- Może się przedłużyć. Nie wiemy tego dzisiaj. Podejmiemy decyzję w stosownym czasie - mówił Morawiecki o przerwie w funkcjonowaniu szkół.  Zapewnił przy tym, że nie ma planów przełożenia terminu matur.

 

Szkoła w czasach zarazy - z pomocą media społecznościowe i platformy e-learningowe>>

 

Rozkład zajęć i koordynatorzy

- Prawdopodobnie wprowadzimy wirtualne lekcje, ale także lekcje prowadzone przy pomocy TVP przez nauczycieli, którzy już mają takie doświadczenie, które będą także propozycją dla nauczycieli i uczniów - poinformował w piątek szef MEN Dariusz Piontkowski.

Piontkowski oświadczył, że przy dwutygodniowym okresie zawieszenia zajęć w szkołach, nie ma żadnego zagrożenia dla przeprowadzenia egzaminów w dotychczasowych terminach. Przekazał też, że Centralna Komisja Egzaminacyjna przygotowała już analizy dotyczące tego, co robić, gdyby była potrzeba wydłużenia przerwy w nauce.

- W najbliższych kilku dniach będziemy proponowali coś w rodzaju rozkładu zajęć, w którym wspólnie z ministrem cyfryzacji postaramy się zasugerować nauczycielom przy realizacji poszczególnych tematów z jakich materiałów edukacyjnych mogliby skorzystać - zapowiedział szef resortu edukacji. Dodał również, że MEN zastanawia się nad powołaniem koordynatorów tak, aby uczniowie nie zostali zasypani pracami domowymi od wszystkich nauczycieli naraz.

 

 

 

Jeśli chodzi o przekazywanie wiedzy uczniom - dodał - "będziemy sugerowali, aby raczej robił to wychowawca wobec uczniów swojej klasy tak, aby on skoordynował prace poszczególnych nauczycieli przedmiotowych, zebrał od nich dane i wysłał to do uczniów ze swojej klasy, czy to za pośrednictwem mailingu, czy korzystając z dziennika elektronicznego, który funkcjonuje przecież w większości szkół". Resort edukacji

 

MEN publikuje poradnik

Resort edukacji na swojej stronie internetowej opublikował poradnik na temat pracy zdalnej z uczniami. W poradniku znaleźć można wskazówki, z jakich stron, portali czy serwisów można korzystać w pracy z uczniami w okresie zawieszenia zajęć. MEN sugeruje m.in. skorzystanie ze zintegrowanej platformy edukacyjnej, narzędzia oferującego nauczycielom i uczniom gotowe materiały dydaktyczne. Platforma umożliwia także tworzenie, współtworzenie nowych treści i dzielenie się nimi z uczniami, tworzenie testów sprawdzających. Daje również możliwość śledzenia postępów uczniów, a nawet indywidualizację pracy z uczniem.

 

Materiały dostępne na platformie są:

  • bezpłatne,
  • zgodne z podstawą programową dla szkoły podstawowej i szkół ponadpodstawowych,
  • udostępniane na otwartej licencji Creative Commons zapewniającej korzystanie z e-materiałów przez nauczycieli – oznacza to, że można je dowolnie wykorzystywać, przerabiać, drukować, kopiować itd.,
  • dostępne z  różnych urządzeń (komputer, laptop, tablet, smartfon),
  • dostosowane do potrzeb uczniów z różnymi dysfunkcjami.

 

Resort sugeruje także skorzystanie z portalu Scholaris, który zawiera ok. 28 tys. pojedynczych, interaktywnych materiałów, które mogą być pomocne w realizacji treści ze wszystkich przedmiotów, na różnych poziomach edukacyjnych. Są to m.in.: scenariusze lekcji, ćwiczenia, teksty, animacje, slajdy, symulacje, gry dydaktyczne, filmy.