Zgodnie z nowelizacją ustawy o VAT obowiązek e-fakturowania wejdzie w życie 1 lipca 2024 r. Dla małych i średnich przedsiębiorców zwolnionych z VAT korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) będzie obowiązkowe później - od 1 stycznia 2025 r.

- Biorąc pod uwagę, jak duże wyzwanie stanowi wdrożenie KSeF dla większości firm, konieczne jest niezwłoczne podjęcie przez resort finansów wydania wyjaśnień w kwestiach, które nie zostały uregulowane w ustawie a wciąż budzą wątpliwości dla biznesu. Takim przykładem jest wprowadzenie jasnych kryteriów odróżnienia transakcji B2B od B2C, czyli sprzedaży na rzecz przedsiębiorców od sprzedaży na rzecz konsumentów – zaznacza Anna Słomińska-Wernik, ekspert Departamentu Podatkowego Konfederacji Lewiatan.

 

MF planuje wyjaśnienia

Ministerstwo Finansów wyjaśnia w odpowiedzi na pytanie Prawo.pl, że planuje wyjaśnia po zakończeniu procesu legislacyjnego. Zaznacza jednak, że KSeF nie zmienia dotychczasowej praktyki w tym zakresie.

- Weryfikacja kontrahenta, czy jest on konsumentem czy przedsiębiorcą, jest zależna od organizacji i funkcjonujących procesów określenia statusu podatnika. Krajowy System e-Faktur nie zmienia dotychczasowej praktyki, którą stosowali w tym zakresie przedsiębiorcy. Okres dobrowolności KSeF pozwala przygotować optymalne procesy weryfikacji kontrahenta przy wystawianiu faktury w KSeF lub poza KSeF. W związku z pojawiającymi się wątpliwościami odnośnie tego w jaki sposób weryfikować status podatników VAT (nabywców nie będących podatnikami VAT czynnymi) planujemy po zakończeniu procesu legislacyjnego przedstawić wyjaśnienia odnośnie postępowania podatników z identyfikacją tzw. faktur konsumenckich – wyjaśnia Ministerstwo Finansów.

Sprawdź w LEX: Czy faktura wysłana klientowi w zakresie pól nieobowiązkowych może zawierać inne dane niż faktura wysłana do bazy KSeF? >

 

Przedsiębiorcy: Tego nie ma w ustawie

Według Anny Słomińskiej-Wernik, ponieważ w trakcie prac nad ustawą, po uwagach zgłoszonych w trakcie konsultacji, zdecydowano o wyłączeniu z KSeF faktur wystawianych na rzecz nabywcy będącego osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej tzw. transakcje B2C, to powstała wątpliwość jakie przyjąć kryteria, według których miała by się odbywać weryfikacja statusu nabywcy.

- Przepisy nie wskazują na jakiej podstawie sprzedawca ma określić, czy nabywca prowadzi działalność gospodarczą czy też nie. W praktyce bowiem mogą zaistnieć takie przypadki, gdy ten sam podmiot raz dokona zakupu na prywatne cele a innym razem w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą.  Bez wskazania jasnych wytycznych ze strony Ministerstwa Finansów obowiązki wynikające z wdrożenia KSeF mogą być narażone na nieprawidłowości – mówi Anna Słomińska-Wernik.

Sprawdź w LEX: Czy jeżeli podatnik zacznie korzystać z KSeF w zakresie pobierania faktur zakupu w okresie, gdy korzystanie z systemu jest dobrowolne, to powinien również przesyłać faktury sprzedaży do KSeF? >

Wcześniej Konfederacja Lewiatan zwracała uwagę, że w trakcie prac Sejmu do ustawy wprowadzającej KSeF dodany został nowy przepis art. 106 gb ust. 6. Nakłada on na podatników (wystawców faktur) następujący obowiązek: W przypadku gdy nabywca nie jest podatnikiem VAT czynnym, podatnik jest obowiązany zapewnić temu nabywcy dostęp do faktury ustrukturyzowanej, (jeżeli nabywca nie zwolni podatnika z tego obowiązku), poprzez:

  1. podanie kodu QR oraz danych umożliwiających zidentyfikowanie tej faktury albo
  2. oznaczenie kodem QR umożliwiającym dostęp do tej faktury w Krajowym Systemie e-Faktur, w przypadku gdy faktura jest użyta poza tym systemem.

- Połączenie dwóch elementów określających obowiązki przedsiębiorców na gruncie art. 106ga ustawy o VAT - zakazu wystawiania faktur dla B2C oraz obowiązek wynikający z dodanego art. 106gb ust. 6 powoduje istotną wątpliwość, gdyż w praktyce biznesowej ten obowiązek jest niemożliwy do prawidłowego systemowego rozwiązania – tj. w jaki sposób podatnik (wystawca faktury) może zidentyfikować (wyszukać) takich nabywców? – alarmowała Konfederacja Lewiatan w trakcie prac senackich nad ustawą.

Organizacja postulowała wprowadzenie zmiany przepisów ustawy o VAT, która pozwoli na wyłączenie z obowiązku wystawiania faktur przy użyciu KSeF dla nabywców, którzy dla danej transakcji sprzedaży nie zidentyfikowali się jako podatnicy prowadzący działalność gospodarczą – czyli nie podali numeru NIP.

Czytaj też w LEX: Księgowość - o czym warto pamiętać w sierpniu? >

Również Leszek Lewandowicz ze Stowarzyszenia Księgowych w Polsce apelował w rozmowie z Prawo.pl o wyjaśnienia MF.

- Uważam też, że zanim przepisy o KSeF wejdą w życie, warto jeszcze przeanalizować je i wprowadzić w nich pewne zmiany. Jest jeszcze czas, żeby pewne rzeczy przemyśleć, poprawić czy wyjaśnić. Niekiedy może być konieczna zmiana przepisów, a niekiedy wystarczą objaśnienia podatkowe ministra finansów – mówi Leszek Lewandowicz.

Czytaj również: Rok na wdrożenie KSeF może nie wystarczyć >>

 


 

MF: Kwestia awarii jest uregulowana

Ministerstwo Finansów odnosi się również do kwestii ewentualnej awarii systemu KSeF.

-W ustawie przewidziano regulacje dotyczące awaryjnej obsługi systemu, w tym sposób wystawiania faktur przez podatnika. O ewentualnym wystąpieniu i zakończeniu awarii KSeF podatnicy dowiedzą się z komunikatów zamieszczonych na stronach www Ministerstwa Finansów. Komunikaty będą również udostępniane za pośrednictwem oprogramowania interfejsowego. W wyjątkowych sytuacjach, gdy z przyczyn nadzwyczajnych nie będzie możliwe ogłoszenie awarii KSeF poprzez komunikaty zamieszczone  na stronach Ministerstwa Finansów i za pomocą oprogramowania interfejsowego, przewidziano możliwość przekazania podatnikom komunikatu poprzez środki społecznego przekazu. Poza przepisami regulującymi zasady wystawienia faktury w trakcie awarii KSeF, wprowadzono także normy prawne dotyczące nieodstępności KSeF (np. zaplanowane prace serwisowe) lub awarii po stronie podatnika - wyjaśnia resort.

Sprawdź w LEX: Czy dostarczenie klientowi wizualizacji faktury przez podatnika wystawiającego ustrukturyzowaną fakturę VAT w KSeF będzie stanowić podwójne wprowadzenie faktury do obrotu gospodarczego? >

 

Resort rozpoczyna kampanię informacyjną

MF informuje, że od grudnia 2022 r. organizowane są spotkania mające na celu omówienie poszczególnych rozwiązań KSeF oraz udzielenie odpowiedzi na pojawiające się pytania i wątpliwości. Są one przeznaczone dla wszystkich zainteresowanych tematyką KSeF, tj. dla podatników, księgowych, doradców podatkowych, branży IT (dla dostawców systemów i usług IT). Resort rozpoczął też organizację webinariów tematycznych. Zapis webinarium – warsztatów poświęconych integracji z systemem dla branży IT - jest dostępny w kanale MF na YouTube. Planowana jest szeroka kampania informacyjna w zakresie rozwiązań KSeF.

Sprawdź w LEX: Czy jeśli podatnik nie wyrazi zgody na otrzymywanie faktur ustrukturyzowanych przy użyciu Krajowego Systemu e-Faktur, to kontrahent będzie obowiązany przekazywać podatnikowi faktury w inny, uzgodniony sposób? >

-Założeniem jest, aby każdy zainteresowany został przygotowany do przyszłego obowiązkowego rozwiązania. Zostaną także przedstawione wyjaśnienia dotyczące funkcjonowania KSeF, które w przystępny sposób będą stanowiły pewnego rodzaju „instrukcję” obsługi systemu przez podatników, zwłaszcza sektora MŚP. Przewidujemy kolejne spotkania dla przedsiębiorców, webinaria oraz promocję bezpłatnych narzędzi Aplikacji Podatnika KSeF oraz e-mikrofirmy - informuje MF.

Pytania dot. KSeF można kierować na adres info.ksef@mf.gov.pl

Czytaj w LEX: VAT 2023 - przewodnik po zmianach >