Decyzja wykonawcza 2024/1316 w sprawie wniosku o rejestrację europejskiej inicjatywy obywatelskiej zatytułowanej Uratujmy Ziemię: podatki od emisji gazów cieplarnianych zamiast od pracy zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/788

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2024/1316
z dnia 13 maja 2024 r.
w sprawie wniosku o rejestrację europejskiej inicjatywy obywatelskiej zatytułowanej "Uratujmy Ziemię: podatki od emisji gazów cieplarnianych zamiast od pracy" zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/788

(notyfikowana jako dokument nr C(2024) 2938)

(Jedynie tekst w języku angielskim jest autentyczny)

(Dz.U.UE L z dnia 14 maja 2024 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/788 z dnia 17 kwietnia 2019 r. w sprawie europejskiej inicjatywy obywatelskiej 1 , w szczególności jego art. 6 ust. 2 i 3, a także mając na uwadze, co następuje,

a także mając na uwadze, co następuje,

(1) 13 marca 2024 r. do Komisji wpłynął wniosek o rejestrację europejskiej inicjatywy obywatelskiej zatytułowanej "Uratujmy Ziemię: podatki od emisji gazów cieplarnianych zamiast od pracy".

(2) Organizatorzy tej inicjatywy pogrupowali jej założenia według czterech środków, wzywając Komisję do: (i) "wzmoczmocnienia pakietu »Gotowi na 55«, aby osiągnąć neutralność pod względem emisji dwutlenku węgla do 2045 r."; (ii) "wzmocnienia unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji (ETS) poprzez szybsze wycofanie bezpłatnych uprawnień (do 2030 r.) i brak limitów w zakresie opłaty emisyjnej, również w sektorach ciepłownictwa i transportu, ponieważ jest to niezbędne do osiągnięcia celów dotyczących redukcji emisji"; (iii) "redystrybucji znacznej części dochodów generowanych z tytułu opłat emisyjnych na rzecz gospodarstw domowych o niskich dochodach, opodatkowania zużycia zasobów nieodnawialnych zamiast pracy, wzmocnienia Społecznego Funduszu Klimatycznego UE"; (iv) "promowania na arenie międzynarodowej stworzenia »klubu klimatycznego«, w ramach którego wszystkie państwa uczestniczące ustalają solidne opłaty za emisję gazów cieplarnianych, uwzględniając należycie kwestię redystrybucji dochodów generowanych z tytułu opłat emisyjnych na rzecz gospodarstw domowych o niskich dochodach".

(3) W załączniku do inicjatywy przedstawiono dalsze szczegóły dotyczące przedmiotu, celów i kontekstu inicjatywy. Stwierdzono w nim, że "globalne ocieplenie stanowi wyzwanie oraz jest kryzysem środowiskowym i gospodarczym", a także że ustalanie opłat za emisję gazów cieplarnianych to "najbardziej efektywny i skuteczny sposób ograniczenia" takich emisji. Organizatorzy uważają zatem, że "potrzebny jest solidniejszy system ustalania opłat za emisję gazów cieplarnianych" oraz że dochody generowane z tytułu tych opłat emisyjnych należy redystrybuować na rzecz gospodarstw domowych o niskich dochodach. Załącznik odnosi się również do klubu klimatycznego i mechanizmu dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO2 (CBAM).

(4) W ramach wniosku o rejestrację grupa organizatorów przedłożyła dodatkowy dokument powielający opis inicjatywy.

(5) Jeżeli chodzi o cele inicjatywy, Komisja mogłaby przyjąć wniosek w sprawie aktu prawnego dotyczącego trzech pierwszych środków na podstawie art. 191-193 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE). W szczególności w odniesieniu do trzeciego środka Komisja mogłaby zaproponować środki opodatkowania związanego ze środowiskiem na podstawie art. 192 ust. 2 lit. a) TFUE.

(6) W odniesieniu do czwartego środka Komisja mogłaby przedstawić zalecenie dotyczące decyzji Rady upoważniającej Komisję do rozpoczęcia rokowań w sprawie wiążącej współpracy międzynarodowej w ramach "klubu klimatycznego" na podstawie art. 218 ust. 3 TFUE.

(7) Z powyższych względów Komisja uważa, że żadna z części inicjatywy nie wykracza w sposób oczywisty poza kompetencje Komisji do przedłożenia wniosku dotyczącego aktu prawnego Unii w celu wprowadzenia w życie Traktatów.

(8) Konkluzja ta nie ma wpływu na ocenę, czy w tym przypadku spełnione są konkretne warunki merytoryczne wymagane do podjęcia działań przez Komisję, w tym zgodność z zasadami proporcjonalności i pomocniczości oraz z prawami podstawowymi.

(9) Grupa organizatorów przedstawiła odpowiednie dowody na to, że inicjatywa spełnia wymogi określone w art. 5 ust. 1 i 2 rozporządzenia (UE) 2019/788, i wskazała osoby wyznaczone do kontaktów zgodnie z art. 5 ust. 3 akapit pierwszy tego rozporządzenia.

(10) Inicjatywa nie jest oczywistym nadużyciem i nie jest w sposób wyraźny niepoważna lub dokuczliwa, nie jest też w sposób oczywisty sprzeczna z wartościami Unii określonymi w art. 2 Traktatu o Unii Europejskiej ani z prawami zapisanymi w Karcie praw podstawowych Unii Europejskiej.

(11) Należy zatem zarejestrować inicjatywę zatytułowaną "Uratujmy Ziemię: podatki od emisji gazów cieplarnianych zamiast od pracy".

(12) Konkluzja, że warunki rejestracji określone w art. 6 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2019/788 są spełnione, nie oznacza, że Komisja w jakikolwiek sposób potwierdza poprawność treści inicjatywy pod względem merytorycznym, za co wyłączną odpowiedzialność ponosi grupa organizatorów inicjatywy. Treść inicjatywy wyraża jedynie poglądy grupy organizatorów i w żaden sposób nie może być rozumiana jako odzwierciedlenie poglądów Komisji,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Niniejszym rejestruje się europejską inicjatywę obywatelską zatytułowaną "Uratujmy Ziemię: podatki od emisji gazów cieplarnianych zamiast od pracy".

Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do grupy organizatorów inicjatywy obywatelskiej zatytułowanej "Uratujmy Ziemię: podatki od emisji gazów cieplarnianych zamiast od pracy", reprezentowanej przez następujące osoby wyznaczone do kontaktów: Lorenzo MINEO i Clara PANELLA GOMEZ.

Sporządzono w Brukseli dnia 13 maja 2024 r.

1 Dz.U. L 130 z 17.5.2019, s. 55, ELI:http://data.europa.eu/eli/reg/2019/788/oj.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.1316

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2024/1316 w sprawie wniosku o rejestrację europejskiej inicjatywy obywatelskiej zatytułowanej Uratujmy Ziemię: podatki od emisji gazów cieplarnianych zamiast od pracy zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/788
Data aktu: 13/05/2024
Data ogłoszenia: 14/05/2024