Taryfa składek za obowiązkowe ubezpieczenia komunikacyjne krajowców dewizowych w ruchu zagranicznym.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 18 lutego 1978 r.
w sprawie taryfy składek za obowiązkowe ubezpieczenia komunikacyjne krajowców dewizowych w ruchu zagranicznym.

Na podstawie art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 2 grudnia 1958 r. o ubezpieczeniach majątkowych i osobowych (Dz. U. z 1958 r. Nr 72, poz. 357, z 1964 r. Nr 16, poz. 94 i z 1975 r. Nr 16, poz. 91), § 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 20 grudnia 1974 r. w sprawie sposobu ustalania taryf i poboru składek za obowiązkowe ubezpieczenia majątkowe i osobowe (Dz. U. Nr 49, poz. 304) oraz § 30 ust. 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 listopada 1974 r. w sprawie obowiązkowych ubezpieczeń komunikacyjnych (Dz. U. z 1974 r. Nr 46, poz. 274, z 1975 r. Nr 30, poz. 160 i z 1978 r. Nr 1, poz. 1) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Składkę za objęte obowiązkowymi ubezpieczeniami komunikacyjnymi pojazdy, będące w posiadaniu krajowców dewizowych w ruchu zagranicznym na terytorium państw, w których są uznawane polskie dowody ubezpieczenia, ustala się w zależności od grupy taryfowej pojazdu oraz okresu ubezpieczenia.
2.
Składka za ubezpieczenie oraz udział własny posiadacza w pokryciu szkody w ubezpieczeniu pojazdów od uszkodzeń, zwanego dalej ubezpieczeniem autocasco, wynoszą:
Poz. Grupa pojazdu według pojemności silnika w cm3, rodzaju pojazdu oraz Udział własny w Składka w zł w zależności od okresu ubezpieczenia
taryfy kraju produkcji ubezp. auto-casco w zł do 3 dni do 7 dni do 15 dni do 30 dni każdy następny miesiąc 1 rok
1 2 3 4 5 6 7 8 9
1 Samochody osobowe do 900 A1) 3.000 200 600 900 1.200 600 6.000
B2) 3.000 200 700 1.050 1.400 700 7.000
2 powyżej 900 do 1.250 A 4.000 200 650 1.000 1.300 650 6.500
B 4.000 200 750 1.150 1.500 750 7.500
3 powyżej 1.250 do 1.500 A 5.000 200 700 1.050 1.400 700 7.000
B 5.000 200 900 1.350 1.800 900 9.000
4 powyżej 1.500 do 1.800 A 6.000 200 900 1.350 1.800 900 9.000
B 6.000 200 1.100 1.650 2.200 1.100 11.000
5 powyżej 1.8003) A 7.000 200 1.200 1.800 2.400 1.200 12.000
B 7.000 200 1.400 2.100 2.800 1.400 14.000
6 Inne pojazdy4) 7.000 1.000 2.000 3.000 4.000 2.000 20.000
Autobusy i przyczepy autobusowe
7 Przyczepy campingowe i inne turystyczne 2.000 100 300 450 600 300 3.000
8 Motocykle do 200 cm3 1.000 100 150 200 300 150 1.500
9 Motocykle powyżej 200 cm3 oraz motocykle z wózkami i trójkołowe 1.500 100 250 350 500 250 2.500
10 Samochody ciężarowe o ładowności do 2 t i ciągniki rolnicze 6.000 450 850 1.300 1.700 850 8.500
11 Samochody ciężarowe o ładowności powyżej 2 t, ciągniki samochodowe balastowe z przyczepami lub bez przyczep oraz ciągniki siodłowe z naczepami (pojazdy członowe) lub bez naczep 7.000 600 1.200 1.800 2.400 1.200 12.000
12 Samochody specjalne i specjalizowane 8.000 800 1.600 2.400 3.200 1.600 16.000
13 Przyczepy i naczepy ciężarowe 3.000 250 500 750 1.000 500 5.000

Objaśnienia do tabeli:

1) dotyczy samochodów wymienionych w poz. 1–5 taryfy, produkcji polskiej i państw-członków RWPG oraz Jugosławii,

2) dotyczy samochodów wymienionych w poz. 1–5 taryfy, produkcji pozostałych państw,

3) z wyjątkiem samochodów marki "Warszawa", dla których udział własny i składkę ustala się według 3 pozycji taryfy,

4) za autobusy do 15 miejsc pobiera się 75% składki.

2a. 1
Przy wyjeździe na terytorium europejskiego państwa członka RWPG na okres 1 lub 2 dni składka za ubezpieczenie pojazdu bez względu na pojemność jego silnika w cm3 oraz kraj produkcji wynosi:
1)
za samochody osobowe - 80 zł za 1 dzień i 150 zł za 2 dni,
2)
za motocykle, motocykle z wózkami i trójkołowe - 40 zł za 1 dzień i 75 zł za 2 dni.

Udział własny posiadacza pojazdu w pokryciu szkody w ubezpieczeniu auto-casco stosuje się w kwotach określonych w kolumnie 3 taryfy składek ustalonej w ust. 2.

3.
Składka za okres ubezpieczenia powyżej 3 dni przy wyjeździe na terytorium europejskiego państwa-członka RWPG podlega obniżeniu o 20%.
4. 2
Inwalidzi, którzy są posiadaczami pojazdów samochodowych używanych do celów niezarobkowych, opłacają składkę obniżoną o 50%; za inwalidów uważa się:
1)
inwalidów I i II grupy,
2)
inwalidów III grupy ze schorzeniami (uszkodzeniami) kończyn, którzy zgodnie z orzeczeniem zakładu społecznej służby zdrowia, upoważnionego do badań lekarskich kandydatów na kierowców pojazdów samochodowych, mogą kierować samochodem pod warunkiem dostosowania go do rodzaju schorzenia lub kalectwa,
3)
inwalidów, którym zostały przydzielone pojazdy samochodowe przez właściwy organ administracji państwowej,
4)
inwalidów wojennych i wojskowych oraz inwalidów członków Związku Bojowników o Wolność i Demokrację - niezależnie od źródeł nabycia pojazdu samochodowego.
5. 3
Składkę za roczny okres ubezpieczenia obniżoną o 50% opłaca posiadacz pojazdu z rejestracją polską:
1)
skierowany do pracy na terytorium europejskiego państwa członka RWPG w celu realizacji budownictwa eksportowego i usług związanych z eksportem,
2)
zatrudniony na terytorium państwa, o którym mowa w pkt 1, za zgodą polskiego organu państwowego,
3)
którego osoby bliskie zamieszkują w pasie przygranicznym Czechosłowackiej Republiki Socjalistycznej lub Niemieckiej Republiki Demokratycznej,
4)
użytkujący grunty rolne, łąki i lasy na terytorium Czechosłowackiej Republiki Socjalistycznej.
6. 4
Posiadaczowi pojazdu przysługuje tylko jedna z obniżek składek, o których mowa w ust. 4 i 5.
§  2.
Udziału własnego posiadacza w pokryciu szkody w ubezpieczeniu auto-casco nie stosuje się, jeżeli:
1)
szkoda powstała wskutek:
a)
pożaru będącego wynikiem przyczyn pochodzących z zewnątrz pojazdu,
b)
piorunu, gradobicia, nagłego działania czynnika termicznego lub chemicznego pochodzącego z zewnątrz pojazdu,
c)
kradzieży pojazdu,
d)
uszkodzenia pojazdu w związku z przewozem osób, którym ma być udzielona pomoc lekarska,
2)
pojazd znajduje się w posiadaniu jednostki gospodarki uspołecznionej lub jeżeli stanowi własność osoby fizycznej i został oddany jednostce gospodarki uspołecznionej w posiadanie zależne,
3)
koszty naprawy pojazdu zostały poniesione za granicą.
§  3.
1.
Posiadacz pojazdu opłaca składkę za cały okres pozostawania pojazdu za granicą.
2.
W razie pozostawania pojazdu poza granicami Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej po upływie okresu ubezpieczenia na skutek wypadku objętego ubezpieczeniem posiadacz pojazdu nie opłaca dodatkowej składki za ten okres.
3. 5
Zwrot składki za częściowo nie wykorzystany okres ubezpieczenia nie przysługuje, jeżeli:
1)
ubezpieczenie obejmuje okres nie przekraczający 30 dni,
2)
składka pobrana zgodnie z § 1 ust. 5 jest niższa od składki ustalonej w taryfie za wykorzystany okres ubezpieczenia.
§  4.
Zarządzenie nie dotyczy składek za ubezpieczenie pojazdów należących do Przedsiębiorstwa Międzynarodowych Przewozów Samochodowych "PEKAES".
§  5.
Traci moc zarządzenie Ministra Finansów i Handlu Zagranicznego z dnia 30 lipca 1959 r. w sprawie ubezpieczenia pojazdów mechanicznych w ruchu zagranicznym (Monitor Polski Nr 71, poz. 372).
§  6.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 kwietnia 1978 r.
1 § 1 ust. 2a dodany przez § 1 pkt 1 lit. a) zarządzenia z dnia 7 lipca 1978 r. (M.P.78.24.82) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 14 lipca 1978 r.
2 § 1 ust. 4 dodany przez § 1 pkt 1 lit. b) zarządzenia z dnia 7 lipca 1978 r. (M.P.78.24.82) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 14 lipca 1978 r.
3 § 1 ust. 5 dodany przez § 1 pkt 1 lit. b) zarządzenia z dnia 7 lipca 1978 r. (M.P.78.24.82) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 14 lipca 1978 r.
4 § 1 ust. 6 dodany przez § 1 pkt 1 lit. b) zarządzenia z dnia 7 lipca 1978 r. (M.P.78.24.82) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 14 lipca 1978 r.
5 § 3 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia z dnia 7 lipca 1978 r. (M.P.78.24.82) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 14 lipca 1978 r.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024