a także mając na uwadze, co następuje:(1) Poprawiona Konwencja o żegludze na Renie z dnia 17 października 1868 r., zmieniona Konwencją zmieniającą poprawioną Konwencję w sprawie żeglugi na Renie, podpisaną w Strasburgu w dniu 20 listopada 1963 r. (zwana dalej "konwencją"), weszła w życie w dniu 14 kwietnia 1967 r. Konwencja utrzymuje Centralną Komisję Żeglugi na Renie (CKŻR) oraz system żeglugi śródlądowej na Renie ustanowiony w 1815 r.
(2) Europejski Komitet ds. Opracowywania Norm w Żegludze Śródlądowej (CESNI) utworzono w dniu 3 czerwca 2015 w ramach CKŻR w celu opracowania norm technicznych dotyczących śródlądowych dróg wodnych w różnych dziedzinach, zwłaszcza w odniesieniu do statków, technologii informacyjnej i załóg.
(3) Przyjęcie przez CESNI norm nie ma bezpośredniego skutku prawnego, ale dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/2397 1 wymaga odnosienia do najnowszych norm CESNI dotyczących kwalifikacji zawodowych, a mianowicie do norm europejskich dotyczących kwalifikacji w żegludze śródlądowej (ES-QIN). CKŻR odwołuje się również do najnowszych norm zawartych w jej rozporządzeniu dotyczącym załóg statków na Renie. Zgodnie z art. 17 i 46 konwencji CKŻR może przyjmować wiążące rezolucje ustanawiające wymogi dotyczące kwalifikacji zawodowych w żegludze śródlądowej na Renie.
(4) Na posiedzeniu w dniu 11 kwietnia 2024 r. CESNI ma przyjąć zaktualizowaną normę europejską w zakresie kwalifikacji w żegludze śródlądowej 2024/1 (zwaną dalej "normą ES-QIN 2024/1"). Po jej przyjęciu, na sesji plenarnej w dniu 13 czerwca 2024 r. CKŻR zamierza przyjąć rezolucję zmieniającą rozporządzenie dotyczące załóg statków na Renie w celu zawarcia odniesienia do normy ES-QIN 2024/1. Norma ES-QIN 2024/1 ma zastąpić normę ES-QIN 2019.
(5) Norma ES-QIN 2024/1 przewiduje aktualizację minimalnych zharmonizowanych europejskich norm niezbędnych, by ułatwić mobilność, zapewnić bezpieczeństwo żeglugi oraz ochronę życia ludzkiego i środowiska. Normy te są obecnie aktualizowane pod względem wymogów dotyczących żeglugi na wodach o charakterze morskim. Norma ES-QIN 2024/1 obejmuje również zaktualizowane odniesienia do europejskiej normy ustanawiającej wymagania techniczne dla statków żeglugi śródlądowej i europejskiej normy dotyczącej usług informacji rzecznej. Ponadto mają być wprowadzone wyjaśnienia redakcyjne zwiększające pewność prawa.
(6) Należy ustalić stanowisko, jakie powinno zostać zajęte w imieniu Unii w ramach CESNI i CKŻR, ponieważ norma ES-QIN 2024/1 będzie mogła w decydujący sposób wywrzeć wpływ na treść prawa Unii. Art. 32 i 34 dyrektywy (UE) 2017/2397 zobowiązują Komisję do przyjęcia aktów delegowanych i aktów wykonawczych, które odnoszą się do najnowszej wersji norm CESNI odnośnie do kwalifikacji zawodowych, pod warunkiem że normy te są dostępne i aktualne oraz spełniają wymogi określone w załącznikach do tej dyrektywy, pod warunkiem że zmiany w procesie
decyzyjnym CESNI nie zagrażają interesom Unii. Ponadto art. 10 tej dyrektywy przewiduje uznawanie dokumentów wydanych zgodnie z rozporządzeniem dotyczącym załóg statków na Renie, w którym określono wymogi identyczne z wymogami tej dyrektywy.
(7) Aby ułatwić mobilność, zapewnić bezpieczeństwo żeglugi oraz ochronę życia ludzkiego i środowiska, ważne jest, aby wymogi techniczne dotyczące członków załóg były jak najbardziej zharmonizowane w ramach różnych systemów prawnych w Europie. W szczególności państwa członkowskie, które są także członkami CKŻR, powinny być upoważnione do wspierania decyzji harmonizujących przepisy CKŻR z przepisami stosowanymi w Unii.
(8) Unia nie jest członkiem CKŻR ani CESNI. Stanowisko Unii powinno zatem zostać wyrażone przez działające wspólnie w interesie Unii państwa członkowskie, które są członkami tych organów,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: