwarzania informacji pozyskanych przez służby wywiadowcze.

- Zwiększanie poziomu wykorzystania specjalnych środków dochodzeniowych, przechwytywania przekazów telekomunikacyjnych oraz wykorzystania danych zgromadzonych przez służby wywiadowcze.

- Niezwłoczne wprowadzenie praktycznych środków pozwalających na zapewnienie ochrony świadków.

- Wzmocnienie współpracy na szczeblu krajowym i międzynarodowym mającej na celu zapobieganie handlowi ludźmi oraz zwiększenie liczby pracowników jednostki policji ds. zapobiegania takiemu handlowi.

- Podjęcie działań, by zapewnić ekspertom i oficerom śledczym zaangażowanym w walkę z terroryzmem lepsze wyposażenie i szkolenia.

Ochrona danych osobowych

- Dostosowanie obowiązującej ustawy o ochronie danych osobowych do wspólnotowego dorobku prawnego oraz konwencji Rady Europy o ochronie danych osobowych.

- Utworzenie niezależnego organu nadzoru nad ochroną danych, dysponującego odpowiednimi uprawnieniami w odniesieniu do sektora publicznego i prywatnego oraz wystarczającymi środkami finansowymi i zasobami ludzkimi.

3.2. PRIORYTETY ŚREDNIOTERMINOWE

Kryteria polityczne Demokracja i praworządność

Sposób rządzenia

- Zapewnienie skutecznego wdrażania i monitorowania krajowej strategii rozwoju i integracji.

Administracja publiczna

- Zadbanie o to, by sektory administracji odpowiedzialne za wprowadzenie w życie przepisów Układu o stabilizacji i stowarzyszeniu, a także sektory odpowiedzialne za zarządzanie pomocą finansową WE dysponowały odpowiednio przeszkolonym personelem i odpowiednim wyposażeniem, umożliwiającym im wykonywanie ich zadań.

- Wprowadzenie zarządzania zorientowanego na wyniki oraz szkoleń dla urzędników służby cywilnej.

- Opracowanie i wdrożenie takiego systemu wynagrodzeń w służbie cywilnej, który umożliwia zarówno odpowiednie planowanie budżetowe, jak i motywującą strukturę kariery.

- Zapewnienie trwałości reform administracji publicznej.

System sądownictwa

- Ściganie poważnych przestępstw, w szczególności przestępczości zorganizowanej, ze szczególnym wykorzystaniem mechanizmów współpracy transgranicznej.

- Egzekwowanie prawa dotyczącego ochrony świadków.

- Zapewnienie ustawicznych i odpowiednich szkoleń sędziom i prokuratorom, w tym w zakresie praw człowieka, etyki, spraw handlowych i spraw dotyczących przesiębiorstw oraz kwestii związanych z Układem o stabilizacji i stowarzyszeniu.

- Przeznaczenie odpowiednich zasobów finansowych na szkołę sędziów.

- Dokonanie przeglądu zakresu obowiązków i kwalifikacji pracowników sądowych oraz stopniowe włączenie ich do służby cywilnej, a także zapewnienie wynagrodzenia równoważnego z wynagrodzeniem pozostałych pracowników ministerstw.

Polityka zwalczania korupcji

- Wykonanie postanowień prawnokarnej i cywilnoprawnej konwencji o korupcji Rady Europy, ratyfikowanych przez Albanię, jak również odpowiednich konwencji ONZ.

- Uzyskanie znacznych osiągnięć w zwalczaniu korupcji na wszystkich szczeblach i we wszystkich dziedzinach poprzez egzekwowanie obowiązujących przepisów prawa.

Prawa człowieka i ochrona mniejszości

Przestrzeganie prawa międzynarodowego w zakresie praw człowieka

- Zagwarantowanie osobom zatrzymanym i przebywającym w więzieniach traktowania zgodnego z międzynarodowymi normami.

Prawa obywatelskie i polityczne

- Ulepszenie systemu sądzenia nieletnich.

- Zapewnienie przestrzegania postanowień Konwencji Rady Europy o zapobieganiu torturom oraz nieludzkiemu lub poniżającemu traktowaniu albo karaniu.

- Przyjęcie kompleksowych przepisów w dziedzinie przeciwdziałania dyskryminacji i zapewnienie jej ofiarom odpowiedniego wsparcia instytucjonalnego, w tym za pośrednictwem istniejących instytucji czuwających nad przestrzeganiem praw człowieka.

- Egzekwowanie przepisów dotyczących zwrotu mienia skonfiskowanego w okresie komunizmu lub wypłaty odszkodowań za nie.

- Zakończenie procesu ewidencji gruntów.

- Zadbanie, by przenoszenie prawa własności do nieruchomości odbywało się zgodnie z prawem, oraz zapewnienie prawidłowej działalności wszystkich organów uczestniczących w tym procesie (notariusze, rejestr nieruchomości itd.).

- Egzekwowanie przepisów w zakresie mediów drukowanych i elektronicznych przy uwzględnieniu standardów europejskich.

- Zapewnienie przyznawania częstotliwości TV w sposób sprawiedliwy, niedyskryminujący oraz zgodny z ustaleniami planu krajowego, a także zapewnienie pełnego przestrzegania wymogów planu przez nadawców; zwiększenie bezstronności stacji telewizji publicznej.

- Wspieranie czynnego udziału organizacji pozarządowych i innych organizacji społeczeństwa obywatelskiego w rządowym procesie decyzyjnym oraz ciągłe podnoszenie poziomu jakości dziennikarstwa.

Kwestie regionalne i zobowiązania międzynarodowe

- Dalsze promowanie dialogu regionalnego, stabilności, dobrych stosunków sąsiedzkich oraz współpracy.

- Dostosowanie umowy zawartej ze Stanami Zjednoczonymi Ameryki Północnej odnoszącej się do warunków oddawania osób pod jurysdykcję Międzynarodowego Trybunału Karnego do zasad przewodnich UE przyjętych przez Radę Europejską we wrześniu 2002 r.

Kryteria gospodarcze

- Zmniejszanie obciążeń podatkowych wynagrodzeń oraz poprawa systemów zachęt i elastyczności na rynku pracy w celu zwiększania udziału w rynku pracy i stopy zatrudnienia przy jednoczesnym zabezpieczeniu zasobów z tytułu podatków przez poszerzanie bazy podatkowej i poprawę egzekwowania należności, stosując miarowe i ostrożne tempo w celu zapewnienia stabilności finansów publicznych.

- Poprawa jakości systemu kształcenia w celu zwiększenia dostępności pożądanych kwalifikacji, zwiększenie zatrudnienia oraz długofalowego rozwoju gospodarczego.

- Modernizacja infrastruktury w kraju, szczególnie w obszarze energii i transportu, w celu wzmocnienia konkurencyjności całej gospodarki.

- Przyspieszenie prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych w celu poprawy ładu korporacyjnego i ograniczenie strat parafiskalnych.

- Poprawa warunków prowadzenia działalności gospodarczej w celu zwiększenia liczby bezpośrednich zagranicznych inwestycji od podstaw.

- Ustanowienie skutecznych procedur wykrywania, rozpatrywania i ścigania (domniemanych) przypadków nadużyć i innych nieprawidłowości mających wpływ na fundusze krajowe i międzynarodowe.

Standardy europejskie Rynek wewnętrzny

Swobodny przepływ towarów

- Zapewnienie zdolności administracyjnych umożliwiających spełnienie zobowiązań w tej dziedzinie, wynikających z Układu o stabilizacji i stowarzyszeniu oraz umowy przejściowej.

- Dalsze wdrażanie norm europejskich i przyspieszenie działań zmierzających do pełnego członkostwa w europejskich instytucjach normalizacyjnych.

- Dalsza transpozycja do prawa krajowego dyrektyw opartych na nowym i globalnym podejściu oraz dyrektyw opartych na starym podejściu.

- Pełne wdrożenie systemu nadzoru rynku.

- Zapewnienie lepszego funkcjonowania organów odpowiedzialnych za normalizację, akredytację, certyfikację, metrologię i kalibrację przy uwzględnieniu najlepszych praktyk WE.

- Zadbanie o członkowstwo Albanii w organizacji "Europejska Współpraca w Dziedzinie Akredytacji" (EA).

Przepływ osób i usług oraz swoboda działalności gospodarczej

- Przyjęcie przepisów w dziedzinie zatrudnienia cudzoziemców i podjęcie środków mających na celu koordynację usług w zakresie zabezpieczenia społecznego.

- Zapewnienie sprawiedliwego i bezstronnego wykonywania przepisów dotyczących swobody działalności gospodarczej.

Swobodny przepływ kapitału

- Osiągnięcie postępu w pracach nad wypełnieniem zobowiązań podjętych przez Albanię w ramach Układu o stabilizacji i stowarzyszeniu dotyczących pełnej liberalizacji przepływu kapitału, w tym zapewnienie jednakowego traktowania obywateli UE i Albanii w zakresie inwestycji portfelowych oraz pożyczek finansowych i kredytów, których okres wymagalności jest krótszy niż rok.

Cła i podatki

- Zapewnienie dalszego zbliżania przepisów prawa krajowego w dziedzinie ceł i podatków do dorobku prawnego UE w tej dziedzinie; dalsza poprawa zdolności administracyjnych w zakresie wdrażania tych przepisów oraz walka z korupcją, przestępczością transgraniczną i praktyką uchylania się od płacenia podatków.

- Poprawa przejrzystości i wymiany informacji z państwami członkowskimi UE w celu ułatwienia egzekwowania środków zapobiegających uchylaniu się od zobowiązań finansowych i unikaniu płacenia podatków.

Konkurencja

- Dalsza poprawa wyników w zakresie egzekwowania przepisów antymonopolowych oraz przepisów dotyczących kontroli pomocy państwa.

- Zakończenie dostosowywania krajowych programów pomocy do zasad konkurencji UE, zgodnie z zapisami zawartymi w umowie przejściowej.

Zamówienia publiczne

- Zapewnienie zgodności ram prawnych Albanii z dorobkiem prawnym UE.

- Stworzenie w pełni sprawnych struktur zajmujących się zamówieniami publicznymi, które zagwarantują przeprowadzanie procedur zamówień publicznych ściśle według przepisów prawa i zasad określonych w Układzie o stabilizacji i stowarzyszeniu.

Prawo własności intelektualnej

- Pełne wykonanie postanowień konwencji międzynarodowych z zakresu praw własności intelektualnej, przemysłowej i handlowej.

- Zapewnienie właściwego wdrażania prawa własności intelektualnej oraz skuteczniejsza walka z piractwem i podrabianiem towarów.

- Zapewnienie wystarczających zdolności administracyjnych umożliwiających spełnienie wymogów Układu o stabilizacji i stowarzyszeniu w tej dziedzinie.

Zatrudnienie i polityka społeczna

- Ułatwienie włączania się kobiet w rynek pracy oraz ich udziału w procesie decyzyjnym.

- Uzwględnianie strategii na rzecz zatrudnienia i szkoleń zawodowych w polityce społecznej, podatkowej i regionalnej oraz w polityce w zakresie edukacji i przedsiębiorstw; zajęcie się wykonywaniem zobowiązań międzynarodowych w dziedzinie opieki zdrowotnej, w szczególności międzynarodowych przepisów regulacyjnych w tej dziedzinie.

- Dokonanie postępu w dostosowywaniu norm jakości w dziedzinie transfuzji krwi i składników krwi do prawodawstwa UE.

- Rozpoczęcie wdrażania krajowej strategii na rzecz opieki zdrowotnej na lata 2007-2013.

Edukacja i badania naukowe

- Dokładanie dalszych starań na rzecz poprawy jakości systemu edukacji oraz stworzenia nowoczesnego systemu kształcenia i szkolenia zawodowego, a także promowanie współpracy regionalnej w dziedzinie szkolnictwa wyższego.

Polityki sektorowe

Przemysł i MŚP

- Egzekwowanie ulepszonych przepisów w dziedzinie prawa handlowego.

- Dostosowanie tempa realizacji strategii na rzecz zwalczania gospodarki nieformalnej do zmian następujących w tym sektorze.

- Dalszy rozwój wyspecjalizowanych struktur wsparcia dla przedsiębiorstw (np. tzw. inkubatorów i klastrów) oraz sprawdzenie wykonalności projektu stworzenia parku biznesowo-technologicznego.

- Rozpoczęcie opracowywania i stosowania zintegrowanej polityki w zakresie badań naukowych oraz opracowywanie nowych środków mających na celu pobudzenie innowacyjności i zwiększenie konkurencyjności małych przedsiębiorstw.

- Przyjęcie norm jawności i sprawozdawczości finansowej zgodnych ze standardami UE oraz zapewnienie skutecznego ich stosowania.

- Dalsze wdrażanie postanowień Europejskiej karty małych przedsiębiorstw.

Rolnictwo i rybołówstwo

- Opracowanie strategii użytkowania gruntów, rynku obrotu gruntami, rozwoju obszarów wiejskich, zróżnicowania działalności gospodarstw wiejskich oraz zwiększenia konkurencyjności na rynku produktów rolnych.

- Znaczna poprawa poziomu bezpieczeństwa żywności oraz warunków fitosanitarnych i weterynaryjnych, zgodnie z wymogami WE.

- Przeprowadzenie oceny zgodności zakładów rolno-spożywczych z wymogami UE, a także opracowanie programu modernizacji tych zakładów i rozpoczęcie wdrażania go.

- Rozpoczęcie działań mających na celu zapewnienie skutecznej kontroli produkcji przydomowej, zwłaszcza w odniesieniu do produktów objętych specjalnymi wymogami UE oraz budowa potencjału w zakresie analiz fitosanitarnych.

- Podjęcie działań na rzecz zbliżenia polityki rybackiej Albanii do standardów UE, szczególnie w dziedzinie gospodarki zasobami, systemu inspekcji i kontroli oraz polityki rynkowej i strukturalnej.

Ochrona środowiska

- Opracowanie pełnego wykazu miejsc zagrożenia środowiskowego i dokładanie dalszych starań na rzecz rozwiązania problemów odnoszących się do już zidentyfikowanych miejsc zagrożenia.

- Zmniejszenie zanieczyszczeń wytwarzanych przez rafinerię w Balsh, w tym zanieczyszczeń odprowadzanych do rzeki Gjanica, oraz podejmowanie środków mających ogólnie na celu rozwiązanie problemu zanieczyszczenia wód.

- Ściślejsze monitorowanie stanu środowiska oraz wprowadzenie wystarczająco odstraszających sankcji wobec podmiotów zanieczyszczających.

- Dalsza realizacja zobowiązań regionalnych i międzynarodowych w dziedzinie ochrony środowiska.

Polityka transportowa

- Kontynuacja wykonywania krajowego planu generalnego w dziedzinie transportu.

- Przeprowadzenie niezbędnych reform instytucjonalnych w celu poprawy zarządzania infrastrukturą transportową, określania inwestycji priorytetowych, opracowywania założeń polityki oraz zwiększania udziału sektora prywatnego.

- Osiągnięcie znaczących postępów w pracach remontowych portów Durres i Vlora oraz zapewnienie ich skonsolidowanej działalności.

- Osiągnięcie lepszych wyników w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego (w tym wprowadzenie tachografu cyfrowego) i podjęcie kolejnych kroków zmierzających do dalszego zbliżenia ustawodawstwa do wspólnotowego dorobku prawnego w dziedzinie dostępu do rynku (posiadanie zawodu) i przepisów socjalnych.

- Dalsza realizacja postanowień Protokołu ustaleń w sprawie rozwoju podstawowej sieci transportu regionalnego w Europie Południowo-Wschodniej i współpraca w ramach Obserwatorium ds. Transportu w Europie Południowo-Wschodniej.

- Stworzenie warunków konkurencji w sektorze transportu kolejowego, w tym stworzenie organów ds. regulacji i bezpieczeństwa.

- Wypełnienie zobowiązań podjętych w drugiej przejściowej fazie umowy o wspólnym europejskim obszarze lotniczym.

- Osiągnięcie znaczących wyników w zakresie poprawy bezpieczeństwa morskiego, w tym możliwości kontroli państwa portu i rejestru statków zgodnie z memorandum paryskim.

Energia

- Dalsze zapewnianie prawidłowej realizacji planów działania dotyczących sektora energii elektrycznej i gazu oraz dalsze postępy we wdrażaniu krajowej strategii energetycznej.

- Terminowa realizacja różnego typu przedsięwzięć, które mają na celu poprawę infrastruktury do wytwarzania, przesyłu i dystrybucji energii elektrycznej.

- Dalsza realizacja zobowiązań regionalnych i międzynarodowych w dziedzinie energii jako przygotowanie do stworzenia konkurencyjnego regionalnego rynku energii.

- Skuteczniejsze wdrażanie ustawy o efektywności energetycznej.

Społeczeństwo informacyjne i media

- Dalsza transpozycja do prawa krajowego i wdrożenie ram prawnych UE w dziedzinie komunikacji elektronicznej.

- Dalsze dostosowanie do Europejskiej konwencji o telewizji ponadgranicznej oraz do dyrektywy "telewizja bez granic".

Kontrola finansowa

- Opracowanie i wdrożenie zasad zdecentralizowanej odpowiedzialności kierowniczej oraz zasad pracy niezależnego funkcjonalnie audytu wewnętrznego, zgodnie ze standardami międzynarodowymi oraz najlepszymi praktykami w UE.

- Opracowanie procedur i rozwój zdolności administracyjnych, aby zapewnić skuteczną ochronę interesów finansowych UE.

- Zapewnienie zgodności ustawy o audycie zewnętrznym z wytycznymi Organizacji Najwyższych Organów Kontroli.

- Dalsze wzmacnianie zdolności audytu zewnętrznego, prowadzenia kontroli finansowej i audytu wewnętrznego.

Statystyka

- Poprawa statystyk w dziedzinie rolnictwa i statystyk makroekonomicznych, opracowanie statystyk społecznych, w tym dotyczących edukacji i opieki zdrowotnej, oraz dalsze działania mające doprowadzić do wdrożenia wszystkich europejskich systemów klasyfikacji, w tym klasyfikacji regionów statystycznych.

Sprawiedliwość, wolność i bezpieczeństwo

Wizy, kontrola granic, azyl i migracja

- Zapewnienie pełnej zgodności wszystkich albańskich dokumentów podróży ze standardami międzynarodowymi.

- Wypełnienie wszystkich zobowiązań międzynarodowych podjętych przez Albanię w dziedzinie zarządzania granicami.

- Egzekwowanie przepisów prawa z zakresu azylu oraz stworzenie kompletnego systemu azylowego zgodnie ze standardami międzynarodowymi, w tym przyjmowanie osób ubiegających się o azyl.

- Realizacja krajowej strategii w dziedzinie migracji oraz krajowego planu działania w dziedzinie azylu.

- Zapewnienie zdolności kraju do spełnienia wymogów określonych w Układzie o stabilizacji i stowarzyszeniu w odniesieniu do obywateli UE pracujących lub przebywających na terytorium Albanii.

- Stopniowe przystępowanie do wszystkich głównych konwencji międzynarodowych dotyczących migracji oraz ich ratyfikowanie i wykonywanie ich postanowień.

Pranie pieniędzy

- Intensywniejsze zwalczanie przestępstw gospodarczych i finansowych, w tym prania pieniędzy i ich podrabiania.

- Osiągnięcie wymiernych rezultatów w walce z praniem pieniędzy, zarówno w samym sektorze finansowym, jak i poza nim.

Narkotyki

- Osiągnięcie znacznie lepszych rezultatów w walce z handlem narkotykami, w szczególności w zakresie zwalczania narkotyków syntetycznych, heroiny i kokainy.

Policja

- Dalsze dostosowywanie działalności służb policyjnych do standardów europejskich, w szczególności przez zapewnianie odpowiednich szkoleń i wyposażenia.

- Osiągnięcie znaczących rezultatów w walce z przestępczością, w zwalczaniu korupcji i innych czynów karalnych w samych strukturach policji.

Zwalczanie przestępczości zorganizowanej i terroryzmu

- Dalsze pogłębianie współpracy międzynarodowej w walce z przestępczością zorganizowaną i terroryzmem.

- Znaczne zwiększenie wskaźnika i liczby dochodzeń w sprawach związanych z przestępczością zorganizowaną i nielegalnym handlem oraz poprawienie ich skuteczności, a także osiągnięcie lepszych rezultatów w zakresie konfiskaty dochodów pochodzących z przestępstwa.

- Pełne włączenie do prawa krajowego postanowień międzynarodowych konwencji i protokołów dotyczących zapobiegania terroryzmowi, których Albania jest stroną, oraz ich wykonywanie.

Ochrona danych osobowych

- Zapewnienie skutecznego monitorowania i egzekwowania krajowych przepisów o ochronie danych osobowych.

4. PROGRAMOWANIE

Pomoc Wspólnoty dla krajów Bałkanów Zachodnich udzielana w ramach procesu stabilizacji i stowarzyszenia świadczona będzie na podstawie istniejących instrumentów finansowych, w szczególności rozporządzenia (WE) nr 1085/2006 (IPA), natomiast w przypadku programów przyjętych przed 2007 r. - na podstawie rozporządzenia Rady (WE) nr 2666/2000 (rozporządzenie w sprawie CARDS)(1). Porozumienia o finansowaniu stanowią podstawę prawną dla wdrażania konkretnych programów. W związku z powyższym niniejsza decyzja nie niesie ze sobą skutków finansowych.

Albania może mieć także dostęp do finansowania w ramach programów wielonarodowych i horyzontalnych.

5. UWARUNKOWANIA

Pomoc dla krajów Bałkanów Zachodnich jest uzależniona od postępów w spełnianiu kryteriów kopenhaskich oraz od osiągnięcia poszczególnych celów priorytetowych określonych w niniejszym partnerstwie europejskim. Niewypełnienie tych warunków może prowadzić do podjęcia przez Radę odpowiednich środków na podstawie art. 21 rozporządzenia (WE) nr 1085/2006 lub, w przypadku programów przyjętych przed 2007 r., na podstawie art. 5 rozporządzenia (WE) nr 2666/2000. Pomoc Wspólnoty podlega również warunkom określonym przez Radę w jej konkluzjach z dnia 29 kwietnia 1997 r., szczególnie w zakresie zobowiązania się przez beneficjentów pomocy do przeprowadzenia reform demokratycznych, gospodarczych i instytucjonalnych. Szczegółowe warunki są również zawarte w poszczególnych programach rocznych. W następstwie decyzji o finansowaniu podpisane zostanie z Albanią porozumienie o finansowaniu.

6. MONITOROWANIE

Realizacja partnerstwa europejskiego podlega kontroli z wykorzystaniem mechanizmów ustanowionych w ramach procesu stabilizacji i stowarzyszenia, w szczególności rocznych sprawozdań z postępów przedstawianych przez Komisję.

______

(1) Dz.U. L 306 z 7.12.2000, s. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 2112/2005 (Dz.U. L 344 z 27.12.2005, s. 23).

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024