Powszechna taksacja nieruchomości.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 29 czerwca 2005 r.
w sprawie powszechnej taksacji nieruchomości

Na podstawie art. 173 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2004 r. Nr 261, poz. 2603 i Nr 281, poz. 2782 oraz z 2005 r. Nr 130, poz. 1087) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa sposób przeprowadzania powszechnej taksacji nieruchomości, zwanej dalej "taksacją", w tym:
1)
zakres informacji niezbędnych przy przeprowadzaniu taksacji;
2)
cechy nieruchomości wpływające na wartość katastralną;
3)
źródła danych o nieruchomościach dla potrzeb taksacji;
4)
sposób ustalania wartości katastralnych;
5)
sposób zakończenia taksacji;
6)
sposób i terminy przeprowadzania kontroli taksacji;
7)
rodzaje i wzory dokumentów stosowanych przy przeprowadzaniu taksacji oraz sposób ich sporządzania.
§  2. 
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
ustawie - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami;
2)
jednostce taksacyjnej - należy przez to rozumieć:
a)
w odniesieniu do gruntu - działkę gruntu lub jej część o przeznaczeniu odmiennym od działek sąsiednich lub pozostałej części działki, ustalonym w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, lub o innym sposobie użytkowania danej części działki w przypadku braku tego planu,
b)
w odniesieniu do części składowych gruntu - budynek, lokal w budynku wielolokalowym lub inne urządzenie trwale z gruntem związane.
§  3. 
Zakres informacji niezbędnych przy przeprowadzeniu taksacji obejmuje w szczególności:
1)
określenie osób, o których mowa w art. 170 ust. 4 ustawy, uczestniczących w procedurach związanych z przeprowadzeniem taksacji;
2)
oznaczenie nieruchomości według księgi wieczystej i katastru nieruchomości;
3)
przeznaczenie nieruchomości ustalone w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego;
4)
sposób użytkowania nieruchomości;
5)
rodzaje części składowych gruntu.
§  4. 
1. 
Nieruchomości reprezentatywne wybiera się z uwzględnieniem charakterystycznych cech dla danego rodzaju nieruchomości w danej strefie, o której mowa w art. 166 ust. 1 ustawy, zwanej dalej "strefą taksacyjną".
2. 
Wartość nieruchomości w procesie taksacji ustala się z uwzględnieniem charakterystycznych cech nieruchomości wpływających na ich wartość katastralną.
§  5. 
Do celów taksacji wyodrębnia się dwa rodzaje gruntów:
1)
grunty zabudowane lub przeznaczone pod zabudowę, a także grunty przeznaczone na inne cele niż rolne i leśne;
2)
grunty rolne i leśne.
§  6. 
1. 
Do charakterystycznych cech gruntów zabudowanych lub przeznaczonych pod zabudowę, a także gruntów przeznaczonych na inne cele niż rolne i leśne, wpływających na wartość katastralną zalicza się:
1)
położenie;
2)
przeznaczenie ustalone w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku tego planu sposób użytkowania;
3)
stan wyposażenia w urządzenia infrastruktury technicznej;
4)
stan zagospodarowania;
5)
klasę gleboznawczą gruntu, jeżeli została określona w katastrze nieruchomości.
2. 
Do charakterystycznych cech gruntów rolnych i leśnych wpływających na wartość katastralną zalicza się:
1)
położenie;
2)
rodzaj użytku gruntowego;
3)
stan wyposażenia w urządzenia infrastruktury technicznej służące produkcji rolnej lub leśnej;
4)
klasę gleboznawczą gruntu.
3. 
Do charakterystycznych cech budynków wpływających na wartość katastralną zalicza się:
1)
położenie;
2)
rodzaj budynku;
3)
sposób użytkowania;
4)
wyposażenie w instalacje wewnętrzne;
5)
dane techniczne w rozumieniu przepisów o katastrze nieruchomości;
6)
stopień zużycia.
4. 
Do charakterystycznych cech lokali wpływających na wartość katastralną zalicza się:
1)
położenie w budynku;
2)
rodzaj lokalu;
3)
sposób użytkowania;
4)
wyposażenie w instalacje wewnętrzne;
5)
stopień zużycia.
5. 
Do charakterystycznych cech gruntów, budynków i lokali, o których mowa w ust. 1-4, można także zaliczać inne cechy, jeżeli są one charakterystyczne dla danej strefy taksacyjnej.
§  7. 
1. 
Podstawowymi źródłami danych o nieruchomościach dla potrzeb taksacji są:
1)
kataster nieruchomości;
2)
księgi wieczyste;
3)
miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego;
4)
dane o cenach transakcyjnych, czynszach i dochodach z nieruchomości;
5)
mapa zasadnicza;
6)
geodezyjna ewidencja sieci uzbrojenia terenu;
7)
dokumenty i informacje, o których mowa w art. 171 ust. 1 ustawy;
8)
informacje uzyskane od organów administracji publicznej, w tym od organów podatkowych, a także agencji, którym Skarb Państwa powierzył w drodze ustaw wykonywanie prawa własności i innych praw rzeczowych na jego rzecz;
9)
ustalenia dokonane podczas oględzin w terenie.
2. 
Dodatkowymi źródłami danych o nieruchomościach dla potrzeb taksacji mogą być w szczególności:
1)
wyniki inwentaryzacji;
2)
oświadczenia składane przez osoby, o których mowa w art. 170 ust. 4 ustawy;
3)
rejestry pozwoleń na budowę i dokumentacje budowlane;
4)
dane statystyczne Głównego Urzędu Statystycznego.
§  8. 
Mapy taksacyjne i tabele taksacyjne sporządza się odrębnie dla każdej gminy w granicach obrębów, o których mowa w przepisach o katastrze nieruchomości.
§  9. 
1. 
Przed przystąpieniem do sporządzenia map taksacyjnych i tabel taksacyjnych należy dokonać analizy danych, o których mowa w § 7.
2. 
Granice stref taksacyjnych ustala się na podstawie analiz, o których mowa w ust. 1.
§  10. 
1. 
Na mapie taksacyjnej sporządzanej na mapie katastralnej (ewidencyjnej) dla każdej strefy taksacyjnej podaje się granice tej strefy, jej identyfikator, wartość 1 m2 powierzchni gruntu nieruchomości reprezentatywnych oraz cechy tych nieruchomości.
2. 
Integralną częścią mapy taksacyjnej jest wykaz stref taksacyjnych.
3. 
Wykaz stref taksacyjnych zawiera:
1)
identyfikator strefy taksacyjnej;
2)
identyfikator działki gruntu według katastru nieruchomości;
3)
rodzaj gruntu;
4)
wartość 1 m2 powierzchni gruntu nieruchomości reprezentatywnej;
5)
cechy nieruchomości reprezentatywnej;
6)
współczynniki korygujące różnice między cechami nieruchomości reprezentatywnej a cechami innych nieruchomości w danej strefie taksacyjnej;
7)
jednostkowe wartości katastralne poszczególnych działek gruntu.
4. 
Wzór wykazu stref taksacyjnych określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.
§  11. 
1. 
Podstawą sporządzenia tabeli taksacyjnej są wykazy jednostek taksacyjnych o jednakowych wartościach powierzchni 1 m2 części składowych gruntu, określonych na podstawie oszacowania nieruchomości reprezentatywnych.
2. 
W każdej strefie taksacyjnej dla każdej grupy części składowych gruntu sporządza się tabelę taksacyjną.
3. 
Tabela taksacyjna zawiera następujące dane:
1)
identyfikator strefy taksacyjnej;
2)
identyfikator działki gruntu według katastru nieruchomości;
3)
rodzaj części składowych gruntu;
4)
wartość 1 m2 części składowych nieruchomości reprezentatywnej;
5)
cechy nieruchomości reprezentatywnej;
6)
współczynniki korygujące różnice między cechami nieruchomości reprezentatywnej a cechami innych nieruchomości w danej strefie taksacyjnej;
7)
jednostkowe wartości katastralne części składowych gruntu.
4. 
Wzór tabeli taksacyjnej określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.
§  12. 
Wielkości współczynników korygujących, o których mowa w § 10 ust. 3 pkt 6 oraz w § 11 ust. 3 pkt 6, ustala się przy zastosowaniu metod analizy statystycznej.
§  13. 
Wartość katastralna nieruchomości składa się z:
1)
wartości jednostki taksacyjnej, jeżeli jednostkę tę stanowi cała nieruchomość;
2)
sumy wartości jednostek taksacyjnych, jeżeli każda z tych jednostek stanowi tylko część nieruchomości lub jeżeli stanowią one poszczególne części składowe gruntu.
§  14. 
Po ustaleniu wartości katastralnych nieruchomości, wpisaniu do katastru nieruchomości oraz nadaniu im mocy danych urzędowych na podstawie art. 170 ustawy, organ przeprowadzający taksację składa wniosek do wojewody o ogłoszenie w wojewódzkim dzienniku urzędowym obwieszczenia o zakończeniu taksacji.
§  15. 
1. 
W okresie pięciu lat od zakończenia taksacji lub poprzedniej kontroli taksacji dokonuje się kontroli wartości katastralnych wszystkich nieruchomości, dla których tę wartość ustalono.
2. 
Kontrola, o której mowa w ust. 1, obejmuje coroczną kontrolę wartości katastralnych co najmniej 20 % powierzchni nieruchomości na kolejno wybranych obszarach w granicach każdej gminy. Sprawdzenie aktualności wartości katastralnych wpisanych w katastrze nieruchomości następuje przez porównanie z cenami uzyskiwanymi w obrocie nieruchomościami oraz wartościami nieruchomości zawartymi w wyciągach z operatów szacunkowych przekazywanych do katastru nieruchomości.
3. 
Przy kontroli, o której mowa w ust. 1, stosuje się metody analizy statystycznej.
4. 
Wyniki kontroli taksacji przekazuje się do dnia 31 marca każdego roku właściwym terytorialnie gminom.
§  16. 
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

WZÓR

Wykaz stref taksacyjnych

Wykaz stref taksacyjnych

Województwo: ...................................

Powiat: ...............................................

Gmina: ...............................................

Obręb: ...............................................

I. Opis reprezentatywnej nieruchomości gruntowej

Rodzaj gruntu: ......................................................

Identyfikator

strefy

taksacyjnej

Identyfikator

działki

Wartość 1 m2

nieruchomości

reprezentatywnej

Cechy

nieruchomości

reprezentatywnej

Współczynniki

korygujące

1 2 3 4 5
k1
k2
k3
...
kn

II. Jednostkowe wartości katastralne działek gruntu

Rodzaj gruntu: ..................................................................

Identyfikator

strefy

taksacyjnej

Identyfikator

działki

Wartość 1 m2

nieruchomości

reprezentatywnej

Współczynniki korygujące Wartość

katastralna

w złotych

k1 k2 ... kn

Data sporządzenia .................................. Sporządził .............................................

ZAŁĄCZNIK Nr  2

WZÓR

Tabela taksacyjna

Tabela taksacyjna

Województwo: .....................................

Powiat: .................................................

Gmina: ..................................................

Obręb: ..................................................

I. Opis części składowych nieruchomości reprezentatywnej

Części składowe gruntu: ..............................................................

Identyfikator

strefy

taksacyjnej

Identyfikator

działki

Wartość 1 m2

nieruchomości

reprezentatywnej

Cechy

nieruchomości

reprezentatywnej

Współczynniki

korygujące

1 2 3 4 5
k1
k2
k3
...
kn

II. Jednostkowe wartości katastralne części składowych gruntu

Części składowe gruntu: ....................................................................

Identyfikator

strefy

taksacyjnej

Identyfikator

działki

Wartość 1 m2

nieruchomości

reprezentatywnej

Współczynniki korygujące Wartość

katastralna

w złotych

k1 k2 ... kn

Data sporządzenia ....................................... Sporządził ...............................................

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024