Rozporządzenie 1426/2002 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 449/2001 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 2201/96 w zakresie systemu pomocy dla przetworów owocowych i warzywnych

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 1426/2002
z dnia 2 sierpnia 2002 r.
zmieniające rozporządzenie (WE) nr 449/2001 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 2201/96 w zakresie systemu pomocy dla przetworów owocowych i warzywnych

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 2201/96 z dnia 28 października 1996 r. w sprawie wspólnej organizacji rynków przetworów owocowych i warzywnych(1), ostatnio zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 453/2002(2), w szczególności jego art. 6 i 25,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 449/2001(3), ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1343/2001(4), ustanawia szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 2201/96 w zakresie systemu pomocy dla przetworów owocowych i warzywnych.

(2) Rozporządzenie Rady (WE) nr 2200/96(5), ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 545/2002(6), ustanawia wspólną organizację rynków owoców i warzyw.

(3) Terminy przekazywania określonych informacji do właściwych władz powinny być dostosowane do terminów ustanowionych dla zintegrowanego systemu zarządzania i kontroli w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 2419/2001 z dnia 11 grudnia 2001 r. ustanawiającym szczegółowe zasady stosowania zintegrowanego systemu zarządzania i kontroli dla niektórych programów pomocowych Wspólnoty ustanowionych w rozporządzeniu Rady (EWG) nr 3508/92(7), ostatnio zmienionym rozporządzeniem (WE) nr 2550/2001(8), oraz w celu umożliwienia przesyłania świadectw dostawy teleksem, faksem lub pocztą elektroniczną.

(4) Należy zwiększyć kontrolę ilości dostarczonych do przetwarzania oraz uwzględnić przeprowadzanie kontroli porównawczych obszarów i wprowadzić pewne zmiany w systemie kontroli i kar w świetle anomalii wykrytych podczas kontroli na miejscu oraz w celu rozróżnienia pomiędzy przypadkami, gdzie zadeklarowana powierzchnia jest większa lub mniejsza, niż powierzchnia faktycznie ustalona.

(5) W związku z problemami napotkanymi podczas wdrażania, na życzenie zainteresowanych stron należy wprowadzić przepisy dla zastosowania niektórych zmienionych zasad niniejszego rozporządzenia w przypadkach mających miejsce przed jego wejściem w życie.

(6) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. Przetworów Owocowych i Warzywnych,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W rozporządzeniu (WE) nr 449/2001 wprowadza się zmiany jak następuje:

1) W ostatnim akapicie art. 4, "do dnia 20 maja" zastępuje się "najpóźniej do dnia 31 maja".

2) W ostatnim akapicie art. 5 ust. 5, "do dnia 20 maja" zastępuje się "najpóźniej do dnia 31 maja".

3) W ostatnim zdaniu art. 6 słowa "podczas kontroli na miejscu jak przewidziano w art. 18" zastępuje się "podczas kontroli powierzchni przewidzianych w art. 18".

4) Drugie zdanie w akapicie trzecim art. 11 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"Organizacja producentów przesyła kopię lub telex, faks lub pocztę elektroniczną zawierające informacje ustanowione w pierwszym akapicie najpóźniej w piątym dniu roboczym po tygodniu, w którym nastąpiła dostawa, do organu określonego przez Państwo Członkowskie, w którym jest jego główna siedziba, oraz ewentualnie do organu określonego przez Państwo Członkowskie, w którym odbywa się przetwarzanie, w celu ułatwienia kontroli."

5) Tiret drugie art. 18 ust. 1 ppkt i) otrzymuje brzmienie:

"- 7 % ilości dostarczonych do przetwarzania w celu sprawdzenia ich zgodności z certyfikatami, określonymi w art. 11 oraz zgodności z minimalnymi wymogami jakościowymi.".

6) Artykuł 18 ust. 1 ppkt v) otrzymuje brzmienie:

"v) kontrole wszystkich wniosków o udzielenie pomocy i dokumenty towarzyszące oraz - w przypadku pomidorów - kontrole przekrojowe wszystkich zadeklarowanych działek;"

7) Artykuł 20 ust. 5 otrzymuje brzmienie:

"5. W przypadku pomidorów, jeżeli kontrola powierzchni określonych w art. 18 ust. 1 pkt i) i/lub v) wykazuje rozbieżność pomiędzy zadeklarowaną powierzchnią a powierzchnią faktycznie ustaloną, na poziomie całej skontrolowanej powierzchni pomoc płatna na rzecz organizacji producentów zostanie zmniejszona, o ile różnice wystąpiły wyraźnie na skutek błędu:

- o procent ustalonej rozbieżności, jeżeli wynosi ona ponad 5 %, ale mniej niż 20 % ustalonej powierzchni,

- o 30 %, jeżeli rozbieżność wynosi ponad 20 % ustalonej powierzchni.

Niezależnie od przepisów akapitu pierwszego, jeżeli zadeklarowana powierzchnia jest mniejsza niż powierzchnia faktycznie ustalona, pomoc płatna na rzecz organizacji producentów zostanie zmniejszona o połowę procentu ustalonej różnicy, a redukcję tę stosuje się tylko wówczas, gdy rozbieżność jest większa niż 10 % ustalonej powierzchni."

8) Akapit drugi i trzeci art. 21 ust. 1 otrzymują brzmienie:

"Dodatkowo zawiesza się zatwierdzenie przetwórcy, zgodnie z art. 3 ust. 1:

- na rok gospodarczy występujący po ustaleniu, jeśli różnica określona w akapicie pierwszym jest większa niż 10 %, ale mniejsza niż 20 %,

- na dwa następne lata gospodarcze po ustaleniu, jeśli różnica przekracza 20 %.

Do celów stosowania akapitu pierwszego i drugiego wszelkie ilości gotowych produktów przekraczające 8 % tolerancji, niespełniające wymogów jakości są traktowane jako ilości nieprzetworzone."

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie trzeciego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Na życzenie zainteresowanych organizacji producentów lub przetwórców przepisy art. 1 ust. 5, 7 i 8 stosuje się w przypadkach mających miejsce przed wejściem w życie niniejszego rozporządzenia.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 2 sierpnia 2002 r.

W imieniu Komisji
Franz FISCHLER
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 297 z 21.11.1996, str. 29.

(2) Dz.U. L 72 z 14.3.2002, str. 9.

(3) Dz.U. L 64 z 6.3.2001, str. 16.

(4) Dz.U. L 181 z 4.7.2001, str. 16.

(5) Dz.U. L 297 z 21.11.1996, str. 1.

(6) Dz.U. L 84 z 28.3.2002, str. 1.

(7) Dz.U. L 327 z 12.12.2001, str. 11.

(8) Dz.U. L 341 z 22.12.2001, str. 105.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2002.206.4

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 1426/2002 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 449/2001 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 2201/96 w zakresie systemu pomocy dla przetworów owocowych i warzywnych
Data aktu: 02/08/2002
Data ogłoszenia: 03/08/2002
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 06/08/2002