Rejestr agencji zatrudnienia.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA GOSPODARKI I PRACY 1
z dnia 1 grudnia 2004 r.
w sprawie rejestru agencji zatrudnienia

Na podstawie art. 19 ust. 13 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. Nr 99, poz. 1001) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa tryb dokonywania wpisu do rejestru agencji zatrudnienia, odmowy dokonania wpisu, a także przypadki wykreślenia z rejestru, wzór wniosku o wpis i wzór certyfikatu, rodzaje dokumentów wymaganych do uzyskania wpisu, zakres składanych informacji oraz wzory formularzy składanych informacji, a także warunki uznawania upoważnień posiadanych przez podmioty z państw członkowskich Unii Europejskiej do świadczenia usług w zakresie pośrednictwa pracy, doradztwa personalnego, poradnictwa zawodowego i pracy tymczasowej.
§  2. 
1. 
Wpis do rejestru agencji zatrudnienia, zwanego dalej "rejestrem", jest dokonywany w formie elektronicznej w księdze rejestrowej, odpowiednio w jednym z czterech działów dotyczących:
1)
dział pierwszy - agencji pośrednictwa pracy:
a)
rozdział a - w zakresie pośrednictwa pracy na terenie Rzeczypospolitej Polskiej,
b)
rozdział b - w zakresie pośrednictwa do pracy za granicą u pracodawców zagranicznych obywateli polskich;
2)
dział drugi - agencji doradztwa personalnego;
3)
dział trzeci - agencji pracy tymczasowej;
4)
dział czwarty - agencji poradnictwa zawodowego.
2. 
Dane wpisane w rejestrze nie są z niego usuwane.
§  3. 
1. 
Wpis do rejestru jest dokonywany na podstawie wniosku podmiotu, którego wzór jest określony w załączniku nr 1 do rozporządzenia.
2. 
Do wniosku podmiot dołącza oświadczenie, że dane zawarte we wniosku o wpis do rejestru agencji zatrudnienia są kompletne i zgodne ze stanem faktycznym oraz spełnia on znane mu warunki prowadzenia agencji zatrudnienia określone w ustawie z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, zwanej dalej "ustawą", a ponadto nie zalega z realizacją zobowiązań podatkowych, z opłacaniem składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne oraz na Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych oraz nie jest karany za nielegalne prowadzenie agencji zatrudnienia, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 15 ustawy.
3. 
Oświadczenie, o którym mowa w ust. 2, powinno również zawierać:
1)
nazwę podmiotu i jego siedzibę;
2)
oznaczenie miejsca i datę złożenia oświadczenia;
3)
podpis osoby uprawnionej do reprezentowania podmiotu ze wskazaniem imienia i nazwiska.
§  4. 
Minister właściwy do spraw pracy, w drodze decyzji administracyjnej, odmawia wpisu do rejestru w przypadku, o którym mowa w art. 68 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. Nr 173, poz. 1807), zwanej dalej "ustawą o swobodzie działalności gospodarczej".
§  5. 
Wpis do rejestru obejmuje następujące dane:
1)
określenie rodzaju agencji zatrudnienia, o wpis której podmiot się ubiega;
2)
nazwę podmiotu;
3)
nazwisko i imiona osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą;
4)
adres siedziby podmiotu, numer telefonu, nazwę województwa;
5)
adresy oddziałów (filii) na terenie Rzeczypospolitej Polskiej, numer telefonu, nazwę województwa;
6)
oznaczenie formy prawnej prowadzonej działalności;
7)
datę dokonania wpisu;
8)
numer identyfikacji podatkowej NIP - w przypadku gdy został nadany.
§  6. 
Wzór certyfikatu, o którym mowa w art. 19 ust. 2 ustawy, jest określony w załączniku nr 2 do rozporządzenia.
§  7. 
Agencja zatrudnienia informuje ministra właściwego do spraw pracy o każdej zmianie siedziby, otwarciu i likwidacji oddziałów lub filii, zaprzestaniu działalności, a także okoliczności faktycznej lub prawnej mającej znaczenie dla tej działalności w terminie 30 dni od dnia powstania tych zmian lub wystąpienia tych okoliczności, składając na ich potwierdzenie stosowne dokumenty.
§  8. 
1. 
Błędy pisarskie lub inne oczywiste omyłki w rejestrze prostuje się z urzędu lub na wniosek podmiotu.
2. 
W przypadku sprostowania zamieszcza się adnotację o treści i dacie sprostowania.
3. 
Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio w przypadku wprowadzenia zmian w treści wpisu do rejestru oraz wykreślenia agencji z rejestru.
§  9. 
1. 
Informacja o działalności, o której mowa w art. 19 ust. 8 ustawy, zawiera:
1)
w przypadku agencji pośrednictwa pracy w zakresie pośrednictwa pracy na terenie Rzeczypospolitej Polskiej:
a)
liczbę osób, z uwzględnieniem płci, które zostały wpisane do ewidencji osób poszukujących zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej, z uwzględnieniem przedziałów wiekowych: do 25. roku życia, od 25 lat życia ukończonych do 50. roku życia, 50 lat życia ukończonych i więcej,
b)
liczbę osób ogółem, z uwzględnieniem płci, które podjęły pracę za pośrednictwem agencji według grup elementarnych zawodów zgodnie z obowiązującą klasyfikacją zawodów i specjalności dla potrzeb rynku pracy, zwaną dalej "klasyfikacją", z uwzględnieniem przedziałów wiekowych: do 25. roku życia, od 25 lat życia ukończonych do 50. roku życia, 50 lat życia ukończonych i więcej,
c)
liczbę osób ogółem, z uwzględnieniem płci, które podjęły pracę za pośrednictwem agencji na podstawie umowy o pracę, z uwzględnieniem przedziałów wiekowych: do 25. roku życia, od 25 lat życia ukończonych do 50. roku życia, 50 lat życia ukończonych i więcej,
d)
liczbę pozyskanych ofert pracy;
2)
w przypadku agencji doradztwa personalnego - liczbę pracodawców korzystających z usług w zakresie:
a)
prowadzenia analizy zatrudnienia, określania kwalifikacji pracowników i ich predyspozycji oraz innych cech niezbędnych do wykonywania określonej pracy,
b)
wskazywania źródeł i metod pozyskiwania kandydatów na określone stanowiska pracy,
c)
weryfikacji kandydatów pod względem oczekiwanych kwalifikacji i predyspozycji, z zastosowaniem narzędzi i metod psychologicznych;
3)
w przypadku agencji poradnictwa zawodowego:
a)
liczbę osób ogółem, z uwzględnieniem płci, korzystających z pomocy w wyborze odpowiedniego zawodu i miejsca zatrudnienia, z uwzględnieniem przedziałów wiekowych: do 25. roku życia, od 25 lat życia ukończonych do 50. roku życia, 50 lat życia ukończonych i więcej,
b)
liczbę osób ogółem, z uwzględnieniem płci, korzystających z informacji zawodowych, z uwzględnieniem przedziałów wiekowych: do 25. roku życia, od 25 lat życia ukończonych do 50. roku życia, 50 lat życia ukończonych i więcej,
c)
liczbę osób ogółem, z uwzględnieniem płci, korzystających z innych usług poradnictwa zawodowego, z uwzględnieniem przedziałów wiekowych: do 25. roku życia, od 25 lat życia ukończonych do 50. roku życia, 50 lat życia ukończonych i więcej,
d)
liczbę pracodawców korzystających z pomocy w doborze kandydatów do pracy na stanowiska wymagające szczególnych predyspozycji psychofizycznych;
4)
w przypadku agencji pracy tymczasowej:
a)
liczbę osób ogółem, z uwzględnieniem płci, skierowanych przez agencję do wykonywania pracy tymczasowej na podstawie umowy o pracę na czas określony, w tym do pracodawców zagranicznych,
b)
liczbę osób ogółem, z uwzględnieniem płci, skierowanych przez agencję do wykonywania pracy tymczasowej na podstawie umowy o pracę na czas wykonania określonej pracy, w tym do pracodawców zagranicznych,
c)
liczbę osób ogółem, z uwzględnieniem płci, skierowanych przez agencję do wykonywania pracy tymczasowej na podstawie umowy prawa cywilnego, w tym do pracodawców zagranicznych,
d)
liczbę pracodawców użytkowników korzystających z usług agencji, w tym pracodawców zagranicznych,
e)
liczbę osób ogółem, z uwzględnieniem płci, skierowanych przez agencję do wykonywania pracy tymczasowej, według grup elementarnych zawodów zgodnie z obowiązującą klasyfikacją, na okres do 3 miesięcy, 3 miesięcy do 12 miesięcy, 12 miesięcy i powyżej, z podaniem nazw państw zatrudnienia;
5)
w przypadku agencji pośrednictwa pracy w zakresie pośrednictwa do pracy za granicą - liczbę osób ogółem, z uwzględnieniem płci, które podjęły pracę za granicą, według grup elementarnych zawodów zgodnie z obowiązującą klasyfikacją, na okres do 3 miesięcy, 3 miesięcy do 12 miesięcy, 12 miesięcy i powyżej, z podaniem nazw państw zatrudnienia.
2. 
Wzór formularza informacji o działalności agencji zatrudnienia jest określony w załączniku nr 3 do rozporządzenia.
§  10. 
Minister właściwy do spraw pracy wykreśla agencję zatrudnienia z rejestru w przypadku:
1)
pisemnego wniosku podmiotu;
2)
postawienia podmiotu w stan likwidacji lub upadłości;
3)
wydania decyzji, o której mowa w art. 71 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, w przypadkach określonych w tym przepisie.
§  11. 
Przepisy rozporządzenia stosuje się odpowiednio do podmiotów z państw członkowskich Unii Europejskiej posiadających upoważnienia do świadczenia usług w zakresie pośrednictwa pracy, doradztwa personalnego, poradnictwa zawodowego i pracy tymczasowej.
§  12. 
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 7 dni od dnia ogłoszenia 2 .

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

WZÓR

WNIOSEK

o wpis do rejestru agencji zatrudnienia

wzór

ZAŁĄCZNIK Nr  2

WZÓR

CERTYFIKAT

wzór

ZAŁĄCZNIK Nr  3

WZÓR

Formularz informacji o działalności agencji zatrudnienia

wzór

1 Minister Gospodarki i Pracy kieruje działem administracji rządowej - praca, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Gospodarki i Pracy (Dz. U. Nr 134, poz. 1428).
2 Z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia traci moc rozporządzenie Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 9 kwietnia 2003 r. w sprawie rejestru agencji zatrudnienia (Dz. U. Nr 73, poz. 665), zachowane w mocy na podstawie art. 149 ust. 1 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. Nr 99, poz. 1001).

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024