Zasady sporządzania dokumentacji geologiczno-inżynierskich dla inwestycji budowlanych.

ZARZĄDZENIE
PREZESA CENTRALNEGO URZĘDU GEOLOGII
z dnia 15 lutego 1958 r.
w sprawie zasad sporządzania dokumentacji geologiczno-inżynierskich dla inwestycji budowlanych.

Na podstawie art. 2 pkt 7 dekretu z dnia 8 października 1951 r. o państwowej służbie geologicznej (Dz. U. Nr 52, poz. 369) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Przepisy niniejszego zarządzenia określają zasady sporządzania dokumentacji geologiczno-inżynierskich w związku z opracowywaniem założeń inwestycji i dokumentacji projektowo-kosztorysowych dla inwestycji budowlanych jednostek gospodarki państwowej oraz dla inwestycji budowlanych innych jednostek gospodarki uspołecznionej korzystających z dotacji Państwa.
2.
Dokumentacja geologiczno-inżynierska określa warunki geologiczno-inżynierskie, tj. zjawiska i procesy geologiczne (hydrogeologiczne, geomorfologiczne i pokrewne) i własności fizykomechaniczne gruntu, które posiadają znaczenie dla projektowania, realizacji i eksploatacji inwestycji budowlanej.
§  2.
1.
Dokumentacja geologiczno-inżynierska dla celu określonego w § 1 ust. 1 powinna być sporządzona według ramowych wytycznych, zawartych w załączniku do niniejszego zarządzenia.
2.
Właściwi ministrowie (kierownicy urzędów centralnych) mogą w razie potrzeby wydawać w porozumieniu z Prezesem Centralnego Urzędu Geologii przepisy szczegółowe dostosowane do specyfiki inwestycji poszczególnych gałęzi gospodarki narodowej - opierając się na załączonych wytycznych.
3.
Zasady sporządzania dokumentacji geologiczno-inżynierskich dla budownictwa wojskowego regulują odrębne przepisy, wydane przez Ministra Obrony Narodowej w porozumieniu z Prezesem Centralnego Urzędu Geologii.
§  3.
1.
Inwestor obowiązany jest przesłać do Centralnego Urzędu Geologii dla celów rejestracyjnych jeden egzemplarz przyjętej dokumentacji geologiczno-inżynierskiej.
2.
Obowiązek określony w ust. 1 nie dotyczy przypadku, w którym dokumentacja geologiczno-inżynierska była opiniowana przez Centralny Urząd Geologii (Komisję Dokumentacji Geologiczno-Inżynierskich).
§  4.
Inwestor występujący z wnioskiem o zaopiniowanie dokumentacji geologiczno-inżynierskiej przez Centralny Urząd Geologii przedstawia ją Komisji Dokumentacji Geologiczno-Inżynierskich przy Centralnym Urzędzie Geologii w dwóch egzemplarzach wraz z wnioskiem podpisanym przez kierownika resortu lub osobę przezeń upoważnioną.
§  5.
Inwestycje, dla których dokumentacje geologiczno-inżynierskie powinny być zaopiniowane przez Centralny Urząd Geologii (Komisję Dokumentacji Geologiczno-Inżynierskich), zostaną ustalone przez zainteresowane ministerstwa w porozumieniu z Centralnym Urzędem Geologii.
§  6.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK 

RAMOWE WYTYCZNE W SPRAWIE SPORZĄDZANIA DOKUMENTACJI GEOLOGICZNO-INŻYNIERSKICH DLA INWESTYCJI BUDOWLANYCH

Dział I.

Postanowienia ogólne.

§  1.
1.
Stopień rozpoznania warunków geologiczno-inżynierskich oraz zakres dokumentacji geologiczno-inżynierskich zależy od stadium projektu inwestycji, dla której dokumentacja jest sporządzana.
2.
Rozpoznanie warunków geologiczno-inżynierskich powinno być dokonane w takim zakresie, aby wyjaśniało wzajemny wpływ terenu i obiektu w czasie realizacji budowy i eksploatacji obiektu oraz dostarczało wszystkich danych dotyczących podłoża budowlanego, potrzebnych do prac projektowych.
§  2.
Przed przystąpieniem do rozpoznawania warunków geologiczno-inżynierskich należy uzyskać zatwierdzenie projektu robót geologicznych stosownie do przepisów uchwały nr 309 Rady Ministrów z dnia 8 sierpnia 1957 r. w sprawie sporządzania i zatwierdzania projektów robót geologicznych (Monitor Polski Nr 70, poz. 430).
§  3.
1.
Całokształtem prac dokumentacyjnych powinien kierować odpowiedzialny pracownik - "dokumentator", posiadający odpowiednie wykształcenie i doświadczenie zawodowe.
2.
Dokumentator jest odpowiedzialny za wykonawstwo prac dokumentacyjnych zgodnie z aktualnym stanem wiedzy i za uzgodnienie szczegółów prac z biurem projektów opracowującym dokumentację projektowo-kosztorysową oraz decyduje o kolejności prac, ich metodyce i zmianach w programie.
3.
Dokumentator jest zobowiązany do przestrzegania wytycznych zawartych w projekcie robót geologicznych (§ 2), w obowiązujących normach i w instrukcjach, do bieżącej krytycznej analizy wyników uzyskiwanych w czasie prac dokumentacyjnych, szczególnie robót i badań polowych, oraz do korekty programu robót w uzgodnieniu z biurem projektów, jeżeli bieżące prace nasuwają tę konieczność lub jeżeli wykazują niezgodność stanu faktycznego ze wstępnym opisem warunków geologiczno-inżynierskich, zawartych w projekcie robót.
§  4.
1.
Przy ustalaniu kolejności robót i badań polowych należy stosować zasadę stopniowego zagęszczenia wyrobisk i stopniowego rozpoznawania całego terenu budowlanego. Zagęszczenie wyrobisk powinno być uzasadnione w tekście dokumentacji.
2.
Metodyka badań polowych i laboratoryjnych powinna uwzględniać specyfikę terenu budowlanego oraz potrzeby prac projektowych.
3.
Roboty i badania polowe, a szczególnie wiercenia, pobieranie prób, próbne obciążenia podłoża, powinny być wykonywane pod stałym nadzorem personelu o odpowiednich kwalifikacjach.
§  5.
Roboty i badania polowe powinny być wykonywane w taki sposób, aby ich wyniki obrazowały najbardziej wiernie faktyczne zjawiska geologiczne oraz aby nie powodowały trwałych zmian w warunkach geologiczno-inżynierskich badanego terenu. W szczególności należy:
1)
nie dopuszczać do mieszania gruntów z różnych głębokości i zanieczyszczania ich w czasie wiercenia;
2)
zapobiegać naruszaniu naturalnej struktury gruntów w czasie wykonywania robót i badań polowych oraz pobierania prób do szczegółowych badań laboratoryjnych;
3)
stosować odpowiednie dla danych warunków metody rozpoznania stanu wód gruntowych i własności filtracyjnych utworów wodonośnych;
4)
wykonywać i likwidować wyrobiska rozpoznawcze wiertnicze i górnicze w taki sposób, aby nie dopuścić do naruszania stateczności podłoża i zmiany jego naturalnych własności lub do trwałego połączenia wód gruntowych różnych poziomów.
§  6.
1.
Dokumentacja geologiczno-inżynierska powinna zawierać udokumentowanie geodezyjne zgodnie z obowiązującymi przepisami w zakresie określonym potrzebami prac geologiczno-inżynierskich i projektowania budowli.
2.
Dane sytuacyjne i wysokościowe powinny być ustalone metodami geodezyjnymi z dokładnością określoną wymaganiami kartografii geologicznej i potrzebami biura projektów w zależności od stadium projektowania.
3.
Wyrobiska należy natychmiast po ich wykonaniu zlokalizować metodami geodezyjnymi i wykazać na podkładzie topograficznym. Zwraca się uwagę na szczególną konieczność zaniwelowania każdego wykonanego otworu wiertniczego oraz punktów profilowań geologicznych na wyrobiskach wskazanych przez prowadzącego badania geologa.
§  7.
1.
Wszystkie fakty stwierdzone w czasie robót powinny być potwierdzone odpowiednimi dokumentami (dane sytuacyjne i wysokościowe dla wyrobisk, badań i obserwacji, karty otworów, szkice wyrobisk górniczych, notatki i wykresy z wyników obserwacji, badań polowych i laboratoryjnych itp.) oraz wykorzystane przy ustalaniu warunków geologiczno-inżynierskich badanego terenu.
2.
Do dokumentacji należy załączyć te dokumenty, które są niezbędne jako uzasadnienie ustaleń zawartych w dokumentacji i potrzebne do prac projektowych. Pozostałe dokumenty powinny być przechowywane w archiwach wykonawcy prac dokumentacyjnych lub biura projektów.
3.
Z próbami gruntów pobranymi w czasie robót należy postępować zgodnie ze wskazaniami § 7 zarządzenia Prezesa Centralnego Urzędu Geologii nr 30 z dnia 30 kwietnia 1955 r. w sprawie sporządzania kart otworów wiertniczych oraz postępowania z próbami pobranymi z tych wierceń.
§  8.
1.
W razie natrafienia przy wykonywaniu robót geologiczno-inżynierskich na warstwy zawierające ślady dawnej działalności ludzkiej należy zawiadomić właściwe terenowo organy konserwatorskie prezydiów wojewódzkich rad narodowych w celu wypowiedzenia się o ich wartości zabytkowej. Odpowiedni tok postępowania należy stosować w razie występowania na badanym terenie zabytków przyrody żywej, nieożywionej oraz pomników kultury. W dokumentacji należy podać opinię tych władz.
2.
W razie natrafienia przy wykonywaniu robót geologiczno-inżynierskich na stare roboty górnicze lub skutki tych robót na powierzchni (np. leje, zapadliska) należy zawiadomić ponadto terenowo właściwy okręgowy urząd górniczy.
3.
W razie poczynienia obserwacji lub napotkania zjawisk szczególnie ciekawych i cennych pod względem naukowym należy powiadomić o tym Instytut Geologiczny w Warszawie wraz ze wskazaniem ewentualnych możliwości ich wyzyskania.

Dział  II.

Zasady sporządzania dokumentacji geologiczno-inżynierskich.

§  9.
Dokumentacja geologiczno-inżynierska składa się z dwóch części:

z części I zawierającej opracowanie tekstowe oraz

z części II zawierającej opracowanie graficzne.

§  10.
Część tekstowa powinna zawierać:
1)
materiały i dane zatwierdzonego projektu robót geologiczno-inżynierskich (§ 2) oraz charakterystykę projektowanej inwestycji;
2)
ogólną charakterystykę terenu badań geologiczno-inżynierskich obejmującą:
a)
określenie środowiska geograficznego terenu badań (§ 11),
b)
przebieg badań geologicznych, geologiczno-inżynierskich i hydrogeologicznych, przeprowadzonych na badanym terenie dla danej inwestycji budowlanej,
c)
wpływ odbudowy górniczej na obszarach górniczych; w opisie należy zaznaczyć, czy teren pod przyszłą inwestycję budowlaną znajduje się na obszarze górniczym, czy przewidywana jest na tym obszarze eksploatacja i kiedy, a w przypadku pozytywnym - określić wielkość i rodzaj przewidywanych wpływów eksploatacji na powierzchnię oraz przypuszczalny okres trwania wpływów eksploatacji,
d)
dane o zachowaniu się i stanie obiektów budowlanych istniejących na danym terenie lub w jego bezpośrednim sąsiedztwie,
e)
inne dane mogące mieć wpływ na ustalenie warunków geologiczno-inżynierskich terenu badań,
f)
krytyczną analizę wyników wykonanych prac, a następnie syntetyczną charakterystykę zjawisk i procesów geologicznych rozpoznanych na badanym terenie; analiza i synteza wyników prac dokumentacyjnych powinny dać ocenę zjawisk i procesów geologicznych, występujących na badanym terenie, zarówno ogólną, jak i w odniesieniu do projektowanej budowli, z uwzględnieniem szerszego tła geologicznego;
3)
charakterystykę geologiczno-inżynierską terenu badań, obejmującą:
a)
opis geologicznej budowy terenu badań (§ 12),
b)
opis hydrogeologii terenu badań (§ 13),
c)
opis warunków geologiczno-inżynierskich (§ 14);
4)
wnioski wynikające z ustalenia warunków geologiczno-inżynierskich terenu badań (§ 15).
§  11.
Określenie środowiska geograficznego terenu (§ 10 pkt 2 lit. a) powinno być opisane w tekście i przedstawione na mapie topograficznej, przy czym należy:
1)
podać przynależność administracyjną terenu badań (gromadę, powiat i województwo) i terenowo właściwy okręgowy urząd górniczy,
2)
określić położenie terenu badań w stosunku do miast, osiedli lub ważniejszych szlaków komunikacyjnych;
3)
określić użytą mapę, podając instytucję, która wykonała mapę, rok wydania, tytuł, skalę;
4)
podać współrzędne geograficzne terenu badań;
5)
przedstawić morfologię terenu badań wraz z najbliższym otoczeniem;
6)
przedstawić hipsometrię rejonu badań z zaznaczeniem wododziałów, cieków wód powierzchniowych i spadków terenu powyżej 5%;
7)
określić warunki klimatyczne rejonu badań, przy czym we wszystkich cechach klimatu należy uwzględnić ich zmienność, wahania i okresowość;
8)
podać opis hydrograficzny rejonu badań;
9)
określić możliwości zaopatrzenia inwestycji w wodę i ewentualnego odprowadzenia ścieków;
10)
na obszarach występujących w sąsiedztwie koryt rzecznych lub na tarasach zalewowych należy podać okresy czasu, w których obszar może być zagrożony wylewami, oraz oznaczyć granicę zalewu;
11)
określić obecne użytkowanie powierzchni terenu badań i projekt zmian;
12)
określić możliwość występowania szkód górniczych na terenie badań, o ile teren ten leży na obszarach górniczych lub w ich sąsiedztwie;
13)
podać położenie złóż kopalin występujących w pobliżu, z zaznaczeniem ich konturów, ze szczególnym uwzględnieniem złóż surowców budowlanych, które mogą być wykorzystane przy realizacji inwestycji budowlanej.
§  12.
1.
Opis geologicznej budowy terenu badań (§ 10 pkt 3 lit. a) powinien obejmować:
1)
opis zespołów litologiczno-facjalnych skał;
2)
opis stratygraficzny, obejmujący również histerie głównych procesów geologicznych na danym terenie;
3)
opis budowy tektonicznej ze szczególnym uwzględnieniem zjawisk i procesów tektonicznych, ważnych pod względem geologiczno-inżynierskim;
4)
opis procesów geologicznych aktualnych i przewidywanych na badanym terenie.
2.
Graficznie należy przedstawić:
1)
profile litologiczno-stratygraficzne i przekroje geologiczne;
2)
mapę strukturalną dla przypadków specjalnych, np. zapór wodnych i zbiorników, tuneli, metro itp.
§  13.
1.
Opis hydrogeologii terenu badań (§ 10 pkt 3 lit. b) powinien być dostosowany do potrzeb inwestycji, a w szczególności powinien obejmować:
1)
opis poziomów wodonośnych ze szczególnym uwzględnieniem wód czwartorzędowych;
2)
określenie wydajności poszczególnych poziomów wodonośnych na podstawie aktualnych danych lub wyników badań;
3)
opis jakości wód pod względem fizykochemicznym i biologicznym ze szczególnym uwzględnieniem składników agresywnych;
4)
inne dane specjalne (np. dokumentacja budowy zapór i zbiorników wodnych między innymi powinna zawierać opis ogólnych warunków infiltracji, drenażu, cyrkulacji wód podziemnych i ich związku z przebiegiem zjawisk meteorologicznych, spływem wód powierzchniowych, składem litologicznym i tektoniką. Wymagają zbadania również takie zagadnienia, jak związki pomiędzy poszczególnymi piętrami wód gruntowych, amplituda wahań zwierciadła wód gruntowych w różnych okresach roku, kierunek i prędkość ruchu wód gruntowych, filtracja pod zaporą i na jej skrzydłach obocznie, filtracja w dno zbiornika i w jego przyszłe brzegi itp.).
2.
Do części graficznej należy załączyć: mapę hydrogeologiczną w skali wynikającej z potrzebnej dokładności poznania reżimu wód podziemnych dla danej inwestycji, a na przekrojach geologicznych (§ 12 ust. 2 pkt 1) należy zaznaczyć poszczególne poziomy wodonośne oraz podać dla tych poziomów charakterystyczne dane liczbowe.
§  14.
1.
Opis warunków geologiczno-inżynierskich badanego obszaru (§ 10 pkt 3 lit. c) powinien obejmować:
1)
geologiczno-inżynierską ocenę zespołów litologiczno-facjalnych terenów wraz z oceną fizykomechaniczną tych zespołów;
2)
geologiczno-inżynierską ocenę budowy tektonicznej terenu;
3)
geologiczno-inżynierską ocenę aktualnych i możliwych procesów geologicznych terenu, ze szczególnym podkreśleniem ich zmienności i warunków powstawania przy wykonywaniu robót budowlanych oraz w czasie eksploatacji obiektu;
4)
rejonizację geologiczno-inżynierską badanego terenu i wydzielenie zespołów gruntów, charakterystycznych pod względem geologiczno-inżynierskim,
5)
pełną charakterystykę geologiczno-inżynierską wydzielonych rejonów i zespołów wraz ze średnimi wskaźnikami cech geotechnicznych zespołów, które są potrzebne do prac projektowych.
2.
Do części graficznej należy załączyć:
1)
mapę geologiczno-inżynierską terenu badań;
2)
profile geologiczno-inżynierskie wyrobisk;
3)
przekroje geologiczno-inżynierskie, pionowe i poziome;
4)
mapę geologiczną obszaru z zaznaczeniem współczesnych procesów geologicznych;
5)
mapę geomorfologiczną w przypadku zróżnicowanej morfologii;
6)
wyniki obserwacji szkód górniczych i osiadania gruntu;
7)
rzut aksonometryczny dla budownictwa podziemnego: metro, tunele.
3.
Załączniki, o których mowa w ust. 2, należy opracować w takim zakresie, jaki jest konieczny do ustalenia warunków geologiczno-inżynierskich dla danej inwestycji, przy czym:
1)
skala pozioma map, planów i przekrojów geologiczno-inżynierskich powinna być dostosowana do skali planu generalnego obiektu budowlanego;
2)
skala pionowa przekrojów powinna dawać najmniejsze zniekształcenie, możliwe do osiągnięcia przy spełnieniu warunków dobrej czytelności rysunku;
3)
wszystkie fakty stwierdzone w czasie robót i odpowiednie dokumenty powinny być nawiązane do jednego planu sytuacyjno-wysokościowego, zawierającego geodezyjny układ odniesienia i wyniki prac geodezyjnych;
4)
mapy, plany i przekroje geologiczno-inżynierskie powinny zawierać interpretację budowy geologicznej i stosunków hydrogeologicznych, rejonizację geologiczno-inżynierską i wydzielenie zespołów gruntów oraz podstawowe fakty stwierdzone pracami dokumentacyjnymi;
5)
na mapach i planach powinny być naniesione obiekty istniejące i projektowane;
6)
wyniki badań polowych i laboratoryjnych powinny być w miarę możności naniesione na plany, cięcia i przekroje oraz zestawione w podziale na rejony i zespoły gruntów.
§  15.
Wnioski wynikające z ustalenia warunków geologiczno-inżynierskich terenu badań (§ 10 pkt 4) powinny skonkretyzować uzyskane wyniki, podać uogólnienia wynikające z całokształtu badań, uwypuklić dominujące problemy oraz trudności związane ze strukturą geologiczną terenu budowy. Powinny one zawierać między innymi:
1)
wskazanie głównych trudności geologiczno-inżynierskich terenu i obiektu, z ewentualnym wskazaniem metod ich pokonywania, o ile te metody wynikają z rozpoznanej charakterystyki geologiczno-inżynierskiej terenu;
2)
krytyczną ocenę uzyskanych wyników badań oraz analizę wykonania postawionych na początku opracowania zadań;
3)
ocenę przydatności badanego terenu z punktu widzenia warunków geologiczno-inżynierskich dla lokalizacji projektowanej inwestycji budowlanej;
4)
zalecenia co do posadowienia i wyboru rodzaju konstrukcji budowli;
5)
sprecyzowanie zadania oraz metody badań i obserwacji dalszego etapu, podając ich plan, jeżeli badania lub obserwacje nie są zakończone.
§  16.
W opracowaniu graficznym (części II dokumentacji) należy przedstawić mapy, plany, przekroje, wykresy, zestawienia tabelaryczne itp. dokumenty ilustrujące i uzasadniające część tekstową oraz rejestrujące fakty stwierdzone w czasie wykonywania robót w zakresie niezbędnym do projektowania obiektu budowlanego.

Dział  III.

Forma zestawiania dokumentacji geologiczno-inżynierskich.

§  17.
Część I dokumentacji powinna mieć strony ponumerowane i trwale zeszyte, a w tekście powinna być podana ilość sporządzonych egzemplarzy dokumentacji i kolejny numer danego egzemplarza. Lista ta powinna zawierać:
1)
kartę tytułową według wzoru stanowiącego załącznik nr 1 do niniejszych wytycznych;
2)
tekst zestawiony działami w kolejności ustalonej w § 10 wytycznych, a ponadto:
a)
nazwę przedsiębiorstwa, które wykonało roboty geologiczno-inżynierskie,
b)
kto sprawował nadzór geologiczny nad robotami geologiczno-inżynierskimi,
c)
normy, według których wykonano badania, a w razie oparcia badań na wskazaniach instytutu naukowo-badawczego do dokumentacji należy dołączyć te wskazania w oryginale lub uwierzytelnionym odpisie;
3)
spis literatury i materiałów archiwalnych wykorzystanych przy opracowywaniu dokumentacji;
4)
spis załączników zawartych w części II dokumentacji;
5)
spis treści z podaniem nazw poszczególnych rozdziałów, z zaznaczeniem bieżącej numeracji stron;
6)
każda część opracowania tekstowego powinna być zaopatrzoną w imię i nazwisko oraz własnoręczny podpis pracownika odpowiedzialnego za jej prawidłowe wykonanie.
§  18.
1.
Część II operatu dokumentacyjnego powinna zawierać zestawienia tabelaryczne, mapy, plany, przekroje, profile, fotografie itp., wynikające z wymagań §§ 11, 12, 13, 14 wytycznych, luźno złożone według formatu A-4.
2.
Każda karta powinna być zaopatrzona w nazwę dokumentacji, nazwę dokumentu, nazwę jednostki wykonującej prace dokumentacyjne, podpis wykonawcy dokumentu, podpis dokumentatora, numer ewidencyjny przedsiębiorstwa dokumentującego i datę sporządzenia.
3.
Na lewej wewnętrznej stronie teczki części II dokumentacji powinien być naklejony spis załączników z kolejną numeracją tabel, map, planów, fotografii itp. Dokumenty powinny być ponumerowane i ułożone zgodnie ze spisem załączników.
§  19.
Każda część dokumentacji powinna mieścić się w oddzielnej teczce, obie zaś jej części w teczce o sztywnej oprawie dla formatu A-4. Na zewnętrznej stronie okładki każdej części dokumentacji powinien być w sposób trwały uwidoczniony napis według wzoru stanowiącego załącznik nr 2.
§  20.
1.
Operat dokumentacyjny powinien być zweryfikowany przed ostatecznym jego wstawieniem. Przez weryfikację należy rozumieć sprawdzenie dokumentacji geologicznej, a w szczególności przyjętych koncepcji, prawdziwości podanych faktów, przyjętego sposobu obliczeń, prawidłowości obliczeń, zgodności załączników itp.
2.
Do operatu dokumentacyjnego powinna być dołączona notatka weryfikatora stwierdzająca:
1)
wprowadzenie poprawek i uzupełnień lub
2)
rozbieżność poglądów - w razie nie uzgodnienia stanowisk między weryfikatorem a geologiem dokumentującym.

Załącznik  Nr 1.

do ramowych wytycznych w sprawie sporządzania dokumentacji geologiczno-inżynierskich dla inwestycji budowlanych.

Przedsiębiorstwo Robót Geologicznych w ....................

DOKUMENTACJA GEOLOGICZNO-INżYNIERSKA

.................... dla projektu * - założeń*) .................... w .................... województwo .................... powiat .................... gromada ....................

Geolog dokumentujący .................... (podpis) imię i nazwisko

Dyrektor przedsiębiorstwa dokumentującego .................... (podpis) imię i nazwisko

Zweryfikowano dnia ....................

Weryfikator .................... imię i nazwisko .................... (podpis)

Dokumentację przedstawia:

Główny geolog inwestora naczelnego .................... (podpis) imię i nazwisko (pieczęć)

Główny geolog resortu .................... (podpis) imię i nazwisko (pieczęć)

...................., dnia .................... 195... r.

Załącznik  Nr 2.

do ramowych wytycznych w sprawie sporządzania dokumentacji geologiczno-inżynierskich dla inwestycji budowlanych.

Ministerstwo ....................

DOKUMENTACJA GEOLOGICZNO-INżYNIERSKA

.................... dla projektu*) - założeń*) w ....................

Wykonawca ....................

Rok ..........

*) Niepotrzebne skreślić.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024