Zasady spłaty kredytów długoterminowych udzielonych jednostkom spółdzielczym na finansowanie działalności inwestycyjnej.

UCHWAŁA NR 127
PREZYDIUM RZĄDU
z dnia 27 marca 1954 r.
w sprawie zasad spłaty kredytów długoterminowych udzielonych jednostkom spółdzielczym na finansowanie działalności inwestycyjnej.

Celem unormowania spłaty kredytów długoterminowych udzielonych jednostkom spółdzielczym na finansowanie działalności inwestycyjnej Prezydium Rządu uchwala, co następuje:
§  1.
1.
Jednostkami spółdzielczymi w rozumieniu niniejszej uchwały są centrale oraz spółdzielnie w nich zrzeszone i spółdzielnie nie zrzeszone.
2.
Uchwała niniejsza nie dotyczy rolniczych spółdzielni produkcyjnych, spółdzielni mieszkaniowych, gminnych kas spółdzielczych, a nadto kredytów długoterminowych udzielonych jednostkom spółdzielczym na nabycie środków trwałych, które następnie zostały przez te jednostki przekazane jednostkom państwowym.
3.
Ilekroć w uchwale jest mowa o kredycie, należy przez to rozumieć kredyt długoterminowy udzielony lub udzielany jednostkom spółdzielczym przez banki specjalne na finansowanie działalności inwestycyjnej, ilekroć zaś jest mowa o dłużnikach, należy rozumieć jednostki spółdzielcze mające zobowiązania z tytułu udzielonych im kredytów.
§  2.
1.
W roku 1954 dłużnicy obowiązani są na poczet spłaty kredytów udzielonych im do roku 1953 włącznie dokonać wpłat w wysokości 30% faktycznych odpisów na fundusz amortyzacyjny dokonanych w kwartałach I, II i III 1954 r. oraz 30% odpisów planowanych na kwartał IV 1954 r.
2.
Dłużnicy obowiązani są dokonywać określonych w ust. 1 wpłat w ratach kwartalnych płatnych do dnia ostatniego każdego kwartału w wysokości 30% funduszu amortyzacyjnego planowanego na dany kwartał. Jeżeli wynikające z zamknięć kwartalnych za kwartały I, II i III odpisy amortyzacyjne okażą się w danym kwartale wyższe od planowanych, dłużnicy obowiązani są łącznie z ratą płatną w kwartale następnym wpłacić 30% nadwyżki faktycznie zakumulowanego funduszu ponad jego akumulację planowaną. Jeżeli zaś wynikające z zamknięć rachunkowych za kwartały I, II i III odpisy okażą się niższe od planowanych, dłużnicy uprawnieni są potrącić nadpłatę w wysokości 30% różnicy między faktycznie zakumulowanym funduszem a jego akumulacją planowaną.
3.
Banki specjalne zaliczają wpłaty, o których mowa w ust. 2, przede wszystkim na pokrycie zaległych odsetek od kredytów.
4.
Banki specjalne uprawnione są do odroczenia terminów spłaty, o których mowa w ust. 2, na okres nie dłuższy niż do końca 1954 r. pod warunkiem przedłożenia przez dłużnika zaświadczenia właściwej jednostki bezpośrednio nadrzędnej, stwierdzającego ujemne skutki jakie wynikłyby dla działalności dłużnika w przypadku dotrzymania terminów.
§  3.
1.
W odniesieniu do kredytów, udzielanych jednostkom spółdzielczym poczynając od 1954 r., banki specjalne ustalają terminy ich spłaty w porozumieniu z kredytobiorcami, z tym że spłata kredytów musi być rozpoczęta najpóźniej po upływie roku od zakończenia roku, w którym kredyt został zrealizowany.
2.
Okres spłaty kredytów udzielanych od r. 1954 nie może przekraczać:
1)
dla kredytów udzielanych na zakup środków transportowych - lat sześciu;
2)
dla kredytów udzielanych na zakup innych dóbr inwestycyjnych i przebudowę budynków - lat dziesięciu;
3)
dla kredytów udzielanych na budowę budynków - lat dwudziestu.
3.
Raty roczne kredytów płatne będą w czterech równych częściach w terminach do końca każdego kwartału danego roku wraz z odsetkami przypadającymi za dany okres.
§  4.
Banki specjalne ustalą wzory formularzy planów i sprawozdań w zakresie wykonania przez dłużników obowiązków wynikających z postanowień § 3, jak również zasady współpracy w tym zakresie z Narodowym Bankiem Polskim.
§  5.
1.
W okresie do dnia 30 kwietnia 1954 r. banki specjalne sporządzą szczegółowe wykazy kredytów według stanu na dzień 31 grudnia 1953 r. odrębne dla jednostek zrzeszonych w poszczególnych centralach i przekażą je do uzgodnienia zainteresowanym centralom. Takie same wykazy banki sporządzą dla spółdzielni nie zrzeszonych.
2.
Centrale oraz spółdzielnie nie zrzeszone obowiązane są uzgodnić z bankami specjalnymi w terminie do dnia 31 lipca 1954 r. przekazane im wykazy kredytów.
3.
Na podstawie wykazów, o których mowa w ust. 1, banki specjalne skonwertują z dniem 31 grudnia 1954 r. nie spłacone w tym dniu kredyty poszczególnych jednostek udzielone w okresie do dnia 31 grudnia 1953 r. oraz w terminie do dnia 31 grudnia 1954 r. uzgodnią z dłużnikami plan spłaty tychże kredytów poczynając od 1955 r.
4.
Przepisy § 3 ust. 2 i 3 mają odpowiednie zastosowanie.
5.
Niedopełnienie przez centrale oraz spółdzielnie nie zrzeszone obowiązku uzgodnienia stanów udzielonych przez banki specjalne kredytów (ust. 2) nie wstrzymują dokonania przez te banki wyżej określonych czynności. W tym przypadku banki specjalne przyjmą do konwersji stany kredytów według zapisów bankowych.
§  6.
1.
Uchyla się obowiązujące dotychczas, a sprzeczne z postanowieniami niniejszej uchwały, przepisy dotyczące spłaty kredytów długoterminowych przez jednostki spółdzielcze.
2.
Uchyla się ustalone dotychczas przez banki specjalne terminy spłat kredytów.
§  7.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024