Jak podkreślają organizatorzy akcji, premiera strony www.NaUczciwychWarunkach.pl oraz spotu promującego akcję to wstęp do szeroko zakrojonych działań na rzecz opóźnionej już o dwa lata implementacji unijnej dyrektywy.
Sprawiedliwa równowaga
Organizatorzy akcji przypominają, że Dyrektywa DSM (Digital Single Market) ma pomóc osiągnąć sprawiedliwą równowagę między prawami i interesami twórców a prawami i interesami użytkowników (czyli platform). Wprowadzone przepisy są odpowiedzią na zaistniałe wypaczenia rynku, m.in. wykorzystywanie redakcyjnych treści przez wielkie platformy cyfrowe bez zgody dziennikarzy, wydawców oraz bez proporcjonalnego wynagrodzenia dla autorów.
Czytaj w Prawo.pl:
Prof. Markiewicz: Jest dyrektywa, brakuje nowelizacji ustawy autorskiej, potrzebne prounijne orzecznictwo>
Prof. Sikorski: Wciąż są wątpliwości wokół implementacji dyrektywy o prawie autorskim na rynku cyfrowym>>
Obecnie wielkie serwisy zamieszczają całe artykuły, ekstrakty z artykułów lub linki do nich w swoich wyszukiwarkach, mediach społecznościowych czy podstronach newsowych, z których czerpią zyski reklamowe. Dyrektywa ustanawia prawo pokrewne wydawców prasy do udzielania licencji wielkim platformom cyfrowym. Stanowi też, że przychodami z tych licencji wydawcy mają się dzielić z dziennikarzami.
Czytaj też: Komentarz do dyrektywy o prawach autorskich w ramach jednolitego rynku cyfrowego >>
Cena promocyjna: 139 zł
|Cena regularna: 139 zł
|Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: 104.24 zł
Według osób oraz instytucji zaangażowanych w kampanię wprowadzenie w życie unijnych przepisów pozwoli na uniezależnienie mediów od polityków oraz reklamodawców. W konsekwencji dla odbiorców będzie to oznaczać dostęp do bardziej obiektywnych, wiarygodnych i merytorycznych treści. Implementacja dyrektywy pozwoli na powrót dziennikarzy do roli czwartej władzy, która jest głównym narzędziem demokratycznej kontroli.
Korzyści z wprowadzenia dyrektywy DMS
Na www.NaUczciwychWarunkach.pl znajduje się lista korzyści, jakie wynikną z wprowadzenia dyrektywy DMS. Jest tam również sekcja Q&A. Na stronie także można obejrzeć video promujące akcję - w filmie występują dziennikarze, przedstawiciele Izby Wydawców Prasy oraz Repropolu.
Strona oraz spot są wstępem do kolejnych działań na rzecz wprowadzenia dyrektywy. Organizatorzy kampanii zapowiadają dalsze poszerzanie grona redakcji oraz autorów zaangażowanych w akcję. Rozpocznie się także medialna kampania promująca nowe przepisy, a także warsztaty dla dziennikarzy oraz wydawców, na których eksperci wyjaśnią prawne zawiłości dyrektywy oraz przedstawią szczegółowe korzyści z niej wynikające.
Kontakt: kontakt@nauczciwychwarunkach.pl>>
Sprawdź w książce "Prawo autorskie na jednolitym rynku cyfrowym. Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/790">>
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Linki w tekście artykułu mogą odsyłać bezpośrednio do odpowiednich dokumentów w programie LEX. Aby móc przeglądać te dokumenty, konieczne jest zalogowanie się do programu. Dostęp do treści dokumentów w programie LEX jest zależny od posiadanych licencji.