Projekt ustawy o zakupie preferencyjnym paliwa stałego przez gospodarstwa domowe, który trafił do Sejmu, dopuszcza do dystrybucji węgla działające na rynku firmy komercyjne. Z projektu wynika, że jeśli w ciągu 3 dni roboczych od daty wejścia w życie ustawy dana gmina nie wyrazi chęci udziału w dystrybucji węgla, wówczas jego sprzedażą na terenie gminy będzie mógł zająć się podmiot inny niż gmina, będący pośredniczącym podmiotem węglowym, o którym mowa w art. 2 pkt 23a ustawy z 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym. Wcześniej, musi on wystąpić z wnioskiem do gminy, że chce sprzedawać węgiel kamienny na rzecz osób fizycznych w gospodarstwach domowych na preferencyjnych warunkach.
Wyższa cena, szybsza płatność
O ile w przypadku węgla dystrybuowanego przez gminy gospodarstwa domowe będą mogły go kupić w cenie maksymalnej 2 tys. zł brutto za tonę, to cenę maksymalną węgla oferowanego przez podmioty pośredniczące ustalono na kwotę 2200 zł brutto za tonę. Przedsiębiorca nie nie będzie mógł doliczać do ceny kosztów i opłat ponad określoną w ustawie cenę, tj. 2200 zł za tonę. Firma będzie mogła też doliczyć koszty transportu paliwa stałego z miejsca jego składowania przez ten inny podmiot do gospodarstwa domowego w przypadku, gdy mieszkaniec skorzysta z usługi transportu oferowanej przez ten inny podmiot, przy czym skorzystanie z tej usługi nie może warunkować sprzedaży węgla i jego wydania
Jeśli chodzi o płatność prywatni sprzedawcy węgla będą w gorszej sytuacji niż gminy. Z projektu ustawy wynika, że gminy będą miały na zapłatę co najmniej 60 dni od dnia wystawienia faktury. Ten wydłużony termin nie będzie miał zastosowania do pośredniczących podmiotów węglowych. Na zapłatę za węgiel będą mieli do 30 dni.
Przeczytaj także: Ustawa o preferencyjnym zakupie węgla już Sejmie, ale samorządy mają uwagi >
Każda nieprawidłowość karana
Z projektu wynika, że w przypadku zakupu węgla w sąsiedniej gminie lub od innego podmiotu, osoba zainteresowana będzie musiała do 15 kwietnia 2023 r. przedstawić zaświadczenie wystawione przez wójta, burmistrza lub prezydenta macierzystej gminy. Zaświadczenie ma potwierdzić, że gospodarstwu domowemu wnioskodawcy wypłacono lub przyznano dodatek węglowy, a jeśli o taki dodatek nie wystąpiono, że dane gospodarstwo - na podstawie CEEB - ogrzewane jest węglem.
Przepisy projektowanej ustawy zdają się nie dowierzać w rzetelność działania firm i wprowadzają sankcje administracyjne. Zgodnie z art. 28 podmiot inny niż gmina, będący pośredniczącym podmiotem węglowym, który dokonał sprzedaży paliwa stałego w ramach zakupu preferencyjnego osobie fizycznej w gospodarstwie domowym:
- bez przyjęcia od tej osoby zaświadczenia lub
- w ilości przekraczającej ilość tego paliwa stałego określoną dla danego okresu objętego zaświadczeniem
podlega karze pieniężnej w wysokości 5000 złotych za każdy przypadek dokonania takiej sprzedaży. Karę wymierza decyzją szef Krajowej Administracji Skarbowej, a na jej zapłatę przedsiębiorca ma mieć 7 dni od dnia, w którym decyzja o wymierzeniu kary stała się ostateczna.
Sprawdź w LEX: Dodatek węglowy - nowe zadanie dla gmin/jednostek organizacyjnych pomocy społecznej >
Surowsze kary za brak rejestracji w porównywarce cen
Obowiązek rejestracji w tzw. porównywarce cen na portalu ciepło.gov.pl nałożyła na na przedsiębiorców wpisanych na listę pośredniczących podmiotów węglowych sprzedających węgiel klientom indywidualnym ustawa 15 września 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach w zakresie niektórych źródeł ciepła w związku z sytuacją na rynku paliw. Rząd wskazuje, że pomimo tego prawnego obowiązku oraz szeregu działań o informacyjnych, w tym ponawianych prób kontaktu telefonicznego z każdym podmiotem zobowiązanym – nie wszyscy przedsiębiorcy dokonali rejestracji. Niektórzy z nich mieli wskazywać, że ze względu na brak sankcji nie będą realizować czynności, do których są zobowiązani. Rząd postanowił więc znowelizować przepisy i wprowadzić karę pieniężną za brak rejestracji w wysokości 1500 zł, która będzie nakładana przez naczelnika urzędu celno-skarbowego, właściwego ze względu na siedzibę podmiotu przedsiębiorcy. W przypadku ponownego niedopełnienia obowiązku, kara może wzrosnąć do 15 tys. złotych.
WZORY dokumentów w LEX:
- Wniosek o wypłatę dodatku węglowego >
- Informacja o przyznaniu dodatku węglowego >
- Wezwanie do uzupełnienia wniosku – dodatek węglowy >
- Decyzja odmowna w sprawie dodatku węglowego >
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Linki w tekście artykułu mogą odsyłać bezpośrednio do odpowiednich dokumentów w programie LEX. Aby móc przeglądać te dokumenty, konieczne jest zalogowanie się do programu. Dostęp do treści dokumentów w programie LEX jest zależny od posiadanych licencji.