Ustanowienie ostatecznego środka ochronnego w postaci kontyngentu ilościowego na przywóz na polski obszar celny przędzy z włókien syntetycznych akrylowych oraz mieszanek tych włókien z wełną lub cienką sierścią zwierzęcą, pochodzącej z Rumunii.

DECYZJA
MINISTRA GOSPODARKI
z dnia 4 lipca 2001 r.
w sprawie ustanowienia ostatecznego środka ochronnego w postaci kontyngentu ilościowego na przywóz na polski obszar celny przędzy z włókien syntetycznych akrylowych oraz mieszanek tych włókien z wełną lub cienką sierścią zwierzęcą, pochodzącej z Rumunii.

Na podstawie art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 11 grudnia 1997 r. o ochronie przed nadmiernym przywozem na polski obszar celny niektórych towarów tekstylnych i odzieżowych (Dz. U. Nr 157, poz. 1029), w związku z nadmiernym przywozem przędzy z włókien syntetycznych akrylowych oraz mieszanek tych włókien z wełną lub cienką sierścią zwierzęcą, pochodzącej z Rumunii, oraz wyrządzeniem przez ten przywóz poważnej szkody, postanawia się, co następuje:
§  1.
Wprowadza się na okres trzech lat kontyngent ilościowy na przywóz na polski obszar celny przędzy z włókien syntetycznych akrylowych oraz mieszanek tych włókien z wełną lub cienką sierścią zwierzęcą, pochodzącej z Rumunii, oznaczonej w Polskiej Scalonej Nomenklaturze Towarowej Handlu Zagranicznego w pozycji 5509. Kody PCN, wysokość kontyngentu wraz z podziałem na kwartały szczegółowo określa załącznik do decyzji.
§  2.
Kontyngent dla poszczególnych lat, o którym mowa w § 1, jest rozdysponowany na równe części w podziale na kwartały, zgodnie z załącznikiem do decyzji. Rozdysponowanie kontyngentu kwartalnego nastąpi według kolejności złożenia kompletnych wniosków.
§  3.
Niewykorzystany w kwartale kontyngent nie powiększa wartości kontyngentu ustanowionego w kwartale następnym.
§  4.
Maksymalna wielkość przywozu, na jaką udzielane będzie pozwolenie, wyniesie 50 ton.
§  5.
Wnioski o przydział kontyngentu dla pozycji towarowych wymienionych w załączniku do decyzji składa się na każdy kwartał oddzielnie, poczynając od 15 dnia miesiąca poprzedzającego dany kwartał. Wnioski o przydział kontyngentu na III kwartał 2001 r. składa się od dnia wejścia w życie decyzji.
§  6.
Na osoby dokonujące przywozu na polski obszar celny towarów wymienionych w załączniku do decyzji nakłada się obowiązek składania sprawozdań z wykorzystania pozwoleń.
§  7.
Decyzja wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Uzasadnienie

Postępowanie zostało wszczęte w dniu 10 października 2000 r. (Monitor Polski Nr 28, poz. 587 z dnia 26 września 2000 r.), na wniosek przędzalń czesankowych "POLANIL" S.A. w Łodzi, "ARELAN" S.A. w Łodzi, "INTERTEX" S.A. w Sosnowcu, postanowieniem Ministra Gospodarki z dnia 11 września 2000 r. w sprawie wszczęcia postępowania ochronnego przed nadmiernym przywozem na polski obszar celny przędzy z włókien syntetycznych akrylowych oraz mieszanek tych włókien z wełną lub cienką sierścią zwierzęcą, pochodzącej z Rumunii.

W toku postępowania stwierdzono, że:

1.
W okresie badanym (2000 r.) import ogółem towarów objętych postępowaniem wyniósł 4.817,1 ton, co stanowiło wzrost o 10,5% w porównaniu z rokiem 1999. Nastąpił również znaczący wzrost przywozu na polski obszar celny tego towaru z Rumunii. Przywóz ten wynosił w 1999 r. 1.192,8 ton, a w 2000 r. 1.619,4 ton. Import z Rumunii, w porównaniu do całości importu, cechowała trzykrotnie większa dynamika.
2.
Nastąpił wzrost wielkości przywozu przędzy akrylowej z Rumunii w stosunku do wielkości produkcji krajowej. W 1999 r. stosunek ten wynosił 35,05%, a w 2000 r. 46,9%. Stosunek przywozu ww. przędzy do wielkości konsumpcji wynosił w 1999 r. 15%, natomiast w roku 2000 19,9%.
3.
Średnie ceny importowanej przędzy rumuńskiej są jednymi z najniższych cen w imporcie ogółem. Ceny te są niższe od średnich cen przędzy krajowej i można powiedzieć, że nastąpił tak zwany efekt podcięcia cenowego:
-
dla przędzy o kodzie 5509 31 podcięcie cenowe w 1999 r. wynosiło 13,8%, a w roku 2000 14,3%, odpowiednio dla cen wyrażonych w USD - 12,0% i 19,9%,
-
dla przędzy o kodzie 5509 32 podcięcie cenowe w 1999 r. wynosiło 16,6%, a w roku 2000 15,8%, odpowiednio dla cen wyrażonych w USD - 16,9% i 15,7%,
-
dla przędzy o kodzie 5509 61 podcięcie cenowe w 1999 r. wynosiło 13,4%, a w roku 2000 16,2%, odpowiednio dla cen wyrażonych w USD - 15% i 17,1%.
4.
Rosnący przywóz przedmiotowych towarów z Rumunii wyrządził przemysłowi krajowemu poważną szkodę. Ustalenie powyższe dokonane zostało, zgodnie z art. 17 ustawy z dnia 11 grudnia 1997 r. o ochronie przed nadmiernym przywozem na polski obszar celny niektórych towarów tekstylnych i odzieżowych, zwanej dalej "ustawą", na podstawie oceny:
-
wielkości produkcji przemysłu krajowego: produkcja przemysłu krajowego w 2000 r. wzrosła nieznacznie w porównaniu do roku 1999 - z 3.402,7 ton do 3.449,8 ton, co stanowi wzrost o 1,4%,
-
zapasów krajowych producentów: zapasy wzrosły w okresie badanym o 43,4%, z 163,3 ton do 234,1 ton,
-
stopnia wykorzystania zdolności produkcyjnych: w 2000 r. nastąpił spadek o 3,5% (z 65,1% do 61,6%),
-
wielkości sprzedaży: w 2000 r. sprzedaż krajowa przemysłu krajowego spadła o 7,1% w ujęciu bezwzględnym. Biorąc pod uwagę wzrost krajowej konsumpcji w okresie badanym, spadek sprzedaży był nawet większy,
-
udziału w rynku produkcji krajowej: nastąpił spadek z 45% na początku okresu badanego do 40,7% na jego końcu,
-
stopy zysku netto: odnotowano spadek z 0,83% w 1999 r. do (-10,41%) w roku 2000,
-
średniej wydajności w przemyśle krajowym: w okresie badanym nastąpił wzrost wydajności na 1 zatrudnionego (w kg/tys. zł) o prawie 20%, co było efektem przede wszystkim redukcji zatrudnienia,
-
stanu zatrudnienia: w okresie badanym zatrudnienie spadło o 10,5%,
-
średnich płac w przemyśle krajowym: w okresie badanym nastąpił nieznaczny wzrost o 1,9% (w USD), jednak w porównaniu ze średnimi płacami w całym sektorze przemysłowym płace w przemyśle objętym postępowaniem spadły z 73% do 67,7% średnich płac w całym sektorze przemysłowym,
-
przepływów pieniężnych: w latach 1999-2000 nastąpił znaczący spadek środków pieniężnych z działalności operacyjnej,
-
stopy zwrotu z zaangażowanego kapitału: nastąpił spadek wskaźnika stopy zwrotu z zaangażowanego kapitału w "INTERTEX" S.A. z (-19,2%) w 1999 r. do (-65,6%) w roku 2000, natomiast w "ARELAN" S.A. - w 1999 r. wyniósł 12,0%, a w roku 2000 14,8% i w "POLANIL" S.A. w 1999 r. wyniósł (-0,8%), a w roku 2000 1,99%.

Wzrost wskaźnika zwrotu z zaangażowanego kapitału w przypadku firm "ARELAN" i "POLANIL" nastąpił w wyniku jednorazowej sprzedaży części majątku,

-
inwestycji: w okresie badanym inwestycje w sektorze wzrosły o 60%. Inwestycje prowadzone zgodnie z programem restrukturyzacji finansowane były z funduszy własnych przedsiębiorstw i miały na celu modernizację parku maszynowego, poprawę jakości produktu, obniżenie zużycia energii i poprawę metod zarządzania,
-
eksportu: w okresie badanym eksport przędzy objętej postępowaniem wyniósł 131,1 ton, co stanowi 3,8% całości sprzedaży przemysłu krajowego, i miał niewielkie znaczenie przy szacowaniu szkody po stronie przemysłu krajowego. W 1999 r. eksport w ogóle nie występował.

W świetle powyższych ustaleń stwierdzono, że import towaru objętego postępowaniem z Rumunii był realizowany w tak zwiększonych ilościach (pkt 1 i 2 powyżej) oraz na takich warunkach (pkt 3 powyżej), że wyrządził przemysłowi krajowemu poważną szkodę (pkt 4 powyżej), co odpowiada przesłankom warunkującym ustanowienie środka ochronnego, zgodnie z art. 19 ust. 1 ustawy.

W celu przeciwdziałania skutkom nadmiernego przywozu towaru objętego postępowaniem, na podstawie art. 19 ust. 5 ustawy ustanowiono na okres trzech lat ostateczny środek ochronny w formie kontyngentu ilościowego. Kontyngent ten ustanowiono w wysokości 1.700 ton w pierwszym roku obowiązywania, to jest II półroczu 2001 r. i I półroczu 2002 r. Wysokość kontyngentu została ustalona stosownie do art. 20 ust. 1 ustawy na poziomie wielkości przywozu tego towaru w okresie 12 miesięcy, kończącym się na 2 miesiące przed miesiącem, w którym zostały przeprowadzone konsultacje ze stroną rumuńską. Zgodnie z art. 20 ust. 2 ustawy wielkość kontyngentu dla drugiego i trzeciego roku będzie wyższa o 6% w porównaniu z rokiem poprzednim.

W celu zapewnienia równomierności dostaw towaru objętego postępowaniem dla krajowych odbiorców, kontyngent dzielony jest na kwartały, a jego rozdysponowanie odbywać się będzie zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 grudnia 1997 r. o administrowaniu obrotem z zagranicą towarami i usługami (Dz. U. Nr 157, poz. 1026 z późn. zmianami), to znaczy według kolejności złożenia kompletnych wniosków.

Pouczenie

Zgodnie z art. 127 § 3 Kodeksu postępowania administracyjnego od niniejszej decyzji nie przysługuje odwołanie. Strona niezadowolona z decyzji może zwrócić się do Ministra Gospodarki z wnioskiem o ponowne rozpatrzenie sprawy w terminie 14 dni od dnia jej ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

Kod PCN Wyszczególnienie Kontyngent ilościowy w tonach
w 2001 r. w 2002 r. w 2003 r. w 2004 r.
5509 Przędza (z wyłączeniem nici do szycia) z syntetycznych włókien odcinkowych, nieprzeznaczona do sprzedaży detalicznej: 850 1.752 1.856 956
- Zawierająca w masie 85%

lub więcej odcinkowych

włókien akrylowych lub

modakrylowych:

po 425 w III i IV kw. po 438 w kw. po 464 w kw. po 478 w I i II kw.
5509 31 - - Przędza pojedyncza:
5509 31 10 0 - - - Niebielona lub

bielona

5509 31 90 0 - - - Pozostała
5509 32 - - Przędza nitkowana lub

nitkowana

wielokrotnie:

5509 32 10 0 - - - Niebielona lub

bielona

5509 32 90 0 - - - Pozostała
- Pozostała przędza z

odcinkowych włókien

akrylowych lub

modakrylowych:

5509 61 - - Mieszana głównie lub

wyłącznie z wełną lub

cienką sierścią

zwierzęcą:

5509 61 10 0 - - - Niebielona lub

bielona

5509 61 90 0 - - - Pozostała

Zmiany w prawie

Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.2001.21.351

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Ustanowienie ostatecznego środka ochronnego w postaci kontyngentu ilościowego na przywóz na polski obszar celny przędzy z włókien syntetycznych akrylowych oraz mieszanek tych włókien z wełną lub cienką sierścią zwierzęcą, pochodzącej z Rumunii.
Data aktu: 04/07/2001
Data ogłoszenia: 06/07/2001
Data wejścia w życie: 21/07/2001