uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/34/UE z dnia 21 listopada 2012 r. w sprawie utworzenia jednolitego europejskiego obszaru kolejowego 1 , w szczególności jej art. 17 ust. 5,
(1) W zaleceniu Komisji z dnia 7 kwietnia 2004 r. w sprawie stosowania wspólnego europejskiego formularza do dokumentów licencyjnych wydawanych zgodnie z dyrektywą Rady 95/18/WE w sprawie wydawania licencji przedsiębiorstwom kolejowym 2 zaleca się stosowanie standardowego formatu dokumentów licencyjnych wydawanych przez krajowe organy wydające licencje.
(2) Zgodnie z art. 23 dyrektywy 2012/34/UE licencje wydane przez krajowe organy wydające licencje zachowują ważność na całym terytorium Unii. Krajowe organy wydające licencje powinny informować Europejską Agencję Kolejową o licencjach, które wydały, zawiesiły, cofnęły lub zmieniły, a Europejska Agencja Kolejowa powinna odpowiednio informować o tym państwa członkowskie. Stosowanie wspólnego wzoru licencji ułatwiłoby pracę krajowych organów wydających licencje i Europejskiej Agencji Kolejowej oraz umożliwiłoby łatwiejszy dostęp do informacji dotyczących licencji wszystkim zainteresowanym stronom, w szczególności organom wydającym licencję z innych państw członkowskich oraz zarządcom infrastruktury.
(3) Wszelkie niezbędne informacje potwierdzające, że dane przedsiębiorstwo kolejowe regularnie otrzymywało licencję na określony typ kolejowych usług transportowych można zawrzeć w ujednoliconym dokumencie. Stosowanie standardowego wzoru dokumentu licencyjnego ułatwiłoby publikację wszelkich niezbędnych informacji dotyczących licencji na stronie internetowej Europejskiej Agencji Kolejowej. W przyszłości standardowy format można zmodyfikować w zależności od doświadczeń związanych z jego stosowaniem i kształtowaniem się potrzeb dotyczących dalszych informacji, jakie powinny znaleźć się w licencjach.
(4) Warunki spełnienia wymagań, o których mowa w art. 22 dyrektywy 2012/34/UE, dotyczące ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej, mogą być różne w poszczególnych państwach członkowskich w zależności od prawa krajowego. Dowód spełnienia wymogów przez przedsiębiorstwo kolejowe należy dostarczać w formie załącznika do dokumentu licencyjnego. W tym celu należy korzystać ze standardowego wzoru przedmiotowego załącznika. Jeżeli przedsiębiorstwo kolejowe pragnie prowadzić swoje działania w dwóch państwach członkowskich lub w większej liczbie państw członkowskich, w dodatkowym załączniku należy podać informacje o ubezpieczeniu od odpowiedzialności cywilnej w każdym z tych państw członkowskich, które powinien zapewnić organ wydający licencje w dodatkowym państwie członkowskim, w którym przedmiotowe przedsiębiorstwo kolejowe pragnie prowadzić działalność.
(5) Organy wydające licencje mogą ograniczyć swoje koszty administracyjne, poziom opłat za wydanie licencji i skrócić czas na podjęcie decyzji w sprawie wniosku o przyznanie licencji, jeżeli szybko dokonają wymiany niezbędnych danych z innymi organami i innymi podmiotami publicznymi lub prywatnymi.
(6) Z powodu niskiej dynamiki rynku niektóre państwa członkowskich nie podejmują żadnych decyzji w sprawie przyznania licencji nawet przez rok bądź przez kilka kolejnych lat. Jednocześnie wysokie opłaty mogą stanowić przeszkodę dla wejścia na rynek przedsiębiorstw kolejowych.
(7) Warunki, w których przedsiębiorstwa kolejowe ubiegają się o przyznanie nowej licencji, nie powinny być mniej korzystne niż warunki dla przedsiębiorstw kolejowych działających już na rynku.
(8) Niepotrzebne obciążenie administracyjne nałożone na organy wydające licencje i przedsiębiorstwa należy zmniejszyć, ograniczając ściśle wymogi dotyczące warunków określonych w dyrektywie 2012/34/UE.
(9) Organy wydające licencje nie są w żadnym stopniu zobowiązane do żądania opłaty za wydanie licencji od przedsiębiorstwa kolejowego. Państwa członkowskie mogą jednak zdecydować o nałożeniu takiej opłaty za pracę związaną ze sprawdzaniem wniosku przez organy wydające licencje. W takim przypadku opłata za wydanie licencji powinna być niedyskryminacyjna, skutecznie pobierana od wszystkich przedsiębiorstw ubiegających się o licencję oraz oparta na faktycznym nakładzie pracy organu wydającego licencje. Jeżeli opłata za wydanie licencji przekracza 5 000 EUR, organ wydający licencje określa liczbę osobogodzin i poniesione wydatki w rozliczeniu przedmiotowej opłaty.
(10) W celu stworzenia równych szans dla przedsiębiorstw kolejowych, w dyrektywie 2012/34/UE uchylono niektóre ustalenia niezgodne ze zwiększonymi warunkami rynkowymi, na mocy których przedsiębiorstwa kolejowe muszą być ubezpieczone lub posiadać odpowiednie gwarancje na warunkach rynkowych. Należy zwrócić się do organów wydających licencje o weryfikację wdrożenia zmienionych warunków we współpracy z innymi organami państw członkowskich.
(11) Przyznanie licencji przedsiębiorstwu kolejowemu nie powinno być uzależnione od posiadania przez nie certyfikatu bezpieczeństwa, o którym mowa w art. 10 dyrektywy 2004/49/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 3 .
(12) Nowe przedsiębiorstwa kolejowe mają decydujące znaczenie dla konkurencji, lecz mogą mieć praktyczne trudności z przedstawieniem historii ich zdolności finansowej pozwalającej im na ustanowienie realistycznych założeń na okres kolejnych 12 miesięcy, zgodnie z art. 20 ust. 1 i 2 dyrektywy 2012/34/UE. Chociaż prawodawcy unijni stworzyli możliwość przedstawiania uproszczonego dowodu dla niektórych mniejszych przewoźników lotniczych, zgodnie z art. 5 ust. 3 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1008/2008 4 , procedura otrzymania licencji może uwzględnić te trudności praktyczne dzięki złagodzeniu procedury wykazywania zdolności finansowej przedsiębiorstw kolejowych, które ubiegają się o licencję.
(13) Środki określone w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 62 ust. 1 dyrektywy 2012/34/UE,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 4 lutego 2015 r.
W imieniu Komisji | |
Jean-Claude JUNCKER | |
Przewodniczący |
Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, która została opublikowana w Dzienniku Ustaw, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
14.05.2025Ustawa o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej została opublikowana w Dzienniku Ustaw. Jej celem jest ograniczenie występujących nadużyć, usprawnienie procedur dotyczących powierzania pracy cudzoziemcom, zmniejszenie zaległości załatwiania spraw przez urzędy oraz pełna elektronizacja postępowań. Nowe przepisy wejdą w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
14.05.2025Rząd zamierza uregulować zagadnienia związane z funkcjonowaniem lekarza koronera właściwego do stwierdzania zgonu osoby, gdy trudno jest wskazać lekarza leczącego, który byłby zobowiązany do stwierdzenia zgonu lub konieczności dokonania czynności i ustaleń związanych ze zgonem, wymagających specjalistycznej wiedzy. Chce też wprowadzić spójne systemowo regulacje odnoszące się do karty zgonu, karty urodzenia oraz karty urodzenia z adnotacją o martwym urodzeniu.
12.05.2025Ustawa reformuje system wydawania wizy krajowej dla studentów oraz system wydawania zezwolenia na pobyt czasowy w celu kształcenia się na studiach. Zgodnie z regulacją, każdy cudzoziemiec – obywatel państwa trzeciego, który chce rozpocząć studia w Polsce - będzie musiał podczas rekrutacji przedstawić dokument poświadczający znajomość języka, w którym odbywa się kształcenie, co najmniej na poziomie B2.
10.05.2025Osoba ubiegająca się o pracę będzie musiała otrzymać informację o wysokości wynagrodzenia, ale także innych świadczeniach związanych z pracą - zarówno tych pieniężnych, jak i niepieniężnych. Ogłoszenie o naborze i nazwy stanowisk mają być neutralne pod względem płci, a sam proces rekrutacyjny - przebiegać w sposób niedyskryminujący - zdecydował w piątek Sejm uchwalając nowelizację Kodeksu pracy. Teraz ustawa trafi do Senatu.
09.05.2025Prezydent Andrzej Duda zawetował we wtorek ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Uchwalona przez Parlament zmiana, która miała wejść w życie 1 stycznia 2026 roku, miała kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie miało skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców.
06.05.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2015.29.3 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2015/171 w sprawie niektórych aspektów procedury wydawania licencji przedsiębiorstwom kolejowym |
Data aktu: | 04/02/2015 |
Data ogłoszenia: | 05/02/2015 |
Data wejścia w życie: | 25/02/2015, 16/06/2015 |