Zasady kontroli, opracowywania i wykonywania operatywnych planów państwowych biur (samodzielnych pracowni) projektów, wyceny przyjmowanych przez te biura (samodzielne pracownie) zleceń na prace projektowe, kształtowania się funduszu płac oraz wynagrodzeń pracowników w tych biurach (samodzielnych pracowniach), jak również wydajności pracy.

ZARZĄDZENIE
PREZESA KOMITETU DO SPRAW URBANISTYKI I ARCHITEKTURY
z dnia 1 czerwca 1959 r.
w sprawie zasad kontroli, opracowywania i wykonywania operatywnych planów państwowych biur (samodzielnych pracowni) projektów, wyceny przyjmowanych przez te biura (samodzielne pracownie) zleceń na prace projektowe, kształtowania się funduszu płac oraz wynagrodzeń pracowników w tych biurach (samodzielnych pracowniach), jak również wydajności pracy.

Na podstawie § 7 uchwały nr 231 Rady Ministrów z dnia 2 lipca 1958 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników państwowych biur (samodzielnych pracowni) projektów (Monitor Polski Nr 52, poz. 307) ustala się, co następuje:
§  1.
1.
Jednostki organizacyjne ministerstw i prezydiów rad narodowych, powołane jako jednostki nadrzędne nad państwowymi biurami (samodzielnymi pracowniami) projektów, obowiązane są do przeprowadzania kontroli w podległych im biurach (samodzielnych pracowniach) projektów według zasad ustalonych w załączniku do niniejszego zarządzenia.
2.
Przeprowadzanie kontroli przez jednostki wymienione w ust. 1 nie zwalnia kierownictwa biur (samodzielnych pracowni) projektów od obowiązku stałej kontroli w zakresie ustalonym w załączniku do niniejszego zarządzenia.
§  2.
Właściwi ministrowie i prezydia rad narodowych przedstawiają sprawozdania z przeprowadzonych kontroli wraz z zarządzeniami pokontrolnymi Prezesowi Komitetu do Spraw Urbanistyki i Architektury.
§  3.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK 

ZASADY KONTROLI PRACY PAŃSTWOWYCH BIUR (SAMODZIELNYCH PRACOWNI) PROJEKTÓW

§ 1.
Kontrola, o której mowa w § 1 zarządzenia, obejmuje [...] operatywnych planów [...]
2.
Jednostka nadrzędna może uzupełnić skład zespołu kontrolującego, pracownikami innych jednostek lub biur projektów.
§  3.
1.
Kontrolę pośrednią należy przeprowadzać raz na [...]

w trybie przewidzianym w obowiązujących przepisach, ustalających, że:

1)
plany zatwierdza dyrektor biura - gdy wartość produkcji i wskaźniki przyjęte do planów operatywnych nie przekraczają wielkości produkcji i wskaźników ustalonych w odpowiednich wycinkach planu rocznego,
2)
plany zatwierdza jednostka nadrzędna - gdy wartość produkcji i wskaźniki planów operatywnych przekraczają wielkości ustalone dla poszczególnych kwartałów w planie rocznym.
2.
Przed zatwierdzeniem planów, o których mowa w ust. 1 pkt 2, jednostka nadrzędna zobowiązana jest do przeprowadzenia kontroli pośredniej, która powinna polegać na przeanalizowaniu złożonych przez dyrektora biura odpowiednich oświadczeń i dokumentów, uzasadniających zwiększenie planu, a w szczególności:
1)
oświadczenia, że plan rzeczowy (tematy do opracowania) ma pokrycie w zawartych umowach,
2)
danych dotyczących ustalenia w planie wielkości produkcji pod kątem realności terminów wykonania zadań i właściwego rozłożenia pracy na dalsze kwartały,
3)
oświadczenia o przeanalizowaniu możliwości wykonania planu bez zwiększenia zatrudnienia,
4)
stwierdzenia, że kontrola prawidłowości wyceny przyjętych zleceń została dokonana.
3.
W przypadkach nasuwających wątpliwości jednostka nadrzędna ma obowiązek przeprowadzenia kontroli bezpośredniej.
§  5.
1.
Kontrola wykonania operatywnych planów kwartalnych jest przeprowadzana systemem bezpośrednim.
2.
Przy kontroli należy szczególnie zwrócić uwagę na:
1)
sposób ustalania wielkości wykonanej produkcji,
2)
dotrzymanie terminów ukończenia wykonywanych projektów,
3)
zgodność rzeczowego wykonania produkcji z planem,
4)
przyczyny i okoliczności, które wpłynęły na decyzję wycofania zleceń z planu, oraz ustalić, z czyjej inicjatywy wprowadzono nowe tematy.
3.
Wielkość wykonanej produkcji ustala się według zasad podanych w instrukcji nr 37 Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 8 kwietnia 1958 r., to znaczy:
1)
wielkość produkcji wykonanej od początku roku do końca kwartału kontrolowanego oblicza się przy pomocy następującego działania:

pg=ps-rk+rp,

gdzie pg oznacza wielkość produkcji globalnej,

ps " produkcję sprzedaną (zafakturowaną),

rk " roboty w toku na początek roku,

rp " roboty w toku na koniec kwartału kontrolowanego;

2)
wielkość produkcji wykonanej w poszczególnych kwartałach oblicza się w ten sposób, że od wykonanej produkcji od początku roku do końca danego kwartału, ustalonej według zasad podanych w pkt 1, odejmuje się wielkość produkcji wykonanej od początku roku do ostatniego dnia poprzedzającego kwartał, ustalonej w analogiczny sposób.
4.
Wartość robót w toku ustala się na podstawie inwentaryzacji i zapisów księgowości.
5.
Podana w ust. 3 zasada ustalania wielkości produkcji obowiązuje od dnia 1 lipca 1959 r.
6.
Kontrolując dotrzymanie terminów ukończenia projektów należy stwierdzić, czy pracownie, w których nastąpiło przekroczenie terminów opracowań, zostały obciążone z tego tytułu przewidzianymi karami.
7.
Wszelkie zmiany w planie rzeczowym powinny być uzasadnione na piśmie.
§  6.
1.
Przeprowadzając kontrolę funduszu płac należy stwierdzić, czy plan funduszu płac został sporządzony z zachowaniem następujących zasad:
1)
Globalny wskaźnik wykonanego funduszu płac w ciągu roku nie może być wyższy od wskaźnika ustalonego w planie rocznym.
2)
Wskaźnik wykonanego funduszu płac pracowników zatrudnionych przy projektowaniu w poszczególnych kwartałach i w ciągu roku nie może być wyższy od wskaźnika ustalonego w planie rocznym.
3)
Wysokość wykonanego funduszu płac pracowników kierownictwa i administracji nie może być wyższa od wielkości funduszu płac ustalonego w odpowiednim wycinku planu rocznego. Wykonany w ciągu roku fundusz płac pracowników kierownictwa i administracji nie może przekroczyć ustalonej wielkości funduszu płac w planie rocznym, zmniejszonej o 1/3 funduszu płac, wygospodarowanego na skutek zmniejszenia liczby pracowników kierownictwa i administracji.
4)
Wysokość funduszu płac zasadniczych pracowników zatrudnionych przy projektowaniu nie może być wyższa od wysokości tego funduszu ustalonego w odpowiednim wycinku planu rocznego.
5)
Wysokość wykonanego bezosobowego funduszu płac w ciągu roku nie może przekroczyć ustalonej wysokości tego funduszu w planie rocznym. Wyjątki od tej zasady mogą stanowić przekroczenia bezosobowego funduszu płac o kwoty przeniesione w ciągu roku do bezosobowego funduszu płac z pozycji "pozostałe nakłady" planu kosztów własnych w każdorazowo ekonomicznie uzasadnionych przypadkach, za zgodą jednostki nadrzędnej, w trybie określonym w § 6 ust. 2 uchwały nr 147 Rady Ministrów z dnia 12 kwietnia 1957 r. w sprawie zasad gospodarowania bezosobowym funduszem płac w przedsiębiorstwach państwowych (Monitor Polski Nr 33, poz. 223).
2.
Fundusz płac zasadniczych pracowników zatrudnionych przy projektowaniu może być podwyższony, za zgodą jednostki nadrzędnej, tylko w wyjątkowych przypadkach wynikających ze znacznego wzrostu zadań produkcyjnych i konieczności zwiększenia stanu zatrudnienia. Wykorzystanie zwiększonego w ten sposób funduszu płac zasadniczych jest dopuszczalne w razie faktycznego zwiększenia zatrudnienia.
§  7.
1.
W czasie kontroli kształtowania się wynagrodzeń pracowników należy zbadać:
1)
zgodność zaszeregowań pracowników z posiadanymi kwalifikacjami,
2)
posiadanie przez biuro (samodzielną pracownię) projektów zgody jednostki nadrzędnej na zatrudnienie pracowników na część etatu,
3)
wysokość zarobków pracowników.
2.
W razie występowania stanowisk i zaszeregowań nie objętych tabelą zaszeregowań przewidzianych uchwałą nr 231 Rady Ministrów z dnia 2 lipca 1958 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników państwowych biur projektów (Monitor Polski Nr 52, poz. 307) należy stwierdzić, czy stanowiska te i wysokość zaszeregowania są zatwierdzone przez jednostkę nadrzędną.
§  8.
1.
Dokonując kontroli wyceny prac projektowych należy szczegółowo przeanalizować:
1)
właściwe stosowanie poszczególnych cenników branżowych i ich pozycji,
2)
uzasadnienie stosowania kalkulacji indywidualnej.
2.
Wycena prac projektowych według kalkulacji indywidualnej powinna się odbywać komisyjnie i być zaakceptowana przez zleceniodawcę.
3.
W razie stwierdzenia przekroczenia obowiązujących cen należy polecić:
1)
odpowiednią zmianę umowy ze zleceniodawcą,
2)
zwrócenie lub zarachowanie zleceniodawcy pobranej z tego tytułu nadpłaty,
3)
zmniejszenie funduszu płac biura (samodzielnej pracowni) projektów, uzyskanego wskutek przekroczenia obowiązujących cen.
4.
Dopełnienie obowiązków wymienionych w ust. 3 nie zwalnia osób odpowiedzialnych za niewłaściwą wycenę prac projektowych od odpowiedzialności służbowej i sądowej.
5.
Zmniejszenia funduszu płac, o którym mowa w ust. 3 pkt 3, za okresy ubiegłe należy dokonać z funduszu premiowego okresów następnych, niezależnie od roku kalendarzowego.
§  9.
Dla umożliwienia przeprowadzenia kontroli zobowiązuje się biura (samodzielne pracownie) projektów do prowadzenia rejestru zawartych umów ze zleceniodawcami na przyjęte do wykonania prace projektowe. Rejestr powinien zawierać następujące dane:
1)
datę zawarcia umowy i jej wartości z podziałem na wartość wycenioną według obowiązujących cenników i wartość wycenioną według kalkulacji indywidualnej,
2)
nazwę zleceniodawcy,
3)
umowny termin wykonania pracy,
4)
datę wydania wykonanej pracy zleceniodawcy.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1959.55.266

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Zasady kontroli, opracowywania i wykonywania operatywnych planów państwowych biur (samodzielnych pracowni) projektów, wyceny przyjmowanych przez te biura (samodzielne pracownie) zleceń na prace projektowe, kształtowania się funduszu płac oraz wynagrodzeń pracowników w tych biurach (samodzielnych pracowniach), jak również wydajności pracy.
Data aktu: 01/06/1959
Data ogłoszenia: 20/06/1959
Data wejścia w życie: 20/06/1959