Na przewoźniku spoczywa jednak obowiązek zapewnienia, aby pasażer został w sposób jasny poinformowany o zasadach zwrotu kosztów.

Sprawa dotyczyła pasażera, który zarezerwował lot z Fortalezy (Brazylia) do Frankfurtu nad Menem z przesiadką zaplanowaną w Lizbonie, obsługiwaną przez przewoźnika TAP Air Portugal (TAP). Ów lot łączony został odwołany.

 

Zwrot kosztów w formie bonu lub gotówki

Aby uzyskać zwrot kosztów odwołanego lotu, TAP oferuje pasażerom alternatywę: albo natychmiastowy zwrot kosztów w formie bonów podróżnych poprzez wypełnienie formularza online, albo zwrot w innej formie, na przykład w postaci kwoty pieniężnej, pod warunkiem wcześniejszego skontaktowania się z obsługą klienta, aby ta przystąpiła do oceny sytuacji. Warunki akceptacji TAP stanowią, że jeżeli pasażer wybierze zwrot kosztów w formie bonu podróżnego, wówczas zwrot kosztów biletu w formie kwoty pieniężnej jest wykluczony. Pasażer złożył wniosek o zwrot kosztów w formie bonu podróżnego, który otrzymał niezwłocznie pocztą elektroniczną. Dwa miesiące później przeniósł swoje prawa na spółkę Cobult, która zażądała od TAP zwrotu w formiekwoty pieniężnej odpowiadającej cenie odwołanego lotu w terminie 14 dni. Ponieważ TAP odmówił dokonania zwrotu, spółka Cobult wszczęła postępowanie przed sądami niemieckimi.

 

Istota pisemnej zgody pasażera

Sąd krajowy we Frankfurcie nad Menem zastanawiał się nad wykładnią rozporządzenia (WE) nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 r. ustanawiającego wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów, a dokładniej nad pojęciem „pisemnej zgody pasażera”, która jest niezbędna do skorzystania ze zwrotu kosztów w formie bonu podróżnego. Zwrócił się do Trybunału z pytaniem, czy wymóg uzyskania „pisemnej zgody pasażera” stanowi formalny warunek uzyskania zwrotu kosztów w formie bonu podróżnego. W odpowiedzi Trybunał potwierdził, że uznaje się, iż pasażer udzielił „pisemnej zgody”, gdy wypełnił formularz online na stronie internetowej przewoźnika lotniczego, w którym zdecydował się na tego rodzaju formę zwrotu, wyłączając tym samym zwrot w formie kwoty pieniężnej. W tym celu konieczne jest, aby pasażer miał możliwość dokonania skutecznego i świadomego wyboru. Zdaniem TSUE powinien zatem mieć możliwość wyrażenia w sposób świadomy zgody na zwrot kosztów biletu w formie bonu podróżnego, a nie w formie kwoty pieniężnej. Wymaga to, by przewoźnik lotniczy udzielił pasażerowi w sposób rzetelny jasnych i wyczerpujących informacji na temat różnych dostępnych mu sposobów zwrotu kosztów.

Wyrok Trybunału w sprawie C-76/23 | Cobult

Zobacz również: Opóźniony lot a odszkodowanie dla pasażera >>