Zbędny tabor kolejowy i urządzenia specjalistyczne używane w komunikacji kolejowej.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA KOMUNIKACJI
z dnia 9 czerwca 1973 r.
w sprawie zbędnego taboru kolejowego i urządzeń specjalistycznych, używanych w komunikacji kolejowej.

Na podstwie § 25 ust. 1 pkt 1 lit. a) i c) i § 26 ust. 1 uchwały nr 164 Rady Ministrów z dnia 6 sierpnia 1971 r. w sprawie rozporządzania przez państwowe jednostki organizacyjne niektórymi ruchomymi składnikami majątkowymi (Monitor Polski Nr 46, poz. 292) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Przepisy zarządzenia stosuje się do znajdujących się w zarządzie państwowych jednostek organizacyjnych:
1)
taboru kolejowego kolei użytku publicznego i niepublicznego w rozumieniu art. 2 ust. 2, 3 i 4 ustawy z dnia 2 grudnia 1960 r. o kolejach (Dz.U. z 1970 r. Nr 9, poz. 76 i 1971 r. Nr 12, poz. 115), zwanego dalej "taborem kolejowym",
2)
urządzeń specjalistycznych używanych w komunikacji kolejowej, którymi w rozumieniu zarządzenia są urządzenia służące do budowy i utrzymania nawierzchni kolejowej oraz do zabezpieczenia ruchu i łączności kolejowej, zwanych dalej "urządzeniami",
3)
części taboru kolejowego, zwanych dalej "częściami".
2.
Ilekroć w zarządzeniu jest mowa o "przedmiotach" - należy przez to rozumieć łącznie tabor kolejowy, urządzenia i części.
3.
Przepisów zarządzenia nie stosuje się do taboru kolejowego kolei użytkowanych przez Ministerstwo Obrony Narodowej i Ministerstwo Spraw Wewnętrznych.
§  2.
Części taboru kolejowego uznaje się za zbędne, jeżeli:
1)
ich zapas, nie stanowiący zapasu awaryjnego lub rezerwowego, przekracza pięcioletnie zużycie albo
2)
nie mogą być użyte do taboru kolejowego eksploatowanego w danej jednostce.
§  3.
1.
Jednostka państwowa, w której posiadaniu znajdują się zbędne przedmioty wymienione w załączniku do zarządzenia, zgłasza je w pierwszej kolejności w terminie 14 dni od ich ujawnienia swej jednostce zwierzchniej w celu zagospodarowania w ramach tej jednostki lub zaoferowania innym jednostkom resortu. Jeżeli jednostka zwierzchnia w ciągu miesiąca nie udzieli odpowiedzi na zgłoszenie, wówczas dana jednostka państwowa zgłasza te przedmioty jednostce określonej w załączniku do zarządzenia, zwane dalej "właściwą jednostką", w celu wskazania nabywcy.
2.
Jeżeli zbędne przedmioty, o których mowa w ust. 1, znajdują się w zarządzie jednostki bezpośrednio podległej ministrowi (kierownikowi urzędu centralnego), należy je zaoferować innym jednostkom resortu, a w razie braku nabywców - właściwej jednostce.
3.
Właściwa jednostka w terminie 2 miesięcy od dnia otrzymania zgłoszenia wskaże nabywcę zbędnych przedmiotów, z tym że wskazanie nabywców przedmiotów wymienionych pod lp. 1-5 załącznika ogranicza się do jednostek organizacyjnych przedsiębiorstwa Polskie Koleje Państwowe (PKP). Jeżeli jednostka zgłaszająca zbędne przedmioty nie otrzyma odpowiedzi w ciągu 2 miesięcy, może przedmioty te sprzedać lub wynająć dowolnej jednostce państwowej albo innej jednostce gospodarki uspołecznionej.
§  4.
Zbędne przedmioty nie wymienione w załączniku do zarządzenia należy po ich ujawnieniu sprzedać lub wynająć dowolnej jednostce państwowej albo innej jednostce gospodarki uspołecznionej, chyba że jednostka zwierzchnia zastrzeże sobie prawo dysponowania tymi przedmiotami.
§  5.
Sprzedaż zbędnych przdmiotów następuje po cenie ustalonej na zasadach i w trybie określonych w odrębnych przepisach.
§  6.
1.
Za najem taboru kolejowego, znajdującego się w zarządzie przedsiębiorstwa PKP, pobiera się opłaty według cennika obowiązującego w tym przedsiębiorstwie.
2.
Za najem wagonów cystern znajdujących się w zarządzie jednostek organizacyjnych resortu przemysłu chemicznego pobiera się opłaty obowiązujące w tym resorcie.
§  7.
1.
Jednostka państwowa może przekazać niodpłatnie zbędne przedmioty innej jednostce państwowej:
1)
podporządkowanej tej samej jednostce nadrzędnej,
2)
nie podporządkowanej tej samej jednostce nadrzędnej, jeżeli:
a)
pozostały one po produkcji zaniechanej lub w wyniku modernizacji produkcji albo zmian technologicznych produkcji, albo
b)
są potrzebne jednostce przejmującej na cele jej statutowej działalności oświatowej, naukowej, wychowawczej lub szkoleniowej,
3)
jeżeli jednostka przekazująca i jednostka przejmująca są jednostkami budżetowymi.
2.
Jednostce określonej w ust. 1 pkt 2 mogą być również przekazane niodpłatnie tabor kolejowy i urządzenia:
1)
zużyte technicznie co najmniej w 50% lub przestarzałe, gdy dalsza ich eksploatacja byłaby ekonomicznie nieuzasadniona lub
2)
gdy suma dokonanych odpisów amortyzacyjnych przewyższa wartość tych maszyn.
§  8.
1.
Jednostka państwowa przeznacza na surowce wtórne (złom) przedmioty:
1)
posiadające wady albo
2)
których nie wolno wprowadzać do obrotu po upływie terminu ważności lub których użycie mogłoby być niebezpieczne bądź które całkowicie utraciły wartość użytkową, albo
3)
które są technicznie przestarzałe, a ich użycie lub eksploatacja przez jednostki państwowe byłaby nieopłacalna nawet po przeprowadzeniu kapitalnego remontu lub przeróbki, albo
4)
którymi nie rozporządzono w trybie określonym w § 3, 4 i 7.
2.
W szczególności należy przeznaczyć na surowce wtórne (złom):
1)
tabor kolejowy i urządzenia, co do których zachodzą warunki określone w § 7 ust. 2 pkt 1 i 2,
2)
przedmioty, co do których zachodzą warunki określone w § 7 ust. 1 pkt 2 lit. a).
3.
Przeznaczenie na surowce wtórne (złom) zbędnego taboru kolejowego, pozostającego w zarządzie jednostki podporządkowanej zjednoczeniu (jednostce równorzędnej), następuje po uprzednim zakwalifikowaniu tego taboru na złom przez komisję w składzie:
1)
przewodniczący - wyznaczony przez kierownika jednostki nadrzędnej nad jednostką, w której zarządzie znajduje się tabor kolejowy,
2)
kierownik lub zastępca kierownika jednostki, w której zarządzie znajduje się tabor kolejowy,
3)
kierownik właściwej dla spraw taboru kolejowego technicznej komórki organizacyjnej w jednostce, w której zarządzie znajduje się tabor kolejowy.
4.
W razie kwalifikowania taboru kolejowego na surowce wtórne (złom) w zakładach naprawczych taboru kolejowego w skład komisji, o której mowa w ust. 3, wchodzą:
1)
przewodniczący - jak w ust. 3 pkt 1,
2)
przedstawiciel jednostki, w której zarządzie znajduje się tabor kolejowy, a jeżeli tabor znajduje się w zarządzie przedsiębiorstwa PKP - komisarz odbiorczy przy zakładach naprawczych taboru kolejowego,
3)
przedstawiciel zakładów naprawczych taboru kolejowego.
5.
Jeżeli zbędny tabor kolejowy pozostaje w zarządzie jednostki państwowej podlegającej bezpośrednio ministrowi (kierownikowi urzędu centralnego), skład komisji do zakwalifikowania tego taboru na surowce wtórne (złom) ustala kierownik tej jednostki. W razie kwalifikowania tego taboru na surowce wtórne (złom) w zakładach naprawczych taboru kolejowego w skład tej komisji wchodzi również przedstawiciel tych zakładów.
6.
Decyzję w sprawie przeznaczenia na surowce wtórne (złom) taboru kolejowego znajdującego się w zarządzie przedsiębiorstwa PKP podejmuje Ministerstwo Komunikacji.
§  9.
W sprawach nie unormowanych niniejszym zarządzeniem stosuje się odpowiednio przepisy § 3 ust. 2, § 6, § 21 ust. 1 i 2, § 22 ust. 3, § 23 ust. 5 i 6 oraz § 24 uchwały nr 164 rady Ministrów z dnia 6 sierpnia 1971 r. w sprawie rozporządzania przez państwowe jednostki organizacyjne niektórymi ruchomymi składnikami majątkowymi (Monitor Polski Nr 46, poz. 292).
§  10.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Załącznik

WYKAZ

ZBĘDNYCH PRZEDMIOTÓW PODLEGAJĄCYCH ZAOFEROWANIU WYZNACZONYM JEDNOSTKOM
Lp. Symbol systematycznego wykazu wyrobów Określenie przedmiotów Nazwa jednostki
1 1011-3

1011-5

Lokomotywy spalinowe na tor normalny o mocy 800 i więcej KM

Lokomotywy elektryczne na tor normalny o 2000 i więcej kW na napięcie 3000 V

Ministerstwo Komunikacji Centralny Zarząd Trakcji

ul. Chałubińskiego 4

00-928 Warszawa

2 1011-2

1011-4

1011-6

1013-2

1014-2

Lokomotywy parowe na tor wąski

Lokomotywy spalinowe na tor wąski

Lokomotywy elektryczne na tor wąski

Wagony ruchu pasażerskiego na tor wąski

Wagony towarowe na tor wąski

Ministerstwo Komunikacji Centralny Zarząd Kolei Dojazdowych

ul. Chałubińskiego 4

00-928 Warszawa

3 1014-11 i 1014-13 do 14

1014-1 z wyłączeniem 1014-11 1014-13 do 14 i 1014-16

1013-11 do 15

Wagony towarowe odkryte, eksploatowane poniżej 24 lat - na tor normalny z wyjątkiem wagonów samowyładowczych piaskowych służących do przewozu piasku

Wagony towarowe pozostałych typów, eksploatowane poniżej 32 lat - na tor normalny

Wagony ruchu pasażerskiego, eksploatowane poniżej 32 lat - na tor normalny

Ministerstwo Komunikacji Centralny Zarząd Wagonów

ul. Chałubińskiego 4

00-928 Warszawa

4 0813-4 Urządzenia do budowy nawierzchni kolejowej następujących rodzajów:

- żurawie do układki torów przęsłami

- platformy motorowe do przęseł torowych

- żurawie do układki rozjazdów

- suwnice zmechanizowane do przęseł torowych

- ciężkie oczyszczarki podsypki

- ciężkie podbijarki podkładów

- podbijarki rozjazdów

- zagęszczarki podsypki

- profilarki podłoża

Ministerstwo Komunikacji Centralny Zarząd Utrzymania Kolei

ul. Chałubińskiego 4

00-928 Warszawa

5 Części zamienne, podzespoły i zespoły do taboru kolejowego Biuro Zaopatrzenia i Zbytu Części Zamiennych Taboru Kolejowego

ul. Orla 1

41-201 Sosnowiec

6 1014-16 Wagony cysterny Przedsiębiorstwo Eksploatacji Cystern ul. Długa 4

00-263 Warszawa

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024