a także mając na uwadze, co następuje:(1) Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości ("NDP") dietofenkarbu, fenoksykarbu, flutriafolu i pencykuronu określono w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(2) Zatwierdzenie substancji czynnej dietofenkarb wygasło z dniem 31 maja 2021 r. i nie złożono wniosku o jego odnowienie. Wszystkie zezwolenia dotyczące stosowania środków ochrony roślin zawierających tę substancję czynną zostały cofnięte.
(3) NDP dietofenkarbu w bananach i na ich powierzchni odpowiada tolerancji importowej i jest bezpieczny dla konsumentów na obecnym poziomie 2 . Wspomniany NDP należy zatem utrzymać w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 zgodnie z art. 3 ust. 2 lit. g) oraz art. 14 ust. 2 lit. e) rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(4) W przypadku dietofenkarbu w gruszkach, winogronach do produkcji wina, pomidorach i oberżynach/bakłażanach oraz na ich powierzchni obecne NDP oparto na zastosowaniach w Unii. W związku z cofnięciem zezwoleń na wspomniane zastosowania tej substancji należy skreślić te NDP określone dla dietofenkarbu w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 zgodnie z art. 17 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 w związku z jego art. 14 ust. 1 lit. a). NDP w odniesieniu do tych produktów należy zatem wyznaczyć na poziomie granicy oznaczalności w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 zgodnie z art. 18 ust. 1 lit. b) tego rozporządzenia. Ponadto, ponieważ wspomniane NDP skreśla się, nie ma potrzeby podawania dodatkowych informacji, w związku z czym należy skreślić odpowiednie przypisy wskazujące na brak informacji na temat badań pozostałości w odniesieniu do gruszek i winogron do produkcji wina oraz na temat stabilności przy przechowywaniu w odniesieniu do gruszek, winogron do produkcji wina, pomidorów oraz oberżyn/bakłażanów.
(5) Zatwierdzenie substancji czynnej fenoksykarb wygasło z dniem 31 maja 2021 r. i nie złożono wniosku o jego odnowienie. Wszystkie zezwolenia dotyczące stosowania środków ochrony roślin zawierających tę substancję czynną zostały cofnięte.
(6) Obecne NDP fenoksykarbu w orzechach pekan, orzechach włoskich, jabłkach, gruszkach, pigwach, owocach nie- szpułki zwyczajnej, owocu nieśplika japońskiego/owocu miszpelnika japońskiego, brzoskwiniach, śliwkach, winogronach stołowych, winogronach do produkcji wina, oliwkach stołowych i oliwkach do produkcji oliwy oraz na ich powierzchni oparto na zastosowaniach w Unii. W związku z cofnięciem zezwoleń na wspomniane zastosowania tej substancji należy skreślić te NDP określone dla fenoksykarbu w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 zgodnie z art. 17 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 w związku z jego art. 14 ust. 1 lit. a). NDP w odniesieniu do tych produktów należy zatem wyznaczyć na poziomie granicy oznaczalności w załączniku V do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 zgodnie z art. 18 ust. 1 lit. b) tego rozporządzenia. Ponadto, ponieważ wspomniane NDP skreśla się, nie ma potrzeby podawania dodatkowych informacji, w związku z czym należy skreślić odpowiedni przypis wskazujący na brak informacji na temat badań pozostałości w odniesieniu do oliwek stołowych.
(7) Zatwierdzenie substancji czynnej flutriafol wygasło z dniem 31 maja 2021 r. Zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2021/726 3 złożono wniosek o odnowienie zatwierdzenia, ale wnioskodawca nie poparł już tego wniosku. Wszystkie zezwolenia dotyczące stosowania środków ochrony roślin zawierających tę substancję czynną zostały cofnięte.
(8) NDP flutriafolu w winogronach stołowych, bananach, pomidorach, papryce rocznej, sałatach, orzeszkach ziemny- ch/orzechach arachidowych, ziarnach rzepaku, ziarnach soi zwyczajnej, nasionach bawełny, sorgo japońskim, pszenicy zwyczajnej i ziarnach kawy oraz na ich powierzchni opierają się na kodeksowych najwyższych dopuszczalnych poziomach pozostałości ("CXL") i są bezpieczne dla konsumentów na obecnych poziomach 4 ,5 . Wspomniane NDP należy zatem utrzymać zgodnie z art. 3 ust. 2 lit. e) oraz art. 14 ust. 2 lit. e) rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(9) NDP flutriafolu w korzeniach buraka cukrowego oraz na ich powierzchni opiera się na zastosowaniu tej substancji w Unii, które nie jest już dozwolone. W odniesieniu do tego produktu istnieje jednak niższy CXL, który jest również bezpieczny dla konsumentów5. Wspomniany NDP należy zatem obniżyć do wartości odpowiedniego CXL w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 zgodnie z art. 3 ust. 2 lit. e) oraz art. 14 ust. 2 lit. e) tego rozporządzenia.
(10) NDP flutriafolu w jabłkach, gruszkach, pigwach, owocach nieszpułki zwyczajnej, owocu nieśplika japońskiego/o- wocu miszpelnika japońskiego, czereśniach, brzoskwiniach, śliwkach, winogronach do produkcji wina, truskawkach, dyniowatych z jadalną skórką, dyniowatych z niejadalną skórką i chmielu oraz na ich powierzchni opierają się na tolerancjach importowych i są bezpieczne dla konsumentów4,6 ,7 ,8 ,9 . Wspomniane NDP należy zatem utrzymać na obecnym poziomie zgodnie z art. 3 ust. 2 lit. g) oraz art. 14 ust. 2 lit. e) rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(11) W odniesieniu do flutriafolu w burakach, nasionach gorczycy, nasionach lnicznika siewnego, ryżu siewnego i żyta zwyczajnego oraz na ich powierzchni obecne NDP oparto na zastosowaniach w Unii. W związku z cofnięciem zezwoleń na wymienione zastosowania tej substancji należy skreślić te NDP określone dla flutriafolu w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 zgodnie z art. 17 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 w związku z jego art. 14 ust. 1 lit. a). NDP w odniesieniu do tych produktów należy zatem wyznaczyć na poziomie granicy oznaczalności w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 zgodnie z art. 18 ust. 1 lit. b) tego rozporządzenia.
(12) Zatwierdzenie substancji czynnej pencykuron wygasło z dniem 31 maja 2021 r. i nie złożono wniosku o jego odnowienie. Wszystkie zezwolenia dotyczące środków ochrony roślin zawierających pencykuron zostały cofnięte. Zgodnie z art. 17 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 w związku z jego art. 14 ust. 1 lit. a) należy zatem skreślić NDP ustanowione dla tej substancji w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005. NDP w odniesieniu do wszystkich produktów należy zatem wyznaczyć na poziomie granicy oznaczalności w załączniku V do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 zgodnie z art. 18 ust. 1 lit. b) tego rozporządzenia.
(13) Komisja skonsultowała się z laboratoriami referencyjnymi Unii Europejskiej ds. pozostałości pestycydów w związku z potrzebą dostosowania niektórych granic oznaczalności. W odniesieniu do wszystkich substancji czynnych objętych niniejszym rozporządzeniem laboratoria te zaproponowały granice oznaczalności dla poszczególnych produktów, które są osiągalne w sposób analityczny.
(14) Za pośrednictwem Światowej Organizacji Handlu przeprowadzono konsultacje na temat nowych NDP z partnerami handlowymi Unii, a ich uwagi zostały uwzględnione.
(15) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 396/2005.
(16) Aby umożliwić normalny obrót produktami, ich przetwarzanie i konsumpcję, w niniejszym rozporządzeniu należy przewidzieć przepisy przejściowe dla produktów, które zostały wyprodukowane przed zmianą NDP i w przypadku których informacje wskazują, że utrzymany jest wysoki poziom ochrony konsumentów.
(17) Należy przewidzieć odpowiednio długi termin przed rozpoczęciem stosowania nowych NDP, aby umożliwić państwom członkowskim, państwom trzecim i podmiotom prowadzącym przedsiębiorstwa spożywcze dostosowanie się do wymogów wynikających ze zmian odpowiednich NDP.
(18) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 22 stycznia 2024 r.
1 Dz.U. L 70 z 16.3.2005, s. 1.
2 Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA), "Reasoned opinion on the setting of import tolerance for diethofencarb in bananas" (Uzasadniona opinia dotycząca określenia tolerancji importowej dla dietofenkarbu w bananach). Dziennik EFSA 2016; 14(9):4576.
3 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2021/726 z dnia 4 maja 2021 r. zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 540/2011 w odniesieniu do okresów zatwierdzenia substancji czynnych Adoxophyes orana granulovirus i flutriafol (Dz.U. L 155 z 5.5.2021, s. 20).
4 Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA), "Reasoned opinion on the review of the existing maximum residue levels (MRLs) for flutriafol according to Article 12 of Regulation (EC) No 396/2005" (Uzasadniona opinia dotycząca przeglądu obecnych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości (NDP) flutriafolu zgodnie z art. 12 rozporządzenia (WE) nr 396/2005). Dziennik EFSA 2014; 12(5):3687.
5 Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA), "Scientific support for preparing an EU position in the 48th Session of the Codex Committee on Pesticide Residues (CCPR)" (Wsparcie naukowe przy przygotowaniu stanowiska UE na 48. sesji Komitetu KKŻ ds. Pozostałości Pestycydów). Dziennik EFSA 2016; 14(8):4571.
6 Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA), "Reasoned opinion on the setting of import tolerance for flutriafol in strawberries" (Uzasadniona opinia dotycząca określenia tolerancji importowej dla flutriafolu w truskawkach). Dziennik EFSA 2016; 14(3):4427.
7 Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA), "Reasoned opinion on the setting of import tolerance for flutriafol in cucurbits with edible peel" (Uzasadniona opinia dotycząca określenia tolerancji importowej dla flutriafolu w dyniowatych z jadalną skórką). Dziennik EFSA 2016; 14(9):4577.
8 Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA), "Reasoned opinion on the evaluation of confirmatory data following the Article 12 MRL review and setting of an import tolerance for flutriafol in cucurbits (inedible peel)" (Uzasadniona opinia dotycząca oceny danych potwierdzających w świetle przeglądu NDP zgodnie z art. 12 i ustanowienia tolerancji importowej w odniesieniu do flu- triafolu w dyniowatych (z niejadalną skórką)). Dziennik EFSA 2020; 18(12):6315.
9 Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA), "Reasoned opinion on the setting of import tolerance for flutriafol in hops" (Uzasadniona opinia dotycząca określenia tolerancji importowej dla flutriafolu w chmielu). Dziennik EFSA 2017; 15(7):4875.