Sponsor nie może bezinteresownie wspierać sponsorowanego podmiotu – twierdzi w interpretacjach dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Jeśli chce skorzystać z preferencji, musi otrzymać w zamian świadczenie o odpowiedniej wartości. Darowizna nie jest bowiem kosztem uzyskania przychodu ani nie daje prawa do ulgi.
Co innego mówią przepisy
Eksperci mają wątpliwości, czy takie stanowisko jest prawidłowe.
- Przepisy mówią o „finansowaniu” sportu, kultury i edukacji. Nie ma w nich mowy o ekwiwalentności. A to oznacza, że fiskus tworzy dodatkowe warunki korzystania z ulgi -mówi Grzegorz Niebudek, adwokat, doradca podatkowy, partner zarządzający w LTCA.
I wskazuje, że celem obowiązującej od początku 2022 r. ulgi na sponsoring (art. 26ha ustawy o PIT i art. 18 ee ustawy o CIT) było zachęcanie przedsiębiorców do wspierania działalności sportowej, kulturalnej oraz szkolnictwa wyższego i nauki.
Czytaj w LEX: Polski Ład: Nowe ulgi podatkowe dla przedsiębiorców >
- Stawianie warunku ekwiwalentności sprawia, że ulga nie realizuje celów wyznaczonych przez ustawodawcę. Przeciwnie – stanowi zachętę dla sportowców, naukowców i artystów do prowadzenia własnej działalności reklamowej. W praktyce może to prowadzić do absurdalnych sytuacji. Powstaje bowiem pytanie, jakie świadczenie reklamowe miałby otrzymać przedsiębiorca wspierający np. pianistę czy młodego naukowca. – wyjaśnia Grzegorz Niebudek.
Czytaj w LEX: Ulga na CSR w praktyce >
Cena promocyjna: 179.1 zł
|Cena regularna: 199 zł
|Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: 19.9 zł
Dodatkowe warunki
Przypomnijmy, że ulga jest przeznaczona zarówno dla małych firm rozliczających PIT (według skali lub liniowy 19 proc.) jak też dużych spółek rozliczających CIT. Ministerstwo Finansów w skierowanych do przedsiębiorców poradnikach wyjaśnia, że firmy odliczą te same wydatki dwa razy: raz jako koszt uzyskania przychodów, a następnie w ramach ulgi na sponsoring dodatkowe 50 proc. tych kosztów. Czyli wydając np. 1000 zł, odliczy 1500 zł. Limitem jest wysokość uzyskanych w danym roku dochodów z działalności gospodarczej. W poradnikach MF nie wspomina jednak o ekwiwalentności.
Sponsoring jest szczególnie popularny w sporcie. Według danych resortu finansów, przedsiębiorcy wydają na ten cel ok. 1 mld zł rocznie. W zamian za wsparcie np. klubu sportowego otrzymują określone usługi reklamowe. Przykładowo, klub zobowiązuje się umieścić logo sponsora na koszulkach zawodników, w spotach reklamowych i na plakatach.
Zobacz procedurę w LEX: Polski Ład – Ulga dla wspierających sport, kulturę i edukację >
- Nawet w pozytywnych interpretacjach fiskus zastrzega jednak, że wysokość ulgi może zostać zakwestionowana, jeśli wartość usługi reklamowej nie będzie odpowiadać wartości wpłaty sponsora – mówi doradca biznesowy Paweł Lewandowski.
Podaje przykład interpretacji nr 0112-KDIL2-2.4011.49.2023.2.AG. Dyrektor KIS zaznaczył w niej, że możliwa jest sytuacja, gdy umowa sponsoringu przewiduje co prawda obustronne świadczenia sponsora i sponsorowanego, jednak nie są one ekwiwalentne. - Wydatki na sponsoring są wówczas kosztami tylko częściowo - do wysokości wartości usług reklamowych świadczonych przez sponsorowanego. W pozostałej części powinny być traktowane jak darowizna – stwierdził dyrektor KIS.
Zobacz również: Ulga sponsoringowa jest – trudno jednak z niej skorzystać >>
Pytanie o koszty
Dyrektor KIS wyjaśnił, że kosztem uzyskania przychodu mogą być tylko koszty sponsoringu właściwego. Warunkiem jest, by umowa między stronami przewidywała, że w zamian za przekazanie określonych środków pieniężnych (wartości rzeczowych lub świadczeń) sponsor otrzyma od sponsorowanego ekwiwalentne świadczenie wzajemne o charakterze reklamowym.
Sprawdź w LEX: Czy ulgę sponsoringową można zastosować w roku wystawienia faktury, czy faktycznych płatności? >
W przeciwnym razie poniesione przez niego wydatki mają charakter darowizny (jest to tzw. sponsoring niewłaściwy) i zostają wyłączone z kosztów na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 11 ustawy o PIT lub odpowiednio art. 16 ust. 1 pkt 14 ustawy o CIT. A wówczas nie ma też podstaw, by skorzystać z ulgi na sponsoring.
Darowiznę można co prawda odliczyć od dochodu, ale do limitu, który wynosi 6 proc. dochodu w PIT i 10 proc. dochodu w CIT. Ponadto warunkiem jest przekazanie jej na cele pożytku publicznego, co wyklucza co do zasady kluby sportowe.
Sprawdź w LEX: Czy można skorzystać z ulgi sponsoringowej, jeśli klub sportowy działa w formie spółki akcyjnej? >
Grzegorz Niebudek uważa jednak, że organy podatkowe w sposób nieprawidłowy uzależniają korzystanie z ulgi na sponsoring od tego, czy dany wydatek jest kosztem uzyskania przychodu. - W mojej ocenie z przepisów wynika, że sponsor może odliczyć 50 proc. wydatków na wsparcie danego podmiotu niezależnie od tego, czy uzyskuje w zamian jakiekolwiek świadczenie. Dopiero w przypadku, gdy chce odliczyć 150 proc. kosztów, musi udowodnić ekwiwalentność. Niestety przepisy są nieprecyzyjne, co w praktyce będzie prowadzić do wielu sporów – mówi Grzegorz Niebudek.
Trudno wycenić wartość
Według Agnieszki Wnuk, doradcy podatkowego, partnerki w Quidea, interpretacje mogą potencjalnie prowadzić do sytuacji spornych. W przypadku tak zindywidualizowanych działań reklamowych i promocyjnych często trudno jest bowiem dokonać precyzyjnej wyceny.
Jej zdaniem, organy podatkowe nie powinny kwestionować wartości świadczenia w sytuacji, gdy obie strony, podmioty niepowiązane, zawierają umowę, w której uznają dane świadczenie za ekwiwalentne.
Sprawdź w LEX: Czy można skorzystać z ulgi sponsoringowej w sytuacji, gdy znaczna część przychodów stanowi zyski kapitałowe? >
- Skoro przedsiębiorca ocenia, że określone nakłady na sponsoring pomogą mu rozwinąć działalność gospodarczą i sprawią, że jego marka stanie się bardziej rozpoznawalna, to fiskus nie powinien z tym polemizować. Co więcej, ze względu na trudność wyceny również organom byłoby trudno podważyć wartość reklamy. Niemniej jednak, tego typu sytuacje nie są w przyszłości całkowicie wykluczone – mówi Agnieszka Wnuk.
Sprawdź w LEX: Czy ulga na CSR przysługuje też podatnikom ryczałtu? >
Kluczowa jest umowa
Również Maciej Sawczuk, radca prawny, starszy konsultant w Dziale Doradztwa Podatkowego w Zespole ds. Podatku Dochodowego od Osób Prawnych KPMG w Polsce uważa, że skoro strony podpisały umowę sponsoringu o określonej treści, to w ich ocenie wzajemne świadczenia realizowane w wykonaniu tej umowy mają charakter ekwiwalentny.
- Wartość świadczenia sponsorowanego powinna być uznana za odpowiednik świadczenia sponsora z uwzględnieniem nie tylko rzeczywistej wartości poczynionych świadczeń, ale także spodziewanych przez sponsora korzyści. – mówi Maciej Sawczuk. Ostrzega jednak, że fiskus podchodzi do tej kwestii co do zasady restrykcyjnie. Dlatego w momencie kształtowania postanowień umowy należy w sposób jak najbardziej precyzyjny określić wzajemne świadczenia stron oraz, jeżeli jest to możliwe, wartość tych świadczeń.
- W stosunku do już obowiązujących umów (np. sponsoring okresowy czy sukcesywny), warto rozważyć ich aneksowanie w celu zmiany (sprecyzowania) postanowień kontraktowych dotyczących świadczeń stron. Powinno to pozwolić na ograniczenie ewentualnego ryzyka kwestionowania przez organy podatkowe kosztów poniesionych na sponsoring jako koszty uzyskania przychodów, jak również w kontekście skorzystania z tzw. ulgi na sponsoring sportu w PIT i CIT – radzi mec. Maciej Sawczuk.
Sprawdź w LEX: Czy podatnik podpisujący umowę z ośrodkiem kultury na reklamę będzie mógł skorzystać z ulgi sponsoringowej? >
Także Paweł Lewandowski podkreśla konieczność jak najdokładniejszego określenia w umowie zakresu obowiązków obu stron. - Warto pamiętać, że usługi niematerialne, w tym reklamowe, są od dłuższego czasu na celowniku organów podatkowych – mówi ekspert. Dodaje, że przedsiębiorca może też w razie wątpliwości wystąpić o interpretację. - Jednak nawet gdy otrzyma pozytywną interpretację, organ podatkowy może stwierdzić w trakcie ewentualnej kontroli, że opisany stan faktyczny był inny, i zakwestionować wartość odliczeń – ostrzega Paweł Lewandowski.
Zobacz też: Ulga sponsoringowa - Pismo wydane przez: Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 4 maja 2023 r. >