Czasowe zawieszenie, zmiana oraz uzupełnienie niektórych artykułów "Przepisów Przewozowych, obowiązujących na kolejach polskich", oraz "Przepisów Przewozowych", stanowiących część I-ą Taryfy, na przewóz osób, psów, bagażu i przesyłek nadzwyczajnych i Taryfy Ogólnej na przewóz towarów, zwłok i zwierząt z dnia 1 czerwca 1920 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA KOLEI ŻELAZNYCH
z dnia 12 maja 1920 r.
w przedmiocie czasowego zawieszenia, zmiany oraz uzupełnienia niektórych artykułów "Przepisów Przewozowych, obowiązujących na kolejach polskich", oraz "Przepisów Przewozowych", stanowiących część I-ą Taryfy, na przewóz osób, psów, bagażu i przesyłek nadzwyczanych i Taryfy Ogólnej na przewóz towarów, zwłok i zwierząt z dnia 1 czerwca 1920 r.

Na mocy dekretu z dnia 7 lutego 1919 r. (Dziennik Praw № 14, poz. 152), konstytucyjnie zatwierdzonego w dniu 7 kwietnia 1919 r. (Monitor Polski № 82), i w porozumieniu z Ministerstwami Skarbu oraz Przemysłu i Handlu niniejszem zarządzam, aby z dniem 1 czerwca 1920 r. w "Przepisach Przewozowych, obowiązujących na kolejach polskich" oraz w "Przepisach Przewozowych" stanowiących część I-ą Taryfy na przewóz osób, psów, bagażu i przesyłek nadzwyczajnych i Taryfy Ogólnej na przewóz towarów, zwłok i zwierząt polskiemi kolejami państwowemi, wprowadzone były, ze względu na wyjątkowe warunki czasu wojennego, czasowo, aż do odwołania, następujące zmiany oraz uzupełnienia:

A.

W DZIALE I-m. PRZEWÓZ BAGAŻU.

W art. 34: "Wydawanie" zdanie pierwsze ust. 2-go otrzymuje brzmienie następujące:

"Podróżny może żądać wydania bagażu na stacji przeznaczenia w ciągu 7-u dni po przyjściu pociągu, którym przyjechał".

W art. 35: "Odpowiedzialność" dodaje się ust. 3-ci treści następującej:

"3. Aż do odwołania ustala się maksymalną wysokość odszkodowania za zaginięcie lub brak wagi bagażu na 50 mk. za 1 kg. i to nie więcej niż za 25 kg. wagi ogólnej".

W art. 36: "Zaginiecie bagażu" ust. 2-gi otrzymuje brzmienie następujące:

"Bagaż, niedostarczony na stację przeznaczenia w ciągu 3 dni po upływie terminu dostawy, wskazanego w art. 34 ust. 2, uważa się za zaginiony i właściciel jego ma prawo otrzymać od kolei odpowiednie odszkodowania (art. 35) ".

B.

W DZIALE III-m. PRZEWÓZ PRZESYŁEK NADZWYCZAJNYCH.

W art. 42: "Wydawanie" ust. 1-y otrzymuje brzmienie następujące:

"Odbierający ma prawo żądać na stacji przeznaczenia wydania mu przesyłki w ciągu 7-u dni po przyjściu pociągu na który została nadaną".

C.

W DZIALE IV-ym. PRZEWÓZ ZWŁOK.

W art. 44: "Wysyłanie" ust. 1-y otrzymuje brzmienie następujące:

"Zwłoki mogą być przyjmowane do przewozu jako przesyłki zwyczajne lub pośpieszne".

D.

W DZIALE VI-ym. PRZEWOZÓW TOWARÓW.

W art. 63: "Przyjmowanie przesyłek" w ust. 6-ym w zdaniu 3-m: "Opłatę za przetrzymanie wagonu przez niedziele i dni świąteczne pobiera się tylko wówczas, kiedy termin ładowania upłynął już dnia, poprzedniego", skreślają się słowa: "o godz. 2 po południu". Poza tem w końcu ust. 6-go dodaje się zdanie: "Na stacjach, otwartych w niedziele i świata dla czynności ładunkowych, opłata za przetrzymanie wagonu przez niedziele i dni świąteczne pobiera się na tych samych zasadach co i w dni powszednie". Postanowienie wykonawcze do tegoż ust. 6-go ma brzmieć, jak następuje:

"Termin załadowania przesyłki, dokonywanego przez nadawcą, stanowi 6 godzin służbowych od chwili podstawienia wagonu do ładowania, za wyjątkiem przesyłek ropy, nafty, benzyny i olejów mineralnych w wagonach-kotłach (cysternach), dla których termin ten przedłuża się do 8-u godzin, a dla olejów ciężkich w miesiącach grudniu, styczniu i lutym do 10-u godzin służbowych. Dla naładowania wagonów-kotłów w rafinerjach oraz wagonów-kotłów (cystern) zagranicznych powyższe terminy przedłużają się do 12-u godzin służbowych.

Ust. 7 tegoż artykułu otrzymuje brzmienie następujące:

"Bieg terminów, przewidzianych w ust. 4 i 6-m zawiesza się na czas dokonywania formalności celnych, podatkowych i policyjnych, o ile one nie ulegną zwłoce z winy nadawcy, a na stacjach zamkniętych w niedziele i święta dla czynności ładunkowych, także na przeciąg dni niedzielnych i świątecznych".

W art. 72: "Zaliczenia, obciążające przesyłki" do ust. 1-go dodaje się zdanie następujące:

"Czasowo prawo obciążania przesyłki zaliczeniem zawiesza się dla przewozów w obrębie kolei b. zaboru rosyjskiego oraz w komunikacji ich z kolejami innych dzielnic państwa".

W art. 75: "Termin dostawy" ust. 1-y zmienia się w sposób następujący: 1. Termin dostawy przesyłki nie może przekraczać następujących norm maksymalnych:

a)
dla przesyłek pośpiesznych:

1) na przyjęcie przesyłki do przewozu-2 doby,

2) na czynności zdawczo-odbiorcze przy przejściu z jednej kolei na drugą-2 doby,

3) na przewóz-na każde rozpoczęte 300 km. odległości taryfowej-5 dni;

b)
dla przesyłek zwyczajnych:

1) na przyjęcie przesyłki do przewozu-2 doby,

2) na czynności zdawczo-odbiorcze przy przejściu z jednej kolei na drugą-2 doby,

3) na przewóz-na każde rozpoczęte 150 km. odległości taryfowej-8 dni.

W art. 79: "Zawiadomienie odbiorcy o przybyciu przesyłki" ust. 3-ci uzupełnia się w sposób następujący: "Zawiadomienie uważa się za spełnione po upływie 2-ch godzin od chwili nadania listu na poczcie, wysłania depeszy czy posłańca, bądź zawiadomienia przez telefon".

W art. 80: "Termin odbioru przesyłki" w ust. 1-ym zdanie drugie ma brzmieć jak następuje:

"Termin liczy się od chwili zawiadomienia odbiorcy o przybyciu przesyłki i ma wynosić conajmniej 12 godzin (art. 79 ust. 3)". Odpowiednie do tego postanowienie wykonawcze do tegoż ustępu otrzymuje brzmienie następujące: "Termin odbioru przesyłek, wyładowywanych przez kolej, stanowi 12 godzin służbowych".

Postanowienia wykonawcze do ust. 2-go tegoż artykułu zmienia się w sposób następujący: "Termin odbioru przesyłek, wyładowywanych przez odbiorcę, stanowi 6 godzin służbowych, za wyjątkiem przesyłek ropy, nafty, benzyny i olejów mineralnych w wagonach-kotłach (cysternach), dla których termin ten przedłuża się do 8-u godzin, a dla olejów ciężkich w miesiącach grudniu, styczniu i lutym do 10-u godzin służbowych. Dla wyładowania wagonów.-kotłów oraz wagonów-kotłów (cystern) zagranicznych powyższe terminy przedłużają się do 12-u godzin służbowych".

Ust. 5 tegoż artykułu otrzymuje brzmienie następujące:

"Do terminu odbioru przesyłki nie wlicza się czasu trwania formalności celnych, podatkowych lub policyjnych, jeżeli przytem nie powstała inna zwłoka z winy nadawcy lub odbiorcy, a na stacjach zamkniętych w niedziele i święta dla czynności ładunkowych; do terminu tego nie wlicza się także niedziel i dni świątecznych".

W ust. 6-ym tegoż artykułu ze zdania 3-go: "Za niedziele i święta pobiera się postojowe tylko wówczas, kiedy termin wyładowania upłynął już dnia poprzedniego" skreślają się słowa: "o 2-ej godzinie po południu". Po-zatem w końcu tegoż ust. 6-go dodaje się zdanie: "Na stacjach, otwartych w niedziele i święta dla czynności ładunkowych opłata za przetrzymanie wagonu-przez niedziele i święta pobiera się na tych samych zasadach, co i w dni powszednie. Kolei przysługuje prawo w wypadkach wyjątkowych wyładować przesyłki podobne także przed upływem terminu odbioru, nie może ona jednak pobierać w tym wypadku opłaty za wyładowanie".

W art. 81: "Przeszkody w wydawaniu przesyłek i -zwłoka w odbiorze" w ust. 4-m punkt b) pierwszego zdania otrzymuje brzmienie następujące:

"b) po upływie 48 godzin od chwili zawiadomienia odbiorcy o przybyciu przesyłki - wszystkie inne przesyłki, nieodebrane ani przez odbiorcę ani przez nadawcę, w razie braku odpowiednich składów na stacji odbiorczej, albo gdyby składy te nie wystarczały, lub były potrzebne na inne cele".

Do art. 88: "Wysokość odszkodowania za zaginięcie, brak albo uszkodzenie przesyłki" dodaje się ust. 4-ty treści następującej:

"4. W myśl ust. 1-go niniejszego artykułu Minister Kolei Żelaznych w porozumieniu z Ministerstwami Skarbu oraz Przemysłu i Handlu ustala czasowo dla przewozów w obrębie kolei b. zaboru rosyjskiego oraz w komunikacji ich z kolejami innych dzielnic normę, ograniczającą wysokość odszkodowania, przypadającego za zaginięcie lub brak przesyłki na 50 mk. za 10 kg."

Równocześnie w Wykazie opłat dodatkowych, stanowiących część II Taryfy Ogólnej na przewóz towarów, zwłok i zwierząt, opłaty za przetrzymanie wagonu (postojowe) ustalają się w wysokości następującej:

a) za każdą rozpoczętą godzinę pierwszej doby po upływie terminu, wolnego od postojowego. 3 mk.
b) za każdą rozpoczętą godzinę drugiej doby 5 "
c) za każdą rozpoczętą godzinę trzeciej i każdej następnej doby 10 "

Uwaga: Przy przewozie w wagonach-kotłach (cysternach) ropy, nafty, benzyny i olejów mineralnych odpowiednie opłaty za przetrzymanie stanowią:

a) za każdą rozpoczętą godzinę pierwszej doby 5 mk.
b) " " " " drugiej " 10 "
c) " " " " trzeciej i nast. doby 15 "

Za wagony-kotły (cysterny) zagraniczne, stojące na prywatnych bocznicach, postojowe nie pobiera się; za przetrzymanie zaś takich cystern na torach stacyjnych ponad 72 godziny pobiera się po 20 mk. za każdą rozpoczętą dobę.

W tymże Wykazie opłat dodatkowych ceny druków urzędowych zmieniają się w sposób następujący:

a)
za formularze listów przewozowych łącznie z ich wtórnikami, bez znaczka stemplowego-za sztukę 3 mk.
b)
za formularze na zlecenia dodatkowe, oświadczenia nadawcy i tym podobne druki-za sztukę 1 "

Z dniem wprowadzenia w życie niniejszego rozporządzenia, t. j. od 1 czerwca 1920 r., tracą moc obowiązującą postanowienia, zawarte w rozporządzeniach Ministra Kolei żelaznych z dnia 5 stycznia 1920 r. № 31, oraz z dnia 24 stycznia 1920 r. № 83, ogłoszonych w № № 5 i 16 Dziennika Ustaw.

Zmiany w prawie

Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Od dziś ważna zmiana dla niektórych kierowców

Nowe przepisy, które zaczną obowiązywać od wtorku, 10 września, zakładają automatyczny zwrot prawa jazdy, bez konieczności składania wniosku. Zmiana ma zapobiegać sytuacji, w której kierowcy, nieświadomi obowiązku, byli karani za prowadzenie pojazdu, mimo formalnego odzyskania uprawnień.

Robert Horbaczewski 09.09.2024
Będą zmiany w ustawie o działaniach antyterrorystycznych oraz w ustawie o ABW oraz AW

Rząd przyjął we wtorek projekt przepisów, który dostosowuje polskie prawo do przepisów Unii Europejskiej, które dotyczą przeciwdziałania rozpowszechnianiu w Internecie treści o charakterze terrorystycznym. Wprowadzony zostanie mechanizm wydawania i weryfikowania nakazów usunięcia lub uniemożliwienia dostępu do takich treści. Za egzekwowanie nowych przepisów odpowiedzialny będzie szef Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego. Od jego decyzji będzie się można odwołać do sądu.

Grażyna J. Leśniak 03.09.2024
Ustawa o rencie wdowiej niekonstytucyjna?

O zawetowanie ustawy o tzw. wdowich emeryturach jako aktu dyskryminującego część obywateli zwróciła się do prezydenta Andrzeja Dudy jedna z emerytek. W jej przekonaniu uchwalona 26 lipca 2024 r. ustawa narusza art. 32 Konstytucji, ponieważ wprowadza zasady dyskryminujące dużą część seniorów. Czy prezydent zdążył się z nią zapoznać – nie wiadomo. Bo petycja wpłynęła do Kancelarii Prezydenta 6 sierpnia, a już 9 sierpnia ustawa została podpisana.

Grażyna J. Leśniak 31.08.2024
Nalewki już bez barwników, soków i dodatkowych aromatów

We wtorek, 20 sierpnia, zaczęły obowiązywać przepisy rozporządzenia ministra rolnictwa dotyczące znakowania napojów alkoholowych. Z uwagi na tradycyjne praktyki produkcyjne stosowane przy wyrobie "nalewek", nowe zasady wykluczają możliwość ich barwienia, aromatyzowania czy też dodawania do nich soków owocowych.

Krzysztof Koślicki 20.08.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1920.40.244

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Czasowe zawieszenie, zmiana oraz uzupełnienie niektórych artykułów "Przepisów Przewozowych, obowiązujących na kolejach polskich", oraz "Przepisów Przewozowych", stanowiących część I-ą Taryfy, na przewóz osób, psów, bagażu i przesyłek nadzwyczajnych i Taryfy Ogólnej na przewóz towarów, zwłok i zwierząt z dnia 1 czerwca 1920 r.
Data aktu: 12/05/1920
Data ogłoszenia: 27/05/1920
Data wejścia w życie: 01/06/1920