(notyfikowana jako dokument nr C(2024) 2938)(Jedynie tekst w języku angielskim jest autentyczny)
(Dz.U.UE L z dnia 14 maja 2024 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/788 z dnia 17 kwietnia 2019 r. w sprawie europejskiej inicjatywy obywatelskiej 1 , w szczególności jego art. 6 ust. 2 i 3, a także mając na uwadze, co następuje,
a także mając na uwadze, co następuje,
(1) 13 marca 2024 r. do Komisji wpłynął wniosek o rejestrację europejskiej inicjatywy obywatelskiej zatytułowanej "Uratujmy Ziemię: podatki od emisji gazów cieplarnianych zamiast od pracy".
(2) Organizatorzy tej inicjatywy pogrupowali jej założenia według czterech środków, wzywając Komisję do: (i) "wzmoczmocnienia pakietu »Gotowi na 55«, aby osiągnąć neutralność pod względem emisji dwutlenku węgla do 2045 r."; (ii) "wzmocnienia unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji (ETS) poprzez szybsze wycofanie bezpłatnych uprawnień (do 2030 r.) i brak limitów w zakresie opłaty emisyjnej, również w sektorach ciepłownictwa i transportu, ponieważ jest to niezbędne do osiągnięcia celów dotyczących redukcji emisji"; (iii) "redystrybucji znacznej części dochodów generowanych z tytułu opłat emisyjnych na rzecz gospodarstw domowych o niskich dochodach, opodatkowania zużycia zasobów nieodnawialnych zamiast pracy, wzmocnienia Społecznego Funduszu Klimatycznego UE"; (iv) "promowania na arenie międzynarodowej stworzenia »klubu klimatycznego«, w ramach którego wszystkie państwa uczestniczące ustalają solidne opłaty za emisję gazów cieplarnianych, uwzględniając należycie kwestię redystrybucji dochodów generowanych z tytułu opłat emisyjnych na rzecz gospodarstw domowych o niskich dochodach".
(3) W załączniku do inicjatywy przedstawiono dalsze szczegóły dotyczące przedmiotu, celów i kontekstu inicjatywy. Stwierdzono w nim, że "globalne ocieplenie stanowi wyzwanie oraz jest kryzysem środowiskowym i gospodarczym", a także że ustalanie opłat za emisję gazów cieplarnianych to "najbardziej efektywny i skuteczny sposób ograniczenia" takich emisji. Organizatorzy uważają zatem, że "potrzebny jest solidniejszy system ustalania opłat za emisję gazów cieplarnianych" oraz że dochody generowane z tytułu tych opłat emisyjnych należy redystrybuować na rzecz gospodarstw domowych o niskich dochodach. Załącznik odnosi się również do klubu klimatycznego i mechanizmu dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO2 (CBAM).
(4) W ramach wniosku o rejestrację grupa organizatorów przedłożyła dodatkowy dokument powielający opis inicjatywy.
(5) Jeżeli chodzi o cele inicjatywy, Komisja mogłaby przyjąć wniosek w sprawie aktu prawnego dotyczącego trzech pierwszych środków na podstawie art. 191-193 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE). W szczególności w odniesieniu do trzeciego środka Komisja mogłaby zaproponować środki opodatkowania związanego ze środowiskiem na podstawie art. 192 ust. 2 lit. a) TFUE.
(6) W odniesieniu do czwartego środka Komisja mogłaby przedstawić zalecenie dotyczące decyzji Rady upoważniającej Komisję do rozpoczęcia rokowań w sprawie wiążącej współpracy międzynarodowej w ramach "klubu klimatycznego" na podstawie art. 218 ust. 3 TFUE.
(7) Z powyższych względów Komisja uważa, że żadna z części inicjatywy nie wykracza w sposób oczywisty poza kompetencje Komisji do przedłożenia wniosku dotyczącego aktu prawnego Unii w celu wprowadzenia w życie Traktatów.
(8) Konkluzja ta nie ma wpływu na ocenę, czy w tym przypadku spełnione są konkretne warunki merytoryczne wymagane do podjęcia działań przez Komisję, w tym zgodność z zasadami proporcjonalności i pomocniczości oraz z prawami podstawowymi.
(9) Grupa organizatorów przedstawiła odpowiednie dowody na to, że inicjatywa spełnia wymogi określone w art. 5 ust. 1 i 2 rozporządzenia (UE) 2019/788, i wskazała osoby wyznaczone do kontaktów zgodnie z art. 5 ust. 3 akapit pierwszy tego rozporządzenia.
(10) Inicjatywa nie jest oczywistym nadużyciem i nie jest w sposób wyraźny niepoważna lub dokuczliwa, nie jest też w sposób oczywisty sprzeczna z wartościami Unii określonymi w art. 2 Traktatu o Unii Europejskiej ani z prawami zapisanymi w Karcie praw podstawowych Unii Europejskiej.
(11) Należy zatem zarejestrować inicjatywę zatytułowaną "Uratujmy Ziemię: podatki od emisji gazów cieplarnianych zamiast od pracy".
(12) Konkluzja, że warunki rejestracji określone w art. 6 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2019/788 są spełnione, nie oznacza, że Komisja w jakikolwiek sposób potwierdza poprawność treści inicjatywy pod względem merytorycznym, za co wyłączną odpowiedzialność ponosi grupa organizatorów inicjatywy. Treść inicjatywy wyraża jedynie poglądy grupy organizatorów i w żaden sposób nie może być rozumiana jako odzwierciedlenie poglądów Komisji,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli dnia 13 maja 2024 r.