Narodowy Plan Gospodarczy na rok 1950.

UCHWAŁA
RADY MINISTRÓW
z dnia 3 marca 1950 r.
w sprawie Narodowego Planu Gospodarczego na rok 1950.

W wyniku przedterminowego wykonania 3-letniego Planu Odbudowy Gospodarczej oraz wykonania z nadwyżką Narodowego Planu Gospodarczego na rok 1949, okres odbudowy gospodarczej został w zasadzie zakończony. Produkcja przemysłu wielkiego i średniego osiągnęła w r. 1949 na 1 mieszkańca Polski w porównaniu ze stanem przedwojennym 246%, produkcja rolna 122%, dochód narodowy - ok. 175%. Rok 1950 jest pierwszym rokiem okresu rozbudowy gospodarczej, okresu, w którym zostaną zbudowane podstawy socjalizmu.

I.

Przemysł.

§  1.
Wartość produkcji przemysłu socjalistycznego w cenach niezmiennych wyniesie 20,5 mld zł, tj. wzrośnie o 21,9% w porównaniu z rokiem 1949, w tym wartość produkcji państwowego przemysłu wielkiego i średniego wzrośnie o 17,7%, a wartość produkcji socjalistycznego przemysłu drobnego - o 66,7%.
§  2.
Wartość produkcji przemysłowej przedsiębiorstw podległych poszczególnym ministerstwom wzrośnie, jak następuje:
Ministerstwo Górnictwa o 4,8%
" Przemysłu Ciężkiego o 18,3%
" Przemysłu Lekkiego o 18,9%
" Przemysłu Rolnego 1 Spoż. o 143%
" Handlu Wewnętrznego o 35,6%
" Żeglugi o 30,3%
§  3.
Wzrost produkcji ważniejszych artykułów w przemyśle socjalistycznym wyniesie:

energia elektryczna 8,4%

węgiel kamienny 3,2%

koks 0,5%

rudy żelazne surowe 5,9%

surówka 10,7%

stal surowa 9,0%

wyroby walcowane 13,9%

cynk 4,4%

parowozy normalnotorowe 22,8%

wagony towarowe 4,8%

samochody ciężarowe 165,3%

traktory 43,3%

maszyny i urządzenia dla przemysłu górniczego (liczone wg wartości) 18,8%

maszyny rolnicze (liczone według wartości) 3,5%

obrabiarki do metali i drzewa (liczone według wartości) 30,4%

budowa okrętów 86,0%

maszyny wirujące 50,7%

odbiorniki radiowe 69,4%

cement portlandzki i hutniczy 6,1%

cegła pełna i dziurawka 36,3%

kwas siarkowy 21,2%

soda kalcynowana 18,2%

soda kaustyczna 9,9%

nawozy azotowe H2 2,0%

nawozy fosforowe P2O5 26,2%

tkaniny bawełniane ,7%

tkaniny wełniane 6,7%

tkaniny lniane 17,5%

tkaniny jedwabne 24,3%

włókno cięte 5,4%

wyroby dziane 24,5%

obuwie skórzane mechaniczne 26,7%

papier 5,9%

tektura 10,1%

meble gięte 20,1%

meble stolarskie 31,6%

cukier 10,9%

margaryna i inne tłuszcze jadalne utwardzone 22,8%

konserwy mięsne 32,2%

mydło do prania 26,2%

papierosy 8,1%.

§  4.
Uspołecznione rybołówstwo morskie zwiększy połowy ryb do 36,5 tysięcy ton, tj. o 46,7% w porównaniu z r. 1949.
§  5.
Podjęta będzie produkcja artykułów dotychczas w kraju niewytwarzanych. W szczególności produkowane będą: rudy miedzi, koncentraty miedzi, żelazonikiel, sprężarki amoniakalne o wydajności 100.000 Kcal/godz., kotły stalowe do centralnego ogrzewania, nowe typy obrabiarek (wiertarka wielowrzecionowa typ KWK, trak szybkobieżny typ T.G.P. 2 i inne), nowe typy maszyn rolniczych (brony talerzowe, znaczniki, dołowniki i inne) elektryczne dmuchawy lutniowe, nowe typy gaśnic, prostowniki rtęciowe nisko-napięciowe, lampy kwarcowe, reflektory morskie, aparatura do lamp jarzeniowych, nadajniki krótkofalowe, aldehyd octowy, rezorcyna, płyty izolacyjne z paździerzy, lekkie betony "Ytong", elementy prefabrykowane z betonów strunowych, koła pełnogumowe.
§  6.
Zostaną uruchomione nowe ważniejsze obiekty przemysłowe i urządzenia w zakładach istniejących: turbozespoły o łącznej mocy 240 MW, gazociąg Lubienia-Warszawa, trzy piece martenowskie, dwie walcownie, zakłady miedzi i niklu, fabryka łożysk kulkowych (I etap), fabryka kwasu siarkowego, fabryka wyrobów z mas plastycznych, cementownia, cztery większe betoniarnie, pięć pieców do wypalania porcelany technicznej, fabryka doświadczalna betonów strunowych, przędzalnia, fabryka włókien syntetycznych (I etap), fabryka celulozy, cztery roszarnie, zakłady graficzne "Dom Słowa Polskiego w Warszawie" (I etap), fabryka mączki rybnej we Władysławowie, cztery chłodnie, w tym dwie rybne, cztery fabryki proszku mlecznego, pięć wielkich piekarń mechanicznych.
§  7.
Nastąpi intensyfikacja procesów wytwórczych połączona ze zwiększeniem wykorzystania urządzeń produkcyjnych, mechanizacja pracy oraz normalizacja procesów technologicznych i wyrobów.

W szczególności wskutek intensyfikacji procesów wytwórczych:

w przemyśle węglowym - zwiększy się postęp robót ścianowych o 13%, a chodnikowych o 14%;
w przemyśle naftowym - szybkość wiercenia obrotowego zwiększy się o 6%, a udarowego o 24%;
w hutnictwie żelaza - zmniejszy się wskaźnik objętościowy wielkich pieców o 6,5% i wzrośnie wydajność pieców martenowskich o 4%;
w przemyśle metalowym - przez szersze stosowanie obróbki szybkościowej i zwiększenie stosowania spieków twardych wydajność obrabiarek wzrośnie o 21%;
w przemyśle chemicznym - wykorzystanie objętości komór i wież do produkcji kwasu siarkowego wzrośnie o 11%;
w przemyśle ceramicznym - szybkość postępu ognia przy wypalaniu cegieł wzrośnie o 9%;
w przemyśle szklarskim - szybkość maszyn do wyrobu szkła okiennego wzrośnie o 4,5%;
w przemyśle bawełnianym - wydajność krosien wzrośnie o 2,4%;
w przemyśle papierniczym - wydajność maszyn produkcyjnych celulozowni wzrośnie średnio o 4,5%;
w przemyśle tłuszczowym - wydajność ekstraktorów wzrośnie o 19%;
w przemyśle tartacznym - roczna wydajność traku wzrośnie o 10%;
w przemyśle materiałów budowlanych - wydajność betoniarek wzrośnie o 25%.
§  8.
Wskutek zwiększenia mechanizacji pracy osiągnie się:
w przemyśle węglowym - 31/2 krotny wzrost mechanicznego ładowania węgla;
w przemyśle metalowym - wzrost udziału robót maszynowych o 12% i mechanizacji transportu o 33%;
w Odlewniach żeliwa - wzrost udziału formowania maszynowego o 17%;
w przemyśle szklarskim - wzrost udziału formowania maszynowego o 23%;
w przemyśle garbarskim - wzrost udziału operacji zmechanizowanych o 12%;
w przemyśle materiałów budowl. - wzrost mechanizacji produkcji o 16%.
§  9.
Rozszerzy się zakres stosowania nowoczesnych metod produkcyjnych, a w szczególności w porównaniu z r. 1949:
w przemyśle węglowym - udział wydobycia ścianowego wzrośnie o 11%;
w przemyśle naftowym - zwiększy się udział wierceń obrotowych o 27%;
w hutnictwie żelaza - wzrośnie udział aglomeratu we wsadzie wielkopiecowym o 8%;
w przemyśle metali nieżelaznych - udział blendy flotacyjnej wrośnie o 13,5%, zaś udział odlewów z pieców indukcyjnych i płomiennych o 16%;
w przemyśle metalowym - wzrośnie udział produkcji montowanej potokowo o 13%;
w przemyśle chemicznym - przy produkcji kwasu siarkowego wzrośnie udział metody kontaktowej o 36%;
w przemyśle ceramicznym - wzrośnie udział suszarni sztucznych do suszenia cegieł o 12%;
w przemyśle bawełnianym - wzrośnie udział krosien automatycznych o 47%, zaś ich lamelizacja o 46%;
w przemyśle włókien sztucznych - wprowadzone zostanie przędzenie metodą ciągłą (6,6%);
w przemyśle garbarskim - zwiększy się udział garbnika syntetycznego o 69%;
w przemyśle materiałów budowlanych - udział wytworów typowych wzrośnie o 35%.

II.

Rolnictwo.

§  10.
Dzięki rozwojowi gospodarki socjalistycznej w rolnictwie i szerokiej pomocy Państwa dla mało i średnio rolnych gospodarstw chłopskich, oraz wzrostowi aktywności mas pracujących chłopów i robotników rolnych, wartość produkcji rolnej przy przeciętnych warunkach klimatycznych winna osiągnąć ponad 10 mld zł w cenach niezmiennych, tj. o około 6,4% więcej niż w r. 1949, który był rokiem wysokiego urodzaju.
§  11.
Przewiduje się osiągnięcie wzrostu wartości produkcji roślinnej o około 3,7%, wzrostu wartości produkcji zwierzęcej o około 10,8%.
§  12.
Przewiduje się, że ogólna powierzchnia zbiorów osiągnie w całym rolnictwie obszar około 15.240 tys. ha, czyli o około 2,9% więcej w porównaniu do obszaru w r. 1949.
§  13.
Przewiduje się, że całkowite zbiory ważniejszych ziemiopłodów osiągną następujący poziom:
tys. ton w porównaniu z r. 1949 w %%
3 zboża razem 9.585 100,2
w tym pszenica 1.975 110,9
ziemniaki 31.832 105,4
buraki cukrowe 5.640 117,8
włókniste: nasienie 72 118,0
słoma 381,6 120,0
oleiste 154,5 149,0
§  14.
Przewiduje się, że produkcja wytworów zwierzęcych osiągnie następujący poziom:
w porównaniu z r. 1949 w %%
żywiec wołowy tys. ton 274,9 118,2
" cielęcy " 63,8 109,8
" wieprzowy " 802,8 112,3
" barani " 13,6 113,3
mleko mil. 1 7.168 117,7
jaja mil. szt. 3.400 108,3
wełna ton 2.392 113,0
ryby słodkowodne tys. ton 14,8 104,2
§  15.
Przewidywany stan pogłowia żywego wyniesie w połowie r. 1950:
tys. szt. w porównaniu z r. 1949 w %%
konie 2.700 106,3
bydło 6.900 108,4
trzoda chlewna 6.900 112,7
owce 1.840 113,5
§  16.
Wartość produkcji Państwowych Gospodarstw Rolnych winna wzrosnąć w porównaniu z r. 1949 o ponad 25%, przy czym wzrost w zakresie produkcji roślinnej wyniesie około 21%, a w zakresie produkcji zwierzęcej około 44%.
§  17.
Zbiory ważniejszych ziemiopłodów w Państwowych Gospodarstwach Rolnych winny wynieść:
tys. szt. w porównaniu z r. 1949 w %%
3 zboża 780.1 110,1
w tym pszenica 216,0 122,3
ziemniaki 1.280,0 150,8
buraki cukrowe 840,0 150.0
§  18.
Pogłowie inwentarza żywego w Państwowych Gospodarstwach Rolnych osiągnie w połowie roku następujący stan:
tys. szt. w porównaniu z r. 1949 w %%
konie 105,0 118,4
bydło 240,0 130,9
trzoda chlewna 320,0 148,7
owce 135,0 152.5
drób 379,7 577,9
§  19.
Produkcja wytworów zwierzęcych w Państwowych Gospodarstwach Rolnych wyniesie:
w porównaniu z r. 1949 w %%
żywiec wieprzowy 25,2 tys. ton 162,6
mleko 230 mil. 1. 139,4
jaja 2,4 mil. szt. 160,0
wełna 310,0 ton 159,0
ryby słodkowodne 6,5 tys. ton 130,0
§  20.
Zaopatrzenie rolnictwa w nawozy sztuczne, wyrażone w czystym składniku, wzrośnie jak następuje:
nawozy azotowe o 10,6%
" fosforowe o 21,0%
" potasowe o 4,8%
" wapno nawozowe 67,4%
§  21.
Stan parku traktorowego (w przeliczeniu na traktory o mocy 15 KM) wyniesie około 19,1 tys. sztuk o osiągnie poziom o około 40,8% wyższy od stanu z r. 1949.
§  22.
Ilość prac wykonanych w Państwowych Gospodarstwach Rolnych traktorami, w przeliczeniu na orkę średnią, wzrośnie w porównaniu z rokiem 1949 o 26%.
§  23.
Liczba państwowych ośrodków maszynowych wzrośnie o 100 w porównaniu z r. 1949, osiągając stan 130.
§  24.
Elektryfikacja obejmie 520 gromad wiejskich i 140 państwowych gospodarstw rolnych.
§  25.
Państwo zapewni wszechstronną pomoc powstającym spółdzielniom produkcyjnym, a w szczególności zapewni odpowiednie zaopatrzenie ich w nowoczesne środki produkcji.

III.

Leśnictwo.

§  26.
Wartość produkcji leśnictwa wyniesie 272,3 mil. zł w cenach niezmiennych tj. o 5,9% więcej niż w roku 1949.
§  27.
Ogółem pozyskanie drewna wyniesie 11.730 tys. m3 czyli o 2,6% więcej niż w r. 1949.
§  28.
Mechanizacja wywozu drewna wzrośnie o około 138% w porównaniu z r. 1949.
§  29.
Zalesienia bieżące i pielęgnacyjne obejmą 118 tys. ha wobec 113,62 tys. ha w r. 1949.

IV.

Budownictwo.

§  30.
Wzrost wartości produkcji uspołecznionych przedsiębiorstw budowlano-montażowych w porównaniu z r. 1949 wyniesie 71,7%, w tym w przedsiębiorstwach podległych Ministerstwu Budownictwa o 64,2%.
§  31.
Wartość sprzętu w uspołecznionych przedsiębiorstwach budowlanych wyniesie (w cenach 1949 r.) 15,6 mld zł, co oznaczać będzie wzrost o 79% w porównaniu z rokiem 1949. Stopień usprzętowienia w tych przedsiębiorstwach, czyli stosunek wartości sprzętu do wartości produkcji budownictwa wyniesie w r. 1950 6%, podczas gdy w 1949 r. wynosił 5,7%.
§  32.
Zmechanizowanie ważniejszych robót w przedsiębiorstwach podległych Ministerstwu Budownictwa osiągnie w zakresie robót ziemnych ponad 26%, w robotach żelbetowych ponad 65%.

V.

Komunikacja i łączność.

§  33.
Przewozy towarowe w poszczególnych rodzajach transportu wyniosą:
mil. ton w porównaniu z 1949 r.

w %%

koleje normalno-torowe i dojazdowe 152.2 108,6
państwowa komunikacja
samochodowa - 7.2 163,6
żegluga śródlądowa - 1,2 116,4
żegluga pełnomorska - 2,1 118,2
§  34.
W poszczególnych rodzajach transportu zapewnione zostaną warunki dla wykonania następujących zadań w zakresie przewozów osobowych:
mil. osób w porównania z 1949 r.

w */**/*

koleje normalno-torowe i dojazdowe - 534,0 110,3
państwowa komunikacja samochodowa - 44,2 147,3
żegluga śródlądowa - 0,72 102,1
komunikacja lotnicza wewnętrzna - 0,09 120,3
§  35.
Nastąpi usprawnienie eksploatacji w poszczególnych rodzajach transportu przez poprawę wskaźników techniczno-ekonomicznych.

W szczególności w porównaniu z r. 1949 nastąpi:

1. w zakresie kolei normalno-torowych

- zmniejszenie współczynnika obrotu wagonu towarowego do 5,9 dni tj. o 1,7%;

- zwiększenie średniego przebiegu na dobę parowozu w pociągach towarowych do 166 km, tj. o 5,9%;

2. w państwowej komunikacji samochodowej

- zwiększenie szybkości technicznej o 3,5% w przewozach osobowych oraz o 2,4% w przewozach towarowych,

- zwiększenie współczynnika wykorzystania taboru o 2,9% w przewozach osobowych oraz o 9,1% w przewozach towarowych.

§  36.
W zakresie usług pocztowo-telekomunikacyjnych zostanie zapewnione doręczenie 820 tysięcy przesyłek listowych zwykłych, co będzie stanowiło wzrost o około 5%, przesłanie 510 tys. czasopism, co będzie stanowiło wzrost o około 23%, przeprowadzenie 43 tysięcy telefonicznych rozmów międzymiastowych, co będzie stanowiło wzrost o około 11% w porównaniu z r. 1949.

Dalsze polepszenie usług pocztowo-telekomunikacyjnych nastąpi przez uruchomienie 138 nowych placówek pocztowo-telekomunikacyjnych, wzrost liczby listonoszy wiejskich do 12.980, tj. o 14,8%, wzrost mechanicznego taboru pocztowego o 24,2%, wzrost liczby aparatów telefonicznych o 9,9% - w porównaniu z r. 1949.

VI.

Handel wewnętrzny.

§  37.
Całkowita masa towarowa rynkowa, rozprowadzana przez handel detaliczny państwowy, spółdzielczy i prywatny winna wzrosnąć w porównaniu z r. 1949 o około 8% w cenach porównywalnych.
§  38.
Obroty w detalicznym handlu uspołecznionym w cenach porównywalnych wzrosną o 48%.
§  39.
Sieć uspołecznionego handlu detalicznego osiągnie ponad 49 tysięcy punktów, tj. wzrośnie w porównaniu z r. 1949 o 17%.

Sieć miejskiego handlu detalicznego zostanie rozbudowana do 2.213 punktów o łącznym obrocie 130 mld zł w cenach 1950 r.

§  40.
Przeciętne obroty na jeden punkt sprzedaży detalicznej w handlu uspołecznionym w cenach porównywalnych wzrosną o 27%.

VII.

Rozwój oświaty, kultury i ochrony zdrowia.

§  41.
W oparciu o wzrost wydatków na rozwój oświaty, kultury, ochronę zdrowia i opiekę społeczną w budżecie państwowym oraz w planach finansowych uspołecznionych przedsiębiorstw, a także w budżetach samorządowych i w budżetach związków zawodowych nastąpi wydatny wzrost usług kulturalnych i socjalnych.
§  42.
Na kursach zawodowych oraz w szkołach przysposobienia zawodowego zostanie przeszkolonych ogółem 335,6 tys. osób, tj. o 27% więcej niż w r. 1949.
§  43.
Ilość uczniów w szkołach zawodowych I stopnia wzrośnie o 12% osiągając liczbą 397,8 tys. osób. Ogólna liczba absolwentów szkół zawodowych I stopnia wzrośnie o 28% osiągając liczbę 79,0 tys. osób.
§  44.
Ilość uczniów w szkołach zawodowych II stopnia wzrośnie o 18,9% osiągając liczbą 156,3 tys. osób. Ogólna liczba absolwentów szkół zawodowych II stopnia wzrośnie o 44%, osiągając liczbę 32,7 tys. osób.
§  45.
Liczba studentów w wyższych szkołach zawodowych i akademickich wyniesie 121 tys. osób, tj. wzrośnie w porównaniu z r. 1949 o 6%. Ogólna liczba absolwentów szkół wyższych zawodowych i akademickich wyniesie 15 tys. osób, tj. wzrośnie w porównaniu z r. 1949 o 77%, w tym wzrost absolwentów szkół technicznych wyniesie 109%, a szkół rolniczych i leśniczych - 104%.
§  46.
Liczba dzieci w przedszkolach wzrośnie o 17,5% osiągając liczbę 343 tys.
§  47.
Liczba absolwentów szkół ogólnokształcących stopnia licealnego wyniesie 24,2 tys., czyli wzrośnie o 37,5%.
§  48.
Kursy likwidacji analfabetyzmu osiągną ilość 50 tys., tj. o 79% więcej niż w roku 1949. Na kursach tych przeszkolonych zostanie 750 tys. osób, tj. o 53% więcej niż w roku 1949.
§  49.
Upowszechnienie kultury następować będzie w oparciu o rozbudowę domów kultury, świetlic i zespołów oświatowych i artystycznych.

Powstaną 74 domy kultury, 3,4 tys. świetlic oraz ponad 14 tys. amatorskich zespołów świetlicowych.

§  50.
Łączny nakład książek i broszur wzrośnie o 16% w porównaniu z r. 1949 osiągając liczbę 85 mil. egzemplarzy. Łączny nakład dzienników wzrośnie o 18%, a czasopism o 36% w porównaniu z r. 1949.
§  51.
Rozwój radiofonizacji zapewni wzrost liczby radioabonentów w całym kraju o 19,6%, przy czym liczba zradiofonizowanych wsi wyniesie - 6.200, tj. o 24% więcej niż w r. 1949.
§  52.
Liczba kin typu miejskiego wzrośnie o 4,2%, a liczba kin typu wiejskiego wzrośnie pięciokrotnie.
§  53.
Liczba przedstawień w teatrach dramatycznych wzrośnie do 17,8 tys., tj. o 29%.
§  54.
W dziedzinie lecznictwa zamkniętego liczba łóżek szpitalnych osiągnie 95,8 tys., tj. o ponad 7% więcej niż w r. 1949. Liczba łóżek w sanatoriach przeciwgruźliczych wzrośnie do 16,9 tys., tj. o 26%.

W dziedzinie lecznictwa otwartego ilość ośrodków zdrowia osiągnie 1.352, tj. o 12% więcej niż w r. 1949. Ilość ośrodków zdrowia na wsi wzrośnie do 771, tj. o 15,2%.

§  55.
Rozwój wczasów wyrazi się w zwiększeniu liczby miejsc w domach wypoczynkowych do 36,6 tys., tj. o 3% w porównaniu z r. 1949 i w zwiększeniu liczby osób korzystających z wczasów do 546 tys., tj. o 28,8%. Liczba pracowników fizycznych korzystających z wczasów wzrośnie o 42%.
§  56.
Liczba osób, objętych wychowaniem fizycznym, wzrośnie do 5 mil., tj. o 13,6% w porównaniu z r. 1949.
§  57.
W dziedzinie opieki społecznej szczególny nacisk położony będzie na opiekę nad matką i dzieckiem. Liczba żłobków wzrośnie do 559, tj. w porównaniu z r. 1949 o 18%, a liczba miejsc o 37%.
§  58.
W dziedzinie wczasów letnich dla dzieci i młodzieży nastąpi wzrost liczby punktów kolonijnych do 4.300, tj. o 7% w porównaniu z r. 1949, a liczba korzystających wzrośnie do 581 tys., tj. o 5%. W ramach akcji socjalnej liczba punktów kolonijnych wzrośnie w porównaniu z r. 1949 o 50%, a liczba korzystających o 59%.
§  59.
Liczba zakładów opieki nad dziećmi i młodzieżą wzrośnie o 40, a liczba miejsc w zakładach - o 4,7 tys., czyli o 11% w porównaniu z r. 1949.

VIII.

Gospodarka komunalna i mieszkaniowa.

§  60.
Korzystanie z urządzeń wodociągowych udostępnione zostanie 66% ogółu ludności miejskiej, a korzystanie z urządzeń kanalizacyjnych 58% tej ludności. Oznacza to, że z ogółu ludności miejskiej korzystać będzie z urządzeń wodociągowych o 3% więcej niż w r. 1949, i urządzeń kanalizacyjnych o 3% więcej niż w r. 1949.
§  61.
Rozpoczęta zostanie budowa nowej sieci wodociągów w okręgu przemysłowym Górnego Śląska oraz nastąpi rozbudowa sieci wodociągowej w Łodzi.
§  62.
W dziedzinie komunikacji miejskiej tabor zwiększy się w porównaniu z r. 1949 o 67 autobusów i trolleybusów oraz 180 wagonów tramwajowych.
§  63.
Stan zasobów mieszkaniowych w miastach wyniesie na koniec 1950 roku ogółem 5.137,5 tys. izb mieszkalnych, tj. o 77,5 tys. izb więcej niż w roku 1949.
§  64.
W ramach gospodarki uspołecznionej oddanych będzie do użytku 63,5 tys. izb, w tym 53,3 tys. izb przez Zakład Osiedli Robotniczych. Budownictwo to względni przede wszystkim potrzeby rozbudowującej się gospodarki narodowej i klasy robotniczej.
§  65.
Nastąpi znaczne wzmożenie akcji kapitalnych remontów w ramach Funduszu Gospodarki Mieszkaniowej wyrażające się wzrostem wartości remontów o 93% w porównaniu z r. 1949.

IX.

Wydajność pracy, zatrudnienie i płace.

§  66.
W wyniku postępu technicznego, organizacji, rozwoju współzawodnictwa i ruchu racjonalizatorstwa oraz podniesienia kwalifikacji pracowników:

w przemyśle państwowym, wydajność pracy robotników produkcyjnych, mierzona wartością produkcji w cenach niezmiennych na 1 robotnika produkcyjnego w roku wzrośnie o 8,4% w porównaniu z rokiem 1949;

w uspołecznionych przedsiębiorstwach budowlanych wartość przerobowa w roku na 1 robotnika wzrośnie o 12,5%;

w komunikacji kolejowej normalnotorowej wydajność pracy w ilości brutto-tono-km w ruchu osobowym i towarowym, przypadająca na 1 pracownika eksploatacyjnego w roku, wzrośnie o 5,7%;

w Państwowych Gospodarstwach Rolnych wydajność pracy, mierzona wartością produkcji w cenach niezmiennych na 1 pracownika w roku wzrośnie o 9,5%.

§  67.
W podstawowych gałęziach przemysłu państwowego wydajność pracy robotników produkcyjnych mierzona wartością produkcji na robot./godz. robotnika produkcyjnego wg cen niezmiennych wyniesie w porównaniu z r. 1949:
w %
w energetyce 104,9
w przemyśle węglowym 107,0
" " naftowym 101,8
" " hutniczym 106,2
" " maszyn ciężkich 109,0
" " motoryzacyjnym 129,9
" " elektrotechnicznym 107,2
" " chemicznym 106,1
" " mineralnym 103,0
" " bawełnianym 104,9
" " wełnianym 109,0
" " papierniczym 106,0
" " drzewnym 107,5
" " cukrowniczym 113,0
" " fermentacyjnym 114,2
§  68.
Państwo zapewni najbardziej sprzyjające warunki dla dalszego rozwoju ruchu współzawodnictwa pracy i nowatorstwa, dla oparcia go o masowe indywidualne i zespołowe zobowiązania obejmujące ilość, jakość i obniżenie kosztów produkcji.
§  69.
Stan zatrudnienia poza rolnictwem wzrośnie w 1950 roku w porównaniu z 1949 r. o około 8%.
§  70.
Stan zatrudnienia w gospodarce socjalistycznej wzrośnie w 1950 roku w porównaniu z 1949 r. o 14%, w tym w przemyśle państwowym o 9%.
§  71.
Nastąpi wzrost funduszu płac w gospodarce socjalistycznej. Wzrost ten określi zwiększenie zatrudnienia i wydajności pracy.

X.

Dochód narodowy.

§  72.
W wyniku wzrostu wydajności pracy i zatrudnienia we wszystkich działach produkcji materialnej oraz dzięki oszczędnościom w zużyciu środków produkcji, dochód narodowy w r. 1950 wyniesie 22,1 mld zł w cenach niezmiennych, czyli wzrośnie o 15,2% w porównaniu z rokiem 1949.
§  73.
Z ogólnej sumy dochodu narodowego przypadnie na dochód wytworzony:
- w przemyśle i rzemiośle 45,2%
- w rolnictwie 26,6%
- w budownictwie 7,0%
- w komunikacji i łączności 10,6%.
§  74.
W związku z umocnieniem i rozszerzeniem gospodarki socjalistycznej przypadnie na dochód narodowy, wytworzony w tej gospodarce około 69%, wobec około 64% w r. 1949.
§  75.
Część dochodu narodowego, przeznaczona na spożycie indywidualne, wzrośnie o około 8% w porównaniu z rokiem 1949.

Część dochodu narodowego, przeznaczona na akumulację, stanowić będzie 22% dochodu narodowego, przy czym akumulacja wzrośnie o 19% w porównaniu z r. 1949.

XI.

Inwestycje i kapitalne remonty.

§  76.
Nakłady na inwestycje wyniosą 446,3 mld zł w cenach 1949 r., w tym nakłady ze środków limitowanych 94%, a ze środków nielimitowanych 6%. Wzrost nakładów inwestycyjnych wyniesie 36% w porównaniu z r. 1949. Wzrost ten wyniesie w zakresie:
przemysłu - 50%
rolnictwa - 24%
komunikacji i łączności - 23%
obrotu towarowego - 19%
urządzeń socjalnych i kulturalnych - 57%
budownictwa mieszkaniowego - 28%
gospodarki komunalnej - 80%.
§  77.
Nakłady na kapitalne remonty wyniosą 61,9 mld zł w cenach 1949 r., w tym nakłady ze środków limitowanych wyniosą 79%, a ze środków nielimitowanych 21%. Wzrost nakładów na kapitalne remonty wyniesie 156% w porównaniu z r. 1949.
§  78.
Z ogólnych nakładów na inwestycje przeznacza się
na inwestycje produkcyjne - 77,1%
w tym:
przemysł - 40,2%
rolnictwo i leśnictwo - 11,2%
komunikacja i łączność - 17,0%
obrót towarowy - 4,5%
przedsiębiorstwa budowlane - 4,2%
na inwestycje nieprodukcyjne - 22,9%
w tym: -
urządzenia socjalne i kulturalne - 9,5%
budownictwo mieszkaniowe - 7,9%
budownictwo administracyjne - 1,2%
gospodarka komunalna i inne - 4,3%.
§  79.
Z ogólnych nakładów na kapitalne remonty przeznacza się na:
przemysł - 36%
rolnictwo i leśnictwo - 1%
komunikację i łączność - 37%
obrót towarowy - 3%
przedsiębiorstwa budowlane - 1%
urządzenia socjalne i kulturalne - 2%
gospodarka komunalna i mieszkaniowa - 20%.

XII.

Szczegółowy plan gospodarczy.

§  80.
Na podstawie niniejszej uchwały Przewodniczący Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego zatwierdzi w terminie do dnia 15 marca 1950 r. szczegółowy plan gospodarczy na rok 1950, określający zadania w zakresie: przemysłu, rolnictwa i leśnictwa, budownictwa, transportu i łączności, obrotu towarowego, rozwoju techniki, oświaty i szkolenia zawodowego, kultury, ochrony zdrowia i kultury fizycznej, opieki społecznej, gospodarki mieszkaniowej i komunalnej, wydajności pracy i zatrudnienia, bezpieczeństwa i higieny pracy, oraz dochodu narodowego i bilansów materiałowych.
§  81.
Szczegółowy plan gospodarczy na rok 1950 zostanie uzupełniony: planem obrotów z zagranicą, planem obniżenia kosztów własnych w gospodarce narodowej, programem finansowym szczegółowego planu gospodarczego oraz bilansem gospodarki narodowej w cenach bieżących w terminie do dnia 31 marca 1950 r. Plany te po ich zatwierdzeniu przez Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego staną się częścią Szczegółowego Planu Gospodarczego na rok 1950 i obowiązywać będą w stosunku do nich postanowienia o zatwierdzaniu i kontroli wykonania planów (§ 82-94).

XIII.

Zatwierdzanie i kontrola wykonania planów.

§  82.
Na podstawie Szczegółowego Planu Gospodarczego na rok 1950 Państwowa Komisja Planowania Gospodarczego zatwierdzi plany ministrów i innych władz centralnych w układzie przez nią ustalonym.
§  83.
Na podstawie planów zatwierdzonych przez P.K.P.G ministrowie i kierownicy innych centralnych jednostek planujących zatwierdzają plany dla jednostek bezpośrednio im podległych, te zaś jednostki zatwierdzają plany dla wszystkich podległych im jednostek wykonujących plan aż do zakładów pracy włącznie. Zadania planu dla poszczególnych zakładów pracy i ich oddziałów będą podane do wiadomości pracowników, a ponadto każdy pracownik będzie należycie poinformowany o jego indywidualnych zadaniach w zakresie wykonania planu.
§  84.
Właściwi ministrowie i kierownicy innych centralnych jednostek planujących odpowiadają za wykonanie zadań planu wyznaczonych podległym im jednostkom. Kierownicy jednostek podległych ministerstwom i innym centralnym jednostkom planującym odpowiadają za wykonanie planu przez jednostki niższe, niezależnie od odpowiedzialności kierowników tych jednostek za wykonanie planu w zakresie im powierzonym.
§  85.
Właściwi ministrowie i kierownicy innych centralnych jednostek planujących przeprowadzają kontrolę w toku wykonywania planu (kontrolę bieżącą), każdy w swoim zakresie działania, a Państwowa Komisja Planowania Gospodarczego w stosunku do całości zadań objętych Szczegółowym Planem Gospodarczym.
§  86.
Ministerstwa i inne centralne jednostki planujące oraz wszystkie jednostki wykonujące narodowy plan gospodarczy obowiązane są do:

- składania sprawozdań z wykonania planu w terminach i w formie wskazanych w odpowiednich przepisach,

- systematycznej bieżącej kontroli wykonania planu, zarówno statystycznej jak i operatywnej (na terenie przedsiębiorstw i zakładów, majątków rolnych itp.).

§  87.
Zakres, terminy i formę sprawozdań z wykonania planu, sporządzonych przez ministerstwa i inne centralne jednostki planujące, ustali zarządzenie Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego.
§  88.
Za zgodność sprawozdań ze stanem faktycznym odpowiedzialni są kierownicy jednostek sporządzających sprawozdania i kierownicy służb planowania i statystyki w tych jednostkach oraz kierownicy jednostek bezpośrednio nadrzędnych i kierownicy służb planowania i statystyki w tych jednostkach.
§  89.
Kontrola wykonania planu ma na celu ustalenie zakresu wykonania planu względnie przyczyn jego niewykonania. Kontrola ta winna również ujawniać ukryte rezerwy i możliwości produkcyjne i powodować wykorzystanie ujawnionych rezerw.

Kontrolę wykonania planu wykonują kierownicy jednostek planujących poprzez właściwe służby fachowe przy udziale służb planowania, które winny koordynować zakres prac. Służby te kontrolują wykonanie planu zarówno w zakresie działania danej jednostki organizacyjnej jak i jednostek podległych. Wykonywanie kontroli inspekcyjnej w jednostkach podległych winno odbywać się przy udziale przedstawiciela służby planowania w jednostce kontrolowanej.

§  90.
Kontrola inspekcyjna w jednostkach podległych winna być dokonywana co najmniej dwa razy do roku. Sprawozdania pokontrolne winny być przesyłane do jednostki bezpośrednio nadrzędnej nad jednostką wykonującą kontrolę.
§  91.
Prezes Rady Ministrów w porozumieniu z Przewodniczącym Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego określi w drodze zarządzenia udział przedstawicieli kontroli zewnętrznej w kontroli wykonania planu przeprowadzanej przez służby planowania. Zarządzenie to wydane będzie za zgodą Rady Państwa.
§  92.
Zobowiązuje się Ministra Finansów do wydania zarządzenia regulującego udzielanie przez banki finansujące Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego i jej organom terenowym wszelkich materiałów i informacji, które są niezbędne dla kontroli wykonania planów, a które uzyskane zostały przez banki w wyniku kontroli finansowej.
§  93.
Kierownicy przedsiębiorstw i zakładów pracy winni systematycznie informować pracowników na naradach wytwórczych o wynikach wykonania planu, a w wypadkach niewykonania planu o wynikach przeprowadzonej kontroli.
§  94.
Obowiązki i uprawnienia biur regionalnych P.K.P.G. w zakresie kontroli wykonania planu i sprawozdawczości ustali zarządzenie Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego.
§  95.
Wykonanie uchwały porucza się Prezesowi Rady Ministrów, Przewodniczącemu Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego oraz wszystkim ministrom.
§  96.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia w Monitorze Polskim z mocą obowiązującą od dnia 1 stycznia 1950 r.

Zmiany w prawie

Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1950.A-28.334

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Narodowy Plan Gospodarczy na rok 1950.
Data aktu: 03/03/1950
Data ogłoszenia: 16/03/1950
Data wejścia w życie: 16/03/1950, 01/01/1950