Chodzi o niemałe pieniądze, bo karnet czterodniowy z campingiem kosztował 1079 zł, karnet weekendowy dwudniowy — 639 zł, karnet weekendowy dwudniowy z campingiem — 839 zł, bilet jednodniowy - od 339 zł do 439 zł. W przypadku wydarzeń masowych, takich jak koncerty, festiwale muzyczne czy imprezy plenerowe musimy pamiętać, że, kupując bilet, wyrażamy zgodę i akceptujemy obowiązujący w związku z tym wydarzeniem regulamin organizatora. W tym wypadku zastrzegł on, że w uzasadnionych przypadkach, w szczególności z przyczyn technicznych lub produkcyjnych, jest uprawniony do zwrotu biletu lub zmiany pierwotnie zamówionych miejsc na inne, zarówno przed, jak i w trakcie wydarzenia.

 

Kaucja za sprzątanie na Open'erze prawnie wątpliwa>>

 

Co na to regulamin?

Organizator ma prawo odwołać imprezę, jednak w takiej sytuacji musi dokonać zwrotu uiszczonej przez uczestnika ceny za zakupiony bilet lub innej opłaty poniesionej z tytułu uczestnictwa w wydarzeniu. Zgodnie z regulaminem FEST Festival sprzedaż biletów odbywała się w autoryzowanych punktach sprzedaży – w tym przede wszystkim w salonach Empik oraz za pośrednictwem internetu, na stronach: www.festfestival.pl, www.followthestep.com, www.goingapp.pl, www.ebilet.pl ,www.eventim.pl. Regulamin odnosi się również do możliwości rezygnacji z biletu, wskazując, że zwrot lub zamiana biletów po 15 kwietnia 2023 r. możliwy jest tylko w przypadku odwołania imprezy, znaczącej zmiany miejsca imprezy lub terminu jej odbycia się. W takim przypadku organizator powinien każdorazowo ogłosić informację o możliwości i terminie zwrotu biletów. Co istotne, zwrot biletów związany z odwołaniem, możliwy jest jedynie do momentu rozpoczęcia festiwalu. Zgodnie z regulaminem FEST Festival zwrot biletów możliwy jest jedynie w miejscu ich zakupu. W sytuacji, gdy uczestnik dokonał zakupu biletu, a festiwal został odwołany, jest uprawniony do wystąpienia z roszczeniem o zwrot kwoty za zakupiony i niewykorzystany bilet.

 

Osoby, które zakupiły bilet za pośrednictwem dystrybutorów, wymienionych powyżej, powinny wypełnić wzór oświadczenia oraz przesłać go na adres wskazany na oficjalnych stronach internetowych pośredników. Dodatkowo, jeśli osoba zapłaciła za bilet on za pomocą karty Visa lub Mastercard, może odzyskać swoje pieniądze dzięki procedurze chargeback, czyli obciążenia zwrotnego. Bilety zakupione w salonach Empik można zwrócić w dowolnie wybranym salonie Empik. Należy zabrać ze sobą bilet oraz dowód zakupu. W przypadku zakupu fizycznie wydrukowanego biletu, zwrotu należy dokonać poprzez przesłanie na adres Going. Sp. z o.o., Al. Jerozolimskie 107, 02-011 Warszawa, wniosku wraz z fizycznie wydrukowanym biletem oraz dowodem zakupu.

Zobacz procedurę w LEX: Wybór podstawy prawnej złożenia reklamacji >

 

Zamiast zwrotu - wymiana na inny bilet

W sierpniu organizator deklarował, że jeżeli podmiot (platforma) za pośrednictwem, którego uczestnik zakupił bilet, odmówił zwrotu pieniędzy, powinien niezwłocznie wypełnić formularz dostępny na stronie wyjaśniał, że imprezę odwołano, bo nie udało mu się sprzedać wystarczającej liczby biletów i nie otrzymali wsparcia finansowego od organizacji państwowych. Początkowo zapowiedział też, że zamierza ogłosić upadłość, ale potem się z tego wycofał.

–  Decyzja o upadłości była przedwczesna i przygotowujemy się do procesu restrukturyzacji, z nadzieją na odzyskanie Waszego wsparcia i zaufania. Podjęliśmy decyzję o otwarciu postępowania restrukturyzacyjnego - postępowania o zatwierdzenie układu, który ma doprowadzić do przywrócenia możliwości regulowania zobowiązań. Część z Was otrzymała już zwrot za bilety – wynika z fragmentu oświadczenia organizatora.

Czytaj w LEX: Postępowanie o zatwierdzenie układu na nowych zasadach >

 

Zaś z treści wstępnego planu restrukturyzacyjnego z 9 sierpnia 2023 r. sporządzonego dla FEST FESTIVAL Sp. z o.o. wynika, że najbardziej realna opcja zadośćuczynienia to możliwość skorzystania z oferty festiwalu w przyszłości, bez dodatkowych kosztów - konsumenci będą mieli możliwość wyboru jednej z wielu kolejnych edycji festiwalu. Druga to zwrot pieniędzy za zakupiony bilet na edycję 2023, z możliwością rozłożenia zwrotu w perspektywie 3-5 lat. Ostatnia propozycja to wymiana biletu na inny event z proponowanych przez dłużnika wydarzeń.  Informacja ta jest szczególnie istotna dla osób, które jeszcze nie otrzymały zwrotu pieniędzy za zakupione bilety. Wstępny Plan Restrukturyzacyjny zakłada również wdrożenie środków restrukturyzacyjnych w postaci zadośćuczynienia klientom, którzy kupili bilety, w perspektywie najbliższych 9-10 tygodni.

 

Wezwanie do zapłaty

Jednakże, jeśli pomimo wykonania zalecanych działań, uczestnik spotka się z odmową zwrotu środków, istnieje inna, prawna procedura zmierzająca do odzyskania środków za zakupiony i niewykorzystany bilet. Zaleca się wówczas złożenie pisemnego o wniosku o zwrot równowartości biletu, następnie sporządzenie pisemnego wezwania do zapłaty oraz skierowanie go do podmiotu, od którego zakupiono bilet. W przypadku niepowodzenia istnieje możliwość zwrócenia się do Miejskiego Rzecznika Konsumentów z prośbą o interwencję w sprawie. W sytuacji, gdyby wszystkie powyższe możliwości zawiodły, niezbędne będzie dochodzenie należności na drodze sądowej poprzez złożenie pozwu o zapłatę.

 

Co z uiszczoną przez wolontariuszy kaucją?

Osoby, które zakupiły bilety na festiwal nie są jedynymi, które mogą domagać się zwrotu uiszczonych środków pieniężnych z powodu odwołania festiwalu. Drugą grupę osób stanowią wolontariusze, którzy wpłacili tzw. kaucję zwrotną w kwocie aż 699 złotych. O wątpliwym, z perspektywy prawnej, charakterze posługiwania się wolontariatem w zamian za uiszczenie kaucji informowaliśmy Państwa przy okazji Open’er Festival. Przypomnijmy, że warunki wykonywania świadczeń przez wolontariuszy oraz korzystania z tych świadczeń reguluje ustawa z 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Z ustawy tej natomiast nie wynikają jakiekolwiek podstawy prawne do zabezpieczenia świadczeń wolontariuszy za pomocą kaucji.

- Wszyscy wolontariusze na festiwalu zobowiązani są do podpisania porozumienia o wolontariacie oraz do wpłacenia zwrotnej kaucji o wartości 100 proc. czterodniowego karnetu festiwalowego z puli Regular Tix - 699 PLN. Opłata depozytowa jest w 100 proc. zwrotna. Zwrot kaucji warunkowany jest wywiązaniem się z podjętych zobowiązań wolontariusza. Depozyt nie jest zwracany w przypadku rezygnacji z wolontariatu bez podania obiektywnie ważnej przyczyny lub też niestawienia się na wcześniej uzgodnione zmiany  – jak wynika z komunikatu na stronie organizatora festiwalu Fest Festival 2023. Podano także, że kaucja zostanie zwrócona maksymalnie w ciągu 14 dni po zakończeniu festiwalu, jeżeli wolontariusz wywiąże się ze wszystkich zobowiązań.

 

Nie wiadomo, w jaki sposób następowała płatność kaucji, tj. na czyj rachunek bankowy wolontariusze dokonywali takich wpłat. Dane te powinny wynikać wprost z treści porozumienia o wolontariacie, które to porozumienie zawierane było z organizatorem. Z informacji uzyskanych od wolontariuszy, którzy podpisywali porozumienie wynika, że kaucja wpłacana była na konto spółki, która była również zaangażowana w organizację festiwalu. W konsekwencji powyższego, nie ulega wątpliwości, że wolontariuszom, którzy wpłacili kaucję na rzecz świadczenia pracy w ramach wolontariatu na odwołanym FEST Festival 2023 r. przysługuje roszczenie o zwrot kaucji w całości. Z roszczeniem takim należy wystąpić do podmiotu, który jest stroną porozumienia o wolontariacie, a zatem do fundacji.

 

  Magdalena Niedźwiecka jest adwokatem w kancelarii Legalden. Posiada wieloletnie doświadczenie w zakresie postępowań sądowych i arbitrażowych (w tym postępowanie arbitrażowe, w którym wartość przedmiotu sporu przekraczała 500 milionów złotych) zdobywane w renomowanych kancelariach w Polsce oraz w Wielkiej Brytanii. Absolwentka Uniwersytetu Jagiellońskiego na kierunku prawo oraz prestiżowej uczelni London School of Economics and Political Science (LSE) w Londynie, gdzie w ramach rocznego programu studiów General Course pogłębiała swoją wiedzę z zakresu prawa medycznego, prawa własności intelektualnej oraz prawa publicznego międzynarodowego.

 

Anna Glas jest adwokatem specjalizującym się w prawie gospodarczym oraz własności intelektualnej. Doświadczenie nabywała wspierając merytorycznie i procesowo artystów z branży muzycznej i filmowej oraz sprawując bieżące doradztwo prawne przy licznych wydarzeniach kulturalno-artystycznych.