Usprawnienie gospodarki kruszywem naturalnym i jego przewóz drogą kolejową.

UCHWAŁA NR 684
PREZYDIUM RZĄDU
z dnia 12 września 1953 r.
w sprawie usprawnienia gospodarki kruszywem naturalnym i jego przewozów drogą kolejową.

Celem usprawnienia gospodarki kruszywem naturalnym oraz wyeliminowania gospodarczo nie uzasadnionych przewozów kolejowych Prezydium Rządu uchwala, co następuje:
§  1.
1.
Kruszywem naturalnym w rozumieniu niniejszej uchwały jest żwir, pospółka i piasek, używany do robót budowlanych i podsypek torowych.
2.
Uchwała niniejsza nie dotyczy piasków do celów podsadzkowych i przemysłowych (piaski szklarskie, formierskie itp.), piasków do robót asfaltowych oraz żwirków filtracyjnych.
§  2.
Celem wprowadzenia jednolitych norm technicznego odbioru kruszywa zobowiązuje się Polski Komitet Normalizacyjny do opracowania i przedstawienia Przewodniczącemu Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego w terminie do dnia 1 października 1953 r. norm państwowych dla kruszywa, jak tłuczeń, pospółka, żwir, podsypka pod tory kolejowe, piasek.
§  3.
1.
Zobowiązuje się Prezesa Centralnego Urzędu Gospodarki Materiałowej do wydania w terminie do dnia 25 września 1953 r. zarządzenia zakazującego z dniem 15 października 1953 r. wywożenia kruszywa naturalnego drogą kolejową poza granice województw deficytowych.
2.
Jako deficytowe określa się w roku 1953 następujące województwa: bydgoskie, gdańskie, kieleckie, lubelskie, stalinogrodzkie, szczecińskie, warszawskie oraz m. st. Warszawę.
3.
Zobowiązuje się Prezesa Centralnego Urzędu Gospodarki Materiałowej do wydawania co roku w terminie do dnia 15 listopada zarządzenia określającego, jakie województwa należy w roku następnym zaliczyć do deficytowych, w stosunku do których obowiązujące są ograniczenia wynikające z §§ 4, 5 i 6 niniejszej uchwały.
§  4.
Dopuszcza się do wywozu koleją kruszywo naturalne klasy 250 i klas wyższych z województw niedeficytowych.
§  5.
Przewożenie koleją kruszywa naturalnego, zawierającego ponad 70% piasku, jest w ogóle wzbronione.
§  6.
1.
Kruszywo naturalne, zawierające nie więcej niż 70% piasku, może być przewożone koleją jedynie w granicach danego województwa, nie wyłączając województw deficytowych.
2.
Kruszywo takie może być wywożone poza granice danego województwa jedynie w przypadkach konieczności i na odległość nie większą niż 50 km od granicy województwa.
§  7.
1. 1
W wyjątkowych przypadkach, podyktowanych względami gospodarczymi, przy przewozach kruszywa naturalnego koleją dopuszczalne są odstępstwa od zasad zawartych w §§ 3, 4, 5 i 6 niniejszej uchwały, jednakże tylko na podstawie zezwolenia Prezesa Centralnego Urzędu Gospodarki Materiałowej, wydanego na wniosek zainteresowanego ministra (kierownika urzędu centralnego).
2.
Zezwolenia Prezesa Centralnego Urzędu Gospodarki Materiałowej, o których mowa w ust. 1, powinny opiewać na kruszywo określonej klasy z podaniem jego ilości i stacji wysyłkowej i docelowej.
§  8.
Dla poprawienia jakości produkowanego kruszywa, zmniejszenia zbędnych przewozów kruszywa nie uszlachetnionego oraz podniesienia jakości robót i uzyskania oszczędności cementu zobowiązuje się Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego do wydania w terminie do dnia 1 października 1953 r. w porozumieniu z właściwymi ministrami przepisów wprowadzających obowiązek:
1)
badania laboratoryjnego kruszywa,
2)
zorganizowania we wszystkich zakładach i punktach eksploatacji kruszywa podręcznych laboratoriów,
3)
klasyfikowania kruszywa według obowiązujących norm; do czasu wydania w myśl § 2 norm państwowych przez Polski Komitet Normalizacyjny klasyfikowanie kruszywa należy oprzeć na instrukcji dla laboratoriów betonowych na budowach i w wytwórniach, wydanej przez Instytut Techniki Budowlanej w r. 1953,
4)
wystawiania atestów dla każdej partii kruszywa, nadawanego do przewozu,
5)
zakwalifikowania czynnych żwirowni z punktu widzenia jakości produkowanego kruszywa.
§  9.
Zobowiązuje się Ministra Kolei do wydania w terminie do dnia 15 września 1953 r., na podstawie art. 9 ust. 1 pkt 2 dekretu z dnia 24 grudnia 1952 r. o przewozie przesyłek i osób kolejami (Dz. U. z 1953 r. Nr 4, poz. 7), zarządzenia o przewozie kruszywa naturalnego koleją według zasad zawartych w niniejszej uchwale.
§  10.
Zobowiązuje się resortowych ministrów (kierowników urzędów centralnych) do wydania w terminie do dnia 25 września 1953 r. zarządzeń dostosowujących plany zaopatrzenia podległych jednostek w kruszywo oraz zarządzeń zmieniających warunki jego przewozu do postanowień wynikających z niniejszej uchwały.
§  11.
Wykonanie uchwały porucza się Przewodniczącemu Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego, Prezesowi Centralnego Urzędu Gospodarki Materiałowej, Ministrowi Kolei oraz wszystkim zainteresowanym ministrom (kierownikom urzędów centralnych).
§  12.
Uchwała obowiązuje z dniem jej ogłoszenia.
1 § 7 ust. 1 zmieniony przez § 1 uchwały nr 824 z dnia 2 listopada 1953 r. (M.P.53.A-104.1400) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 21 listopada 1953 r.

Zmiany w prawie

Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1953.A-85.1008

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Usprawnienie gospodarki kruszywem naturalnym i jego przewóz drogą kolejową.
Data aktu: 12/09/1953
Data ogłoszenia: 21/09/1953
Data wejścia w życie: 21/09/1953