Na początku roku do organów skarbowych napływa wiele wniosków o interpretację dotyczących odpowiedniej stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Niestety jest z tym problem, bo organy skarbowe nie zawsze zajmują stanowisko w takich sprawach. Dlaczego? Otóż osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Czytaj w LEX: I FSK 1250/13, Klasyfikacje PKWiU w interpretacjach indywidualnych. - Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego >
Czytaj w LEX: I GSK 1244/14, Klasyfikacja pojazdu do odpowiedniego symbolu PKWiU (czy też CN). - Wyrok NSA >
Działalność gospodarcza w rozumieniu ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym oznacza działalność zarobkową: wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową, polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż, polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych – prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły. Przy ustaleniu odpowiedniej stawki podatku znaczenie ma Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. Przykładowo, Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług pod pojęciem usług rozumie: wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych – usługi na rzecz produkcji oraz wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.
Nie zawsze są to sprawy proste.
- Kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy zgodnie z art. 14b par. 3 ustawy Ordynacja podatkowa mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej. Dlatego organy skarbowe nie zajmują stanowiska w tym zakresie – podkreśla Stefan Kowalski, radca prawny, partner w Kowalski & Wisła Attorneys.
Zobacz również: Ryczałt ma być korzystny, ale trudno z niego skorzystać >>
Sprawdź też: Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych - procedura krok po kroku >>>
Usługi reklamowe w internecie
Problem ze stawką podatku miał np. podatnik, którego zakres prowadzonej działalności obejmuje produkcję filmów (głównie o tematyce motoryzacyjnej), które publikowane są na należącym do niego kanale w pewnym serwisie internetowym. Pomimo, że sam serwis nie jest jego własnością, to jest on posiadaczem indywidualnego kanału, a częstotliwość, data publikacji, jak również wybór publikowanego materiału należy do jego swobodnej decyzji. Podstawę przychodów z tej działalności stanowią usługi reklamowe, na które dany użytkownik może wyrazić zgodę (tak zwana monetyzacja materiału). Monetyzacja poprzez wyświetlanie reklam może być aktywowana we wszystkich lub w wybranych materiałach filmowych opublikowanych na kanale.
Rogowska-Rajda Beata, Tratkiewicz Tomasz: Gastronomia w starej matrycy stawek. Refleksje po wyroku TS, C-703/19, J.K. przeciwko Dyrektorowi Izby Administracji Skarbowej w Katowicach >>>
Dodatkowo podatnik przyjmuje od osób trzecich zlecenia na promowanie konkretnego towaru lub usługi bezpośrednio w treści samego materiału.
Publikowanie informacji o produkcie i usłudze, wraz z załączaniem linku do strony podatnika zostało zaklasyfikowane jako „Pośrednictwo w sprzedaży miejsca lub czasu na cele reklamowe w Internecie" - PKWiU 73.12.13.0. oraz "Pozostałe usługi doradztwa naukowego i technicznego, gdzie indziej niesklasyfikowane" - PKWiU 74.90.19.0. Podatnik powziął jednak wątpliwość, czy zakres usług związanych z przychodami wskazanymi w stanie faktycznym, to jest usługi dotyczące wyświetlania reklam przez oglądających filmy wideo, które zamieszczane są na portalu kwalifikuje się do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5 proc. Zapytał też, czy taka stawka jest odpowiednia do przychodów z usług związanych z produkcją materiałów promocyjnych, w tym z wykorzystaniem własnego wizerunku w produkowanych filmach.
Jego zdaniem do wszystkich jego przychodów możliwe będzie zastosowanie stawki ryczałtu w wysokości 8,5 proc.
Wybór prawidłowej stawki ryczałtu
W interpretacji z 27 stycznia br. dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej przyznał podatnikowi rację (nr 0114-KDIP3-2.4011.1092.2022.2.BM). Organ podkreślił jednak wyraźnie, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług lub wytwarzanych wyrobów. Przy czym, klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Skoro podatnik taką klasyfikację wskazał to organ nie zaprzeczył.
Czytaj też: Wyłączenia podmiotowe z opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym >>>
- Opodatkowanie przychodów uzyskanych w prowadzonej działalności gospodarczej właściwą stawką ryczałtu uzależnione jest od rodzaju faktycznie wykonywanych czynności. W tym celu trzeba określić PKWiU dla każdej czynności przedsiębiorcy – zauważa Aldona Barcicka, doradca podatkowy w Kancelarii Biurex.
Podkreśla jednak, że nie zawsze jest to proste. - Dla przykładu przychody z wyświetlania reklam pod filmem na własnym kanale YouTube klasyfikowane są w PKWiU 59.11.30.0 Sprzedaż miejsca lub czasu na cele reklamowe w filmach, nagraniach wideo i programach telewizyjnych - co podlegają opodatkowaniu stawką ryczałtu 8,5 proc. Dokonując klasyfikacji podatnik może mieć jednak wątpliwości, czy taka usługa nie mieści w PKWiU 59.11.25.0 Usługi przesyłania strumieni wideo przez internet, która z kolei podlega stawce ryczałtu 15 proc. - ocenia Aldona Barcicka.
Ekspertka dodaje, że jak widać, błędna klasyfikacja PKWiU może skutkować zastosowaniem złej stawki ryczałtu. -W przypadku trudności w samodzielnym ustaleniu symbolu PKWiU można zwrócić się o jego wskazanie do Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi. Trzeba też pamiętać, że w sytuacji, gdy przedsiębiorca będzie wykonywał różne usługi zastosowanie mogą mieć różne stawki ryczałtu – radzi Aldona Barcicka.
Cena promocyjna: 101.4 zł
|Cena regularna: 169 zł
|Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: zł
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Linki w tekście artykułu mogą odsyłać bezpośrednio do odpowiednich dokumentów w programie LEX. Aby móc przeglądać te dokumenty, konieczne jest zalogowanie się do programu. Dostęp do treści dokumentów w programie LEX jest zależny od posiadanych licencji.