Dokumenty, które uniemożliwiają ustalenie danych identyfikujących funkcjonariusza Inspektoratu Wewnętrznego Służby Więziennej lub osobę udzielającą pomocy Inspektoratowi Wewnętrznemu Służby Więziennej, wykorzystywanych podczas wykonywania czynności operacyjno-rozpoznawczych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAWIEDLIWOŚCI
z dnia 28 listopada 2022 r.
w sprawie dokumentów, które uniemożliwiają ustalenie danych identyfikujących funkcjonariusza Inspektoratu Wewnętrznego Służby Więziennej lub osobę udzielającą pomocy Inspektoratowi Wewnętrznemu Służby Więziennej, wykorzystywanych podczas wykonywania czynności operacyjno-rozpoznawczych

Na podstawie art. 23w ust. 10 ustawy z dnia 9 kwietnia 2010 r. o Służbie Więziennej (Dz. U. z 2022 r. poz. 2470) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa:
1)
tryb wydawania dokumentów, które uniemożliwiają ustalenie danych identyfikujących osoby posługujące się tymi dokumentami, zwanych dalej "dokumentami";
2)
sposób posługiwania się dokumentami przez funkcjonariuszy Inspektoratu Wewnętrznego Służby Więziennej, zwanego dalej "IWSW", oraz przez osoby niebędące funkcjonariuszami udzielające pomocy IWSW, a także sposób przechowywania i ewidencji dokumentów;
3)
czas, na jaki są wydawane dokumenty;
4)
czynności zapewniające ochronę dokumentów;
5)
sposób postępowania z dokumentami zwróconymi.
§  2. 
1. 
Wniosek o wydanie dokumentu jest składany do Szefa IWSW.
2. 
Wniosek składa kierownik komórki organizacyjnej IWSW właściwej do posługiwania się dokumentem, zwany dalej "wnioskodawcą".
3. 
Pisemny wniosek o wydanie dokumentu zawiera:
1)
nazwę komórki organizacyjnej IWSW, w której dokument będzie wykorzystywany;
2)
uzasadnienie potrzeby posiadania dokumentu przy wykonywaniu czynności operacyjno-rozpoznawczych lub udzielaniu pomocy oraz określenie okoliczności, w jakich będzie wykorzystywany;
3)
rzeczywiste i fikcyjne dane osobowe użytkownika w zakresie niezbędnym do opracowania danego rodzaju dokumentu, obejmujące w szczególności:
a)
imię i nazwisko,
b)
datę i miejsce urodzenia,
c)
miejsce zamieszkania i zameldowania;
4)
inne informacje konieczne do opracowania treści dokumentu;
5)
potwierdzenie posiadania uprawnień lub kwalifikacji - w przypadku występowania o wydanie dokumentu, o którym mowa w art. 23w ust. 5 ustawy z dnia 9 kwietnia 2010 r. o Służbie Więziennej;
6)
potwierdzenie wykonania badań technicznych środka transportu - w przypadku występowania o wydanie dokumentu rejestracyjnego;
7)
aktualny wzór dokumentu;
8)
kryptonim i numer rejestracyjny teczki obiektu - w przypadku występowania o wydanie dokumentów dotyczących obiektu.
§  3. 
Dokumentem można posługiwać się wyłącznie w okolicznościach określonych we wniosku, o którym mowa w § 2.
§  4. 
1. 
Dokumenty wydaje się funkcjonariuszowi lub osobie udzielającej pomocy IWSW na okres niezbędny do wykonania zadania służbowego.
2. 
Dokumenty, o których mowa w art. 23w ust. 7 ustawy z dnia 9 kwietnia 2010 r. o Służbie Więziennej, podlegają:
1)
aktualizacji i zwrotowi do wnioskodawcy - czynności te dotyczą dokumentów, które utraciły ważność, a istnieje potrzeba dalszego ich wykorzystywania;
2)
przechowywaniu w odrębnych zbiorach, okresowo weryfikowanych pod względem ewentualnej przydatności dokumentów w przyszłości - czynność ta dotyczy dokumentów nieprzydatnych w danej sprawie;
3)
komisyjnemu, protokolarnemu zniszczeniu - czynność ta dotyczy dokumentów, które trwale utraciły swoją przydatność.
3. 
Przepisów ust. 1 i 2 nie stosuje się do dokumentów wydanych innym podmiotom do celów legalizacji działań operacyjnych IWSW.
§  5. 
Dokumentację dotyczącą wykonywania, wydawania, przedłużania ważności, zwrotu oraz wykorzystywania dokumentów prowadzą w postaci wyodrębnionych zbiorów funkcjonariusze wyznaczeni przez wnioskodawców.
§  6. 
1. 
Ewidencję dokumentów prowadzą Szef IWSW lub osoba przez niego upoważniona - w odniesieniu do dokumentów wydanych w trybie określonym w § 2 oraz komórka organizacyjna wnioskodawcy - w odniesieniu do wszystkich dokumentów posiadanych przez tę komórkę organizacyjną.
2. 
Ewidencja jest prowadzona w postaci kartoteki albo w postaci elektronicznej i zawiera informacje o:
1)
nazwie i cechach identyfikacyjnych dokumentu;
2)
rzeczywistych i fikcyjnych danych osobowych użytkownika w zakresie niezbędnym do opracowania danego rodzaju dokumentu, obejmujących w szczególności:
a)
imię i nazwisko,
b)
datę i miejsce urodzenia,
c)
miejsce zamieszkania i zameldowania;
3)
nazwie komórki organizacyjnej, w której jest wykorzystywany dokument;
4)
dacie i numerze rejestracyjnym wniosku o wydanie dokumentu oraz korespondencji związanej z przekazaniem, przedłużeniem ważności oraz zwrotem dokumentu;
5)
danych identyfikujących środek transportu - w przypadku dokumentu rejestracyjnego;
6)
skreśleniu dokumentu z ewidencji w przypadku jego utraty lub zniszczenia.
§  7. 
1. 
Użytkowane dokumenty przechowują funkcjonariusze IWSW wyznaczeni przez wnioskodawców.
2. 
Przepisu ust. 1 nie stosuje się, jeżeli zachodzi potrzeba stałego posiadania dokumentu przez użytkownika.
3. 
Wydanie dokumentu użytkownikowi i zwrot dokumentu przez użytkownika odbywają się za pokwitowaniem.
4. 
Funkcjonariusze IWSW, o których mowa w ust. 1, prowadzą ewidencję wykorzystywania dokumentów, zawierającą w szczególności następujące informacje:
1)
dane osobowe użytkownika pobierającego dokument;
2)
datę pobrania i zwrotu dokumentu;
3)
oznaczenie sprawy, w związku z którą pobrano dokument;
4)
pokwitowanie pobrania i zwrotu dokumentu.
§  8. 
W przypadku utraty lub całkowitego zniszczenia dokumentu wnioskodawca przeprowadza czynności wyjaśniające w celu określenia przyczyn i skutków utraty lub zniszczenia dokumentu oraz występuje do Szefa IWSW z wnioskiem o skreślenie tego dokumentu z ewidencji. We wniosku umieszcza się informację o wynikach czynności wyjaśniających.
§  9. 
Dokumentację dotyczącą wykonywania, wydawania, przedłużania ważności, zwrotu, wykorzystywania dokumentów oraz ewidencję dokumentów, w tym ewidencję wykorzystywania dokumentów prowadzi się w sposób zapewniający zachowanie w tajemnicy informacji zawartych w tych dokumentach oraz uniemożliwiający dostęp do nich osób nieuprawnionych.
§  10. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 14 grudnia 2022 r.

Zmiany w prawie

Darowizny dla ofiar powodzi zwolnione z VAT

Darowizny dla ofiar powodzi zostały zwolnione z VAT - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Od dziś ważna zmiana dla niektórych kierowców

Nowe przepisy, które zaczną obowiązywać od wtorku, 10 września, zakładają automatyczny zwrot prawa jazdy, bez konieczności składania wniosku. Zmiana ma zapobiegać sytuacji, w której kierowcy, nieświadomi obowiązku, byli karani za prowadzenie pojazdu, mimo formalnego odzyskania uprawnień.

Robert Horbaczewski 09.09.2024
Będą zmiany w ustawie o działaniach antyterrorystycznych oraz w ustawie o ABW oraz AW

Rząd przyjął we wtorek projekt przepisów, który dostosowuje polskie prawo do przepisów Unii Europejskiej, które dotyczą przeciwdziałania rozpowszechnianiu w Internecie treści o charakterze terrorystycznym. Wprowadzony zostanie mechanizm wydawania i weryfikowania nakazów usunięcia lub uniemożliwienia dostępu do takich treści. Za egzekwowanie nowych przepisów odpowiedzialny będzie szef Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego. Od jego decyzji będzie się można odwołać do sądu.

Grażyna J. Leśniak 03.09.2024
Ustawa o rencie wdowiej niekonstytucyjna?

O zawetowanie ustawy o tzw. wdowich emeryturach jako aktu dyskryminującego część obywateli zwróciła się do prezydenta Andrzeja Dudy jedna z emerytek. W jej przekonaniu uchwalona 26 lipca 2024 r. ustawa narusza art. 32 Konstytucji, ponieważ wprowadza zasady dyskryminujące dużą część seniorów. Czy prezydent zdążył się z nią zapoznać – nie wiadomo. Bo petycja wpłynęła do Kancelarii Prezydenta 6 sierpnia, a już 9 sierpnia ustawa została podpisana.

Grażyna J. Leśniak 31.08.2024
Nalewki już bez barwników, soków i dodatkowych aromatów

We wtorek, 20 sierpnia, zaczęły obowiązywać przepisy rozporządzenia ministra rolnictwa dotyczące znakowania napojów alkoholowych. Z uwagi na tradycyjne praktyki produkcyjne stosowane przy wyrobie "nalewek", nowe zasady wykluczają możliwość ich barwienia, aromatyzowania czy też dodawania do nich soków owocowych.

Krzysztof Koślicki 20.08.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2022.2472

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Dokumenty, które uniemożliwiają ustalenie danych identyfikujących funkcjonariusza Inspektoratu Wewnętrznego Służby Więziennej lub osobę udzielającą pomocy Inspektoratowi Wewnętrznemu Służby Więziennej, wykorzystywanych podczas wykonywania czynności operacyjno-rozpoznawczych.
Data aktu: 28/11/2022
Data ogłoszenia: 01/12/2022
Data wejścia w życie: 14/12/2022