Szczegółowe zasady i tryb udzielania zezwoleń na indywidualny program lub tok nauki oraz organizacja indywidualnego programu lub toku nauki.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ
z dnia 27 kwietnia 1992 r.
w sprawie szczegółowych zasad i trybu udzielania zezwoleń na indywidualny program lub tok nauki oraz organizacji indywidualnego programu lub toku nauki.

Na podstawie art. 66 ust. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. Nr 95, poz. 425 i z 1992 r. Nr 26, poz. 113) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
W celu umożliwienia uczniowi rozwijania szczególnych uzdolnień i zainteresowań przez dostosowanie zakresu i tempa uczenia się do jego indywidualnych możliwości i potrzeb dyrektor szkoły publicznej, zwany dalej "dyrektorem szkoły", może zezwolić uczniowi na indywidualny program lub tok nauki.
2.
Indywidualny program lub tok nauki mogą być realizowane na każdym poziomie kształcenia i w każdym typie szkoły oraz powinny sprzyjać ukończeniu szkoły w skróconym czasie.
3.
Zezwolenie, o którym mowa w ust. 1, może być udzielone po upływie co najmniej jednego roku, a w uzasadnionych przypadkach - jednego okresu nauki ucznia w szkole.
§  2.
1.
Przez indywidualny program nauki należy rozumieć proces kształcenia się ucznia w zakresie jednego lub kilku przedmiotów objętych planem nauczania danej klasy na podstawie programu będącego modyfikacją programu (programów) dopuszczonego do użytku szkolnego.
2.
Indywidualny program nauki nie może obniżyć wymagań powszechnie obowiązującego minimum programowego przedmiotu (przedmiotów), przewidzianego w odpowiedniej klasie danego typu szkoły.
§  3.
1.
Indywidualny tok nauki polega na przyjęciu innego systemu nauczania niż klasowo-lekcyjny oraz odmiennego od powszechnie obowiązującego cyklu klasyfikowania i promowania ucznia w zakresie jednego, kilku lub wszystkich przedmiotów nauczania.
2.
Uczeń objęty indywidualnym tokiem nauki może być klasyfikowany i promowany w ciągu całego roku szkolnego, a także może realizować w ciągu jednego roku szkolnego program z zakresu dwu klas.
3.
Indywidualny tok nauki może opierać się na powszechnie obowiązującym programie nauczania lub na programie indywidualnym, o którym mowa w § 2.
§  4.
1.
Z wnioskiem o zezwolenie na indywidualny program lub tok nauki mogą wystąpić:
1)
uczeń - z tym że uczeń niepełnoletni za zgodą rodziców,
2)
rodzice (prawni opiekunowie) ucznia,
3)
wychowawca klasy lub inny nauczyciel uczący zainteresowanego ucznia - za zgodą rodziców (prawnych opiekunów) albo pełnoletniego ucznia.
2.
Wniosek składa się za pośrednictwem wychowawcy lub innego nauczyciela uczącego ucznia.
3.
Wychowawca lub inny nauczyciel, o którym mowa w ust. 2, przekazuje wniosek dyrektorowi szkoły, dołączając swoją opinię o predyspozycjach, potrzebach i możliwościach ucznia. Opinia powinna zawierać także informacje o osiągnięciach ucznia.
4.
Do wniosku o zezwolenie na indywidualny program nauki powinien być dołączony projekt programu, który ma realizować uczeń.
§  5.
Dyrektor szkoły po otrzymaniu wniosku, o którym mowa w § 4 ust. 1, jest obowiązany zasięgnąć opinii rady pedagogicznej oraz właściwej terenowo poradni psychologiczno-pedagogicznej, a w przypadku braku takiej poradni - opinii pedagoga szkolnego.
§  6.
1.
Zezwolenia na indywidualny program lub tok nauki nie udziela się :
1)
w przypadku negatywnej opinii rady pedagogicznej lub poradni psychologiczno-pedagogicznej,
2)
jeżeli indywidualny program, który ma być realizowany przez ucznia, nie spełnia warunku wymienionego w § 2 ust. 2.
2.
Odmowa udzielenia zezwolenia następuje w drodze decyzji.
§  7.
1.
Zezwoleń, o których mowa w § 1 ust. 1, udziela się na czas określony, nie krótszy niż jeden rok szkolny.
2.
W przypadku zmiany szkoły, w tym przyjęcia do szkoły wyższego stopnia, innego typu lub o innym profilu kształcenia, uczeń może kontynuować indywidualny program lub tok nauki za zgodą dyrektora szkoły, do której został przyjęty. Odmowa udzielenia zgody następuje w drodze decyzji.
§  8.
Zezwolenie na indywidualny program lub tok nauki wygasa w przypadku:
1)
uzyskania przez ucznia oceny dostatecznej lub niższej z egzaminu klasyfikacyjnego, o którym mowa w § 11,
2)
złożenia przez ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) oświadczenia o rezygnacji z indywidualnego programu lub toku nauki.
§  9.
1.
Indywidualny program nauki opracowuje - lub akceptuje program opracowany poza szkołą - nauczyciel (lub nauczyciele) przedmiotu. W pracy nad programem mogą współuczestniczyć w szczególności: nauczyciel przedmiotu w szkole wyższego stopnia, nauczyciel doradca, psycholog (pedagog szkolny) oraz zainteresowany uczeń.
2.
Indywidualny program nauki zatwierdza dyrektor szkoły.
3.
Klasyfikowanie i promowanie ucznia, któremu ustalono indywidualny program nauki, odbywa się zgodnie z przepisami w sprawie zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów.
§  10.
1.
Jeżeli uczeń o wybitnych uzdolnieniach jednokierunkowych, realizujący indywidualny program lub tok nauki, nie może spełnić wszystkich warunków klasyfikowania i promowania z innych przedmiotów, nauczyciel przedmiotu sprawiającego uczniowi szczególne trudności, na wniosek wychowawcy, innego nauczyciela,instytucji lub stowarzyszenia opiekującego się młodzieżą uzdolnioną - może obniżyć wymagania programowe z przedmiotu do poziomu minimum programowego. Uczeń ten może być klasyfikowany poza normalnym (powszechnie obowiązującym) trybem, zgodnie z przepisami § 11.
2.
Ustalenie indywidualnego toku nauki, powodującego szybsze tempo promowania niż określone w § 3 ust. 2, wymaga akceptacji organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad szkołą.
3.
Uczeń realizujący indywidualny tok nauki może być zwolniony z obowiązku uczęszczania na lekcje tego przedmiotu (przedmiotów) do właściwej klasy i może uczęszczać na zajęcia do klasy (klas) programowo wyższej w tej lub innej szkole - także w szkole wyższego stopnia za jej zgodą - albo realizować program samodzielnie.
§  11.
1.
Uczeń realizujący indywidualny tok nauki jest klasyfikowany na podstawie egzaminu klasyfikacyjnego, organizowanego zgodnie z przepisami w sprawie zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów, przeprowadzanego w terminie ustalonym z uczniem.
2.
Ocenę okresową lub roczną ustala się zgodnie z kryteriami określonymi w przepisach, o których mowa w ust. 1.
§  12.
1.
Uczniowi, któremu zezwolono na indywidualny program lub tok nauki, dyrektor szkoły w porozumieniu z radą pedagogiczną wyznacza nauczyciela-opiekuna i ustala zakres jego obowiązków, a w szczególności tygodniową liczbę godzin konsultacji, nie niższą niż godzinę tygodniowo i nie przekraczającą 5 godzin miesięcznie.
2.
W szczególnych przypadkach nauczycielem-opiekunem może być nauczyciel spoza danej szkoły (wyższego stopnia), zatrudniony za zgodą organu prowadzącego szkołę.
3.
Zasady wynagradzania za sprawowanie opieki i udzielanie pomocy uczniowi, o którym mowa w ust. 1, określają przepisy w sprawie wynagradzania nauczycieli.
§  13.
1.
Decyzję w sprawie indywidualnego programu lub toku nauki należy każdorazowo odnotować w arkuszu ocen ucznia.
2.
Do arkusza ocen wpisuje się na bieżąco wyniki klasyfikacyjne ucznia uzyskiwane w indywidualnym toku nauki zgodnie z § 3 ust. 1 i 2 oraz § 11.
3.
Na świadectwie promocyjnym ucznia, o którym mowa w § 1 ust. 1, w rubryce "Indywidualny program lub tok nauki" należy odpowiednio wymienić przedmioty wraz z uzyskanymi ocenami. Informację o ukończeniu szkoły lub uzyskaniu promocji w skróconym czasie należy odnotować w rubryce "Szczególne osiągnięcia ucznia".
§  14.
W regulaminie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów, stanowiącym załącznik do zarządzenia nr 25 Ministra Edukacji Narodowej z dnia 16 lipca 1990 r. w sprawie regulaminu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów (Dz. Urz. MEN Nr 6, poz. 35), skreśla się § 34.
§  15.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 września 1992 r.

Zmiany w prawie

Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1992.13.92

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Szczegółowe zasady i tryb udzielania zezwoleń na indywidualny program lub tok nauki oraz organizacja indywidualnego programu lub toku nauki.
Data aktu: 27/04/1992
Data ogłoszenia: 16/05/1992
Data wejścia w życie: 01/09/1992